Levensduur LED lampen

• 26 January 2019
  • 85 reacties
  • 9184 Bekeken

Toon eerste bericht

85 reacties

Reputatie 7
Badge +6

@Wortelstamper  Degene die bij mij snel sneuvelden , waren allemaal met kleine en grote schroeffitting en 4 tot 6 Watt. 

@E.T. Wiersum  Hier is tot nu toe weinig gesneuveld.
Een Led strip. Ik denk dat hij langer was blijven leven als ik er een strip aluminium onder geplakt had.
Een G4 lampje, een raar siliconen ding. Ontploft.
Een stel Philips master LED lampen, doen het al jaren zonder problemen.
Ook een Kruidvat E14 doet het ook al een paar jaar. (12h p/d)
Ervaring is ook dat E14 en E27 lampen het langste uithouden als ze met de fitting naar beneden gebruikt worden, dat was bij spaarlampen ook al zo.
Ik heb ook een paar Plafonnières, daar zit een metalen plaat in met allemaal plak strippen.
Die doen het ook al jaren.
Laatst een vervanger gekocht voor een PL-S waarvan mij al verteld werd, dat vanwege de constructie de levensduur relatief kort is.

Reputatie 7
Badge +6

Helaas hebben we doorgaans niet veel keus in de stand van de lamp . Dat kunnen de fabrikanten ook weten. Ze moeten gewoon tegen de in de praktijk normale warmte-ontwikkeling kunnen vind ik dan. Als een lamp qua levensduur niet geschikt is voor elke stand of elke fitting dan hoort dat op de verpakking te staan of nog beter : verkoop die troep dan niet .  Hoe dan ook , het probleem lijkt nu opgelost of veel minder door bepaalde merken in bepaalde winkels te mijden heb ik gemerkt. 

Helaas hebben we doorgaans niet veel keus in de stand van de lamp .

Klopt en dit speelt al jaren.
Goedkope troep verkoopt ook veel beter.
Als je dan een dure merk lamp koopt, word je uitgelachen door de vrekken.

Ook voor het milieu zou de overheid, bagger moeten verbieden.
Ik koop wel 5 keer een goedkope in plaats van 1 keer een dure mentaliteit moet er ook uit. 
Als we van die afvalberg af willen, moeten spullen gewoon lang mee gaan.

Wellicht een idee voor de consumentenbond?
Een levensduur onderzoek van gebruikers van led lampen.

Kocht laatst een TL vervanger, die zijn er in 30000h of 50000h levensduur.
Je zult dan denken, die hoef ik mijn hele leven niet te vervangen.
Maar als de gekozen hulp componenten in de lamp een levensverwachting hebben van 5 jaar, wat heb je daar dan aan.

In mijn bescheiden woning bevinden zich vier LED-lampen.

1 gratis gekregen van Oxxio.

3 LED-lampen gekocht voor €0,99 per stuk. Made in China.

Alle vier branden zij al jaren. Ik weet niet eens hoeveel jaren al.

Kejje nagaan...

Reputatie 7
Badge +6

Zonder geluk vaart niemand wel en niet alles wat uit China komt is slecht .:wink:

De beste thee ter wereld komt zonder enige twijfel uit China.

Kejje nagaan...

Reputatie 6
Badge +5

Van de levensduur van spaarlampen wisten we al dat die nauwelijks langer meegingen dan gloeilampen, alle retoriek ten spijt.
De tien keer zo dure lampen waren met stroom besparing dan ook niet terug te verdienen.

Vorig jaar zijn we eind juli verhuist en hebben toen besloten alle lampen door led te vervangen, deels door complete nieuwe armaturen en deels door gloei, spaar en halogeenlampje los te vervangen.

Overigens niet alles tegelijk, als laatste zijn afgelopen week een zevental TL lampen door led TL vervangen.
Terug verdienen doen we ze nooit, of ik zou al een honderdvijftig jaar moeten worden, maar dat zal er wel niet inzitten.

Tot nu leeft alles nog, maar het gros van de lampen staat amper aan.
Over het algemeen staan de lampen alleen in de woonkamer en keuken aan, in de overige ruimten alleen als je er even moet zijn.
Daar lopen alle terug verdien berekeningen op stuk, die gaan standaard uit van 1000 branduren per jaar.
De elektriciteit besparing valt in de praktijk dan ook vies tegen.

Op het werk zijn 3 jaar geleden de TL's vervangen door led plafonplaten, 2 van de 70 zijn stuk
Ze branden 10 uur per dag en 5 dagen in de week, dat is grofweg 2500 branduren per jaar.
Het is dus aannemelijk dat ze gemiddeld wel de 20.000 uur zullen halen, maar dat doen HF TL's (die zonder starter) ook wel.

Reputatie 7
Badge +6

Naast de onzekere levensduur speelt vooral de stroomprijs een flinke rol en in geval van zonnepanelen , wat er gaat gebeuren met de terugleververgoeding . Nu al bestaat de stroomprijs voor het grootste deel uit allerlei heffingen van de overheid . Als we massaal zonnepanelen hebben lopen die inkomsten terug . Als we ook nog massaal elektrisch gaan rijden , komen er minder inkomsten binnen van de belasting op brandstoffen , dus zal elektra ongetwijfeld nog meer de melkkoe gaan worden . In dat geval wordt de rekensom heel anders . Tel daar nog bij op dat de heffingen op gas ook nog verdwijnen als de kraan dicht gaat . Ook daar zullen we de rekening van krijgen . Daarom vermoed ik dat stroombesparing door LED en wie weet wat er nog meer aan zit te komen in de toekomst steeds meer nut gaat krijgen. 

Reputatie 6
Badge +5

Ik dacht dat ze juist meer op gas en minder op elektriciteit gingen heffen.
Anders worden stroom slurpers als warmtepompen nooit rendabel.
Met meer heffingen op stroom zou de energie transitie in de remmen gaan.

Reputatie 7
Badge +6

Klopt , @Free Spirit . Gas wordt steeds duurder als extra dwangmiddel om ons er mee te laten stoppen . Elektra zal de eerste jaren niet duurder worden verwacht ik . Op langere termijn vrijwel zeker wel . Dan denk ik jaren verder. Het teruglopen van andere belastingen en heffingen zal ergens vandaan moeten komen .

@E.T. Wiersum 
Ik verwacht KM heffing omdat benzine inkomsten dalen.
En over zelf stroom opwekken, beginnen ze steeds moeilijker te doen.

@Free Spirit 
Voor bedrijven is overgaan van TL naar LED ook een beetje anders.
Omdat het weggooien van van de TL buis duurder is dan de koop van een nieuwe.
In theorie verbruikt een LED 50% van de energie t.o.v. de TL buis.

Bij oude TL bakken kun je ook nog het voorschakel apparaat er uit halen als er een LED in komt.
Dat scheelt ook nog een beetje. Wees daar wel voorzichtig mee. Een foutje is Knal Boem.

Reputatie 7
Badge +6

@Wortelstamper . Ja , zou ook kunnen . Hangt ook sterk af van welke partijen in de toekomst de meeste invloed hebben.

Reputatie 6
Badge +5

@Free Spirit 
Voor bedrijven is overgaan van TL naar LED ook een beetje anders.
Omdat het weggooien van van de TL buis duurder is dan de koop van een nieuwe.
In theorie verbruikt een LED 50% van de energie t.o.v. de TL buis.

Bij oude TL bakken kun je ook nog het voorschakel apparaat er uit halen als er een LED in komt.
Dat scheelt ook nog een beetje. Wees daar wel voorzichtig mee. Een foutje is Knal Boem.

@Wortelstamper 

Het is wel minder dan 50% hoor, ik heb 36W types vervangen door 12,5W en ze geven nog meer licht ook.
Je kunt het op 2 manieren doen:
1. een nep starter (maakt een gewone doorverbinding) en je kun de led buis gewoon plaatsen.
Het voorschakel apparaat heeft dan geen nut, maar blijft wel stroom trekken, dit is overigens maar weinig, minder dan 1W heb ik begrepen.
2 Je legt in de bak één draadje om en de rest knip je er uit, het voorschakelapparaat trekt dan geen stroom meer.
Je moet dan alleen goed opletten dat je de TL er juist in zet, hij wordt maar op 1 kant gevoed.
De andere kan is een doorverbinding en dan is het inderdaad boem.

Die laatste optie heb ik gedaan, het voorschakel apparaat zelf heb ik gewoon laten zitten, zit niet in de weg en niet meer aangesloten.
En er uit slopen kost een hoop (nutteloos) werk.

Ik kan me wel voorstellen dat die laatste optie niet voor iedereen geschikt is, je moet wel weten wat je doet.

Reputatie 6
Badge +5

Ik vermoed dat bij al deze lampen niet het LED lampje zelf stuk gaat maar de elektronica (omvormer) die van 230V of 12V wisselspanning de gelijkspanning maakt.

Dat klopt, het is de elektronica die de geest geeft en niet de led zelf.
Jammer dat het meestal niet te repareren is.
Het is vergelijkbaar met USB laders, het goedkope spul uit China heeft ook minder en slechtere kwaliteit  onderdelen en willen nog wel eens in de fik vliegen.
Daarom koop ik alleen spul van de grote lampen fabrikanten zoals Osram en Philips
Het is wat duurder, maar het is ook degelijker.

@Free Spirit 
Een 36W TL buis verbruikt ook geen 36W maar net iets meer.
Ook daar rekenen ze vaak het voorschakelapparaat niet mee.
Na ombouw naar LED moet je rekenen op 10% tot 20% overbodig verbruik.

Nadeel van ombouwen is ook, dat het armatuur niet origineel is.(geen CE)
De verzekering kan moeilijk doen na brand.

Reputatie 6
Badge +5

Nadeel van ombouwen is ook, dat het armatuur niet origineel is.(geen CE)
De verzekering kan moeilijk doen na brand.

Een CE keurmerk geeft alleen aan dat de fabrikant het artikel gemaakt heeft volgens Europese regels.
Als je het gekocht heb kun je er mee doen wat je wilt.
De fabrikant kan daardoor wel een garantie claim afwijzen.
Maar voor deze 20 jaar oude armaturen speelt dat niet.

De TL’s zijn overigens nu aangesloten zoals een Led TL aangesloten hoort te zijn.

Ik heb kort na elkaar twee Philips Led lampen defect. Ze hebben tussen 2000 en 4000 uur gebrand. Uiteraard geen bon meer. Philips zegt minmaal zesmaal zoveel branduren als ik heb ervaren. Op die manier wordt het toch een duur grapje. Waar kan ik terecht voor deze klacht en refund?

Reputatie 6
Badge +5

Ik heb in de garage 6 Led armaturen in de vorm van TL (maar is geen TL) hangen.
Deze zitten er nog geen half jaar, de eerste heeft de geest gegeven.
Aangezien we de garage alleen als doorloop wordt gebruikt zal het aantal brand uren tussen de 25 en 50 uur liggen.
De leds zelf doen het wel, maar de lamp gaat na een tijdje staan knipperen, dus de elektronica is hier weer de boosdoener.

Reputatie 7
Badge +5

en wat is je vraag?

Reputatie 6
Badge +5

en wat is je vraag?

Moet er een vraag zijn dan?

Het topic ging over levensduur led lampen, deze was dus erg kort.

Vier jaar na de herinrichting van keuken en kamer beginnen hier de (Philips) ledlampen te sneuvelen; ze gaan knipperen alsof er een los contact is, maar dat is niet zo. Ze zijn vaken aan geweest dan de vroegere gloeilampen, maar toch niet bijzonder.
Nu lees ik ergens dat je krachtige ledlampen niet in een gesloten armatuur moet gebruiken. Dat lees ik nu…. Ik ga nu niet meer de toen met veel moeite uitgezochte armaturen vervangen.
Als het door de warmte komt kan het ook wel komen doordat de ledlampen met de peer naar beneden en de fitting naar boven zitten. Dat is meestal zo natuurlijk. Het zorgt er wel voor dat de warmte binnenin de lamp naar de electronica gaat in de fitting. Er zijn er nu al vijf stuk. Ik heb helaas geen bonnetjes.
Ik vind het wel teleurstellend.

O.a. deze waarvan philips het heeft over 15.000 uur: https://www.lighting.philips.nl/consumer/p/led-lamp/8718699665289/specificaties

De ledlamp heeft een rendement van 50%
Dat wil zeggen dat het halve vermogen verloren gaat aan warmte.

Reputatie 7
Badge +5

dus een ledlamp van 4W genereert 2 W warmte, daar krijg ik het niet warm van :unamused:

Reputatie 7
Badge +5

dus 2W warmte? valt best mee, toch?

Reageer