Levensduur LED lampen

• 26 January 2019
  • 99 reacties
  • 9659 Bekeken

Toon eerste bericht

99 reacties

Ach Natalie, het is min of meer een bevestiging van wat ik heb ondervonden.
Misschien iets voor CB om eens te polsen onder de leden want, voor mijn gevoel, ben ik nu duurder uit MAAR het milieu is misschien iets gespaard, althans bij de energiecentrale. Een nieuwe LEDlamp maken belast ook het mileu.
Mooi rekensommetje te maken.
Hier is een led plakstrip veel te vroeg overleden.
Sommige andere branden al jaren, dagelijks zonder problemen.

Maar ik heb ook nog wel gloeilampen die het 40 jaar uitgehouden hebben en de dimmer ook.
Pasgeleden een paar van die oudjes vervangen door led en een led-dimmer.
Reputatie 7
Op de boot hebben we een ledlamp boven de tafel, hij kan op walstroom (230) of accu (12).

Van mijn LED_lampen kan ik me geen of 1 defect herinneren. Ik heb er hier ruim 20 van de Action en Kruidvat die ik regelmatig gebruik (gang, badkamer, toilet). Geen idee hoe lang ze er al ziten, maar die van de Action waren de eerste waar je serieus een spaarlamp mee kon vervangen (daarvoor was het allemaal iel blauwig en weinig licht). Die waren 4 euro nog denk ik.

@Free Spirit 
Een 36W TL buis verbruikt ook geen 36W maar net iets meer.
Ook daar rekenen ze vaak het voorschakelapparaat niet mee.
Na ombouw naar LED moet je rekenen op 10% tot 20% overbodig verbruik.

Nadeel van ombouwen is ook, dat het armatuur niet origineel is.(geen CE)
De verzekering kan moeilijk doen na brand.

Reputatie 6
Badge +5

Een 40 W lamp kost inderdaad €20 aan stoom tijdens zijn levensduur bij een prijs van €0,50 per kWh.

Ik heb nog een heel goed energiecontract met alleen een veel te laag teruglevertarief van 5 cent. Bij mij blijven dus sommige lampen op zolder dus gewoon hangen. Een led lamp kost meer.

Bij mij ook zo iets, met ruim 6 cent per Kwh komt dat neer op €2,40 per 1000 uur.
Alleen op de hele lange duur is een ledlampje dan goedkoper, maar dan moeten ze niet stuk gaan zoals bovengenoemd ledlampje van €7,50.
Dat is overigens een van de goedkoopste 12V halogeen vervanger die ik kon vinden, de meesten waren meer dan 2 keer zo duur.

Reputatie 6
Badge +5

Nadeel van ombouwen is ook, dat het armatuur niet origineel is.(geen CE)
De verzekering kan moeilijk doen na brand.

Een CE keurmerk geeft alleen aan dat de fabrikant het artikel gemaakt heeft volgens Europese regels.
Als je het gekocht heb kun je er mee doen wat je wilt.
De fabrikant kan daardoor wel een garantie claim afwijzen.
Maar voor deze 20 jaar oude armaturen speelt dat niet.

De TL’s zijn overigens nu aangesloten zoals een Led TL aangesloten hoort te zijn.

Led lampen zijn op dit moment ook sterk aan het verbeteren.
Zo kocht ik laatst een dimbare die zich gedraagt als een gloeilamp.
Dim je hem laag, word de lamp ook warmer.
En lampen met ingebouwde 3 standen dimmer.

Kleurweergave is nog steeds een belangrijk ding.
Zo had ik vroeger een spaarlamp die me kleurenblind maakte.
Welke lampen zijn echt kleur index 80 of 90?
Ik heb ooit eens lampen bekeken met een spectrometer,
dan zie je gewoon dat er een kleur afwezig is in het spectrum.

Ook een weetje, een dimbare lamp verouderd het relais in een automatische buitenlamp.
Daar moet je dus weer een niet dimbare in zetten.

De strobo lampjes van @Diversiteit-maakt-sterk konden ook wel een een naar inschakelgedrag vertonen op het lichtnet. Met 1 lamp zul je er geen last van hebben, maar met velen wel.
Met dit slechte gedrag, is al een keer een noodstroomvoorziening in een ziekenhuis opgeblazen.
En dat alles om 20ct productiekosten op een lamp te besparen.

Reputatie 7
Badge +6

Ja , ook bij mij gaat er wel eens een LED veel te snel defect net als voorheen bij spaarlampen. Waren lampen die ik bij een aanbieding van IKEA kocht . Zo wordt goedkoop toch nog duurkoop. 

Ik heb kort na elkaar twee Philips Led lampen defect. Ze hebben tussen 2000 en 4000 uur gebrand. Uiteraard geen bon meer. Philips zegt minmaal zesmaal zoveel branduren als ik heb ervaren. Op die manier wordt het toch een duur grapje. Waar kan ik terecht voor deze klacht en refund?

Reputatie 6
Badge +5

Inmiddels is led lamp nummer 2 gesneuveld, ander type, ander merk.
Leeftijd 1 jaar en 4 maanden.
Gaat lekker zo, ik begin steeds meer het zelfde gevoel als destijds bij de spaarlampen, de levensduur wordt zwaar overdreven.
Met geadverteerde levensduur van 20.000 tot 50.000 uur zou ik een defecte lamp in de rest van mijn leven niet meer mee mogen maken.

De leds zitten in de armatuur gegreineerd en zijn niet te vervangen zoals bij het ouderwetse peertje.
Dus wordt het compleet vervangen.

Nummer 3 is gesneuveld, dit keer een halogeenlamp vervangende led van 12V, na 23 maanden nog net binnen de garantie.
Zal mij benieuwen of ik een nieuwe krijg.

Vier jaar na de herinrichting van keuken en kamer beginnen hier de (Philips) ledlampen te sneuvelen; ze gaan knipperen alsof er een los contact is, maar dat is niet zo. Ze zijn vaken aan geweest dan de vroegere gloeilampen, maar toch niet bijzonder.
Nu lees ik ergens dat je krachtige ledlampen niet in een gesloten armatuur moet gebruiken. Dat lees ik nu…. Ik ga nu niet meer de toen met veel moeite uitgezochte armaturen vervangen.
Als het door de warmte komt kan het ook wel komen doordat de ledlampen met de peer naar beneden en de fitting naar boven zitten. Dat is meestal zo natuurlijk. Het zorgt er wel voor dat de warmte binnenin de lamp naar de electronica gaat in de fitting. Er zijn er nu al vijf stuk. Ik heb helaas geen bonnetjes.
Ik vind het wel teleurstellend.

O.a. deze waarvan philips het heeft over 15.000 uur: https://www.lighting.philips.nl/consumer/p/led-lamp/8718699665289/specificaties

De ledlamp heeft een rendement van 50%
Dat wil zeggen dat het halve vermogen verloren gaat aan warmte.

Reputatie 7
Badge +5

dus een ledlamp van 4W genereert 2 W warmte, daar krijg ik het niet warm van :unamused:

Een mogelijke oorzaak waarom led lampen kapot gaan, kan een te hoge spanning zijn.
Als je van 12v halogeen over gaat naar 12v led, dan ga je de transformator veel minder belasten.
Als het een simpele transformator is, dan stijgt de spanning (en je nieuwe led lampen geven veel licht)
Bij mij steeg de spanning naar 18v, daar konden de nieuwe led lampen uiteindelijk niet tegen.

Hier nog wat info.
Het is niet om mensen aan te moedigen om zelf lampen uit elkaar te gaan halen.
Dit soort dingen kunnen gevaarlijk zijn.

https://youtu.be/JBKF7rKB3zc

Reputatie 6
Badge +5

Ik heb in de garage 6 Led armaturen in de vorm van TL (maar is geen TL) hangen.
Deze zitten er nog geen half jaar, de eerste heeft de geest gegeven.
Aangezien we de garage alleen als doorloop wordt gebruikt zal het aantal brand uren tussen de 25 en 50 uur liggen.
De leds zelf doen het wel, maar de lamp gaat na een tijdje staan knipperen, dus de elektronica is hier weer de boosdoener.

Inmiddels is led lamp nummer 2 gesneuveld, ander type, ander merk.
Leeftijd 1 jaar en 4 maanden.
Gaat lekker zo, ik begin steeds meer het zelfde gevoel als destijds bij de spaarlampen, de levensduur wordt zwaar overdreven.
Met geadverteerde levensduur van 20.000 tot 50.000 uur zou ik een defecte lamp in de rest van mijn leven niet meer mee mogen maken.

De leds zitten in de armatuur gegreineerd en zijn niet te vervangen zoals bij het ouderwetse peertje.
Dus wordt het compleet vervangen.

Hier beginnen de lampjes onder de kastje boven het aanrecht na vijf jaar te falen. Ze zijn vervangbaar, maar dat is theoretisch. Om erbij te komen moet je zo'n beetje de keuken slopen. Ze zitten namelijk in de onderste plaat van de bovenkastjes.
Nu ben ik op zoek naar een ledstrip als ondermontage. Het rare is dat zulke strips wel los verkrijgbaar zijn als DHZ spul maar als totaalpakket voor gemakkelijke montage onbestaand lijken.

Reputatie 6
Badge +5

@Harrie LPP 
Die heb ik anderhalf jaar geleden ook allemaal vervangen, het waren er vijf.
Het type (wel led) wat er zat was nog van de vorige bewoner, twee hadden een iets andere kleur.
Ik neem aan dat die ook vervangen zijn.
Omdat ik dat niet mooi vond heb ik alles vervangen door een ander type.
Dat gaf beter licht en ik was het kleurverschil kwijt.

Reputatie 7
Badge +6
Dat klopt , Mark . De uitgangsspanning van een trafo verandert als de belasting verandert . Theoretisch kun je dat in balans brengen door ( veel ) zwaardere LED's of extra LED's , maar dan bespaar je geen stroom . Of een spanningsstabilisator of weerstand voor wie heel handig is. Dan bespaar je wel stroom . Gaat mij te ver en mijn spotjes zitten in opbergkasten en branden dus zelden . Al mijn andere lichtpunten hebben geen trafo's . Van die gewone LED lampen met schroefdraadfitting binnen en buiten is tot nu toe nog nooit eentje gesneuveld.
Reputatie 7
Badge +5

dus 2W warmte? valt best mee, toch?

Reputatie 2
Badge +2

Geïntegreerde LEDS in de armatuur maken het totaal wel goedkoper. Bij montage op lastig toegankelijke plekken of bij inbouw is het een mindere keus.

Ik kan best rekenen, maar ik stel me hiier op als consument: ik heb die dingen gewoon gebruikt zoals miljoenen Nederlanders ze gebruiken en het resultast is dat de beloftes niet blijken te kloppen.

Reputatie 7
Badge +6

Philips als merk heeft me al vaak teleurgesteld . Zowel prijs als kwaliteit . Ledlampen van Lidl zijn ook vaak zeer snel ter ziele gegaan bij mij . Nu nog uitvinden welk merk de beloften WEL waarmaakt . Ik ben er nog niet achter behalve dat die van Ikea hier tot nu toe na enkele jaren nog steeds heel zijn . Op eentje na dan.

Hier LED-lampjes van de Action en de Kruidvat. Action is ‘witter’ licht en Kruidvat meer als een gloeilamp. Allemaal jaren oud nu en doen het prima nog. Beter dan de Philips Genie spaarlampen, die gingen wel eens stuk.

De LEDjes van de Hema hebben dan als voordele dat ze niet flikkeren. Die van de Action wel; als je snel beweegt heb je een soort stroboscoopeffect.

Een kleine test van LED-lampen zou wel leuk zijn CB - op lichtkwaliteit met name (tint, kleurweergave, flikkeren, straalrichting).

Reageer