Levensduur LED lampen

• 26 January 2019
  • 99 reacties
  • 9653 Bekeken

Ik heb laatst de zoveelste LED lamp vervangen!
Zijn er mensen die ook deze ervaring hebben?

Er zat zelfs een lamp bij van Megaman (degelijk merk) waarvan de levensduur 25000 uur ( tevens 1.000.000 keer aan/uit en 5 jr garantie) zou moeten zijn. Bij ongeveer 2000 uur heb ik het moeten vervangen. Gelukkig had ik de bon nog EN was de winkel niet failliet.
Ook al 4 lampjes kapot van een railsysteem.
Ook een straatlantaarnlamp veel te vroeg kapot. Een half jaar geleden geheel vernieuwd naar LED.

Ik vermoed dat bij al deze lampen niet het LED lampje zelf stuk gaat maar de elektronica (omvormer) die van 230V of 12V wisselspanning de gelijkspanning maakt.

99 reacties

Ik kan best rekenen, maar ik stel me hiier op als consument: ik heb die dingen gewoon gebruikt zoals miljoenen Nederlanders ze gebruiken en het resultast is dat de beloftes niet blijken te kloppen.

Reputatie 7
Badge +6

Philips als merk heeft me al vaak teleurgesteld . Zowel prijs als kwaliteit . Ledlampen van Lidl zijn ook vaak zeer snel ter ziele gegaan bij mij . Nu nog uitvinden welk merk de beloften WEL waarmaakt . Ik ben er nog niet achter behalve dat die van Ikea hier tot nu toe na enkele jaren nog steeds heel zijn . Op eentje na dan.

Er zijn eigenlijk maar 2 grote led fabrikanten.
Daarnaast zijn er maar een paar fabrieken die er consumenten lampen van bouwen.
Een naam van een winkel is geen merk. De lampen kunnen uit verschillende fabrieken komen.

Een goede lamp voert de warmte af.
Dat moet je ook kunnen meten.
Ik ben benieuwd hoe een tester van de consumentenbond hierover denkt?

Reputatie 7
Badge +6

Dat de naam van een winkel geen merk is snap ik , @Wortelstamper . Is wel altijd hetzelfde merk als ze er zijn . Welk merk dat is ben ik vergeten . Ik zal niet vergeten om die voortaan lekker te laten liggen . Momenteel diverse merken in gebruik en op voorraad en nog steeds geen goed beeld welke de betere zijn . Mogelijk is daar over een paar jaar meer van te zeggen.

Mijn theorie.
Als je ze kort aan hebt gehad en ze voelen dan direct warm aan, voeren ze warmte af.
Zit er een warmte isolerende schil omheen, gaan ze vroeg dood.

Reputatie 6
Badge +3

In de theorie van @Wortelstamper geloof ik niet in. Dat zijn volgens mij eerder de slechte. Een led is gemonteerd op een koeler van metaal. De koeler van metaal voert de warmte af van de led naar de omgeving.

Mijn ervaring met ledlampen is de volgende. Heb je 10 lampen uit een serie dan is er 1 binnen een jaar stuk. De andere halen de 10.000 branduren royaal.

Met spaarlampen en halogeenlampen is iets vergelijkbaars aan de hand. Kwestie van geluk of pech. De duurdere merken doen het wel procentueel beter.

Reputatie 7
Badge +6

Hmmm, zit denk ik wel wat in , @basic  .  Toch vermoed ik dat de ene fabrikant het veel beter doet dan de andere , waarbij duur en goed vaak wel , maar niet altijd samengaan . Dat is de ervaring met andere producten en zal met lampen vermoedelijk niet anders zijn . Eigenlijk maar twee fabrieken ?  Kan ik me bijna niet voorstellen in een vrije markt en een product waar  ( denk ik ) leuk aan verdiend wordt. Mogelijk zijn er veel licentiehouders die het minder nauw nemen met de kwaliteit ? 

Mogelijk zijn er veel licentiehouders die het minder nauw nemen met de kwaliteit ? 

De beloning voor een kortere levensduur is helaas gigantisch voor de fabrikant. De EU telt even geschat ruim 100 miljoen huishoudens. Dan weet je ook de omzet die de gezamenlijke lampjesfabrikanten erbij krijgen als er één lamp eerder kapot gaat.
Als gevolg van de kapotgaande LED-lampen hier heb ik gisteren maar weer een aantal nieuwe besteld à raison van 35 euro. Dus als alle huishoudens deze pech krijgen gaat dat grapje dus al heel snel een paar miljard kosten. En dan heb ik nog de goedkoopste webshop gekozen ook.

@E.T. Wiersum 
De grootste fabrikanten van de basis led zijn Cree en Luxeon. Ik zie nu ook Nichia.
Wat basic zegt, de led zit op een metalen print die de warmte af moet voeren; klopt.
Maar als je de rest van de elektronica er achter propt zonder dat de warmte weg kan, is de levensduur korter. Mijn eerste E27 led lamp was ook van steatit aan de achterkant, dat voert de warmte lekker af.

Reputatie 2
Badge +2

De spaarlampen gingen voornamelijk kapot door het aantal aan/uit schakelingen. Ook op vochtige plekken waren ze betrekkelijk snel kapot. Op plaatsen waar ze echt lang branden per dag haal ik > 15’000 uur.

De LED lampen kunnen beter tegen vocht. Ik koop altijd Philips omdat het opschrift (in lumen) betrouwbaar is. Als er ergens een lamp kapot gaat, is de vraag altijd “Hadden we hier voldoende licht?” om te bepalen of er meer of minder lumen op die plek moeten komen.

Vanwege de lange levensduur houd ik geen lampen meer op voorraad. De prijzen blijven immers zakken en het rendement stijgen. Als er ergens wat vervangen moet worden, koop ik hem op dat moment. 

De meeste kedlampen die ik in winkels zie zijn zulke zoals in de link.

Metalen print? Waar? Er wordt wel 15.000 uur aangegeven.

https://cdn.webshopapp.com/shops/286454/files/298640472/image.jpg

Reputatie 5
Badge +5

Metalen print? Waar?

Ik neem aan in de voet, daar is best wat ruimte voor elektronica die de warmte dan kwijt raakt dmv de voet/schroefdraad.

Metalen print? Waar?

Hier een voorbeeld van een model dat een Star genoemd word.
In heel veel zaklampen zit zo'n ding.

Jij en basic zeiden dat de led op een print zit.
Dat is niet zo bij de lampen die ik aanduid en bij heel veel gebruikelijke ledlampen, misschien wel de meeste; daar zitten ze op een glazen staaf. Dan kun je wel weer vanalles technisch gaan uitleggen over iets anders, maar dat baat niet. Het is ook het onderwerp van dit draadje niet.

In spotjes zitten wel soortgelijke printjes.
Wat ik bedoel, dat aan zo'n led een behoorlijk grote koelplaat zit.
Daar moet je wel wat mee doen.
Doe je dat niet op de juiste manier, gaat de lamp vroeger defect.
In de lamp zit een printje, dat de juiste spanning maakt voor de led.
Die gaat vaak stuk, door de warmte van de led.
https://imgs.inkfrog.com/pix/lifeonline/5_118.jpg

Heb je de foto die ik plaatste wel bekeken? Waarom niet? Het zijn de gele staafjes die het licht geven. Die zitten ***NIET***, herhaal: NIET, aan een metalen plaat.

Ook bij deze lampen speelt de temperatuur mee in de levensduur.
Het is een soort kerstverlichting in een lamp.
Lees dit maar eens.
https://en.wikipedia.org/wiki/LED_filament

Reputatie 6
Badge +5

Ik heb in de garage 6 Led armaturen in de vorm van TL (maar is geen TL) hangen.
Deze zitten er nog geen half jaar, de eerste heeft de geest gegeven.
Aangezien we de garage alleen als doorloop wordt gebruikt zal het aantal brand uren tussen de 25 en 50 uur liggen.
De leds zelf doen het wel, maar de lamp gaat na een tijdje staan knipperen, dus de elektronica is hier weer de boosdoener.

Inmiddels is led lamp nummer 2 gesneuveld, ander type, ander merk.
Leeftijd 1 jaar en 4 maanden.
Gaat lekker zo, ik begin steeds meer het zelfde gevoel als destijds bij de spaarlampen, de levensduur wordt zwaar overdreven.
Met geadverteerde levensduur van 20.000 tot 50.000 uur zou ik een defecte lamp in de rest van mijn leven niet meer mee mogen maken.

De leds zitten in de armatuur gegreineerd en zijn niet te vervangen zoals bij het ouderwetse peertje.
Dus wordt het compleet vervangen.

Hier beginnen de lampjes onder de kastje boven het aanrecht na vijf jaar te falen. Ze zijn vervangbaar, maar dat is theoretisch. Om erbij te komen moet je zo'n beetje de keuken slopen. Ze zitten namelijk in de onderste plaat van de bovenkastjes.
Nu ben ik op zoek naar een ledstrip als ondermontage. Het rare is dat zulke strips wel los verkrijgbaar zijn als DHZ spul maar als totaalpakket voor gemakkelijke montage onbestaand lijken.

Reputatie 6
Badge +5

@Harrie LPP 
Die heb ik anderhalf jaar geleden ook allemaal vervangen, het waren er vijf.
Het type (wel led) wat er zat was nog van de vorige bewoner, twee hadden een iets andere kleur.
Ik neem aan dat die ook vervangen zijn.
Omdat ik dat niet mooi vond heb ik alles vervangen door een ander type.
Dat gaf beter licht en ik was het kleurverschil kwijt.

Reputatie 2
Badge +2

Geïntegreerde LEDS in de armatuur maken het totaal wel goedkoper. Bij montage op lastig toegankelijke plekken of bij inbouw is het een mindere keus.

Reputatie 7
Badge +6

De paar tl-buizen die wij nog hebben maken heel weinig branduren , dus die vervang ik niet door LED omdat het zich niet terug verdient . En al helemaal niet als ze snel sneuvelen  . Zowel met diverse merken spaarlampen als LED's  hebben we wisselende ervaringen wat levensduur betreft . 

Die led lamp op de plee is een zegen.
Met de spaarlamp moest je in de winter nog wel eens te lang wachten tot het aan was.
En dan nog eens een paar minuten totdat hij op sterkte brandde.

Reputatie 7
Badge +6

Die led lamp op de plee is een zegen.
Met de spaarlamp moest je in de winter nog wel eens te lang wachten tot het aan was.
En dan nog eens een paar minuten totdat hij op sterkte brandde.

Ja , als je klaar was met je  ‘ritueel ‘ , begon het ding eindelijk licht te geven  :blush: .  Daar ook maar een LED geplaatst . Vergeleken met LED waren die spaarlampen eigenlijk een miskleun . Beide vielen en vallen wel eens tegen qua levensduur en dan wordt een tamelijk duur ding nog duurder . Hopelijk worden prijzen en kwaliteit van LED  in de toekomst beter en ik zou er graag een test van zien opdat we weten welke een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben . 

Er zit zo'n ding in met een metalen plaat.
Daarop zit de trafo en de leds geplakt.
Ik verwacht een lange levensduur omdat het geheel goed koelt.
Iets waar je echt op moet letten, met de keuze van een lamp.

Reageer