Levensduur LED lampen

• 26 January 2019
  • 99 reacties
  • 9670 Bekeken

Ik heb laatst de zoveelste LED lamp vervangen!
Zijn er mensen die ook deze ervaring hebben?

Er zat zelfs een lamp bij van Megaman (degelijk merk) waarvan de levensduur 25000 uur ( tevens 1.000.000 keer aan/uit en 5 jr garantie) zou moeten zijn. Bij ongeveer 2000 uur heb ik het moeten vervangen. Gelukkig had ik de bon nog EN was de winkel niet failliet.
Ook al 4 lampjes kapot van een railsysteem.
Ook een straatlantaarnlamp veel te vroeg kapot. Een half jaar geleden geheel vernieuwd naar LED.

Ik vermoed dat bij al deze lampen niet het LED lampje zelf stuk gaat maar de elektronica (omvormer) die van 230V of 12V wisselspanning de gelijkspanning maakt.

99 reacties

Reputatie 6
Badge +5

Inmiddels is led lamp nummer 2 gesneuveld, ander type, ander merk.
Leeftijd 1 jaar en 4 maanden.
Gaat lekker zo, ik begin steeds meer het zelfde gevoel als destijds bij de spaarlampen, de levensduur wordt zwaar overdreven.
Met geadverteerde levensduur van 20.000 tot 50.000 uur zou ik een defecte lamp in de rest van mijn leven niet meer mee mogen maken.

De leds zitten in de armatuur gegreineerd en zijn niet te vervangen zoals bij het ouderwetse peertje.
Dus wordt het compleet vervangen.

Nummer 3 is gesneuveld, dit keer een halogeenlamp vervangende led van 12V, na 23 maanden nog net binnen de garantie.
Zal mij benieuwen of ik een nieuwe krijg.

Reputatie 6
Badge +5

Nummer 3 is gesneuveld, dit keer een halogeenlamp vervangende led van 12V, na 23 maanden nog net binnen de garantie.
Zal mij benieuwen of ik een nieuwe krijg.

Niet dus, na 9 dagen heen en weer gemaild is de conclusie dat bij Groenovatie, waar de led gekocht was, alle hakken de grond in gingen.
Het lag aan mij ik had hem niet in een juiste 12V voeding gestoken enz.
Toen ik vroeg wat dan wel een goede voeding was kreeg ik een opsomming, welke wel en welke niet gebruikt konden worden.
Hierbij werd een gewone trafo als een goede voeding aangeduid die voor die leds gebruikt kon worden.
Laat nou een gewonde trafo gebruikt zijn, dus ik een foto teruggestuurd.
Prompt kreeg ik een mail terug dat ik geen juiste trafo had gebruikt.
Tja, je moet toch wat verzinnen om van de claim af te komen.
Zo leer je de goede en slechte webshops wel kennen, dat je een bestelling de volgende dag binnen hebt maakt van een webshop nog geen goede webshop.
Het gaat hier om een lampje van € 7,50 en daar gooi je je naam voor in de goot.
Uiteraard heb ik allang elders een lampje gekocht.
Ik heb de afgelopen jaren in totaal 20 stuks 12V halogeen lampjes van allerlei verschillende soorten vervangen door leds, overal achter een trafo, tot nu nergens een probleem.

Een ander punt; dezelfde lamp verkochten ze ook via Bol.com, en laat daar nu veel meer mensen exact de zelfde klacht over die lamp hebben en in de recensies achtergelaten hebben.
Het is dus een onhebbelijkheid van die lamp.
Bijzonder is dat deze klachten niet in de recensies bij Groenovatie voorkomen en de waardering van de lamp ook een stuk hoger ligt.
Ik heb ze hiermee geconfronteerd, maar volgens hun was van manipulatie van de recensies absoluut geen sprake, ik weet wel beter.
De verkopen via Bol.com waren overigens al gestaakt, te veel klachten?
Of vonden ze die negatieve recensies zelf ook niet zo geweldig?

Reputatie 6
Badge +3

De levensduur van led lampen wordt nog wel eens overdreven. Kwaliteit en gebruik maken ook nog heel wat uit. Trafo's en dimmers zijn ook nog wel eens de oorzaak van te snel stuk gaan. De transitie van halogeen naar Led is bij mij trouwens nog maar halfweg. Het heeft niet zo'n haast met bijna gratis stroom van de panelen. De verlichting is qua kleur toch beter van halogeen. Op de standaard ledlampen gebruik is nauwelijks dimmers. Te veel licht betekent bij mij altijd een andere lamp kopen.

Bij mij gaan de led lampen altijd langer mee dan de halogeenlampen.

Van gewone led peertjes gaan de lampen met filament wel eerder stuk. (was er maar 1- die koop ik normaal ook niet)

Reputatie 6
Badge +5

Je hebt inderdaad speciale voor led geschikte dimmers nodig.
Ook mag je kennelijk oude elektronisch voedingen voor halogeen niet gebruiken, er zijn ook speciale led voedingen.
Maar een ouderwetse trafo is geen probleem, ook niet volgens Groenovatie.
Desondanks weigeren ze garantie te verlenen omdat er mogelijke spanningsvariaties op konden treden.

Gloeilampen, dus ook halogeenlampen kunnen ook slecht tegen hogere spanningen, een verhoging van 4% halveert de levensduur.
Maar tegenwoordig gaat de netspanning wel eens naar 253V door zonnepanelen, dat is +10%.
Dit zijn Europees vastgelegde grenswaarden, de elektronica moet daar tegen kunnen.
Als de primaire spanning op een trafo 10% omhoog gaat dan gebeurd dat secundair ook.
12V wordt dan 13,2V.
Overigens gaan niet de ledjes zelf stuk, maar de regel elektronica, die is gewoon te iel uitgevoerd.

Twee maal een led lamp van Calex die na een aantal weken gaan flikkeren en uiteindelijk stuk gaan. De 15.000 uren die beloofd worden worden echt niet gehaald. En dan zijn het dure lampen. Niet kopen adviseer ik.

Ik heb de lamp in de kelderkast ook vervangen door led.
De lamp zat er al vele decennia in en was nog heel.
Ik denk dat de led uitvoering, deze levensduur niet haalt.

Ja geweldig hoor, gloei- en halogeenlampen. Maar vergeet niet dat een peertje van 40 watt er in de 1000 uur van de levensduur voor meer dan 20 euro stroom doorheenjaagt met de huidige tarieven.

Reputatie 6
Badge +3

Een 40 W lamp kost inderdaad €20 aan stoom tijdens zijn levensduur bij een prijs van €0,50 per kWh.

Ik heb nog een heel goed energiecontract met alleen een veel te laag teruglevertarief van 5 cent. Bij mij blijven dus sommige lampen op zolder dus gewoon hangen. Een led lamp kost meer.

Reputatie 7
Badge +6

Er is dacht ik al eens een test van  LED-lampen geweest . Een update zou fijn zijn .  Bij mij zijn er ook meerdere vroegtijdig ter ziele gegaan . Vooral aanbiedingen van Lidl . Momenteel lijkt het met diverse merken goed te gaan . In het verleden raakten bij ons diverse  spaarlampen ook voortijdig defect . Doordat ik bij de overgang naar LED met een fors aantal spaarlampen bleef zitten , heb ik die op plekken geplaatst waar het licht zelden en kortdurend brandt . 

Reputatie 6
Badge +5

Een 40 W lamp kost inderdaad €20 aan stoom tijdens zijn levensduur bij een prijs van €0,50 per kWh.

Ik heb nog een heel goed energiecontract met alleen een veel te laag teruglevertarief van 5 cent. Bij mij blijven dus sommige lampen op zolder dus gewoon hangen. Een led lamp kost meer.

Bij mij ook zo iets, met ruim 6 cent per Kwh komt dat neer op €2,40 per 1000 uur.
Alleen op de hele lange duur is een ledlampje dan goedkoper, maar dan moeten ze niet stuk gaan zoals bovengenoemd ledlampje van €7,50.
Dat is overigens een van de goedkoopste 12V halogeen vervanger die ik kon vinden, de meesten waren meer dan 2 keer zo duur.

Helaas onlangs hetzelfde moeten constateren: 2 Philips dimbare E27 LED lampen in de woonkamer gemonteerd. Lampen vlgs Philips met productiejaar 2020 dus nog geen 3 jaar oud. Bij gewoon huishoudelijk gebruik (boven keukentafel) hebben ze nog geen 3000 uur gebrand. Toch heeft helaas een de geest gegeven. De ander doet het gewoon nog.

Contact opgenomen met Philips (Signify tegenwoordig) en zij melden dat de garantie slechts 2 jaar betreft. Waar het aantal op de doos vermelde branduren van 10.000 of zo dan op slaat, geen flauw idee.

Exit Philips voor mij nu (al ben ik blij met de lichtkwaliteit van hen (hoge CRI)). Volgende keer Osram.

@gdjong 
Hebben de lampen met de fitting naar boven gehangen?

@gdjong 
Hebben de lampen met de fitting naar boven gehangen?

Ja, dat klopt. Maakt dat uit denk je?

Ja, het akkefietje dat mensen het licht naar beneden willen laten schijnen en armaturen daarvoor plenty beschikbaar zijn maar de ledperen daar minder goed tegen kunnen kost Nederlanders alles bij elkaar een lieve duit en niemand heeft het natuurlijk gedaan.

De elektronica achter de lamp word warmer als hij met de fitting naar boven hangt.
Het is me vaker opgevallen dat dit soort lampen eerder stuk gaan hierdoor.

Een led plakstrip op plastic gaat ook eerder stuk als op metaal, ben ik ook achter nu.

@Imke  Is daar ooit eens aandacht voor geweest bij de CB?

Elke lamp die aan het plafond hangt (bij mij vrijwel alle lampen) hangen toch met de fitting naar boven?

Of is dat tegenwoordig abnormaal?

Of zie ik het precies andersom/verkeerd?

Is de fitting het stuk dat aan de lamp zit of het stuk waar je de lamp in draait? (Ik dacht het eerste).

De fitting is dus inderdaad het stuk dat onderdeel is van de lamp. (E27, E14 enzovoort).

@Léonz 
Dat is niet abnormaal, dat een lamp zo hangt.

Sinds de spaarlamp er is, zie ik steeds weer types die te vroeg dood gaan aan dat standje.
Volgens mij is dat iets, wat wel wat meer aandacht kan hebben.

Toch heb ik niet het idee dat mijn lampen abnormaal snel de geest geven.

Ik had het wel toen de spaarlamp nog vrij nieuw was. Het waren altijd de goedkoopste, maar het aantal branduren op de verpakking werd bij lange na niet gehaald.

Philips heeft voor bepaalde modellen ook een Master serie.
Die hebben ook een langere levensverwachting en een betere kleur.
Goedkoop of duur, als de warmte niet weg kan, leven ze korter.

Goedkoop of duur, als de warmte niet weg kan, leven ze korter.

Wat ik juist altijd dacht: als je een lamp met een bol omringt, bijvoorbeeld in de badkamer, dan leeft hij langer dan als naakte peer.

In een bol kan de warmte niet weg, dus korte levensduur.
In die ouderwetse bollen, zit nog materiaal dat warmte absorbeert.
In een nieuw plastic ding, kan de warmte al helemaal niet weg.
Aan het plafond zit hij met de fitting omhoog, verkort ook de levensduur.
In de badkamer, moet je wel een gesloten armatuur hebben.

Gloeilampen doen het lang in een bol die vast zit aan het gebouw, weet ik uit ervaring.

Vanaf nu zal ik elke keer verbaasd kijken als de lamp in mijn badkamer het nog blijkt te doen.

Hier nog wat info.
Het is niet om mensen aan te moedigen om zelf lampen uit elkaar te gaan halen.
Dit soort dingen kunnen gevaarlijk zijn.

https://youtu.be/JBKF7rKB3zc

Reageer