Consumentenbond.nl

Levensduur wasmachine verlengen

Als je de verhalen mag geloven, is azijn het ultieme wondermiddel om de levensduur van je wasmachine te verlengen, mits dit om de zoveel tijd wordt herhaald. Ben benieuwd naar de ervaringen van andere community-leden.

10 reacties

Badge +1

Als je de verhalen mag geloven, is azijn het ultieme wondermiddel om de levensduur van je wasmachine te verlengen, mits dit om de zoveel tijd wordt herhaald. Ben benieuwd naar de ervaringen van andere community-leden.

Klopt, maar je moet wel realistisch zijn! Een oudere wasmachine gaat uiteindelijk minder goed wassen, verbruikt veel meer energie dan nieuwere modellen. Dat zijn zaken waar je wel rekening mee moet houden.

Ik heb het zelf ook mijn wasmachine wel eens met azijn schoongemaakt. Maar ik las dat veel rubbers daar niet zo goed tegen kunnen. Je schijnt beter een ontkalkingsmiddel te kunnen gebruiken.

Ik heb het zelf ook mijn wasmachine wel eens met azijn schoongemaakt. Maar ik las dat veel rubbers daar niet zo goed tegen kunnen. Je schijnt beter een ontkalkingsmiddel te kunnen gebruiken.

Dat heb ik ook wel eens gelezen... Overigens wordt soda ook wel eens aangeraden, maar geen idee of rubber daar tegen kan.
Wondermiddelen bestaan er volgens mij niet voor. Wel algemene tips, maar die lijken me vanuit zichzelf al erg logisch.

Prop de wasmachine niet te vol met kleding. Als de wasmachine te vol is met kleding kan dit zorgen voor slijtage. Van te voren controleren of er geen voorwerpen in de zakken van de kleding zittten. Die kunnen de wastrommel beschadigen. Regelmatig schoonmaken (wasmiddelbakje en pluizenfilter o.a.). De wasmachine niet plaatsen in een vorstgevoelige ruimte.
Reputatie 7
Azijn is inderdaad slecht voor het rubber.
Reputatie 7
Badge +5
En af en toe, eens in de paar jaar, een heet wasprogramma laten draaien met soda.
Dit lost de zeepresten op.
Bij mij ging na deze tip de machine weer centrifugeren en geen monteur hoeven bellen.☺

Als je al iets zuurs zou willen gebruiken, neem dan citroenzuurpoeder, dat tast het rubber niet aan.
Het is hetzelfde als in de dure zakjes koffieontkalker zit.
Maar ik zou niet weten waarom iets zuurs in de wasmachine zou moeten om hem schoon te maken.
In alle wasmiddelen zit al een beetje ontkalker.
Reputatie 7
Badge +6
Soda is prima om de boel eens lekker schoon te maken van zeepresten en vetluis. Hoeft inderdaad niet zo vaak . Azijn is bedoeld om te ontkalken . Ooit waren er reclamespotjes die iedereen denk ik nog wel kent , dat zonder het aangeprezen ontkalkingsmiddel het verwarmingselement kapot ging . Dat is volgens mij achterhaald . Vermoedelijk door wat Bert zegt , dat het in het wasmiddel zit. Alleen heel lang geleden heb ik last gehad van kalkaanslag .
Reputatie 7
Azijn lost kalk en vet op. Daarom wordt het aanbevolen.
Doet wasmiddel niet iets tegen kalk dan ? Volgens mij wel. Reclame gezeik (zeer irritante reclame van calgon) dat je extra dingen tegen kalk zou moeten doen. Dan zou ieder wasmiddel dus niet goed zijn werk doen. Bij Soda kan ik me nog iets voorstellen, azijn of een anti-kalk middel (zoals azijn) minder.

Edit: zoals @Bert ook al zegt
Reputatie 7
Badge +7
Als ex-werknemer uit de retail weet ik best iets over wasmiddelen en wat dat met kleding doet. Het schijnt tegenwoordig zo te zijn dat we steeds kouder en korter wassen, bijvoorbeeld vanwege besparingsoverwegingen, terwijl niet alle wasmiddelen goed oplossen bij deze temperaturen. Hierdoor ontstaat de kans dat er resten vuil, vet, kalk en wasmiddel achterblijven in je wasmachine, met bijvoorbeeld vetluis als gevolg. Zo nu en dan op 90 graden wassen met inderdaad een beetje azijn en/of baking soda doet hier echt wonderen bij.

Reageer