Consumentenbond.nl
Vraag

Levering wasmachine door mediamarkt

Vandaag is mijn nieuwe wasmachine geleverd, besteld bij de mediamarkt. Alles keurig volgens afspraak. Waar ik me echter over verbaas is dat de wasmachine 98 kilo weegt en ze twee mensen de wasmachine twee verdiepingen omhoog laten sjouwen zonder daarvoor een steekwagentje en traploper mee te geven. De twee mensen die de wasmachine kwamen afleveren vertelde mij dat ze nooit hulpmiddelen mee krijgen.

Ik heb naar mediamarkt gebeld en gevraagd of ze terug kunnen komen omdat ik het onverantwoord vind om ze een dergelijk zwaar apparaat te laten tillen. Ik kreeg als antwoord dat ze het moesten navragen. Het antwoord... nee en ze vonden als de veiligheid niet gegarandeerd kon worden ik zelf moest regelen dat de wasmachine omhoog (en de oude omlaag) kon. En dat terwijl ze adverteren met gratis levering en inname van een oud apparaat tot 4 verdiepingen hoog (zonder lift). Ze weten daarnaast hoe zwaar het apparaat is.

De mensen die het apparaat hebben geleverd hebben hem toch omhoog getild tot bloedende vingers toe. Ze stonden erop.
Kan dit zomaar? Er zijn toch regels voor het tillen van zware producten? En kan de mediamarkt mij zo afschepen met de opmerking dat ik dan maar zelf moet zorgen dat de wasmachine boven komt?

8 reacties

Reputatie 6
Badge +5
Plaats dit ook op Klachtenkompas: https://www.klachtenkompas.nl

Klachtenkompas.nl is een initiatief van de Consumentenbond. Op dit online klachtenplatform kun je gratis een klacht indienen. Doel is dat je samen met het betreffende bedrijf of instantie tot een oplossing komt. Deelname van bedrijven is vrijblijvend en alle klachten worden openbaar gemaakt. Zo kan iedereen zien of er klachten over bedrijven zijn en hoe die daar mee omgaan.
Reputatie 7
Badge +5
Er bestaat toch een Arbodienst ? Heet tegenwoordig anders dacht ik . Lijkt me inderdaad onverantwoord om zo'n zwaar en onhandelbaar ding zonder veilige hulpmiddelen meerdere trappen op te laten zeulen.
Reputatie 6
Badge +4
Ja, arbotechnisch lijkt me dit zwaar onverantwoord. Maar het is niet de verantwoording van de TS. En als de werknemers dit zouden weigeren weet ik wel wat er waarschijnlijk gaat gebeuren met die werknemers.
Reputatie 7
Badge +5
Ooit was alleen de werkgever aansprakelijk voor ongezonde en onveilige situaties . Later hebben ze afgedwongen dat werknemers medeverantwoordelijk zijn. Leek op het eerste gezicht goed , maar is het niet. Werknemers die protesteren worden vaak ingeruild voor mensen die het wel pikken met alle risico's van dien. Verder heb ik uit eigen ervaring meegemaakt dat veel voorschriften in de praktijk onmogelijk uit te voeren zijn en ik regelmatig in overtreding was omdat de veilige methode ondoenbaar was. Maar als het fout ging kon mijn baas zeggen : eigen schuld , dikke bult .
Reputatie 6
Badge +4
@E.T. Wiersum Volgens mij is de werkgever nog steeds volledig aansprakelijk voor ongezonde en onveilige werksituaties en zijn werknemers helemaal niet medeverantwoordelijk uitgezonderd misschien opzet of bewuste roekeloosheid.
Reputatie 7
Badge +5
Die wet is echt veranderd , Frans. Sindsdien hebben werknemers ook een eigen verantwoordelijkheid gekregen . Vooral als ze instructie hebben gehad , hoe het wel en niet moet en toch doen ze iets tegen de regels met als gevolg schade , gewonden of doden , dan kunnen ze daarvoor vervolgd worden. De werkgever is en blijft de eerstverantwoordelijke , maar als die aan kan tonen alles gedaan te hebben wat redelijkerwijze verwacht kan worden , dan houdt het op . Uiteraard is en blijft de werkgever verantwoordelijk voor zaken die de werknemer zelf niet in de hand heeft en niet zelf kan verbeteren. Maar eigenlijk zeggen we in iets andere woorden bijna hetzelfde .
Reputatie 6
Badge +4
Nou, volgens mij zeg ik iets anders en volgens mij is de wet toch echt niet veranderd. Artikel 7:611 en 7:658 BW bestaan nog steeds en ook de interpretatie van de Hoge Raad bij die wetten. En die eigen verantwoordelijkheid ex artikel 6:101 BW hadden die werknemers ook altijd al. Alleen worden daar zulke zware eisen aan gesteld dat die, zoals ik al zei, eigenlijk alleen maar van toepassing worden verklaard bij opzet of bewuste roekeloosheid.

Overigens, vervolgen? Volgens mij hebben we het hier over civiel recht, niet over strafrecht.
Reputatie 3
Badge +5
Hi @P. van Wijngaarden, hebben onderstaande reacties je kunnen helpen? Mocht dit het geval zijn, zou je dan het antwoord dat jou het meest geholpen heeft kunnen aanvinken als 'Beste antwoord'? Zo help je mensen met dezelfde vraag ook om snel het antwoord te vinden. Bedankt!

Reageer