Beantwoord

Losse wc-bril

• 3 September 2021
  • 6 reacties
  • 112 Bekeken

De wc-bril met deksel is los gaan zitten en er is nergens een schroef of moer te vinden om hem vast te zetten. Het kan toch niet zozijn dat ik nu een hele nieuwe wc moet laten installeren? Wie weet raad? 

Het type is IS ideal van Gerberit(?).

icon

Beste antwoord door Wortelstamper 3 September 2021, 16:53

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Normaliter zitten de schroeven links en rechtsonder aan de zijde waar de pot bij de muur aansluit. Dus als u de onderzijde bekijkt moeten ze helemaal achterin zoeken.

Ligt er een beetje aan welke bril je er op hebt.
Soms zit het verborgen.

Het is inderdaad nog maar de vraag of je de onderdelen kunt krijgen die je nodig hebt. Ik heb meerdere malen een nieuwe wc-bril moeten kopen. Een nieuwe pot hoeft zeker niet.

De oorzaak van de ellende is altijd de slechte kwaliteit van de scharnieren: een slecht ontwerp waardoor het scharnier asymmetrisch wordt belast, slechte klinkverbindingen, snel bros wordend kunststof en/of snel roestende onderdelen.

Reputatie 5
Badge +5

Als je googeld op wc bril schroeven of onderdelen zie ik bij afbeeldingen een zee aan losse onderdelen voorbij komen.
De meesten zijn vrij universeel.
Alleen als je een buitenissig model bril hebt zou je een nieuwe moeten kopen.
Maar dit soort setjes past meestal wel en te koop bij vrijwel elke bouwmarkt of online.

Als je googeld op wc bril schroeven of onderdelen zie ik bij afbeeldingen een zee aan losse onderdelen voorbij komen.

Klopt. Het gevolg daarvan is dat het in de afweging nogal mee kan gaan spelen hoeveel tijd van je leven je wilt besteden aan het toch wel absurde onderwerp welke onderdeeltjes voor jouw pleebril de juiste zijn. De meeste mensen beginnen daar denk ik niet eens aan. Geef ze eens ongelijk.

Hartelijk dank voor jullie reacties!

Ik heb inderdaad een schroef gevonden onder het ronde afdekplaatje (zie tekening van wortelstamper). Die heb ik aangedraaid en het afdekplaatje weer teruggedraaid. Dat laatste was wel wat lastig, maar het is gelukt. Fijn, probleem opgelost.

Reageer