Consumentenbond.nl

Louche loodgieters: deel je ervaring

  • 29 augustus 2019
  • 12 reacties
  • 3327 Bekeken

Reputatie 2
Badge +5
Wanneer je last hebt van een lekkage of een verstopte wc is er vaak haast geboden. Sommige loodgietersbedrijven spelen hier op slinkse wijze op in. Zo adverteren ze slim op Google en maken ze gebruik van leadbedrijven (bedrijven die bemiddelen tussen de consument en loodgieter). Doordat deze loodgieters zo vaag zijn over hun prijzen, kom je vaak voor nare verrassingen te staan. Dit bleek ook uit ons onderzoek.

Wat zijn jouw ervaringen met loodgieters? Praat mee!


12 reacties

Reputatie 3
Badge +2
Kan de CB onderzoekje doen om te bepalen of zoekresultaten van privacy vriendelijke DDG https://duckduckgo.com/ niet die louche sites bovenaan zet, dus beter is dan Google?

Ook bij Duckduckgo staan er direct naast de zoekresultaten advertenties van partijen die daarvoor betalen. Het is dus lastig te zeggen welke zoekmachine 'betere' resultaten laat zien bij dit soort specifieke zoekopdrachten. Onze Duitse zusterorganisatie Stiftung Warentest beoordeelde startpage.com een tijdje geleden als beste zoekmachine vanwege de betere privacy in vergelijking met Google. In die test is niet specifiek gekeken naar dit soort bedrijven.

De tips in het artikel geven je meer houvast om een goede loodgieter te kiezen. Kijk voorbij de loodgieters die helemaal bovenaan staan en ga op zoek naar de kleinere lokale loodgieters in de zoekresultaten.
Reputatie 6
Badge +3
Kan de CB onderzoekje doen om te bepalen of zoekresultaten van privacy vriendelijke DDG https://duckduckgo.com/ niet die louche sites bovenaan zet, dus beter is dan Google?

Op zich kunnen die lead bedrijven wel betrouwbaar zijn. Maar ze trekken natuurlijk vooral beginners aan en hebben daarmee meer risico op prutsers. Gerenommeerde bedrijven zullen meestal onder eigen naam en adres te vinden zijn. Die hebben meestal genoeg klanten en zijn niet afhankelijk van lead bedrijven.

Die lead bedrijven staan hoog in de zoek lijsten, maar ik sla ze over en ga opzoek naar bedrijven die onder eigen naam, adres en telefoon nummer werken.
Reputatie 6
Badge +5
Ik heb een tijd geleden iemand werkzaamheden laten uitvoeren op aanraden van de buren.
Zijn werkwijze en materiaalkeuze vond ik vreemd.
Na een onderzoek door een deskundige van de rechtsbijstand bleek het knoeiwerk.
Gelukkig had ik alle werkzaamheden vastgelegd op foto.
Mijn grootste fout was, dat ik niet eerst de KVK heb gecheckt.
Het bedrijf was al lang failliet.
Alle werkzaamheden moesten opnieuw door een erkent installateur.
Reputatie 7
Badge +6
Gelukkig kan ik veel zelf oplossen . Als het boven mijn pet gaat bel ik een installateur . Heb er al vele gehad maar allemaal maakten ze fouten of ze hielden zich niet aan de opdracht . Heb binnenkort weer eentje nodig en weet niet wie ik moet kiezen . Vragen bij buren bleek ook geen goed idee ......
Badge

Vorige week een loodgieter gebeld: 24/7 ofzoiets, ik kan de naam niet meer vinden, blijkbaar wisselen ze. https://www.ontstopping-riool.nl/ hoort nu bij het nummer wat ik belde 0850043284.

De situatie: ik belde omdat mijn vaatwasser verstopt was (water spoelde niet weg). Gelukkig kon er dezelfde middag nog iemand langs komen. 35 voorrijkosten, en de prijs werd verder ter plekke besproken.

Twee nog jonge gastjes kwamen en hadden een klembord met een papier bij zich. Heel snel werd er eea ander uitgelegd over de prijs. Waaronder zowieso 169,- . voor een half uur. Ik vond het duur maar tekende. Na het half uur zou je nog extra moeten betalen voor een extra kwartier. Hoewel ik zei dat de gootsteen afvoer gewoon goed deed, en het in het gedeelte tussen de vaatwasser en de gootsteen zou moeten zitten, gingen ze toch met een professioneel uitziende gemotoriseerde trekvoer de gootsteen in. Ok dacht ik het zal wel ik heb er geen verstand van.

De slang kwam er in de wc uit, Vaatwasser werkte nog steeds niet. De rekening werd opgemaakt, er werd van alles bijgeschreven op het papier en de rekening was ineens 800 nog wat!

Blijkbaar had ik getekend voor elke extra meter a 40,- na 5 meter trekveer. Ik zei dat ik niet ging betalen.

Toen kwam het : 

  • ze hadden opgenomen dat ik ja had gezegd na de 5 meter!  En dat ze dat van de politie gewoon mogen opnemen!
  • dat ik akkoord was gegaan met betaling ter plekke.
  • insinueren dat ik ze discrimineerden (1 marrokaans en 1 indonesich uiterlijk)
  • insinueren dat ik ze van oplichting betichte
  • Ze deden alsof ze de politie belden. Ik belde na een tijdje zelf de politie want ze wilden niet weg gaan.
  • Ik heb wel een gedeelte betaald na lang heen en weer gepraat (had ik nooit moeten doen) en toen gingen ze weg, voor de politie kwam
  • Op het papier waren kleine vakjes aangevinkt (van te voren)!: akkoord met factuur, alles duidelijk uitgelegd, tevreden over de werkzaamheden, en functioneren medewerkers. 
  • Alles lijkt op een professioneel voorbereide, ingestudeerde en juridisch gecheckte oplichterij. Ze hebben ook een pin apparaat bij zich.
  • Weer dat bedrijf gebeld, ik wilde klacht indienen. Mevrouw zei uit zichzelf “ik geef geen toestemming om dit gesprek op te nemen). Dus die zitten gewoon in hetzelfde complot.
  • Ik zou heel graag willen dat het juridisch aan te pakken is. Ik lees meer dit soort dingen maar blijkbaar is er niet veel aan te doen en van de politie is ook weinig te verwachten. Ik ga nog wel kijken welke stappen te ondernemen zijn.
Reputatie 7
Badge +6

Het wordt echt dringend tijd dat consumenten meer mogelijkheden krijgen om zich te kunnen verweren tegen dit soort ( en andere ) oplichters . Een goede stap zou al zijn dat het domweg verboden gaat worden dat we verplicht zijn tevoren een handtekening te zetten omdat ze er anders niet eens aan willen beginnen . Dat beschermt ons  echter nog steeds niet tegen een  schandalige prijs of wanprestatie .  Wat ook kan helpen ? Niet op Google zoeken . Gewoon iemand in de buurt bellen . Liefst eerst rondvragen wie een goede naam heeft . En dan maar hopen dat deze  ook wil komen. Zelf kunnen oplossen of een handige buurman is goud waard bij dit soort zaken . 

Badge

Ook ik ben opgelicht. Ik maakte een afspraak via ontstoppings-specialist.nl.

Het oplossen van het probleem zou 189€+25 euro voorrijkosten kosten. Ik moest van te voren een onduidelijke kopie van een kopie factuur tekenen

Als het iets langer zou duren zou het wel iets duurder worden.

Hierbij de tekst van mijn mail aan ontstoppings-specialist.nl

 

Opgelicht! 
Gisteren gebeld naar ontstoppingsspecialist.nl. We dachten een bedrijf uit Voerendaal maar er kwam een loodgietersbedrijf uit Roermond.
Prijs:voor het ontstoppen 189 +25 voorrijkosten .Uiteindelijk is meneer 2  uur bezig geweest en is het probleem niet opgelost. Hij gaf het op. 
Er werd een factuur gemaakt en  ik moest 512.99 euro betalen Veel! Absurd veel!

Het zou een uurloon betekenen van 256.50  per uur.
We voelen ons echt opgelicht. 
2 uur arbeidsloon betalen is normaal maar dit bedrag niet.
Bedrag werd overgemaakt naar Plumberservice Heerhugowaard. (Bankoverzicht) 
Bij nader onderzoek een louche onderneming. 
U heeft deze mensen naar mij toegestuurd. U heeft een oplichter naar mijn thuis toegestuurd! 

Factuur was zeer onleesbaar van Mel Service
Adriaen Brouwerstraat 27
Helmond.
Het telefoonnummer dat bekend is bij de KvK is niet in gebruik
Ook een ander gevonden telefoonnummer bracht mij naar een electronica bedrijf in Tilburg. 
Graag zo snel mogelijk een reactie. 

Jo Bremen
 


Bijgevoegd de factuur die ik alleen kreeg door er zelf een foto van te maken,

 

 

Kan de CB onderzoekje doen om te bepalen of zoekresultaten van privacy vriendelijke DDG https://duckduckgo.com/ niet die louche sites bovenaan zet, dus beter is dan Google?
Badge

We hadden een verstopte afvoer en door het, dachten wij, betrouwbare installatiebedrijf van onze verwarmingsketel, zijn we doorverwezen naar Waterfix in Amsterdam. Na de eerste keer ontstoppen en een extra siffon, bleek in de avond dat de verstopping er nog zat. Weer alles overstroomd. Kosten voor dit niet fixen waren € 155, wel meteen betalen natuurlijk.

Een paar dagen later zijn ze opnieuw langsgekomen, we hadden een afspraak gemaakt. We zouden 1e kwartier gratis krijgen, geen voorrijkosten, maximaal een uur. De monteur Barry, met grote verhalen over zijn 17 jaar ervaring, die het de eerste keer al niet op kon lossen is zo’n 2 uur geweest. Veel langer dan dat uur, maar niet erg, we hadden immers een afspraak, dachten we. Met de rekening van € 218 (wel meteen betalen natuurlijk) en de mededeling dat het NIET was opgelost ging hij weg. We stonden perplex!  Was dit nu de man met alle ervaring en grote verhalen? 

Toen zijn baas gebeld en opnieuw een afspraak gemaakt. Het zou worden opgelost en maximaal € 250 kosten. Als het langer zou duren dan de nu ingeschatte 2 uur waren de kosten voor Waterfix, bij korter minder. Na een uur waren ze klaar en na een kwartier treuzelen gingen ze in de auto zitten om te bellen over de rekening. Uiteindelijk was die gewoon € 250, want dat was immers de afspraak.

Weer gebeld met de baas en ineens was er niet gezegd dat het maximaal € 250 was, daar was niks van waar. In de discussie werd er van alles bij gehaald. Want “het was toch niet zijn schuld was dat wij een ontstopping hadden!” Nee dat is zijn business, zei ik nog. Overigens een vreemde reactie voor een loodgieter. En hij had “toch een groot risico genomen omdat hij niet wist wat hij tegen zou komen!” Terwijl zijn loodgieter Barry een paar dagen geleden uitgebreid de tijd had genomen alles te doorgronden. Allemaal drogredenen, zeker voor een bedrijf dat zegt zich voor te staan op veel ervaring.

Waar we eerder meteen de gespecificeerde rekening meteen kregen, moesten we hier ineens dagen wachten op de factuur. Er moest natuurlijk wel op dat bedrag worden uitgekomen. Dus we hebben voor een pijpje van nog geen 2 meter, 40mm en een paar siffons en bochten een paar keer nodeloos ontstoppen in totaal € 623 betaald. Het lekt gelukkig niet meer, dat wel. Maar dit bedrijf, Waterfix, houdt zich niet aan zijn woord. Voor ons een dure les om voortaan een offerte op papier of mail te vragen en niet meer meteen te betalen zonder gespecificeerde rekening. Al hebben we wel een poging gedaan om een offerte te vragen, maar dat werd afgehouden met dat dat lang zou duren, ze hadden het zo druk. Dit bedrijf gaan wij natuurlijk niet meer vragen, noch aanraden.

Wij werden door een bekende gewezen op het onderzoek en dat wij, Buunk Ontstoppingsdienst, voorkomen in het onderzoek!
Dank jullie wel voor dit onderzoek! Het geeft goed aan waar consumenten op kunnen letten wanneer zij een monteur aan huis ontvangen. Dat is fijn voor de consument, maar ook voor alle bedrijven die hun vak serieus nemen.
Dank voor je tips, ik ga eens naar startpage.com bekijken. Omdat ik ublock-origin plug-in gebruik zie ik nooit advertenties. Ik kan iedereen dat aanraden.
Reputatie 6
Badge +3
Ik heb me nog nooit echt opgelicht gevoeld. Ik zal ook nooit iemand bellen alleen op basis van Google zoek resultaten maar altijd een bedrijf zoeken dat bekend is, reeds enige tijd bestaat en daarbij afgaan op ervaringen van kennissen en buren.
Bovendien probeer ik een relatie op te bouwen met bedrijven door ze ook iets te gunnen op het moment dat ik misschien wel iets goedkoper elders terecht kan.

Kortom ik denk dat je, je moet voorbereiden door te werken aan een netwerk van dienstverleners.

Reageer