Consumentenbond.nl
Vraag

Magnetisme onder een inductiekookplaat

• 14 april 2020
  • 6 reacties
  • 381 Bekeken

We willen overstappen op koken met een inductiekookplaat.

MAAR: vlak onder de plaats waar de kookplaat moet komen, zit een la met al ons bestek.

Heeft het magnetisme van de inductiekookplaat wel/niet effect op het stalen bestek in de la daar pal onder?

6 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Bestek is bijna altijd gemaakt van RVS en dat is niet magnetisch . Bij twijfel kun je het testen met een losse magneet . Dat geldt ook voor de pannen . Daar moet een magneet juist WEL  aan de bodem  blijven kleven om geschikt te zijn voor koken op inductie. Verder speelt de afstand ook nog een rol .  Die zal al snel 10 cm of meer zijn tussen plaat en bestek en dan is het  geen probleem als er toch magnetische dingen in de la liggen lijkt me . 

Dank voor deze reactie. Maar helaas, onze stainless steel messen, lepels en vorken van IKEA  zijn wel magnetisch. Blijft nog wel de vraag staan tot hoever de werking van het magnetisch veld van de inductieplaat reikt. Ik vrees dat dit verder gaat dan die 10 cm.

Reputatie 3
Badge +2

Ik heb er nooit over nagedacht maar wij/bijna iedereen heeft een la onder de inductie kookplaat. en nooit problemen met bv kroonkurk of andere “troep” in de keuken la. Ik denk de onderkant van de kookplaat is afgeschermd is met een metalen plaat. Want anders hadden heel veel mensen hier problemen mee. 

Dank voor je reactie. Ook ik had er nooit over nagedacht, totdat een keuken-verkoper, die we ontmoetten tijdens een vakantie, ons wees op dit probleem. Ik had er nooit over gehoord. Daarom maak ik gebruik van dit vraag-antwoord spel om te achterhalen of er mensen zijn die dit probleem herkennen uit hun eigen praktijk. Mocht het een echt issue zijn dan moeten we nog maar even wachten met die kookplaat, want dan zal onze keuken toch echt een andere indeling moeten krijgen. En dat was nog even niet gepland.

Reputatie 6
Badge +5

Bestek is bijna altijd gemaakt van RVS en dat is niet magnetisch .

Austenitisch RVS is niet magnetisch.
Maar er zijn meer soorten, die wel magnetisch zijn.

Reputatie 7
Badge +6

Ben nog niet eerder magnetisch RVS tegengekomen . Mogelijk zit dan binnenin gewoon staal met RVS als buitenlaag . Ik weet ook niet alles. Wat Chris zegt is ook een goed punt . Daarom zal het vrijwel zeker geen probleem zijn .

Reageer