Consumentenbond.nl

Matrassen altijd te warm

Ik vraag mij toch af hoe de Consumentenbond matrassen test. Vorig jaar hebben mijn vrouw en ik een Emma matras gekocht en het moet gezegd, die slaapt inderdaad prima. De ligging is goed, niet te hard en niet tezacht, biedt voor gemiddelde mensen een prima ondersteuning. Maar ... toch hebben we de Emma geretourneerd binnen de verplichte 100 dagen, want het was gewoon niet te houden van de hitte. Ondanks dat de ligging prima was, lagen we nog steeds wakker 's nachts, alleen dan nu van de warmte/hitte. Zelfs onder alleen een hoeslaken is de matras veel te warm. Uiteindelijk hebben we de Norma Accent gekocht vanwege de uitstekende resultaten voor warmte/koelte. En inderdaad is de Norma veel en veel koeler dan de gemiddelde matras. Toch geldt ook voor deze matras dat het een warme matras is. Mijn vrouw vindt de temperatuur prima maar voor mij is het nog steeds een te warme matras. Kunnen fabrikanten niet eens echt aandacht gaan besteden aan het ontwerpen van een echt koele matras? En waarom test de Consumentenbond daar niet veel strenger op?

15 reacties

Reputatie 7
Badge +4
@G.M. Walraven
Als ik uw reactie lees heb ik de indruk dat het persoonlijk is. De meeste mensen hebben volgens mij geen last van een te warme matras wanneer zij goed op de eigenschappen als ventilatie letten, vaak eerder te koud. ☺
Misschien kunt u op zoek gaan naar een matras die voor u speciaal extra koel is.
@Ekokok
Ik waardeer uw reactie maar waar is die matras dan? Ik zoek er al meer dan 25 jaar naar en ik ben nog geen koele matras tegen gekomen. Daarnaast heb ik in mijn vrienden- en kennissenkring bemerkt dat er veel meer mensen zijn die het vaak te warm hebben. De meesten hebben zich er maar bij neergelegd maar ik doe dat niet langer. Ik wil gewoon dat de fabrikanten echt koele matrassen gaan ontwerpen/maken. Ik ben er na meer dan een kwart eeuw helemaal klaar mee ...
Reputatie 7
Badge +4
@G.M. Walraven
Ok, gaat het u om ventilatie, dus afvoer van vocht of voornamelijk de temperatuur? Ik ben benieuwd hoe u zou willen zien dat een matras koel is. Wellicht geeft u veel warmte af waardoor u het in bed snel warm heeft. Dan zou u eigenlijk een matras met een soort koeling erin moeten hebben. Kan het ook niet met de keuze van uw dekbed te maken hebben? Wij hebben een fantastisch 4-seizoenendekbed met Tencel vulling van het merk Yumeko, wat enorm goed warmte reguleert en vocht afvoert. Misschien kunt u uw probleem eens serieus aankaarten bij een goede fabrikant van matrassen. Of misschien kunnen ze u bij Morpheus helpen, dat is een reeds lang bestaande degelijke en betrouwbare zaak voor bedden en beddengoed waar goed en comfortabel slapen voorop staat.
https://www.morpheus.nl/contact/
Reputatie 4
Badge +5
Dag @G.M. Walraven ,

Dank voor je melding, en welkom op de community. Je vraag heb ik doorgezet naar onze expert op het gebied van matrassen maar zij is op dienstreis momenteel. Ik hoop je zo snel mogelijk van een antwoord te kunnen voorzien.

Groeten
Wendy
Reputatie 2
Badge +4
Wij testen bij elk matras of dit koel, warm of neutraal aanvoelt. Op de pagina Hoe wij testen is onder het kopje 'Warme of koele matras' daar meer informatie over te vinden.

In de Matrassenvergelijker kunt u met de filters links uw voorkeur voor een warme of koele matras selecteren. Let ook op de ventilatie: hoe beter de ventilatie bij een 'koel' matras, des te minder je last hebt van transpiratie op dit matras.

Let er wel op dat je een goed ventilerend en/of koel aanvoelend matras niet 'smoort' met een slecht ventilerende laag, zoals een topmatras of een molton en/of hoeslaken van slecht ventilerende materialen. Ook het dekbed waaronder u slaapt kan ervoor zorgen dat u het 's nachts te warm heeft.
Reputatie 7
Ik heb tempur, dat is ook heel warm, in de zomer leg ik er een zomerdekbed overheen, over de matras bedoel ik, dat is iets koeler. Slapen doe ik dan onder een katoenen zomerdeken, eigenlijk om de muggen van me af te houden. De meeste kussens zijn ook te warm, boekweitkussentjes niet maar die verkruimelen na verloop van tijd en je hoort ze bij iedere beweging ritselen. Ik wil een Hästens maar dan moet ik eerst een bank overvallen. Je mag dan wel betalen voor de naam maar het ligt verd*** lekker en niet te warm. Ik heb er een week op geslapen in een hotel. Dat veel te warme ligt niet alleen aan je lichaamstemperatuur maar ook aan de gebruikte materialen.
Als u, net als ik, toch regelmatig nog eens op zoek gaat op internet dan hebt u vast onderstaande site al eens ontdekt. Erg veel info over en testen van matrassen. Enige kritiek op de matrastesten van de Consumentenbond wordt ook niet achterwege gelaten... Ook ik heb n.a.v. de testen van de consumentenbond een paar jaar geleden 2 matrassen gekocht. Tja...
http://www.matras.info/matrassen-vergelijken/consumentenbond/
Reputatie 7
Badge +5
Ik denk ook net als @Ekokok min of meer aangeeft , dat we warmteregulering hoofdzakelijk in de bovenbedekking moeten zoeken , al zal er ongetwijfeld met het soort matras ook wel wat te regelen zijn. Persoonlijk zweer ik ook bij een vier seizoenen dekbed. Ook met nachtkledij of juist geen nachtkledij is nog wat te bereiken.
Reputatie 7
Of het aan de bovenbedekking ligt zal individueel zijn, mijn zomerdeken is ongeveer zo dik als twee lakens, ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen, 100 % katoen, als ik gewoon op mijn matras lig, met molton en katoenen onderlaken, drijf ik eruit, nu ligt op de matras een zomerdekbed met er overheen een katoenen hoes, zo gaat het wel. Ik vind tempur, het ligt verder heerlijk, erg warm en als ik dat had geweten had ik andere matrassen gekocht, zodra ze aan vervanging toe zijn komt er geen tempur meer in huis, ik heb het liefst pocketvering, dat is redelijk koel. Dat had ik voorheen ook, die matrassen had ik van Ikea.
Reputatie 3
Badge +2
Nog even over die Emma matras: in de test die in de nieuwe gids staat, die net in de bus is gevallen, krijgt de Emma matras een cijfer van 7,7 voor gemak bij keerbaarheid. Dat is wel raar, want de Emma heeft maar 1 bovenkant en kan/mag helemaal niet omgedraaid worden. Mensen van de test, hoe zit dat??
Er zitten wel goede handvaten aan, maar die zijn alleen voor vervoer denk ik. Ben overigens super tevreden met mijn vrij nieuwe Emma.
Reputatie 7
Je kunt een matras op twee manieren keren, de onderkant boven of het voeteneind/hoofdeind omdraaien. Dat kun je denk ik beter niet doen als je zweetvoeten hebt waartegen wassen niet helpt.
Reputatie 2
Badge +4
Elodie Luinge schreef:

Nog even over die Emma matras: in de test die in de nieuwe gids staat, die net in de bus is gevallen, krijgt de Emma matras een cijfer van 7,7 voor gemak bij keerbaarheid. Dat is wel raar, want de Emma heeft maar 1 bovenkant en kan/mag helemaal niet omgedraaid worden. Mensen van de test, hoe zit dat??
Er zitten wel goede handvaten aan, maar die zijn alleen voor vervoer denk ik. Ben overigens super tevreden met mijn vrij nieuwe Emma.

@Elodie Luinge Het ziet er inderdaad raar uit dat een matras die niet van boven naar onder gedraaid kan worden zo'n hoog oordeel krijgt voor een testonderdeel dat 'Gemak van matras omdraaien' heet. De naam van dat testonderdeel dekt de lading echter niet helemaal en naar aanleiding van je melding heb ik deze ook aangepast. Niet alleen het keren van boven naar onder telt mee hierbij, maar ook het verplaatsen van het matras en het gemak van het keren van voeten- naar hoofdeinde en weer terug. Handvatten maken het matras makkelijker hanteerbaar, vandaar dat een matras met goede handvatten een hoger oordeel krijgen voor dit testonderdeel dan een matras zonder of met onhandige handvatten.
Reputatie 3
Badge +2
Prima! Dat van hoofd naar voeteneinde ook draaien, zonder het over onder-of bovenzijde matras te hebben, had ik inderdaad ook over het hoofd gezien.
Badge
Ekokok schreef:

@G.M. Walraven
Ok, gaat het u om ventilatie, dus afvoer van vocht of voornamelijk de temperatuur? Ik ben benieuwd hoe u zou willen zien dat een matras koel is. Wellicht geeft u veel warmte af waardoor u het in bed snel warm heeft. Dan zou u eigenlijk een matras met een soort koeling erin moeten hebben. Kan het ook niet met de keuze van uw dekbed te maken hebben? Wij hebben een fantastisch 4-seizoenendekbed met Tencel vulling van het merk Yumeko, wat enorm goed warmte reguleert en vocht afvoert. Misschien kunt u uw probleem eens serieus aankaarten bij een goede fabrikant van matrassen. Of misschien kunnen ze u bij Morpheus helpen, dat is een reeds lang bestaande degelijke en betrouwbare zaak voor bedden en beddengoed waar goed en comfortabel slapen voorop staat.
https://www.morpheus.nl/contact/

ik heb al 6 jaar een vergelijkbaar probleem ; zelfs in de winter 3x per nacht wakker vanwege ‘hitte’gevoel bij benen en romp. Mijn vrouw attendeerde me op Freshbed. Merk op dat ik al geexperimenteerd met waterkoeling. Soms gebruik ik een capsule Temazepan om door te slapen. Sowieso helpt ook een goede avondwandeling / frisse neus, etc.
Matras 'Heaven' van Leen Bakker is een opvallend koel matras. Het is niet duur (soms 1+1 gratis). Matras ligt goed, gaat alleen geen tien jaar mee, kuil vorming op den duur. Maar prijs/kwaliteit prima. Ik vond het alleen veel te koud.

Reageer