Matrassen test Avek Ninety Standaard

• 26 November 2022
  • 7 reacties
  • 141 Bekeken

Ik wil de matras Avek Ninety Standaard kopen. Maar ik zie bij de matrassentest dat deze matras  twee verschillende beoordelingen krijgt.

Als matras "sec” krijg hij een 6,6 totaal score. Bij ondersteuning zijslapers:  een 6.0. Bij ligcomfort: 5,8

Dezelfde matras, maar dan als boxspring getest, scoort een 7,1 totaal en bij ondersteuning zijslapers een 7,1. Bij ligeigenschappen een 7,2. 

Hoe zit dat????

7 reacties

Reputatie 6
Badge +4

Als ik uw vraag goed begrijp vraagt u zich af hoe de score van dezelfde matras 2 verschillende uitslagen krijgt.

Zoals ik het lees is de score icm een boxspring dus aanzienlijk beter als met een standaard bodem. Een boxspring heeft comfortabele eigenschappen en deze matras doet het dus erg goed op een boxspring.

Cijfers bij matrassen zijn erg subjectief want de ene persoon weegt 80 kg en legt hem op een lattenbodem en slaapt slecht, terwijl een persoon van 110kg heerlijk slaapt op een goede boxspring. Matrassen kunt u gewoon weg niet uit een boekje/test/online kopen. U moet echt naar een goede beddenzaak die u kan voorlichten.

Op de site vd consumentenbond staat echter het volgende:

• Een boxspringcombinatie koop je vooral omdat het allemaal bij elkaar past. Het onderstel maakt voor de ligeigenschappen niet uit en dezelfde matras in een normaal bedframe zou hetzelfde moeten liggen. Vaak veert het alleen wel meer. 
Reputatie 6
Badge +4

@Gebruiker Elle Ga dan maar eens naar een slaapzaak en probeer dezelfde matras maar eens op 2 verschillende bodems.

Ik heb 2x eenzelfde matras. 1x voor bed met boxspring en 1x voor logeerkamer waar een lattenbodem op ligt. Ik ben blij dat ik maar zelden op de logeerkamer slaap, het verschil is enorm. Daarmee kom ik weer terug op het feit dat een matras persoonlijk is goed of slecht getest zegt weinig.

Reputatie 5
Badge +4

@Gebruiker Elle ik heb je vraag uitgezet bij de desbetreffende afdeling. 

Hoi @Gebruiker Elle,

We testen matrassen en boxsprings op ongeveer dezelfde manier, maar de resultaten zijn maar deels vergelijkbaar. Bij boxsprings testen we het gehele bed, dus inclusief bodem, matras en topper. Bij matrassen testen we alleen de matras. Dat geeft andere resultaten bij veel tests.

Daar komt nog bij dat de Ninety matras een latex comfortlaag heeft. Bij boxprings wordt de (bovenste) confortlaag vaak uit de matras gehaald. De rol van comfortlaag wordt dan vervuld door een topper. Die topper in de Avek boxspring is van koudschuim, dus dat is een ander materiaal dan latexschuim. Dat zal ook zijn invloed hebben op het testoordeel.

Tot slot is alleen het onderdeel ondersteuning ook echt goed vergelijkbaar, want de onderdelen levensduur/duurzaamheid een ligcomfort/ligeigenschappen worden iets ander beoordeeld bij de 2 bedden. 

Dat alles bij elkaar zorgt er voor dat de testresultaten van matrassen en boxsprings niet echt goed vergeleken kunnen worden.

Als de ondersteuning wel vergelijkbaar is, waarom dan bij het matras "sec”voor ondersteuning zijslapers een score van 6.00 en bij de boxspring is de score ondersteuning zijslapers: 7.1.

@Gebruiker Elle ok ja dat heb ik een beetje verwarrend opgeschreven. De test wordt uitgevoerd op hetzelfde apparaat en de inschaling van de resultaten is hetzelfde. Dus op die manier is de test vergelijkbaar. Maar dat neemt niet weg dat we hier twee dingen met elkaar vergelijken die niet hetzelfde zijn. Het ene is een boxpsring, inclusief bodem en topper, en het andere is een matras. En bovendien zijn de gebruikte materialen anders. 

Reageer