Miele stofzuiger: opgezogen stof niet in stofzak maar daarbuiten

• 10 September 2020
  • 39 reacties
  • 3357 Bekeken

Ik heb een MIELE stofzuiger complete C3 Black Diamond Ecoline. Ik gebruik de MIELE stofzuigerzakken voor dit type stofzuiger. Het opgezogen stof komt echter niet in de stofzak, maar daarbuiten. Gevolg: alle filters zitten vol stof.

Wie weet wat ik daar aan kan doen?

Ik denk dat ik deze stofzuiger ong. 4 jaar heb; helaas geen aankoopbon meer.

39 reacties

Versus een cat&dog van 10 jaar oud..

Op die foto van de eerste stofzuiger laat je alleen stof zien; je laat niet zien wat er aan de hand is.
Je bent aan het bashen geslagen.

Een nieuwe stofzakhouder a 10 euro heeft het gefikst.  Te koop bij handyman.nl  alle stof komt weer netjes in de zak! 

Reputatie 7
Badge +6

Toch een zwak punt blijkbaar aangezien meerdere mensen  hetzelfde probleem melden in eerdere reacties . Miele zou dit probleem dan toch moeten kennen ? Van die kant bleef het echter stil . @Annette123 , dank voor de info . 

Sinds eind april heb ik een miele stofzuiger gekocht.

Vanaf de eerste keer dat ik ging zuigen had ik precies hetzelfde probleem. 

Alle stof zat in de stofzuiger, dus langs de stofzuigerzak gegaan.

De leverancier heeft de stofzuiger naar miele gestuurd voor reparatie, 

Ik heb er nog géén seconde plezier van gehad.

En zit nu al 2 weken zonder stofzuiger. 

Badge

Drie weken geleden kocht ik bij Bemmel en Kroon een Miele stofzuiger voor € 229,-, de Complete C3 Powerline – SGSF3.

Tijdens het stofzuigen viel het me vandaag op dat de zuigkracht wat zwak was waarop ik de stofzuiger opende om te controleren of de stofzuigerzak wellicht al vol was.

Ik schrok me werkelijk kapot, de zak zat onder de dotten stof en na verwijderen van de zak zag ik dat de ruimte waarin de zak zich bevindt en het filter voor de motor compleet vervuild waren met hetgeen ik de weken ervoor opgezogen had.

Ik heb hierover direct contact met Miele opgenomen en die verwezen me naar de verkopende partij, Bemmel en Kroon. Ik kreeg van de verkoopmedewerker te horen dat ik voor ik de stofzuiger in gebruik nam had moeten controleren of Miele de zak daar wel op de juiste wijze in geplaatst had. Dat dat ook in de gebruiksaanwijzing zou moeten staan. Dat kan ik echter nergens terugvinden. Voor eerste gebruik wordt beschreven hoe je de stofzuiger in elkaar zet qua stangen, dat je deze op beschadigingen moet controleren maar niet dat je moet checken of Miele de stofzuigerzak, die zich bij aankoop in de stofzuiger bevindt, wel goed geplaatst heeft.

Bij inspecteren van de zak kwam ik erachter dat deze bij naar beneden schuiven niet vastklikte, zoals bij de zakken van mijn vorige Miele omdat de zak door Miele niet goed geplaatst is. Als je de zak namelijk goed op zijn plek duwt, waarbij de pijltjes overeen komen dan schuift deze langzaam omhoog. Dat heeft te maken met het feit dat er op de zak 3 plastic ‘lipjes’ zitten en het middelste lipje door Miele ergens achter geschoven was in plaats van ertussen. Ik had de stofzuigerzak om deze goed geplaatst te krijgen dus niet alleen even ‘op zijn plek’ moeten duwen maar eruit moeten halen en opnieuw plaatsen.

Bemmel en Kroon stelt voor de stofzuiger op eigen kosten ter inspectie naar Miele te sturen zodat deze kunnen uitzoeken of het hier om een gebruikersfout gaat?! Hiermee wordt de verantwoordelijkheid voor de door Miele verkeerd geplaatste zak dus naar mij doorgeschoven. In mijn ogen is er door Bemmel en Kroon een ondeugdelijk product geleverd.

Na Bemmel en Kroon gesproken te hebben heb ik contact opgenomen met Coolblue en Bol.com om te informeren hoe deze met een dergelijke situatie om zouden gaan. Ik gaf daarbij niet aan dat ik de stofzuiger elders gekocht had, om een eerlijke reactie te krijgen. Beide partijen gaven aan dat ik de stofzuiger, ook als deze al in gebruik genomen was, zou kunnen retourneren en ik mijn geld terug zou krijgen. Dat het niet de bedoeling is dat ik een door Miele geplaatste stofzuigerzak nog extra moet checken alvorens de stofzuiger in gebruik te kunnen nemen, dat je er vanuit mag gaan dat deze door de fabrikant goed in het apparaat geplaatst is.

Bemmel en Kroon en Miele leggen de verantwoordelijkheid voor de vervuilde stofzuiger nu bij mij als klant terwijl ik de stofzuiger volgens de instructies in de gebruiksaanwijzing in gebruik heb genomen. Ik zou dit kunnen begrijpen als de zak los bij de stofzuiger geleverd zou zijn en ik deze er zelf verkeerd in geplaatst zou hebben.

In vergelijking met mijn oude Miele stofzuiger die ik na decennia trouwe dienst als bouwstofzuiger voor de verbouwing (incl stucadoor) van het hele huis heb gebruikt en sindsdien om de rotzooi tussen de terrastegels en spaanders en slijpsel in het werkhok op te zuigen ziet het er van binnen wel heel schoon uit!

Maar oké, in de gebruiksaanwijzing van mijn huidige Miele stofzuiger die op staat dan weer wel dat je hem alleen mag gebruiken voor huisstof en niet voor al je een gaatje in de muur boort of iets anders vies waarbij stof dat geen huisstof is kan vrijkomen.

Dan wordt het tijd dat Miele gevraagd wordt , wat hier aan de hand is en wat er aan te doen is . De eerste melding hier is 7 maanden geleden . Niet iedereen leest en tikt op dit forum . Het kan dus best weleen heel veel voorkomend probleem zijn , wat Miele dan intussen wel een keer zou moeten kunnen weten . 

Helaas net bij Miele dit probleem aangekaart en dan kom je in te reparatie queue (die niet meer door Miele zelf wordt uitgevoerd maar door I-care(?).
Inmiddels toe aan mijn tweede(!) miele binnen 4 maanden, en telkens hetzelfde probleem, waardoor naar verloop van tijd de motor ‘verstopt’ raakt en de zuigkracht afneemt. Ik ervaar dat je de zak er wel goed inklikt, maar bij het dicht doen van de dekstel wordt de zak aansluiting losgekieperd, waardoor er speling ontstaat. Voor mij geen beste koop. En nog geen goede oplossing aangeboden. 

Dan blijft over wat @Jan H.  noemde . Dit probleem zal er niet van nieuw af geweest zijn . Dat is er iets veranderd wat dit probleem veroorzaakt . Een gebroken , verbogen of verdwenen onderdeel .

Helaas is dit bij mij ook gebeurd. En ik heb hem pas een maand. In deze maand is dit al twee keer voorgekomen. Alle twee met een originele stofzuigerzak van Miele. 

Bij ons hetzelfde probleem. Heb hem na 5 weken terug gestuurd naar Bol.com nadat dit twee keer was gebeurd. Als er zoveel van deze reacties zijn, waarom staat hij bij de consumentenbond nog steeds als een van de beste geteste stofzuigers. Dit kan namelijk geen toeval meer zijn. Ik hoop dat ik m’n geld terug krijg van Bol.com. Dan kan een een ander merk kopen. Gelukkig kan ik nog wel een beetje stofzuigen met m’n oude Miele van 25 jaar oud.

Badge +5

Hi allen en dank voor alle reacties. Wij testen stofzuiger op verschillende punten. Hieruit volgt een gemiddeld cijfer en worden onze testresultaten op gebaseerd. Reviews zijn geen onderdeel van onze testoordelen, maar we nemen signalen wel serieus. Ik heb daarom de meldingen onder de aandacht gebracht bij mijn collega's die gaan over de stofzuiger test :thumbsup:

Mijn mond valt open van verbazing! Kennelijk zijn er meerdere mensen met hetzelfde probleem! Wij hebben de Complete C3 Black Diamond Ecoline aangeschaft vanwege zijn score bij de Consumentenbond, maar we hebben al zoveel problemen gehad met deze stofzuiger: een zuigmond die niet zoog, een stang die afbrak (we doen helemaal geen gekke dingen met de stofzuiger) en sinds kort het stof dat niet meer in de stofzuigerzak gaat. Al véél spijt gehad van deze (niet goedkope) stofzuiger. 

Reputatie 4
Badge +6

@Isolda Ben wel benieuwd wat jullie bevindingen zijn. Wat er mogelijk verkeerd ging bij de forumleden.

Ik ben erachter :-)
Als de blauwe kunststof stofzakhouder verkeerd gemonteerd zit, sluit de zak niet goed aan op de slang.

Toen ik hem eruit haalde en omdraaide, deed hij het weer perfect.

Wel raar. Had de eerste jaren geen problemen en heb ook nooit aan die houder gezeten. 

Hij moet er dus zo uitzien bij de C3 complete ecoline

Reageer