Consumentenbond.nl
Vraag

Miele wasmachine trommelkruis afgebroken binnen garantie termijn van 10 jaar


Badge
Bij onze wasmachine model Miele W 5933 LW is door de monteur geconstateerd dat het trommelkruis is afgebroken. De monteur heeft aangegeven dat de reparatie van het apparaat duurder is dan de restwaarde. Deze wasmachine is 8 jaar oud, heeft 4700 draaiuren en is aangeschaft met 10 jaar service certificaat (a 160 euro extra).

In dit certificaat staat letterlijk:

"Met de aankoop van een Miele-apparaat, in combinatie met dit Certificaat, heeft u gekozen voor topkwaliteit, optimaal gebruikscomfort, een zeer lange levensduur en maximale zekerheid. U kunt derhalve overtuigd zijn van een lang en zorgeloos gebruik."

"Gedurende de geldigheidsperiode van dit Certificaat komen, met inachtneming van de aan ommezijde vermelde voorwaarden, de kosten van eventuele noodzakelijke reparaties of van het verhelpen van storingen, volledig voor rekening van Miele Nederland B.V."

Het voorstel wat mij wordt gedaan is echter om een nieuw apparaat uit te zoeken met 60% korting. Wat neer komt op circa 600 euro bijbetalen als we een vergelijkbare wasmachine willen.

Dit komt totaal niet overeen met de tekst op het Certificaat, waarop staat dat we gekozen hebben voor een zeer lange levensduur, maximale zekerheid (na een eerste betaling bij aanschaf van circa 1600 euro is het voorstel dat we nu weer 600 euro gaan bijbetalen voor een vergelijkbare machine) en zorgeloos gebruik (we zitten nu al weer twee weken zonder wasmachine).

Het probleem van het afgebroken trommelkruis ( Google: 9 van de 10 resultaten zijn wasmachines van Miele) geeft aan dat dit een typisch probleem is van Miele wasmachines. (zie ook hier het topic: Miele wasmachine Trommelkruis Designed-to-fail).

De klantenservice laat echter weten dat problemen veelal worden veroorzaakt door gebruik van vloeibaar wasmiddel en wassen op lagere temperaturen. Dit was overigens geen prettig gesprek en de medewerker van de klantenservice kwam erg arrogant op mij over en stuurde er erg op aan dat de problemen door mijzelf waren veroorzaakt.

Mijn vragen zijn dan ook:
  • Mag Miele weigeren om deze machine te repareren, ondanks de contractueel vastgelegde extra garantie tot 10 jaar? (Daarbij moet ik wel aangeven dat er in de kleine lettertjes een clausule staat dat ze "gerechtigd zijn een inruilvoorstel te doen", maar er staat niet in dat dit geaccepteerd moet worden.)
  • Is het aangebod vanuit Miele reeel? Ik ben namelijk van mening dat dit totaal niet overeenkomt met de teksten op de voorkant van het Certificaat.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Ja , daar zijn heel veel bedrijven goed in . Ongefundeerd de klant de schuld geven . Een wasmachine die niet tegen vloeibaar wasmiddel kan ? Het moet toch echt niet gekker worden . Zoals gemeld is hier gewoon sprake van een constructiefout wat ze niet willen toegeven . Ze vinden zichzelf een topmerk. Die mag na acht jaar niet afgeschreven zijn door een te kostbare reparatie. Toch vind ik dat inruilvoorstel met 60% korting best wel aantrekkelijk . Hiermee geven ze met een omweg aan dat dit defect eigenlijk inderdaad niet had mogen optreden. Persoonlijk zou ik maar eieren voor mijn geld kiezen en hopen dat die nieuwe Miele dan wel een aanvaardbare levensduur haalt. Het bevestigt maar weer dat duur niet altijd beter is. Dat recht wat ze zichzelf geven om een inruilvoorstel te doen is juist om te voorkomen om een machine te moeten repareren die dat niet meer waard is. Ik denk niet dat je ze kunt dwingen op toch te repareren en zo ja , lijkt me het nog steeds niet verstandig.
Badge +6
Hi @mchd33, je zou eventueel een klacht kunnen plaatsen op Klachtenkompas. Ook dit topic kan interessant voor je zijn om eens door te lezen. ☺
Badge
Bedankt voor de reacties! Klacht staat inderdaad ook al op klachtenkompas, maar daar is het erg stil... Inmiddels toch maar besloten om er 1 uit te zoeken met korting, maar ik denk niet dat ik daarna nog een Miele zal kopen in verband met de erg hoge prijs voor naar mijn idee een naam opgebouwd in het verleden.
Reputatie 6
Badge +6
Beste @mchd33 , ik loop al een tijdje te denken wat nou het zinvolste is. Prima als je het ook op Klachtenkompas zet, met de bijgekochte garantie en het huidige consumentenrecht heb je ook recht op herstel. Als je dat echt wil, moet je dat dan ook verlangen van ze.

Ik ben maar een mede consument en geen wasmachinespecialist. Ik vind het ook zuur dat een wasmachine van €1800 het na 8 jaar begeeft. Wij hadden in 1996 een Miele van 5 kg van ƒ1999 en die heeft 14 jaar trouw de spijkerbroeken en beddegoed en zo van vier opgroeiende tienerzonen/studenten gewassen. Toen ging ie ook stuk en was repareren duurder dan de restwaarde van het apparaat. Lijkt me dus dat je kan verwachten dat een Miele makkelijk 14 jaar meegaat, zoniet langer.

Als het allemaal zo staat in de garantie-afspraak vind ik ook dat je recht hebt op reparatie. Of het aanbod reëel is dat je een nieuwe kan krijgen voor €600 bijbetalen in plaats van repareren lijkt me ook wel. Ik weet alleen niet of je dan daadwerkelijk ook een nieuwe krijgt en geen retourgebracht ding met een mankementje, en is die ongeveer hetzelfde model of de opvolger daarvan? Maar als dat zo is, en die nieuwe heeft geen trommelkruis, en hij gaat 14 jaar mee, dan lijkt het me niet zo verkeerd. Ik bedoel, je kan dan 22 jaar wassen voor €1800 + €600 = €2400 = €109/jaar. Terwijl toen je hem kocht was het €1800 voor 14 jaar = €129/jaar. Je gaat er dan wat op vooruit toch!

Na die Miele kochten we in 2010 een nieuwe wasmachine. Ik heb toen de test van de Consumentenbond genomen en daar was de LG toen de voordeligste keus (in 2010). Hij kostte maar €345! (echt wel) en kon 7 kg wassen. Die hebben we nu al 8 jaar naar volle tevredenheid. Hij is gelijkwaardig aan de Miele die we hadden, mooi sjiek model, ziet er echt niet uit als een armeluis ding of zo. Dat zou je ook kunnen overwegen. De huidige test van de Consumentenbond kan je bestellen op de website. Misschien wil Miele je dan een acceptabele vergoeding geven? En ik zou geen garantie meer bijkopen, want de eerste zes jaar gaan die dingen echt niet kapot, en na zes jaar zeggen ze toch dat repareren is duurder dan de restwaarde.
Reputatie 7
Badge +6
Conclusie : Duur is niet altijd veel beter en goedkoop is niet altijd veel slechter. Een portie geluk helpt ook . De testen van de bond en ervaringen van andere gebruikers met de diverse merken en types , is waar ik mijn keuze op baseer . Mijn AEG van bijna 6 jaar oud kostte € 489,- en bevalt uitstekend . Als hij morgen stuk gaat is hij nog steeds niet duur geweest .
Reputatie 7
Badge +7
Hoe is het afgelopen @mchd33?

Reageer