Consumentenbond.nl

Miele wasmachine Trommelkruis Designed-to-fail

Reputatie 2
Badge +2
Hallo,

Ik ben in het bezit van een acht jaar oude Miele V 5869 wasmachine. Deze machine kwam destijds als een van de beste uit de test. Koste €1300,-.

Twee weken terug begon hij te piepen en liep de binnentrommel aan in de buitentrommel. De binnentrommel zat scheef. Eerst dat ik dat de lagers het hadden begeven maar na even googelen kwam ik er achter dat het zeer waarschinlijk het zogenaamde "trommelkruis" moest zijn. Het schijnt dat deze tot 1998 van gietijzer zijn gemaakt, daarna van aluminium. Aluminium, dacht ik? Bij een machine met een RVS buitentrommel en een RVS binnentrommel? Wie verzint dat, dat corrodeert toch weg in een wastrommel? Zeker in een sopomgeving met RVS er naast. Alleen al door het gebruik van twee verschillende metalen treed er galvanische corrosie op.

Miele gebeld. Verhaal gehouden. De mevrouw aan de lijn vroeg hoe ik wist dat het trommelkruis gebroken was, en dat dat toch echt geverifieerd moest worden door een Miele-monteur a €101,-.

Ook kwam er nog een verhaaltje achteraan dat het waarschijnlijk kwam door vloeibaar wasmiddel. Daar kan dat kruis niet tegen, en zeker niet als het te geconcentreerd zou zijn. Ik ben zelf engineer, en vroeg waarom je een wasmachine zo zou maken dat er een onderdeel in het sop draait dat niet goed tegen 80% van de aangeboden wasmiddelen kan? Het ging meestal goed wist zij te melden. Zelf gebruikte ze poeder, speciaal daarom.

Ik vroeg haar, stel dat het dat kruis is, dan is dat na acht jaar te snel (Miele zegt zelf dat ze haar machines op 10.000 draaiuren ontwerpen. Dat is met vijf keer wassen zo'n 15 a 20 jaar). Ze melde dat ik dan waarschijnlijk voor €800,- een vergelijkbare wasmachine mocht kopen (een WCI330WPS a €1350,-). Dit klonk mij enigsinds redelijk in de oren. En heb daar ook een paar dagen over nagedacht. Redelijk is het. Maar zo'n habbie-babbie onderdeel in deze machine? Dat is niet de reden dat ik destijds een "onverwoestbare" Miele heb aangeschaft. Dit voelt aan alle kanten verkeerd.

Ik heb besloten Miele niet te laten komen, zelf de machine te demonteren en er zelf een ander kruis in te zetten. Ik heb vanavond deze machine gedemonteerd en tijdens het demonteren zag ik het ene prachtige robuuste onderdeel na het andere. Gewoon een hele mooie machine. Tot ik de buitentrommel splitste en de binnentrommel er uit haalde.

Een mooier staaltje "designed-to-fail" heb ik nog niet meegemaakt.

Hier kun je zien dat de armen gebroken zijn.

Op marktplaats worden nog steeds diverse trommelkruizen van voor 1998 aangeboden. Deze worden uit oude machines gehaald en aangeboden om in nieuwe 5kg machines te stoppen. Voor mijn 7kg machine is dat geen optie.

En voor de duidelijkheid;
WIj doen zeker 1 x in de maand een kookwas, namelijk de dweiltjes, vaatdoeken en keukenhanddoeken. Ook het beddengoed word op 60 graden gewassen. De enige reden trouwens dat dit verstandig is, is om de "vetluis" te doden. Dat is een bacterie die zeep eet en to 60 graden kan overleven. Deze bacterie zorgt voor vieze luchtjes in de wasmachine. Dit doe je niet om er voor te zorgen dat je trommelkruis kapot gaat!

Voor de makkelijke kritiek, laat even op je inwerken dat er dus een aluminium onderdeel in de machine gestopt wordt dat makkelijk ook van RVS had kunnen worden uitgevoerd. Dan had je elke dag met 10x overgedoseerd vloeibaar wasmiddel kunnen wassen zonder een centje pijn.

Al met al vind ik dit echt verschrikkelijk. Dit doet mij als techneut echt pijn om zo'n misselijkmakend stukje in je machine te stoppen. Ik ben er achter dat alle merken dit doen. Maar ook dat het dus geen zin heeft om in het kader van de levensduur een Miele te kopen.

Wie vind hier wat van? Nog tips? Of andere invalshoeken?

34 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Ik zie boven en onder twee scheuren in de arm van het kruis, het lijkt op breuk vanwege metaalmoeheid. Jammer inderdaad dat ze dan het kruis van aluminium maken. Maar je bent handig genoeg om het zelf te demonteren. Als Marktplaats niet lukt zou ik ook bij de oudijzerboer kijken of er zo'n trommel ligt.

Ik heb een LG wasmachine ook 7kg van 9 jaar oud, toen €360,- was beste koop. Het centrifugeren gaat automatisch, dus ik kan de was niet in balans leggen. Maar deze LG stopt vanzelf met centrifugeren als de machine teveel gaat wiebelen vanwege onbalans. Jouw machine gaat er na 8 jaar van stuk. Als Miele 5 jaar levensduur wil vergoeden heb je nog wat. Mogelijk maken ze nu die kruizen niet meer van aluminium, dan roep je tegen een oude techniek helaas.

Metaal in het draaiend gedeelte van wasmachines heeft een maximum sterkte. Een machine van €1300 heeft niet veel sterker metaal dan een machine van €360. In 40 jaar is dit onze 4e wasmachine, 2x AEG bovenlader, 1x Bosch frontlader van 900 gulden, die deed het 13 jaar, en nu die LG al 9 jaar. Ik krijg ook het gevoel dat die van jou iets had van designed-to-fail.
Reputatie 3
Badge +7
Dank voor je bericht. Dat ziet er inderdaad wel heftig uit. Ben benieuwd of er iets in de handleiding stond over het gebruik van vloeibaar wasmiddel.
Reputatie 7
Badge +4
Goed dat u het zelf kunt repareren en zich niet op hoge onderzoekskosten heeft laten jagen.
Wanneer Miele een machine maakt die niet tegen vloeibaar wasmiddel kan is dat natuurlijk te gek voor woorden. In dat geval zouden zij het met enorme letters op de verpakking, gebruiksaanwijzing en machine moeten zetten. Maar ik kan mij niet voorstellen dat zij daar niet tegen bestand zouden zijn omdat de meeste mensen vloeibaar wasmiddel gebruiken.
Miele wordt vaak als enorm goed beschouwd maar wij hebben toch diverse familieleden en kennissen die er veel te snel problemen mee hebben gehad en voor enorme dure reparaties kwamen te staan.
En kort geleden hebben wij in een winkel even gekeken en kwamen tot de conclusie dat bij de huidige modellen de materialen en bijvoorbeeld het sluiten van de deur toch best wel enigszins gammel overkwam voor zulke dure machines. Wij hebben altijd Bosch en hebben daar enorm goede ervaringen mee, dus zien geen enkele reden om veel meer geld voor een Miele uit te geven. Onze vorige Bosch was niet eens een dure en heeft het 18 jaar probleemloos gedaan.
Reputatie 2
Badge +2
Dank voor je bericht. Dat ziet er inderdaad wel heftig uit. Ben benieuwd of er iets in de handleiding stond over het gebruik van vloeibaar wasmiddel.

Er staat in de handleiding dat je om hygiëneredenen regelmatig het programma Witte/bonte was 75°moet draaien.

Reputatie 7
Badge +6
Waar maar weer uit blijkt dat je ook met een als goed bekend staand merk een flinke tegenvaller kunt hebben. En alle fabrikanten maken wel eens fouten en soms domme fouten. Als dat na de fabrieksgarantie aan het licht komt , lukt het zelden om iets geregeld te krijgen. Liever geven ze de gebruiker de schuld.
Reputatie 2
Badge +2
Tsja, domme fout van de fabrikant.....? Dit neigt naar kwade opzet. Een aluminium kruis in zeepsop aan RVS vast maken? Elke techneut weet dat er hier galvanische corrosie optreed. Zeker de techneuten bij Miele. Je kunt dus een beetje uitrekenen hoe lang dat heel blijft.

Het is dus een altijd een kwestie van tijd voordat dit kruis het begeeft.

De trommels gaan honderd jaar mee, de kruizen tien, vijftien jaar. Een als je pech hebt 8. Designed-to-fail.

Erg treurig.😥
Reputatie 7
Badge +6
Mee eens . Dit zouden ze moeten weten . Wist ik ook . Sommige ' domme fouten ' worden opzettelijk gemaakt omdat fabrikanten niet gebaat zijn bij producten die in hun ogen te lang meegaan. We leven in een rare wereld .........
Reputatie 2
Badge +2
nmiddels zelf een kruis van roestvaststaal gemaakt. Er lagen nog wat mooie stukjes in de oud-ijzerbak. Ook nog een nieuwe keerring gemonteerd. Wasmachine gaat morgen weer zijn eerste wasje draaien. Denk dat zo'n kruis ook behoorlijk minder vatbaar is voor vetluis en luchtjes.

Reputatie 7
Badge +6
Knap ( roestvrij ) staaltje . Mocht de was met dit nieuwe onderdeel nogal snel slijten , dan kun je de randjes altijd nog wat afronden .
Reputatie 6
Badge +5
Het schijnt dat deze tot 1998 van gietijzer zijn gemaakt, daarna van aluminium. Aluminium, dacht ik? Bij een machine met een RVS buitentrommel en een RVS binnentrommel? Wie verzint dat, dat corrodeert toch weg in een wastrommel?
Volgens mij is het aluminium 😉
Reputatie 7
Badge +7
. Dat is een bacterie die zeep eet en to 60 graden kan overleven. Deze bacterie zorgt voor vieze luchtjes in de wasmachine.
Aangezien ik jarenlang met stoffen heb gewerkt, en behoorlijk wat ervaring heb met vetluis en het voorkomen hiervan, zou ik hier graag een kleine correctie willen maken. Vetluis is namelijk geen bacterie, maar een vette substantie die achterblijft na het wassen doordat niet alles goed oplost bij wasjes op 30 á 40 graden. Daarom is het inderdaad van belang zo nu en dan op 60 graden of warmer te wassen. Indien je dit niet doet, vormt vetluis wel een mooie voedingsbodem voor veel verschillende soorten bacteriën, en die zorgen er dan inderdaad weer voor dat je wasmachine niet zo fris ruikt, en je kleding ook niet zo fris uit de was komt.

En nog even iets heel anders: knap gedaan, dat handgemaakte kruis! Ziet er een stuk beter uit als in je openingspost... 😉
Badge
Hallo @Techneut,

Mijn complimenten voor deze mooie en slimme oplossing.
Duidelijke foto's ook.
Ik heb een zelfde probleem met een iets oudere Miele.
Ook bij mij is het trommelkruis naar de gallemiezen.
Ongeloofelijk dat je een kwalitatief goede machine kan verprutsen door er zo een aluminium kruis in te zetten.
Ben wel benieuwd of de Miele nog naar tevredenheid draait?
Heb onze machine uit elkaar liggen en wil ook beginnen aan een roestvast stalen kruis.
Vraagje, heb je de oude as gebruikt?
Zo ja zit dit in het aluminium kruis geperst en is dit er makkelijk uit te krijgen?
En heb je toevallig nog maten van het materiaal wat je gebruikt hebt?
Dikte , breedte, lengte, zettingshoek etc?
Onze machine is verder nog in een perfecte staat en zijn ook altijd tevreden geweest tot het schuren van de trommel tegen de voorplaat van de kuip begon.
Hopende op een reactie.

Mvg Sealand
Dag @techneut ,

Met veel belangstelling uw verslag gelezen en kom tot één zelfde conclusie, Dat onze Miele softtronic w461 hetzelfde euvel vertoont . Toch heeft deze het relatief lang volgehouden ( mei 2002 - nov 2018 ) als ik alle forums geloven mag

De machine heeft het opgegeven conclusie ` gebroken kruis` de rest van de machine is het zeker nog waard te herstellen mits ik zelf aan de slag ga ....

Marktplaats afschuimen naar een novotronic van voor `98 wordt denk ik door de tweede hands witgoed al gedaan. Zoals super witgoed Nijmegen, welke warme belangstelling toonde voor onze Miele. Kennelijk weten zij de weg en bouwen de machine om, om deze vervolgens tegen handels prijzen weer weg te zetten met garantie

Daarom mijn vraag verzoek is het mogelijk dat u, uw kennis van het trommelkruis deelt met maten en of tekeningen en materiaal gebruik. Wellicht is het te overwegen dan onze machine alsnog te redden & een tweede leven te geven
Badge
Hoi Beamer, Ik denk dat het makkelijker is om een gratis dan wel goedkope novotronic te kopen/halen. Ik weet ook niet of je handig bent met metaal. Ik heb zelf een trommelkruis gemaakt van rvs en dat in elkaar gelast. Maar dat moet nauwkeurig gebeuren. Je moet dit echt goed uitrichten, de minste slinger in het kruis is aan de voorkant een behoorlijke slag. Ik heb de oude as uit het aluminium kruis gebruikt en precies in het midden van het nieuw gelaste kruis aan beide zijden afgelast. Daarna gericht.
Een kruis uit een oude onverwoestbare miele is zoals blijkt op internet wel over te zetten. De maten die gebruikt zijn in een oude novotronic zijn 50x15.
Op mijn werk hadden we wel 60x10 en dat heb ik toen gebruikt. Heb daar ook meteen 2 zettingen per strip in laten maken (22 graden).
Daarna de gaten aan het eind erin geboord en getapt met m8, op de trommel geschroefd en zo uitgeslepen dat het boeltje in elkaar paste en gehecht. Op het werk aan beide zijden de strips goed afgelast en vlak geslepen. Precies in het midden het gat geboord en de as op de juiste hoogte erin gelast, daarna dus gericht op de draaibank. Ik heb nog wel wat maten, maar makkelijkst is dus kruis overzetten.
Mijn machine draait inmiddels al weer enkele maanden.

Bovenste tekening zijn de maten van het oude kruis nog op de trommel.

Reputatie 3
Badge +1
Toevallig heb ik vanwege hetzelfde probleem twee weken geleden mijn LG wasmachine moeten laten afvoeren. Er zijn blijkbaar meer merken die hier last van hebben.
Ik ben onder de indruk van bovenstaand verhaal. Knap werk. Helaas ben ik niet zo'n techneut. Wij hebben onze Miele wasmachine inmiddels 30 jaar. Nooit problemen mee gehad. Laatste tijd begint deze te lekken onder de wasmachine. Slijtage rubberen slangen? Inmiddels ben ik op zoek naar een nieuwe wasmachine, maar als ik de info hierboven lees, dan heb ik dus een wasmachine met een gietijzeren kruis, die langer meegaat dan een aluminium kruis. Nu twijfel ik of ik of ik mijn wasmachine wel moet vervangen.
Reputatie 7
Badge +6
Zo bekeken kun je nooit meer iets nieuws kopen . Een constructiefout die vaak na de garantieperiode aan het licht komt is iets wat best wel veel voor komt. Dan kan de bond wel roepen , dat we na garantieperiode ook nog rechten hebben , maar hebben en krijgen is niet hetzelfde weet iedereen wel met voorbeelden te noemen. Ik probeer altijd met hulp van testverslagen de gulden middenweg te vinden bij wat ik aanschaf . Ik koop nooit het allerduurste omdat dat geen garantie is van waar voor je geld . Ook niet het goedkoopste , want dat is vragen om tegenvallers . Ik tracht altijd een redelijk product te vinden die ook qua prijs in de middenmoot zit. Mocht ik dan een zeperd hebben , dan is de schade in de portemonnee tenminste nog te overzien temeer omdat we het ding dan meestal al jaren gebruikt hebben als het probleem optreedt. Vrijwel niemand zal zelf het ding uit elkaar schroeven en oplossingen verzinnen zoals hierboven . Maar niks op tegen voor wie handig is en het het leuk vind om te doen natuurlijk.
Reputatie 7
Badge +6
@Spar . Kleine moeite om ook als niet-techneut de achterplaat er even af te schroeven en te kijken waar het lekt . Soms is het heel simpel te herstellen. Zo niet , met dertig jaar heeft het ding geen schuld en een nieuwe machine zal ook zuiniger met water en elektra omspringen . Moet je ook meewegen.
Ik heb dezelfde ervaring met de bedroevende kwaliteit van een Samsung wasmachine.
Op de voorzijde van het apparaat blinkt een glanzende sticker met

10 jaar garantie (op de motor)
Dat schept verwachtingen... niet?!
Apparaat kostte ruim 700 euro, en is nu 5 jaar in gebruik.
Het trommelkruis heeft meer weg van de aluminium opofferingsanode onder mijn plezierbootje.
Grote blazen en pokkels met witte uitslag.
Reactie van Samsung, "u heeft vast te veel wasmiddel gebruikt". Dat slaat toch helemaal nergens op! Wat hadden de engineers/marketeers dan gedacht dat ik in mn wasmachine zou stoppen?!

Heeft iemand ervaring met het terugvorderen van de kosten van de reparatie?
Misschien een goede brief, of bekwame rechtsbijstand?
Reputatie 7
Badge +6
Te veel wasmiddel gebruikt ? Typisch weer een reactie uit het beruchte smoezenboek. Toegeven dat een constructie niet deugt zullen we zelden meemaken bij fabrikanten. Toch moeten we een relatie met de aanschafprijs niet uit het oog verliezen . Echter de Miele van TS kostte bijna het dubbele . Bij dergelijke als duur en goed bekend staande fabrikanten wordt er blijkbaar ook gerommeld met de kwaliteit . Je hoeft geen professor te zijn om te weten dat verschillende met elkaar verbonden metalen in een corrosie-gevoelige omgeving vragen om moeilijkheden is. Reken maar niet op een coulanceregeling , maar het is te proberen. Men verschuilt zich achter de garantievoorwaarden , zelfs als die op gespannen voet met de wet staan . De meeste consumenten hebben geen zin om veel energie en ergernis in een strijd te steken en tenslotte toch nog met lege handen te blijven staan. Neemt niet weg dat elke melding waardevol is en een waarschuwing voor andere lezers .
Reputatie 6
Badge +3
Ontwerpen is altijd een kwestie van keuzes maken tussen prijs en kwaliteit. Dat geldt voor iedere ontwerper ook bij Miele. Het perfecte product bestaat alleen in de folder, in de praktijk is het altijd een compromis.
Aluminium wordt gekozen omdat het relatief goedkoop te produceren, spuitgieten, is en geen roest vlekken nalaat. Gietijzer zou b.v. wel roesten en roestvrij staal is niet te gieten.

Het roest niet maar heeft blijkbaar wel last van corrosie. Dat lijkt me iets om in de gaten te houden als nu blijkt dat alle moderne wasmachines met aluminium trommelkruis hier last van hebben zou de C.B. hier extra aandacht aan kunnen besteden.

Ik weet niet of er betaalbare alternatieven zijn die beter voldoen.
Reputatie 6
Badge +3
Overigens kan het best zo zijn dat de PH (hoeveelheid wasmiddel) van het zeepsop invloed heeft op de mate van corrosie. Dat lijkt me een reden om me aan de doseringsvoorschriften van de wasmachine fabrikant te houden.
Reputatie 7
Badge +6
Keuzes kunnen zowel bij goedkope als dure machines goed of slecht uitpakken , Jan. Mijn 6 jaar oude AEG van € 489,- bevalt uitstekend en heeft een trommelkruis dat alleen uit RVS bestaat en machinaal zo geperst , dat de juiste schoepradvorm is ontstaan. Is geen echt kruis dus , maar dat kunnen wij niet merken aan mindere was resultaten al zou dat theoretisch mogelijk kunnen zijn. Dat zou verklaren waarom een aantal fabrikanten toch voor die kruizen kiezen.
Reputatie 6
Badge +3
Ik weet niet of het invloed heeft op de was resultaten. Aluminium spuitgiet werk wordt veel toegepast, denk b.v. aan het motorblok van auto's, omdat het goedkoop in massa is te produceren.

Ik heb me niet verdiept in de chemie van zeepsop maar normaal gesproken gebruik je een zuur om kalk te neutraliseren. Zuur zorgt echter ook voor elektrolyse (denk aan accuzuur) en daarmee aan afbraak van metalen.
Het kan best zijn dat het bij juiste dosering van wasmiddel geen problemen geeft. Maar dat onnodig gebruik van b.v. Calgon juist wel problemen veroorzaakt. Lijkt me iets voor de C.B. om daar eens aandacht te besteden bij toekomstige onderzoeken.
Badge
Hallo,

Ik ben in het bezit van een acht jaar oude Miele V 5869 wasmachine. Deze machine kwam destijds als een van de beste uit de test. Koste €1300,-.

Twee weken terug begon hij te piepen en liep de binnentrommel aan in de buitentrommel. De binnentrommel zat scheef. Eerst dat ik dat de lagers het hadden begeven maar na even googelen kwam ik er achter dat het zeer waarschinlijk het zogenaamde "trommelkruis" moest zijn. Het schijnt dat deze tot 1998 van gietijzer zijn gemaakt, daarna van aluminium. Aluminium, dacht ik? Bij een machine met een RVS buitentrommel en een RVS binnentrommel? Wie verzint dat, dat corrodeert toch weg in een wastrommel? Zeker in een sopomgeving met RVS er naast. Alleen al door het gebruik van twee verschillende metalen treed er galvanische corrosie op.

Miele gebeld. Verhaal gehouden. De mevrouw aan de lijn vroeg hoe ik wist dat het trommelkruis gebroken was, en dat dat toch echt geverifieerd moest worden door een Miele-monteur a €101,-.

Ook kwam er nog een verhaaltje achteraan dat het waarschijnlijk kwam door vloeibaar wasmiddel. Daar kan dat kruis niet tegen, en zeker niet als het te geconcentreerd zou zijn. Ik ben zelf engineer, en vroeg waarom je een wasmachine zo zou maken dat er een onderdeel in het sop draait dat niet goed tegen 80% van de aangeboden wasmiddelen kan? Het ging meestal goed wist zij te melden. Zelf gebruikte ze poeder, speciaal daarom.

Ik vroeg haar, stel dat het dat kruis is, dan is dat na acht jaar te snel (Miele zegt zelf dat ze haar machines op 10.000 draaiuren ontwerpen. Dat is met vijf keer wassen zo'n 15 a 20 jaar). Ze melde dat ik dan waarschijnlijk voor €800,- een vergelijkbare wasmachine mocht kopen (een WCI330WPS a €1350,-). Dit klonk mij enigsinds redelijk in de oren. En heb daar ook een paar dagen over nagedacht. Redelijk is het. Maar zo'n habbie-babbie onderdeel in deze machine? Dat is niet de reden dat ik destijds een "onverwoestbare" Miele heb aangeschaft. Dit voelt aan alle kanten verkeerd.

Ik heb besloten Miele niet te laten komen, zelf de machine te demonteren en er zelf een ander kruis in te zetten. Ik heb vanavond deze machine gedemonteerd en tijdens het demonteren zag ik het ene prachtige robuuste onderdeel na het andere. Gewoon een hele mooie machine. Tot ik de buitentrommel splitste en de binnentrommel er uit haalde.

Een mooier staaltje "designed-to-fail" heb ik nog niet meegemaakt.

Hier kun je zien dat de armen gebroken zijn.

Op marktplaats worden nog steeds diverse trommelkruizen van voor 1998 aangeboden. Deze worden uit oude machines gehaald en aangeboden om in nieuwe 5kg machines te stoppen. Voor mijn 7kg machine is dat geen optie.

En voor de duidelijkheid;
WIj doen zeker 1 x in de maand een kookwas, namelijk de dweiltjes, vaatdoeken en keukenhanddoeken. Ook het beddengoed word op 60 graden gewassen. De enige reden trouwens dat dit verstandig is, is om de "vetluis" te doden. Dat is een bacterie die zeep eet en to 60 graden kan overleven. Deze bacterie zorgt voor vieze luchtjes in de wasmachine. Dit doe je niet om er voor te zorgen dat je trommelkruis kapot gaat!

Voor de makkelijke kritiek, laat even op je inwerken dat er dus een aluminium onderdeel in de machine gestopt wordt dat makkelijk ook van RVS had kunnen worden uitgevoerd. Dan had je elke dag met 10x overgedoseerd vloeibaar wasmiddel kunnen wassen zonder een centje pijn.

Al met al vind ik dit echt verschrikkelijk. Dit doet mij als techneut echt pijn om zo'n misselijkmakend stukje in je machine te stoppen. Ik ben er achter dat alle merken dit doen. Maar ook dat het dus geen zin heeft om in het kader van de levensduur een Miele te kopen.

Wie vind hier wat van? Nog tips? Of andere invalshoeken?

Ik kan me helemaal vinden in uw bevindingen. Mijn 3 jaar oude miele heeft het begeven omdat ik niet voldoende heb gewassen op hogere temperaturen. Niets van te vinden in de handleidingen dat het deze bacterieen defecten zouden kunnen veroorzaken. In verband met hygiene en onderhoud vind ik te vaag vernoemd. Vanwege mijn portemonee en milieu was ik 90% op lage temperaturen. Naar mijn idee was de melding hygiene info op de wasmachine meer bedoeld voor mensen met smetvrees. Miele heeft zelf toegegeven dat de reden waarom ze het niet opnemen in de handleiding, het technische aspect mensen minder aanspreekt dan de uitdrukking hygiene. En met de tegenwoordige wasmiddelen speciaal bedoel voor wassen op lage temperaturen zou je kunnen veronderstellen dat ze net zo hygienisch wassen als poeders. Niet dus! Vloeibare wasmiddelen doden nauwelijks de bacterieen maar worden wel aanbevolen voor een schone en frisse was! Ik voel me zowel door de wasmiddelenbranch als de wasmachinebranch gefopt! Want waarom materialen gebruiken die kapot gaan van wat menselijke bacterieen? En waarom wasmiddelen op de markt die niet hygienisch schoonmaken? Wie houdt wie nu voor de gek! Ik wil een beter milieu en ben best bereid om daar wat extra's voor te betalen voor een goede wasmachine maar door deze onwetendheid ligt mijn 3 jaar oude miele op de schroothoop. Hoe slecht is dat! En slecht voor mijn portemonee. Hogere energierekening en hogere belasting voor het milieu. Consumentenbond doe hier wat aan!

Reageer