Consumentenbond.nl
Vraag

Onderdeel koelkast niet meer leverbaar

• 9 februari 2020
  • 14 reacties
  • 408 Bekeken

Wij hebben een ladenkoelkast en daar is een klein onderdeel van kapot gegaan (een veertje). Hierdoor sluit de lade niet volautomatisch meer en moeten we een extra zetje geven. Ik heb via verschillende wegen geprobeerd om een nieuw veertje bestellen maar overal geeft men aan dat deze niet meer gemaakt/beschikbaar is. Weet iemand wat de termijn is waarbinnen een leverancier/producent onderdelen beschikbaar moet hebben?

14 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @WTG Steeg , zo uit mijn hoofd weet ik dat niet, maar het is op te zoeken, te googlen enz. Is het nu echter van belang. Belangrijker lijkt mij dat u het onderdeel, het veertje, te pakken krijgt.  Mochten wij forumleden kunnen helpen dan moeten we toch tenminste weten waar het om gaat, koelkast, merk, type, leeftijd enz. En wat is het voor een veertje. Mogelijk dat er gelijkende ‘veertjes’ zijn, ook al zijn die niet van een koelkast. de Handyman heeft vaak nogal wat onderdelen en wie weet zit zo'n veertje erbij, maar er zijn meer van dat soort speciale bedrijven waar je het kan proberen.. Ik zou me niet zo focussen op de juridische kant hoe lang men onderdelen in voorraad moet houden, tenzij het een hobby van u is of een principe kwestie. Groet Leo.

Geachte heer de Ruiter,

u heeft gelijk vwb juridisch focus. Die heb ik eigenlijk niet want dat heeft geen enkel nut. Op google overigens, worden er verschillende antwoorden gegeven.

Neemt niet weg dat ik op zoek ben naar dat ene veertje van de Bauknecht KRIS 1509/A. Handyman, parts.nl, beiden geven aan dat deze niet meer geleverd worden. 

koelkast is 10 jaar jong, zonde om voor dit kleine ongemak weg te doen.

Reputatie 5
Badge +5

Ik neem aan dat het een bladveer betreft.
Google maar eens op bladveer op maat.

helaas niet, 

Reputatie 5
Badge +5

Dat ziet er uit als een trekveer.
Vroeger zat hier een fabriekje op de hoek, die maakten er zo een op maat.
Daar moet je in de buurt even naar zoeken.

Reputatie 7
Badge +6

Staat er op die veer misschien ergens in het klein een type- of serienummer? Meestal is dat zo. Als je dat typt in Google had ik tot nu toe met andere onderdelen precies dat onderdeel en kon ik het bestellen.

Vwb winkel ga ik op zoek. 
Serienummer staat er helaas niet op

Reputatie 5
Badge +5

Hier al gekeken.
https://www.europart.nl/

Ik zou eens kijken naar een ‘sloopmodel’ (vraag op marktplaats) en ook eens wat keukenlades bekijken, wat daar voor veertjes in zitten.

Reputatie 7
Badge +7

Zoals andere forumleden adviseren, google nog eens wat, zie onder, is dit niets dan is er wel wat anders, blijven proberen.

Veren Assortiment

Assortimentdoos met 200 duw en trekveren - 20 verschillende soorten

Productnummer:

F7.B.BN206-032

Voorraad:

Op voorraad in ons magazijn - vandaag besteld - vandaag verstuurd - zie de FAQ's

Afbeelding:

€ 10,20

Incl. BTW

Stuk(s)

Veren Assortiment

Reputatie 7
Badge +7

Afbeeldingen van laden veertje van de Bauknecht KRIS 1509/A

Alles bekijken

Meer afbeeldingen voor laden veertje van de Bauknecht KRIS 1509/A

Flink blijven googlen, je krijgt meer afbeeldingen en klikken op een afbeelding geeft allerhande adressen waar je onderdelen kan krijgen. er hoeft maar één goede bij te zitten. Europart, Kerukenloods enz. staan er allemaal bij. Groet Leo.

Blum Blumotion hebben van die veren gebruikt. Goede kans dat ook de Bauknecht laden daarvandaan komen. Zie hier: https://www.instructables.com/id/Retrofit-soft-close-to-almost-any-drawer-Blumotio/ en hij kocht ze bij IKEA. En daar kan je ook makkelijk rondneuzen of het dezelfde maat is (als het nog steeds zo werkt daar).

Dan is er nog de mogelijkheid de demper eruit de halen. De lade ‘slaat’ dan dicht, zonder demping, maar duwen is niet nodig. Rustig sluiten zal wel te doen zijn toch?

En dan: op 4bauknecht.co.uk verkopen ze wel heel veer onderdelen voor die KRIS1509, waaronder rails, maar die zijn duur en ik weet niet of daar het veertje bij in zit.

Wat betreft een ‘standaard’ veertje uit een assortiment (Action en Aliexpress hebben die ook), die hebben niet die smalle (‘verjongde’) uiteinden. Anders was het een kwestie van een veer op maat knippen. Maar een veertje ‘dunner’ maken lijkt me lastig en als het niet precies goed is vliegt het vast uit zijn houder.

Reputatie 5
Badge +5

Ik heb nog even verder gekeken.
Bauknecht word in Nederland als Whirpool verkocht.
Ik denk dat het een grijze import is geweest
De koelkast word nog steeds verkocht.
http://www.bauknecht.ch/kuehlen.xhtm?id=435
Ik zou eens contact opnemen met de Zwitserse leverancier.

Badge +8

Een hoop tips, @WTG Steeg! Heb je het onderdeel ondertussen gevonden?

Reageer