Onkruid bestrijden met apparaat

• 29 april 2021
  • 7 reacties
  • 115 Bekeken

Reputatie 4
Badge +5

Lijkt iemand dit een goed idee voor de bestrijding van onkruid in het algemeen en zevenblad in het bijzonder? Ik ben helaas niet technisch genoeg om het zelf uit te werken.

Een elektrisch apparaatje in de vorm van een pistool, dus in een hoek van iets meer dan 90 graden, met aan het uiteinde een schroef (heeft meer oppervlak dan een spijker) die je kunt verwarmen tot een hoge temperatuur waarmee je met één stoot in het hart en de wortel het onkruid naar een andere wereld helpt.

Dan rest nog wel wat tussen de wortels van planten die je niet om zeep wilt helpen. Dat blijft precisiewerk. Is nog wel te doen, door plukken/ kort afknippen (uitputten).

7 reacties

Leuk idee. Het heeft veel weg van een bepaald type soldeerbout. Of het goed werkt vraag ik me af, want zoals je al zegt raak je wortels die opzij gaan niet.

Ik zou meer zien in een kokendwaterdruppelaar, een soort draagbare quoker. Ik bestrijd zelf namelijk het onkruid door met de waterkoker te gaan lopen, maar dan loop je veel op en neer en daardoor kost het veel tijd, ook met wachten tot het kookt. Het werk echter wel goed want kokend water dringt diep door.

Een goedkoop stoomapparaat heb ik ooit geprobeerd maar de stoom die daar uit kwam bleek niet echt warm. Dat was dus geen echte stoom maar meer nevel. Een echt stoomapparaat zoals je zou krijgen door een slang aan te sluiten op een afgesloten fluitkerel of waterkoker zou namelijk best gevaarlijk zijn. Echt hete stoom is gevaarlijker dan kokend water!

Reputatie 4
Badge +5

Ik las dat de wortels tot 40 cm diep gaan. Kokend water komt niet zo diep. Maar voor grote oppervlakken draagt het wel bij natuurlijk. Er bestaan waterkokers die niet op een opwarmplaatje staan maar rechtstreeks op het elektrisch kunnen worden aangesloten. Een verlengsnoer, kraan en stopcontact in de tuin doen de rest. Ooievaarsbek, een kleine geraniumsoort, biedt ook wat tegenwicht. Staat bij ons al jaren in de tuin. Maar de hele tuin daarmee vol zetten is het ook niet.

Ik denk dat uitroeien een illusie is. Maar met alle beetjes samen komen we een eind.

Ik ben toch wel erg benieuwd of zo'n ‘hitte-pistool’ te fabriceren is en wat het zou kunnen toevoegen.

Reputatie 3
Badge +3

Dat idee wordt in de praktijk al door professionals toegepast, zie hier een voorbeeld:

https://www.sportinnovator.nl/nieuws/ramm-wil-onkruid-op-sportvelden-met-elektriciteit-bestrijden/

Zie op de foto welke apparatuur er voor het elektrocuteren nodig is en dan lijkt het me bepaald niet iets dat in leken handen thuis hoort. 

De waterkoker optie van @Harrie LPP lijkt me een prima plan voor "normaal” onkruid, maar voor de meeste invasieve platen zoals de Japanse Duizendknoop zeker en @Luctor misschien ook voor jullie “zevenblad in het bijzonder”…  is dat meestal volstrekt onvoldoende.

Er lopen op diverse plaatsen in het land oa Steenbergen, Arnhem en in de Twentestreek experimenten om uit te zoeken welke bestrijdingsmethode het beste werkt. Mijn eega heeft er bij Natuurmonumenten ook mee te maken. 
De definitieve uitkomsten zijn imho nog niet bekend en zullen vast in de media komen. Ik had er anders via mijn eega al vast zeker van gehoord.

In het proefveldje in onze wijk met de  Japanse Duizendknoop hebben ze een vergelijkbaar aggregaat met hoge spanning gebruikt als op de foto uit de 1e weblink: We  zien wel dat het minder wordt maar het is nog niet weg. En het moet echt weg zijn anders begint het weer verder te groeien. 

Voor “normaal” onkruid zijn de methodes voor de bestrijding van de invasieve planten echt overkill. daar volstaan de huis & tuin middelen of puur mechanisch verwijderen, dat soort “onkruid”  komt toch weer terug maar is lang niet/ helemaal niet zo schadelijk als de invasieve soorten mbt muren, wegen, gebouwen et cetera . 

Reputatie 4
Badge +5

@Gebruiker1234567890 Dank voor deze info. Interessant! Ik houd me aanbevolen voor meer.

Voor een relatief kleine tuin is er met dit concept vast ook iets te maken. Een klein apparaat voor privégebruik op kleine schaal. Die branders op gas en elektrisch zijn tenslotte ook niet bepaald ongevaarlijk maar wel volop te koop. Waarom dit dan niet. We hebben het afgelopen jaar geleerd dat risicoloos leven niet bestaat.

@Gebruiker1234567890 Dank voor deze info. Interessant! Ik houd me aanbevolen voor meer.

Waarom dit dan niet.

Ik denk omdat elk apparaat dat op de consumentenmarkt gebracht wordt aan veiligheidseisen moet voldoen en ik het vermoeden heb dat een electrocuteerapparaat dan in zichzelf al een probleem vormt.

Reputatie 4
Badge +5

Dat geldt voor tallozeapparaten die je desnoods ook als wapen kunt gebruiken. Als dat is waar je op doelt. Maar natuurlijk moeten er minimale veiligheidseisen zijn. Net als bij eerdergenoemde branders op gas of elektrisch.

Je kunt zevenblad in toom houden door het consequent weg te plukken waar het verschijnt.. Beschouw het als een fitnessoefening in de gezonde buitenlucht. Zevenblad is eetbaar. Dit voorjaar was ik er laat bij (kou) maar heb nog net wat jonge spruiten voor salade kunnen plukken. Echt heel lekker! Aan het stoven van de grotere bladen (schijnt ook te kunnen) heb ik me nog niet gewaagd. Die gaan nu op de composthoop (zonder de wortels).

Reageer