Ontwerpfout en lekkages bij vaatwassers

• 22 October 2018
  • 19 reacties
  • 11761 Bekeken

Badge
Bij Bosch, Aeg en Siemens is het bekend: melding E15.
Dit betreft een belangrijke fout in het ontwerp van vele vaatwassers. Ook van andere merken dan hierboven vermeld.

Het is wanneer de vaatwasser water wil wegpompen, maar alles al is weggepompt. De machine blijft hangen en kan pas uit als de stekker er wordt uitgehaald. Vaak zie je het symbooltje voor de pomp (een kraantje).

Wat is er aan de hand? Er is water gelekt uit de trommel. Daardoor staat er nu water op de bodemplaat. Daar zit een vlottertje wat gaat drijven. Een schakelaartje gaat daardoor aan, en de machine geeft een foutmelding.

Korte termijnoplossing: de plint van de vaatwasser verwijderen (aan de voorkant) en de machine van binnen droogdeppen. Of je houdt de machine schuin, zodat het water er uit kan lopen.

Maar daarmee is de oorzaak niet verholpen. Aan de onderkant van de trommel, zit het pomphuis. Dat zit vast aan de trommel. en er zit een rubberen ring tussen. Deze gaat bij alle wasmachines lekken op den duur. Om dat te repareren moest altijd de machine helemaal uit elkaar.

Omdat dit heel vaak voorkwam heeft Siemens een reparatiesetje bedacht, om vanuit de binnekant van de machine een siliconen ring aan te brengen tussen de trommel en het pomphuis.

Zo'n setje kost 25 euro. De reparatie bij Siemens meer dan 100 euro. Of je koopt een nieuwe vaatwasser. Kassa! Voor Siemens!

MIjn vraag is wel: is een fabrikant aansprakelijk voor een ontwerp wat gaat lekken ná de garantieperiode? Het gaat hier wel om honderden, zo niet duizenden storingen. Deze vaatwassers van Siemens deugen niet. Overigens worden deze machines nog steeds geproduceerd. Er is geen enkele garantie dat je niet wéér een machine koopt met dit euvel.

Mijn oproep: heb jij ook dit lekkage probleem bij de hand gehad? Reageer dan hieronder! En voor de redactie: als een fabrikant een ondeugdelijk product levert aan velen, is daar dan wat aan te doen? En kan bij de tests van vaatwassers dit euvel worden opgezocht? Het zou fantastisch zijn als de redactie eens in deze materie zou duiken. Machines die kapot gaan, nét na de garantie, wie zit daar op te wachten?

ps ik heb zelf inmiddels mijn vaatwasser gerepareerd. Dat kost dan wel 25 euro voor de reparatieset. Want Siemens stáát er op: garantie krijg ik niet meer. En ook geen coulance.

19 reacties

Reputatie 7
Ik heb nog geen echt probleem maar het rubber laat bij mijn machine langzaam maar zeker los, dat kan ook lekkage worden. Zelf doen wordt afgeraden, laten vervangen is behoorlijk duur en de garantie is al lang verlopen. Het is het rubber aan de onderkant van de klep. Het is een Bosch, het zelfde als Siemens, Exclusiv zonder e, verder staat er niets op of in, niet ingebouwd, 11 jaar. Het is nog geen tijd voor een nieuwe, mijn vorige Bosch deed het 21 jaar. Dat loslaten van het rubber schijnt ook een bekend probleem te zijn maar dat wordt uiteraard niet vermeld als je het apparaat koopt. Misschien is er iemand die weet hoe je het moet vervangen, ik heb nog geen youtube filmpje gevonden, wel een uitLeg met foto's en zo te zien is het een geweldige rotklus, zou er geen simpeler manier zijn? Het schijnt nogal eens te gebeuren maar niet alleen bij Bosch, waarom bedenken die fabrikanten niets beters?
Reputatie 6
Badge +3
De meeste apparaten hebben wel typische klachten; onderdelen die vaker stuk gaan dan andere. Als je b.v. naar de betrouwbaarheids- enquêtes van auto's kijkt, zie je dat ook. In hoeverre en voor hoelang je de fabrikant daar verantwoordelijk kunt houden is maar de vraag.
Reputatie 7
Het lijkt wel of apparaten tegenwoordig net iets langer meegaan dan de garantietermijn.
Reputatie 6
Badge +3
Dat valt hier tot nu toe wel mee. De meeste spullen gaan 15-20 jaar mee.
Reputatie 7
Badge +6
Dat is wel het streven van veel fabrikanten @MrsJones . Dan verdienen ze het meest. Maar ze kunnen het ook weer niet te gek maken waardoor ze hun naam te grabbel gooien. En inderdaad Jan. Auto's zijn een goed voorbeeld . Vooral de eerste versie van een nieuw model is vaak problematisch . Als er dan een opvolger van hetzelfde model komt zijn die zwakheden er uit gehaald en dat wordt bewezen in de automankementen - onderzoeken van de bond . Raar dat ze dergelijke fouten bij vaatwassers dan niet sneller aanpakken....
Reputatie 7
Dat valt hier tot nu toe wel mee. De meeste spullen gaan 15-20 jaar mee.

Dat was met al mijn vorige apparaten ook het geval, tegenwoordig worden die apparaten steeds zuiniger gemaakt qua stroomverbruik en milieuvriendelijker door het gebruik van andere materialen maar het lijkt wel of dat ten koste gaat van de kwaliteit.
Wij hebben meerdere malen last gehad van deze lekkage en herkennen nu de code en lossen het zelf op.
Het is vervelend en een heel gedoe.
De 1e keer hebben we het laten repareren door een erkend bedrijf en daardoor weten we nu hoe we het moeten oplossen.
Ik heb hetzelfde probleem als ik de vaatwasser 2 keer snel achter elkaar gebruik. Dan wordt het programma niet afgemaakt en krijg ik de foutmelding E15. Wijs geworden laat ik het lekwater eerst verdampen dus wacht ik een behoorlijke tijd(24 uur) voordat ik de vaatwasser weer, zonder problemen, gebruik. Belachelijk natuurlijk voor een apparaat dat water gebruikt.
Tevens heeft een groot aantal vaatwassers van Siemens een jaar of 6 geleden een nieuw deurmechanisme gekregen. Een goedkopere versie om kosten te besparen(werd mij door siemens verteld). Bij mij is dat al na 2 jaar kapot gegaan en onder garantie vervangen door het mechanisme dat voor de "vernieuwing" werd gebruikt.
Reputatie 5
Badge +5
Sta op het punt om een Siemens vaatwasser aan te schaffen, dus ik ben in principe hevig geïnteresseerd in deze discussie.

Maar...., bij dit soort bangmakerij ben ik altijd benieuwd naar welke modellen en/of jaargangen het specifiek betreft. Roepen dat zowel Siemens/Bosch als AEG als "andere merken" daar last van hebben (van meerdere verschillende concerns dus) klinkt mij al te makkelijk, wetende dat er zo verschrikkelijk veel verschillende modellen bestaan. Betreft het bijvoorbeeld inbouwapparatuur of vrijstaande machines? En verder, heb je dit al bij de fabrikant gemeld? En wat zegt deze?
Reputatie 7
Badge +5
Ik ben erg fan van Siemens/Bosch, al meerdere vervangen met hetzelfde merk, niet te hoge aanschafkosten en nog geen monteur nodig gehad. (even afkloppen) @Aardvark
Wasmachine, afwasmachine en droger.
Ik koop niet de modernste en modellen die er uit gaan zijn vaak zeer scherp geprijsd.
Reputatie 5
Badge +5
Hier ook bezig alle keukenapparatuur na 18 jaar over te zetten van ATAG naar Siemens. Tot nu toe geen spijt van gehad.

@MrsJones: (zitat) “Ik heb nog geen youtube filmpje gevonden, wel een uitleg met foto's en zo te zien is het een geweldige rotklus, zou er geen simpeler manier zijn?”   Hierbij een YouTubefilmpje met goede uitleg:  https://www.youtube.com/watch?v=OliiWxORUJA 

ja heb het nu ook en vond er nog een muizennest ook gezellig. dus ik hoop maar dat de muizen niet iets geknaagd hebben ipv dat het die ring is en zoek naar een tekening of plaatje van wat er achter het pomphuis zit, want dat kan je niet zien. 

zelfde lekkage probleem gehad, ook met setje ciliconenring zelf gerepareerd.

Is een bosch.

Ook de hittepomp begaf het na 7 jaar. Heb er toen zelf een nieuwe verbeterde! pomp ingezet , a €100,- . Dat vind ik het mooie aan bosch , siemens, aeg, miele, er is goed aan onderdelen te komen en ze verbeteren dus ook zwakke onderdelen.

Ik zal persoonlijk niet snel een nieuwe vaatwasser kopen, zolang onderdelen eenvoudig  te vervangen zijn. Je hebt er echt geen reparateur voor nodig, alles is te vinden op internet. 

zelfde lekkage probleem gehad, ook met setje ciliconenring zelf gerepareerd.

Is een bosch.

Ook de hittepomp begaf het na 7 jaar. Heb er toen zelf een nieuwe verbeterde! pomp ingezet , a €100,- . Dat vind ik het mooie aan bosch , siemens, aeg, miele, er is goed aan onderdelen te komen en ze verbeteren dus ook zwakke onderdelen.

Ik zal persoonlijk niet snel een nieuwe vaatwasser kopen, zolang onderdelen eenvoudig  te vervangen zijn. Je hebt er echt geen reparateur voor nodig, alles is te vinden op internet. 

kijk maar uit met dat van de daken te schreeuwen, je weet, ze willen winst maken en nog meer winst…. en dan veranderen ze dat dalijk wel. Zodat je om de haverklap een nieuwe moet kopen. Naast het geld dat het kost, ook slecht voor het milieu en gedoe elke keer. Daarom heb ik nu een bosch gekocht, wel duurder maar hoop dat die langer meegaat

Onze vaatwasser, SMV69M80EU, is ook gaan lekken na 5 jaar. Vorig jaar een sensorprobleem gehad (130 euro). Na jaren Bosch-fan (stofzuigers, koelkaste, wasmachine, droger, etc.) geweest te zijn nu overgestapt op Miele om te voorkomen dat wij elk jaar 130 euro aan reparaties gaan betalen. 

Badge

Zelfde probleem hier met Siemens, van net 3 jaar en 4 mnd oud, geen expert op dat gebied, maar mondig genoeg overigens om hier een statement te maken. Enfin, monteur gekomen, scheel betaald aan voorrijkosten en het onderdeel al la €350,-

Hij is nu gemaakt mevrouw, vertrokken met een achterlatend advies om een speciaal machinereiniger te gebruiken, omdat die van finish niet goed schoon worden, geloof dat ik hier in ben gestonken, maar goed, na 15 min. van draaien, weer E15, helaas de 2e afspraak 4 dgn. later, bleek een ander euvel te zijn nl. slijtage door teveel vaatwas zout die gaatjes in de bodem kunnen veroorzaken, dus eigen verantwoordelijkheid, nou dan lijkt mij, als dit het geval is alle voorgaande machines hetzelfde hebben, ik gebruik nl. 1 x per half jaar zout wat ik toevoeg met een daarvoor bestemde trechter, kan niet fout gaan toch, anders ben je of volkomen achterlijk of blind, of gewoonweg onzorgvuldig. Het vaatwastablet all in one is voldoende. De 2e monteur gaf 4 x aan het verder niet te weten wat het vervolgbeleid dan is, ook door de medewerkster van Siemens kon dit niet achterhaald worden, kortom: een amateuristisch 1e monteur en een 2e  kweetnietmeneerkaktus monteur die mij met de *[deel bericht verwijderd door beheerder vanwege ongepaste taal] en een slordige rapportage voor zijn collega's achterliet, terwijl dit achteraf dus niet de bedoeling is. Nu geen oplossing, maar ook geen vergoeding voor het probleem. Voor iedereen boycotten die bende. Bij mij is het laatste woord hier nog niet over gesproken, zeker gezien ik nu de tekst en ervaringen van anderen lees!! 

Hier hetzelfde probleem (E-15, kuiplekkage). Reparatie via Siemens/Bosch  kostte €207. Lees nu pas dat ik het evt ook zelf had kunnen doen met reparatiesetje :)

Machine is wel 8 jaar oud, maar als het veelvoorkomend is en redelijk makkelijk te repareren dan zouden ze dit nog structureel moeten verbeteren en uitleggen. Ik denk dat veel mensen nu hun afwasmachine dan maar vervangen, zonde van de materialen en niet meer van deze (circulaire economie) tijd

Reputatie 1
Badge +2

Onze vaatwasser, SMV69M80EU, is ook gaan lekken na 5 jaar. Vorig jaar een sensorprobleem gehad (130 euro). Na jaren Bosch-fan (stofzuigers, koelkaste, wasmachine, droger, etc.) geweest te zijn nu overgestapt op Miele om te voorkomen dat wij elk jaar 130 euro aan reparaties gaan betalen. 

Nou, ik had na een jaar mijn circulatiepomp al lek bij mijn Miele vaatwasser, terwijl dat bij de siemens ervoor van 300 euro pas na 7 jaar gebeurde...

Reageer