Consumentenbond.nl

Pannen voor inductie koken.

Is het nodig/raadzaam om voor inductie speciale daarvoor geschikte pannen te kopen ?

36 reacties

Wij hebben een probleem met inductie keramische braad/bak pannen. de bodems gaan in het midden sterk omhoog en de producten bakken vast in het midden. Er wordt geen enkele informatie gegeven over eisen waaraan de pan moet voldoen. Wij hebben nu ca 200 euro uitgegeven en nog geen goede pan. De pannen hebben wij weggegeven en worden nu vol lof gebruikt op aardgas. Dat het een bekend probleem is, is duidelijk, want er worden ook Inductie-adapters aangeboden. Als klant krijg je nergens informatie over de dikte van de magnetische bodem en de grootte van de magnetisch bodem, moet de pan op een kleine of medium of grote inductie pit, Advies was doe er eens een weekblad tussen. Kan de consumentenbond dit eens testen ? De gifvrije keramische laag is absoluut een topper en terug gaan naar aardgas geen optie.
onderzoekje naar inductie keramische koekenpannen

Aan : Pannenberg.nl , betreft koekenpannen voor inductie.

Bedankt voor uw vriendelijke hulp over inductie braadpannen en de bereidheid mee te willen denken.

Als ik een probleem ondervind dan wil ik deze graag uitvoerig onderzoeken zonder vooraf bestaande opgedane meningen

na veel spitten op internet heb ik het volgende gevonden :

Onze ervaring met aluminium keramische koekenpannen met ijzeren magnetische kern op inductie is erg slecht want de bodem komt door de uitzetting in het midden omhoog en alles bakt aan.

Aluminium koekenpannen, geschikt voor inductie wil niet zeggen optimaal, want dat zijn ze zeker niet !!! volgens onze ervaringen.

Door de slechte product-informatie over de koekenpannen hebben wij weer (elders 3 Cerafit aluminium koekenpannen) gekocht voor veel geld welke nu al ongebruikt, geschikt zijn voor de vuilnisbak.

Het is inderdaad zo dat aluminium 10-15 x de warmte beter geleid dan RVS (volgens Lambda gegevens) Aluminium heeft 237 en RVS heeft al naar legering 16-27

IJzer heeft een Lambda van 79 dus 3 x lager dan aluminium, ca 3-4 x beter dan RVS

De huidige magnetische RVS pannen voor inductie voor huishoudelijk gebruik zijn verbeterd door een inwendige ingeperste aluminium schijf welke de warmte beter verdeeld dus zal een hogere Lambda waarde hebben

Of deze bodem ook krom trekt is mij nog niet bekend. Aluminium heeft ook een andere uitzetting dan RVS

Dus een veel betere koekenpannen voor inductie zijn die van RVS t.o.v. de aluminium koekenpannen

Echter lees ik op internet van anderen welke professioneel diep onderzoek verricht hebben ( zie ook de bijlagen ) dat boven de RVS pan de gietijzeren koekenpannen inductie geschikt zijn.

Dit acht ik zeer waarschijnlijk,

1 = Dus moet onze volgende koekenpan van gietijzer zijn, een keramische laag in de pan zou dan de allerbeste uitvoering zijn. ( Geen Giftige Teflon achtige lagen )

2 = Op de 2e plaats de RVS koekenpannen

100= Op de 100e plaats de aluminium koekenpannen met een ingeperste ijzeren schijf (alleen als er niet anders meer is op deze aarde)

Daarbij moet ik wel opmerken dat alle koekenpannen welke wij weggegeven hebben en nu op aardgas gebruikt worden uitstekend voldoen.

Omdat het koken slecht een klein deel van de dag gedaan wordt, ben ik niet geïnteresseerd in zuinig koken

Maar dan heb ik nog steeds geen consumenten nodige info van de fabrikanten over de dikte van de bodems en een testen over de koekenpannen welke het beste zijn.

Ik heb een aantekening gemaakt op de website van de consumentenbond en hoop dat deze een test gaan uitvoeren.

Ik hoop dat u zich hierin ook kunt vinden en willen dan overwegen een inductie geschikte gietijzeren pan te gaan aanschaffen liefst met een keramische laag of een RVS uitvoering

Groeten

Rienus Rozema

Wij hebben een probleem met inductie keramische braad/bak pannen. de bodems gaan in het midden sterk omhoog en de producten bakken vast in het midden. Er wordt geen enkele informatie gegeven over eisen waaraan de pan moet voldoen. Wij hebben nu ca 200 euro uitgegeven en nog geen goede pan. De pannen hebben wij weggegeven en worden nu vol lof gebruikt op aardgas. Dat het een bekend probleem is, is duidelijk, want er worden ook Inductie-adapters aangeboden. Als klant krijg je nergens informatie over de dikte van de magnetische bodem en de grootte van de magnetisch bodem, moet de pan op een kleine of medium of grote inductie pit, Advies was doe er eens een weekblad tussen. Kan de consumentenbond dit eens testen ? De gifvrije keramische laag is absoluut een topper en terug gaan naar aardgas geen optie.

Geplaatst door J.B. Rozema op Mei 11, 2016.

Helaas hebben we momenteel nog geen testresultaten voor pannen die geschikt zijn voor koken op een inductieplaat. Ik zal je suggestie voor deze test intern doorgeven. Wel hebben we een speciale pagina over kookplaten, waar we meer informatie geven over o.a. inductie kookplaten Hopelijk heb je hier iets aan.

Van gasfornuis naar inductie koken was voor mij een traumatische ervaring.

Ik heb allemaal nieuwe pannen gekocht en gekregen waarvan de meeste alweer

bij de kringloop staan.

Bijna alle koekenpannen krijgen een zwarte plek midden in de pan; en zo zien je pannenkoeken

er ook uit!

Sommige pannen hadden geen vlakke bodem, waardoor ze wiebelden en niet optimaal bakten.

Van 1 pan ( keramische wok-pan van BK ) kwam stukjes coating van de bodem los.

Heb daar over geklaagd bij BK, maar tot nu toe zonder reactie.

Vind zelf de zwaardere pannen met dikke bodem het beste bakken, maar leuk wordt het niet meer.
Heel Nederland ( en de Wereld ) wordt voor de gek gehouden door de fabrikanten, de tekst (voor alle warmtebronnen geschikt, inclusief inductie) is een leugen. Ik heb de beste resultaten met gietijzeren bodem maar helaas zwaarder en niet keramisch. De aluminium-pannen hebben een stalen schijf in de bodem, echter alle bodems gaan bol staan naar boven en vlees en vis bakken dan vast. Ze doen het wel maar slecht. Er zou een inductie keurmerk / waarde o.i.d. verplicht gegeven moeten worden van het totale magnetische veld in de bodem.

Pannen van Tommy Tele welke ik gekocht heb, (o.a. 29 cm diameter) hebben alleen een geperforeerde stalen schijfje van c.a. 19 cm cm aan de onderzijde maar door de grote perforatiegaten zal m.i. ca 50% minder inductie mogelijk zijn, ik vind deze net zo slecht als alle andere, terwijl die kok op TV mondeling garandeert dat ze geschikt zijn voor inductie

De RVS bak-pannen hebben soms ook een stalen ring in de bodem. Deze voldoen na gietijzeren bakpannen vele keren beter dan de aluminium pan. Ik verwacht dat deze wel met keramische laag verkrijgbaar zijn. Beter RVS met veel nikkel zou m.i. geen stalen schijf nodig hebben. Als je in de RVS bakpan water doet en aan de kook brengt op inductie zie je de luchtbellen precies waar de stalen schijf zit. Bij een goedkope pan van Aldi vind ik deze ring veel te klein en zullen er ongelijke temperaturen in de bodem ontstaan vooral laag langs de rand wat het bakken niet optimaal maakt. Ook voor deze pannen zou een inductie keurmerk verplicht moeten zijn
ik zou graag zien dat de Consumentenbond een uitgebreide test doet op fornuizen.

In 2017 wordt er overgeschakeld op een ander calorisch gasniveau, van hoog naar laag of andersom, dat weet ik niet. Dus is het wel verstandig om nu nog een gasfornuis te kopen? Kan je beter een inductiefornuis kopen? Ik zou graag een goede vergelijking willen zien tussen gas en inductie, er staat bijvoorbeeld niks over dat je bij inductie andere stekkers/ aarding moet hebben. Ook zijn die fornuizen een stuk duurder. En hoe staat het met de degelijkheid van inductiefornuizen? Wat is een goede? Smeg of Boretti? Of aeg?

hier Elisabeth weer die nog steeds geen keuze heeft gemaakt tussen inductie of toch maar een nieuw gasfornuis (van Smeg). Ik word er inmiddels horendol van. Ben er al meer dan een jaar mee bezig. Lees ik dat Amsterdam zich helemaal af wil sluiten van het gas en dat ze dan beginnen met, natuurlijk, de huurhuizen want huurders hebben immers niks in te brengen en wij hebben een huurhuis. Dus dan toch maar inductie... zie ik deze inductiekookplaat: *

Een vrijstaande, komt me ideaal voor. Daarnet de shop gebeld en daar hoorde ik de volgende info die me weer aan het twijfelen heeft gebracht.

1. Ik zei dat ik een grote soeppan heb die wel eens buiten de ring kan vallen. Zegt die meneer van de shop dat dan de kans bestaat dat de kookplaat het niet doet.... Dan heb ik niks aan die kookplaat, ik gebruik de soeppan regelmatig

2. De meneer van de inductiekookplaatenshop zei dat pannen eenmaal op gas gebruikt, ongeschikt zijn voor inductie. De bodem moet namelijk 100% glad zijn want door het kleinste druppeltje vocht eronder kan de bodem op dat plekje zeer heet worden waardoor de glasplaat barst. En een nieuwe glasplaat valt buiten de garantie en vervanging ervan is een zeer dure grap van honderden eurot's. Hij raadt zijn klanten altijd nieuwe pannen aan. Ja zeg, komt er dus nog een paar honderd euro bij! Wij hebben hele mooie pannen van Demeyere, gekregen voor ons huwelijk.

Dus dan toch maar weer een gasfornuis... Is wel het goedkoopst.

Consumentenbond, kom nou eens met een test en een goeie vergelijking voordelen/nadelen gas en inductie! En wat is een goeie inductiekookplaat, er zijn er tig. En klopt het wat die meneer zegt: moet je altijd aan nieuwe pannen? Sowieso ? Er staan hier op de community veel negatieve ervaringen met pannen. Ik zie het niet zitten om al mijn pannen te vervangen, veel te duur en zonde.

*[Commerciële link verwijderd door beheerder]

wat een bijzondere fantasie verhalen. probeer het eens bij een onafhankelijke winkel met goed opgeleide personeel of ervaringen bij vriendenpannen op gas gebruikt, kunnen prima op inductie. EIGEN ERVARING plaats eens een krant, tijdschrift of 3/4 suiker klontjes onder pan en het gaat prima, als dat geen ongelijke bodem is ?? Energie : warmte komt direct in de bodem waar het hoort, er gaat niets onnodig verloren langs de pan, dus zeer zuinig in energie, gas zal m.i. iets goedkoper zijn maar is veel onvriendelijker in gebruik met reinigen enzgrote pannen passen prima op de grootste plaat, geloof die verkooppraatjes nietvraag eens in diverse winkels hoeveel glasplaten er vervangen moeten worden = 0 (behalve bij ongelukjes)Nagenoeg iedereen kiest voor inductie voor huishoudelijk gebruik. Mijn persoonlijk probleem is de aluminium bakpan. Deze hebben een stalen plaat in of onder de bodem, door uitzetting komt in het midden de bodem omhoog en kans op vast bakken. Als men dit aksepteert zijn er geen problemen. Onze beste ervaring voor het bakken zijn de gietijzeren pannen en daarna RVS pannen

De Atag is wel erg zwaar uitgerust met 2 x 3000 en 2 x1500 watt met 2 fasen dus heeft erg veel vermogen, 3000+1500= 4500 watt per fase = 20 A, bij gebruik van 3 fasen meter 3 x hoofdzekering van 25 A zal dan de groepverdeling van andere apparaten bekeken moeten worden ( Droger, Wasmachine enz. )

Als er geen 3 fasen meter is geplaatst en 1 x 35A, vraag dan een kookplaat met lager vermogen.

Succes met de beslissing
Er is maar een oplossing voor dit probleem. De bodem van de pan moet altijd uitgevoerd zijn in 18/10 staal. Alleen dan heb je de beste geleiding van energie. Deze pannen zijn wat duurder maar succes is verzekerd. Goede pannen hebben dit in de bodem staan: 18/10. Fessler pannen zijn uitgevoerd in 18/10 stalen bodems geschikt voor inductie.
Reputatie 2
Badge +4
In deze discussie worden veel vragen gesteld. Ik zal proberen om ze zo goed mogelijk te beantwoorden. Allereerst: de Consumentenbond heeft recent geen test gedaan van inductiekookplaten of pannen voor inductiekookplaten. Wel in het verleden. Toen hebben we ook vergelijkingen gedaan tussen de bekendste kooksystemen: gas, ‘gewone’ elektrische kookplaten, halogeen en inductie. Het komt erop neer dat gas de beste prijs-kwaliteitverhouding biedt. Gaskookplaten zijn goedkoop, en gas is een goedkope energiebron. Bovendien is koken op gas heel eenvoudig en je hebt er geen speciale pannen voor nodig. Maar er gaat bij het koken veel warmte (dus energie) verloren. En het schoonmaken van een gaskookplaat is lastig. Het grootste nadeel van gas is dat gas een ‘uitstervende’ energiebron is. In de komende 20 jaar verandert de samenstelling van ons gas, waardoor de huidige gastoestellen op den duur onbruikbaar worden. Gastoestellen die nu worden verkocht, zijn al wel geschikt voor het ‘nieuwe’ gas. Inductie is het beste elektrische alternatief voor gas: de energie wordt zeer efficiënt gebruikt (er lekt nauwelijks hitte/energie weg), een pit warmt snel op en koelt snel af. Halogeen en gewoon elektrisch reageren veel langzamer en daardoor veel minder efficiënt. Bovendien is elektriciteit overal beschikbaar, en ‘groen’ te winnen. En een inductiekookplaat is heel makkelijk schoon te houden. Maar inductietoestellen zijn duur, je hebt er een aparte elektriciteitsgroep voor nodig en dus inderdaad speciale pannen. Over die speciale pannen het volgende. Een pan kan op een inductiepit als de bodem volstrekt vlak is, en de panbodem magnetiseerbaar is: als een magneet blijft plakken, is dat het geval. Pannen met een dikke bodem, het liefst opgebouwd uit verschillende lagen (‘sandwichbodem’) hebben het minste last van kromtrekken en zijn daarom het beste voor op inductie. We hebben niet alles getest van wat verkopers beweren over pannen die wel of niet geschikt zijn voor de inductieplaat. Het beste is om bij de pan(nen) die je wilt gebruiken de magneettest te doen, en op de binnenkant en de buitenkant van de panbodem (dus de pan ondersteboven neerzetten) een waterpas of liniaal of iets dergelijks te leggen en zo te checken of de panbodem volledig vlak is. Doorstaan ze beide proeven, dan zijn de pannen geschikt voor inductie, anders niet. Dat een inductiekookplaat kan barsten van een druppel water die zeer heet wordt, klinkt erg ongeloofwaardig. Op de eerste plaats is het keramische glas van inductiekookplaten tegen zeer, zeer hoge temperaturen bestand. En op de tweede plaats kan water nooit heter worden dan 100 °C – anders verdampt het. In principe kan alleen magnetiseerbaar metaal de inductiehitte activeren. Dus geen organische stoffen, hout of elk ander materiaal waaraan een magneet niet blijft ‘plakken’. Maar een heet inductieoppervlak blijft natuurlijk een tijdje heet, en daar kan elk materiaal op reageren. Voor wat betreft een vergelijkende test inductiekookplaten: die gaat er helaas in de nabije toekomst niet komen. De belangrijkste reden is dat het praktisch gezien onuitvoerbaar is om een marktdekkende test te doen. Er is gewoonweg te veel keus. Met zo’n test zouden we in één keer het grootste deel van ons hele jaarbudget voor tests van huishoudelijke apparaten er doorheen jassen. Bovendien wordt een inductiekookplaat meestal in combinatie met een keuken gekocht, waardoor de keus voor een groot deel afhangt van de rest van de keukenapparatuur. De grootste verschillen zitten vooral in de functionaliteit van de kookplaten: de bedieningsknoppen, de grootte van de kookzones, hoe netjes de hittezone zich aanpast aan de maat van de pan, etcetera. Veel hiervan kun je zelf uitproberen in de keukenzaak. Neem een pan van je pannenset mee naar de winkel om er zelf mee te testen, en zorg vooral ook dat je de plaat in de keukenzaak aan het werk ziet. Test hoe snel hij een pan water aan de kook brengt, of de hittezone zich goed aan de pan aanpast en of de bediening bevalt. Laat de verkoper bijzondere beweringen over wat de plaat wel of niet kan demonstreren. Wil of kan hij dat niet, twijfel dan aan het waarheidsgehalte.
Men heeft het hier steeds over 'inductie'- kookplaten, maar ik krijg de indruk dat ze hier en daar verward worden met 'keramische'- kookplaten. Dat lijkt mij appels met peren vergelijken.

Persoonlijk ben ik reeds 24 jaar in het bezit van een elektrisch fornuis met keramische kookplaten van Pelgrim. Ideaal !! het enige minpunt is dat ik er drie maal een nieuwe thermostaatschakelaar (€ 35,73 per stuk) in heb moeten plaatsen. Maar ja, in zoveel jaren... Mijn doodnormale stalen pannen met dikke bodem van V&D geven nooit problemen, alleen de BK-braadpannen wiebelen in de eerste minuten iets maar trekken snel bij en staan dan vast.

Mijn probleem is de nieuwe trend van keramische pannen en met name koekenpannen. Zoals deze worden gedemonstreerd op TV door de chef van Genius lijken die mij onverwoestbaar en bak- en braadplezier verzekerd! In de verwachting dat Tefal toch ook wel in staat is om een pan te fabriceren heb ik verscheidene keren een dure pan aangeschaft. Helaas! Waar de chef op televisie gerust met een beitel over de bodem kan schrapen, maak ik met een simpel tafelmes al krassen... En een vergeten pannetje met wat braadvet was dermate aangebrand dat het met geen mogelijkheid meer was te reinigen. Rijp voor de afvalbak! Een stuk vlees of een eitje zonder boter kan echt niet; het zit zo vast als een huis en is echt niet te verwijderen met een vochtig doekje! De chef laat er een plastic tube in smelten en die glijdt er gewoon uit!

Daarom mijn vraag om een gedegen onderzoek naar deze 'wonderpannen'!
Reputatie 2
Badge +4
Een keramische kookplaat lijkt in uiterlijk op een industiekookplaat, maar de werking is dermate anders dat de voordelen die voor inductie gelden (snel heet, snel afgekoeld, de spoel onder de glasplaat wordt niet heet, maar alleen de pan die erop staat zodat de hittekring niet groter is dan de pan en de plaat daardoor zeer efficiënt werkt) níet van toepassing zijn op keramische kookplaten. Behalve dan dat ze beiden makkelijk zijn schoon te maken.
Beste Noëlle,

Mijn stukje begin ik inderdaad met inductie- en keramisch kookplaten, en natuurlijk ken ik het verschil daarin, maar het gaat mij om de koekenpannen! En naar ik hoop een spoedig onderzoek door de Consumentenbond.

Guus van Charante
Reputatie 2
Badge +4
We hebben in december 2013 koekenpannen getest. Aspecten die belangrijk zijn voor een goede koekenpan zijn:

- dikke bodem en dunne wand, zodat de hitte in de panbodem blijft. Een sandwichbodem, dus opgebouwd uit meerdere lagen metaal, is het best.

- Stabiliteit: de pan moet stevig staan en niet omtuimelen bij een tik op de steel

- Een metalen steel moet goed geÏsoleerd zijn. Als een metalen steel in direct contact staat met de panwand, wordt deze gloeiend heet tijdens het bakken.

- Een lasverbinding tussen de steel en de pan is beter en duurzamer dan schroeven en klinknagels.

Voorlopig hebben we geen nieuwe pannentest in onze planning staan.
Badge
Een inductieplaat is m.i. op den duur goedkoper in het gebruik! Gas als energiebron mag dan wel redelijk goedkoop zijn? Maar als je alleen al het vastrecht op de levering ervan niet meer hebt scheelt dat al heel veel in je vaste energiekosten en het gas raakt ook op. Dus niet alleen laten afsluiten die gasmeter maar ook laten verwijderen!!! Voor mij alleen nog maar groene (met korting) stroom in huis! Bij koken met inductie spaar je ook stroom doordat alles zo snel gaat. Bovendien is na het koken de boel is zo schoon. Zelfs als je, zoals ik in het begin, nog wel eens iets laat overkoken! Liters gingen eroverheen, dus dat verhaal van die waterdruppels...? Ja, de goede pannen te vinden is een beetje een avontuur! Temeer daar sommige leveranciers daarvan vaak zelf nog niet zo goed weten wat geschikt is en wat niet. Bij Blokker online heb ik een flinke plaatstalen de Buyer koekenpan (met inductiesticker) gekocht en geheel volgens de regels voor plaatstaal 'ingebrand'. Niet meer te gebruiken. Krom zoals door de anderen al beschreven. Later ontdekte ik bij Kookwinkel Oldenhof dat die koekenpan daar als niet geschikt voor inductie wordt vermeld! Die gaan dus kennelijk niet zo maar af op twijfelachtige merkjes van een fabrikant? Ga daar als beginnende leek maar eens aan staan! Het is dus aan te bevelen meteen een speciaalzaak op te zoeken voor de specialere, (semi)professionele pannen, kost niet eens meer. Of gewoon naar Ikea te gaan, want daar heb ik allerlei soorten pannen voor inductie gekocht die het stuk voor stuk goed doen. RVS met teflon wok en koekenpannen of gietijzeren braadpan zowel als een saus- of een gewone kookpan: allemaal ok. Jammer dat de Consumentenbond hierop geen test heeft losgelaten want het is m.i. een groeiend vraagstuk waarmee veel geld aan 'missers' is gemoeid en veel ergernis en teleurstelling bij gebruikers.
wij zijn verplicht overgestapt naar inductie de beste resultaten hebben wij met de FISSLER snelkookpan zowel voor de groent als zo ook voor de soep .bv. je ken aardappels met spruiten onder druk bij elkaar in 10 minuten gaar maken . maar met wokken is het een probleem alle bodems zin te dun of te slap het zou mooi zijn als de fabrikanten er een gietijzeren pan met een keramiche
wij zijn verplicht overgestapt naar inductie de beste resultaten hebben wij met de FISSLER snelkookpan zowel voor de groent als zo ook voor de soep .bv. je ken aardappels met spruiten onder druk bij elkaar in 10 minuten gaar maken . maar met wokken is het een probleem alle bodems zin te dun of te slap het zou mooi zijn als de fabrikanten er een gietijzeren pan met een keramiche aan bak laag zouden maken
wij zijn verplicht overgestapt naar inductie de beste resultaten hebben wij met de FISSLER snelkookpan zowel voor de groent als zo ook voor de soep .bv. je ken aardappels met spruiten onder druk bij elkaar in 10 minuten gaar maken . maar met wokken is het een probleem alle bodems zin te dun of te slap het zou mooi zijn als de fabrikanten er een gietijzeren pan met een keramiche aan bak laag zouden maken
(die bodem is echt dik van de snelkookpan die trekt echt niet krom)
Reputatie 7
Badge +4
Wij hebben bewust NIET voor inductie gekozen maar voor een fornuis met keramische plaat. De voornaamste reden is de beweringen dat de straling van inductie nog veel sterker is dan van een magnetronoven en dat dat kankerverwekkend is en bovendien een groot deel van de levensenergie en voedingsstoffen doodmaakt. Zoals ook bij bijvoorbeeld de straling en schadelijke invloeden van zendmasten wordt dit door fabrikanten stellig ontkend en als onzin bestempeld. Maar er zijn zeer gerenommeerde onderzoeken die wel degelijk de zeer schadelijke invloeden aantonen c.q. bewijzen. Wij vinden dit dermate belangrijk dat we het serieus nemen. De voordelen van inductie vinden wij absoluut niet opwegen tegen de gevaren die het oplevert. Daarom hebben wij voor keramisch gekozen. En we hebben een mooie set pannen van BK besteld die o.a. voor keramisch uitstekend geschikt is. Dat bevalt ons uitstekend. Het heeft vele voordelen t.o.v. gas en de bezwaren die veel mensen aanvoeren betreft vooral het feit dat zij het niet gewend zijn en even moeten leren om hier mee te koken. Maar als je het eenmaal gewend bent wil je nooit anders meer. Gas is natuurlijk bijzonder inefficiënt omdat de meeste warmte langs de pan weg vliegt. Het is dus in de praktijk duurder dan elektrisch koken. Verder is er veel meer kans op aanbranden. Er is door het open vuur veel meer kans op brand of vlam in de pan. Gas gebruikt zuurstof waardoor de atmosfeer benauwd wordt of je moet permanent ventileren tijdens het koken. Iets warmhouden gaat op gas ook al moeilijk met zo'n vlamverdeler. En het schoonmaken is een ramp. Gaswinning veroorzaakt aardbevingen en het verbranden van gas is zeer schadelijk voor het milieu. Elektrisch kun je koken op groene stroom. Kies dan niet voor sjoemelstroom die veel grote leveranciers leveren en die d.m.v. certificaten administratief "vergroend" wordt. Maar kies voor 100 % échte groene stroom van bijvoorbeeld Pure Energie die al 5 jaar achter elkaar als allerschoonste uit de onderzoeken van o.a. de Consumentenbond komt. Wij hebben met dit bedrijf zeer goede ervaringen, ook met hun klantenservice en de tarieven zijn eveneens erg gunstig. Ook wanneer je je contract verlengd krijg je extra gunstige tarieven.
Badge +1
Mooie verhalen allemaal over pannen en inductie en zo....

Over de pannen: Hier boven staat een aardige verhandeling over het gebruik van aluminium pannen. Dat is op inductie de minst logische keuze. Voor inductie is het nodig dat de pan magnetiseerbaar is: Een magneet moet er op blijven plakken. Als je in de winkel de keuze hebt uit 2 pannen en je hebt een magneetje (bijvoorbeeld zo'n koelkast-magneet) dan is de pan met de sterkste magneet kracht voor inductie de betere. Controleer ook of de magneet het aan de rand van de bodem ook doet!

Over de elektrische aansluiting: De meeste electrische kook toestellen hebben per 2 pitten 1 aansluiting van 16 ampere nodig. Dit omdat ze per 2 (meer dan) 3000 watt vermogen vragen. De huisaansluiging voor elektrisch koken is dus liefst meer dan 32 ampere. Het kooktoestel wordt meestal aangesloten op 2 zekeringen en indien meer-fase beschikbaar is op 2 (of 3) fases. De betere elektricien weet dat, begeleidt dat en regelt dat met de netbeheerder. Dit over de aansluiting is voor elk type elektrisch koken: antiek, keramisch, halogeen, inductie en wat er nog meer komt kijken.

[ chargeer mode aan]
Over de straling van inductie platen: Ja ze stralen! Dat zijn magneet-stralen. Overigens wel met 50 Hz omdat het van wisselstroom komt. Het mooie van magneetstralen is wel dat ze niet weg-stralen maar in een boogje gaan. Daarnaast is magneet-straling niet zo erg als warmte straling. Als je geen sieraden aan je hand of arm draagt, kan je zonder probleem je hand op een inductie plaat leggen die aan staat. Een elektro-motor (bijvoorbeeld in de wasmachine) heeft de zelfde straling in zich.

Over straling gesproken: Keramische en halogeen platen stralen ook! Die stralen warmte uit! Ook dat is heel erg ongezond als je daar te veel van krijgt. Leg je hand vooral niet op een plaat die aan staat.

Zelfs op gas koken levert straling: naast de warmte straling krijg je daar ook nog wat blauw licht bij, ook dat is slecht voor je. En dan heb ik het hier nog niet over de gevaren van gas dat niet verbrand (dat stinkt naar rotte eieren) of dat slecht verbrand (dat ruik je niet maar dat is o.a. kool-monoxide en daar ga je wel dood van.
[chargeer mode uit]
sorry dat ik een beetje chargeer... 😀

Eerlijk is eerlijk: 16 jaar geleden met tegenzin overgestapt van gas op inductie omdat in mijn (toen nieuwe) huis geen gas geleverd werd. Met een magneetje gezien welke pannen ik wel of niet zou kunnen gebruiken, wat niet meer kon gebruik ik nu in de caravan. De gietijzeren poffertjespan en gietijzeren braadpan doen het nog steeds.

Tegenwoordig wil ik niet meer terug: De inductie kookplaat werkt net zo snel of misschien wel sneller dan gas. En ook de veiligheid: automatisch uit. En het gemak: echt uit op de timer.

Daarnaast: Omdat de plaat alleen maar warm wordt van de pan die er op staat, wordt de plaat niet echt heet. Melk (of wat dan ook) wat overkookt, brand dus niet in. Het kan met een vochtige doek even snel worden weggeveegd, iets wat je op een keramische plaat niet hoeft te proberen. Daarnaast: Ze is echt zo schoon. Ik heb een maand een (nieuwe) keramische plaat gebruikt. Die zag er slechter uit dan onze huidige inductie plaat na 16 jaar!
Reputatie 7
Ik kom zo veel bezwaren tegen dat het me maar beter lijkt om A) vanaf nu op een houtvuurtje te koken of B )alles rauw te eten.
Overigens, misschien staat het er al maar er zijn nogal veel reacties: iedere hete pan die onder een koude kraan wordt gehouden trekt van schrik krom.
Badge +1
Ik kom zo veel bezwaren tegen dat het me maar beter lijkt om A) vanaf nu op een houtvuurtje te koken of B )alles rauw te eten.
Overigens, misschien staat het er al maar er zijn nogal veel reacties: iedere hete pan die onder een koude kraan wordt gehouden trekt van schrik krom.

Op een vuurtje koken doe ik graag: Barbeque!

Over het krom trekken van pannen: Ja dat gebeurt, zeker bij het afblussen na het braden van vlees en zo.
Maar op inductie is dat helemaal niet erg! Omdat de inductie veel beter door de lucht (spleet) gaat dan contact warmte bij keramisch of ander elektrisch koken is een beetje krom geen probleem.
Reputatie 7
Badge +4
@C. Beerse
Wat ik er van weet, na me er uitgebreid in verdiep te hebben, is het juist ook bij inductie belangrijk dat de pannen volkomen vlak op de plaat staan. Volgens mij wordt de pan alleen verwarmd waar hij de plaat aanraakt. Een kromme bodem zal dus veel meer energie kosten, veel langer duren en een ongelijkmatig resultaat geven bij bakken met kans op plaatselijk aanbranden. Bovendien is het volgens mij ook slecht voor de plaat.
Reputatie 7

Op een vuurtje koken doe ik graag: Barbeque!

Over het krom trekken van pannen: Ja dat gebeurt, zeker bij het afblussen na het braden van vlees en zo.
Maar op inductie is dat helemaal niet erg! Omdat de inductie veel beter door de lucht (spleet) gaat dan contact warmte bij keramisch of ander elektrisch koken is een beetje krom geen probleem.

van afblussen zal een pan niet kromtrekken, dat doe je immers met een hete vloeistof, vlees wordt zoolleer als je er een koude vloeistof bijgiet, het schrikt zich dood, voor de tweede keer dan.
Badge +1
@Ekokok : Natuurlijk is een vlakke pan op een vlakke plaat het beste, dan gaat er niets verloren. Maar een inductie plaat verwarmt de pan niet! De pan wordt zelf warm door de Electro-Magnetische straling.

In het verleden heb ik een testje gedaan, door een houten plankje op de inductie plaat te leggen en daar oma's gietijzeren braadpan bovenop. Met een stukje tri-plex van een paar millimeter dik kon er alsnog water gekookt worden. Omdat er vaak een pan-detectie in de plaat zit werkt dit niet met iedere plaat en iedere pan. Na afloop was het plankje aan de bovenkant duidelijk warmer dan aan de onderkant.

@Mevrouw Jones : over het afblussen: Of je nu afblust met kraan-heet water (70) of met koud water (5), voor de pan is het toch schrikken, die is immers met kokend heet vet meer dan 150 graden. En de mindere goden onder de pannen trekken vanzelf krom.

Reageer