Consumentenbond.nl

Pas op voor de oplichters tussen de slotenmakers!

Reputatie 3
Badge +5
Paniek! Je voordeur valt dicht terwijl de sleutels nog binnen liggen. Je wilt zo snel mogelijk je huis weer in en googelt snel naar een slotenmaker. Natuurlijk ben je opgelucht wanneer hij je deur weer open heeft, maar daarna schrik je je opnieuw dood: van de torenhoge prijs die je ter plekke moet betalen. Is jou dit weleens overkomen? Dan ben je niet de enige. Een betrouwbare slotenmaker rekent €60 tot maximaal €125, maar oplichters proberen je zo €200 tot wel €1.000 afhandig maken, desnoods met enige intimidatie. Hoe kun je oplichters herkennen en hoe ga je met zo’n situatie om? Bekijk de video!

https://www.youtube.com/watch?v=vASfe8GplOs
Heb jij of heeft iemand in je omgeving zoiets meegemaakt? Deel je ervaringen en tips hieronder met andere consumenten en hou elkaar alert.

35 reacties

Mijn ervaring en tip:

Doe vooral niet moeilijk met snel-sleuteldiensten wanneer je precies weet waar de sleutels gebleven zijn. In dit beschreven geval liggen ze dus binnen. Tik meteen een ruit in en klim naar binnen of laat iemand anders het doen. U verliest daardoor geen tijd, letterlijk staat er intussen ook niets op het gasstel aan te branden en de kosten van een ruitje zijn nog te overzien, maar dan moet je natuurlijk niet een 24uurs-glaszetter op de bovendste Googleregel nemen, maar een schilder uit de eigen woonplaats.
Reputatie 5
Badge +4
Een paar jaar geleden bleek ik bij thuiskomst mijn huissleutel ergens onderweg verloren te zijn. Op de enige dag in het jaar met zware sneeuwval die verkeer op de weg praktisch omogelijk maakte. Bij de buren een plaatselijke slotenmaker gebeld. Die was er binnen een half uur en zette een nieuw slot in voor EUR 150. Dat was duur, maar gezien de omstandigheden was ik maar al te blij met die snelle service. Sindsdien zit aan mijn voordeursleutel een veiligheidsspeld. Als ik het huis uitga sluit ik de voordeur buiten af en speldt de sleutel in mijn jaszak.
Een aantal jaar geleden, mijn sleutels lagen binnen, terwijl de deur net werd gesloten, ik woonde destijds in een appartement op 5-hoog, de enigste manier om binnen te komen was een sleutelservice te bellen, die was er binnen 3 kwartier, eerst een prijs afgesproken, vervolgens werd de deur zo eenvoudig geopend, dat ik daar tot op vandaag de dag nog versteld van sta. Er werd gezegd maar € 25,- gerekend voor het openen van het slot.

Betaald en de volgende dag gelijk een andere manier van sluiting op de deur gezet.
Gisteren te maken gehad met mn dochter waarvan het slot het niet meer deed. Had het artikel van de Consumentenbond over slotenmakers niet gelezen. Slotenmaker Arno gebeld. Wel om een indicatie van de kosten gevraagd. Nou, dar was wel moeilijk te bepalen, maar er was in ieder geval sprake van €25 voorrijkosten. Ik dacht zelf dat het wel €200 tot €300 kon worden....
mijn dochter belde terug en had de factuur opgestuurd, gelijk betalen...... €742!!
Sowieso €180 die ook altijd berekend worden, duur slot erbij.
heb gezegd dat ik niet ging betalen. 50x duurder dan €25 ! Volgehouden en uiteindelijk €250 eraf.
slotenmakerArno: 50x nadenken voordat je die belt.
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor de waarschuwing @edholierhoek.
Vervelend om te horen dat de prijs zo hoog uit viel. Gelukkig heb je nog enigszins ''af kunnen dingen''.

Voor de andere gebruikers die geïnteresseerd zijn in het artikel dat edholierhoek noemt, jullie kunnen het artikel hier terug vinden!
Reputatie 7
Badge +4
Wat een oplichters zijn dat. Verschrikkelijk om op zo'n manier misbruik te maken van mensen die in nood zijn door hen lekker flink op kosten te jagen. Echt schandalig. Veel mensen moeten voor dat geld meer dan twee weken werken. Ik heb vorig jaar iets soortgelijks op tv gezien met veel "loodgieters" die mensen "hielpen" die met een verstopt riool zaten. Ook daar werden vaak honderden euro's gerekend voor een kwartiertje werk. Maar wat moet je doen in zo'n situatie waar je een dergelijke rekening gepresenteerd krijgt? Dergelijke uitbuiters zouden door de politiek ook eens aan banden gelegd moeten worden.
Badge
Ik heb helaas het zelfde mee gemaakt, hier is mijn verhaal, ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Op 4-12-2017 liep ik de deur uit en was mijn sleutels binnen vergeten. Ik heb net m'n 1e eigen appartement voor ongeveer 2 weken dus ik heb nog nooit eerder met een sleutelmaker te maken gehad. Ik zoek op google ''sleutelmaker noordwijkerhout'' en kom op dit adres uit https://www.slotenmaker-arno.nl denkende dat hij uit Noordwijkerhout kwam. Er werden geen tarieven aan de telefoon verteld want ze wisten de situatie nog niet. Maar de sleutelmaker zou er binnen een half uur zijn.
Uiteindelijk was de sleutelmaker er best snel want hij kwam bij een klus uit Leiden vandaan. Eenmaal bij de voordeur aangekomen begint hij met een stukje papier/plastic tussen de deur te vroeten. Dat lukte niet helemaal dus hij ging het slot uitboren om er vervolgens een schroef in te draaien. Die schroef er in draaien lukte niet. Daarna sneed hij de tochtstrip weg (extra schade), en opeens past het stukje plastic/papier wel en kreeg hij de deur open. Dus het slot uitboren was niet nodig. Nu de deur open is vroeg ik hem hoe het zat met betalen, hij gaf aan dat ik gelijk moest gaan betalen, maar hij wist nog niet hoeveel want hij ging eerst een nieuwe cilinder plaatsen in het slot. Eenmaal klaar met de deur ging hij de rekening uitschrijven:
Starttarief (incusief diagnose en arbeid) € 199,- standaard bedrag.
Voorrijkosten € 30,-, Cilinder 3,14 € mm SK6 2ster 45x45 € 282,60,
Boortje die hij gebruikt heeft, € 9,50,
Materiaalverbruik € 16,95,
Totaal ex btw: € 538,50
totaal inc btw: € 651,59.
Ik schrok me dood toen ik dit bedrag hoorde, want dat had ik niet en moest gelijk betalen. Dus ik stelde hem voor of ik het misschien in 2x mocht betalen. Hij zei dat ze dat normaal niet doen maar het kon nu wel, dus ik heb € 300,- aanbetaald. Hij zei ook dat als ik de rest van het bedrag niet zou betalen hij wel bij mij binnen zou staan omdat hij immers een slotenmaker is. Dat voelde voor mij al als een bedreiging en intimidatie. En terwijl hij met de deur bezig was werd hij ook gebeld door iemand, en hij vroeg aan mij in welke plaats hij was. Hij had dus geen idee dat hij in Noordwijkerhout was, en voor mij bleek dus ook dat ik dus niet een slotenmaker uit Noordwijkerhout had. Het enigste wat hij wist over de bollenstreek is dat hij net bij een klus uit Leiden kwam. Uiteindelijk is hij ook maar 20 mins bezig geweest. Hij heeft 199,- gerekend voor starttarief en diagnose/arbeid. De diagnose was allang bekend, mijn sleutels lagen binnen. Wat ik ook raar vond was dat hij continu vroeg of ik m'n deur op slot had gedraaid. Hoe zou ik dat gedaan moeten hebben met mijn sleutels binnen? Ik had wel geluk dat het overdag was, want anders kwam er 100% kosten bij. Wat ik ook raar vond was dat ik zijn boortje moest betalen a € 9,50. En het was niet eens nodig geweest om in mijn slot de boren waardoor er € 282, 60 betaald moest worden voor een nieuw slot. En ook € 16,95 aan materiaal kosten. Voor wat? geen idee. Ook zijn onderaan het factuur opties aangekruist die ik niet aangekruist hebt, dit viel mij een dag later pas op. Waaronder dat de werkzaamheden zonder tekortkomingen zijn uitgevoerd. Nou ik vind dat het wel beter had kunnen gebeuren aangezien het slot nu los in de deur zit omdat hij net niet groot genoeg is. Al met al voel ik mij opgelicht, geïntimideerd en bedreigd Door zowel de werkzaamheden, kosten en de uitspraken die gemaakt zijn.
Ik heb ook gelijk uitgezocht wat een een cilinderslot moet kosten die wel in de deur past, dat kwam niet hoger uit dan € 140,- (met extra opties die ik nu niet heb). Dus dan is de € 282,60 wel erg veel die hij gerekend heeft. De consumenten bond zegt ook dat als een slotenmaker tussen de € 200-700 rekent een malifide slotenmaker is, want dat is veel te hoog.
internet adres die ik gebruikt heb: https://www.slotenmaker-arno.nl/ tel: 085-0028405 Bedrijfsnaam: Locksmith Nederland, Fellenoord 130, 5611 ZB Eindhoven. (dit staat op de factuur en wist ik niet van te voren) Betalingen: KeyService Nederland, NL72ABNA0487216296 KVK: 70092567 Ook nog een vraagje: Ik heb nu € 300,- aanbetaald, wat moet ik doen met het overige bedrag á € 351,59? Volgens de consumenten bond had ik helemaal niet moeten betalen. Ik heb dan ook aangifte gedaan en informatie ingewonnen bij het juridisch loket.
Reputatie 7
Badge +4
@Christiaanse3:
Wat een verhaal joh. En dat wanneer je net voor het eerst in een nieuw appartement bent gaan wonen. Het is natuurlijk volkomen van de zotte dat dit soort praktijken gewoon dagelijks plaats kunnen vinden.
Reputatie 5
Badge +7
@edholierhoek en @Christiaanse3 Dank je wel voor het delen van jullie ervaringen! Op Klachtenkompas zie ik helaas ook verschillende klachten over deze slotenmaker. In dit topic vraagt collega @mfeytens om ervaringen met oplichters in de slotenmakersbranche te herkennen, daarom heb ik jullie ervaringen naar dit topic verplaatst (inclusief de reacties van @Ekokok). Hoewel de tips in de video om oplichters te herkennen en ze op afstand te houden voor jullie helaas te laat zijn, helpen jullie ervaringen anderen hopelijk om extra alert te zijn! Meer ervaringen zijn nog steeds welkom.
Je zal toch een slotenmaker nodig hebben, gewaarschuwd worden voor voorrijdkosten van € 35,- en vervolgens een rekening van € 332,69 gepresenteerd krijgen voor nog geen half uur werk, zonder gereedschap, met hulp van mijn 70-jarige moeder ZONDER WAARSCHUWING of offerte vooraf. Volgens mij werkt dit niet zo! Echte oplichters!

Het is op zich al te gek voor woorden, maar als je dan ook nog eens belt met een klacht, op zoek naar een oplossing en vervolgens de hoorn erop gegooid wordt, dan verdien je het wat mij betreft niet om het woord "klantvriendelijk" op je site te zetten.

Ik wil een oplossing! En iemand die een klachtgesprek kan beantwoorden zonder de hoorn erop te gooien. Wat een aanfluiting.

(Ik ben nog steeds graag bereid om in een persoonlijk gesprek mijn standpunt toe te lichten overigens).

Dan bel je toch de landelijke klachtenlijn (020-2149070) die ze speciaal hiervoor hebben opengesteld?
Maar die is natuurlijk niet bereikbaar.....serieus?

www.slotenmaker-sleutelmaker.nl
telefoonnummer 0515-76 01 11 - NIET bellen dus!

Geen e-mailadres, geen postadres, geen algemene voorwaarden alleen een onbereikbare klachtenservice en een telefoonnummer van locatie Sneek waar ik steeds weer de hoorn erop krijg gegooid.
020-2149070 blijkt een gehuurd telefoonnummer dat niet te traceren is. Het is dus duidelijk niet de bedoeling van slotenmaker-sleutelmaker.nl ofwel Infinity SKG dat ze te traceren zijn.
Postadres volgens KVK (nr. 67669638) is de Lichterstraat 4 in Amsterdam, een flat.

Het is duidelijk niet een bedrijf dat gevonden wil worden in geval er klachten rijzen.
Mijn moeder belde vol vertrouwen een bedrijf (slotenmaker-24-uur) uit de Telefoongids, mensen vertrouwen nou eenmaal op de informatie die daar in staat. Gelukkig was ze zo slim om bij een te hoge rekening direct 112 te bellen met de melding dat ze zich bedreigd voelde, politie kwam en heeft het opgelost.
Eigenlijk een grof schandaal dat een gerenommeerd bedrijf als de Telefoongids deze oplichters faciliteert met advertenties, en later hun handen wast in onschuld, de grootste boeven staan vooraan met grote advertenties en bovenin hun website..... De Telefoongids is gewoon medeplichtig aan dit soort praktijken, zo te zien is hun al jaren bekend en nog steeds laten zij dit toe (ze verdienen er goed aan, neem ik aan ). Bij Google staan ze ook bovenaan met betaalde posities, als consument moet je hier toch tegen beschermd kunnen worden, zeker als ze zich lokaal voordoen maar in werkelijkheid in Duitsland of weet ik waar zitten! En als een bedrijf zoals de Telefoongids hier willens en wetens aan meewerkt dan zou de schade ook op hun verhaald moeten kunnen worden, zodra dat gebeurt is het voorbij 😉
Rambam heeft hier ook eens een uitzending aan gewijd: https://www.youtube.com/watch?v=kXqMfmbYVmg
Helaas waren de ervaringen redelijk consistent met ervaringen hier .
Reputatie 7
DunjaL schreef:

als consument moet je hier toch tegen beschermd kunnen worden

Ik denk dat we allemaal op een goed idee zitten te wachten, maar tot nu toe weinig ideeën. Wat stelt u voor?
En het kan allemaal nog erger. Afgelopen zaterdag door Slotenmakers-Delft mijn slot eruit laten boren en nieuw slot erin. Rekening: 1399 euro. De volgende dag de politie gebeld, maar ik kan geen aangifte doen. Er is geen strafbaar feit gepleegd. Dat dit maar zomaar kan allemaal. Tuurlijk ontzettend stom van mij dat ik er in ben getrapt, maar toch....
Reputatie 7
Badge +5
Nog nooit een slotenmaker nodig gehad en dat zal zeer waarschijnlijk ook nooit gebeuren. Reden : We hebben altijd een reservesleutel liggen bij iemand die we volledig vertrouwen. Dat kan een buurman , vriend of familielid zijn. Omgekeerd hadden en hebben wij ook altijd sleutels van anderen in bewaring voor wie dat graag wilde . Die onderlinge service heeft al vele malen zeer goede diensten en grote dankbaarheid opgeleverd . Als het echt niet anders kan : tracht als een inbreker naar je eigen woning te kijken en breek in op de simpelste manier met de minste schade. Dat is dan meteen een waarschuwing , hoe makkelijk dat meestal gaat en doe daar dan wat mee.
Beste E.T. Wiersum, Ik had de voordeur achter me dicht getrokken met de sleutels aan de binnenkant in het slot. Dus de reserve sleutel van de buurvrouw had geen enkele zin, helaas....
Sorry E.T. Wiersum, de autocorrectie had uw naam veranderd in Leersum.
Reputatie 7
Badge +4
Er zijn deursloten waarbij je de voordeur alleen dicht kunt trekken wanneer je met de sleutel het slot omdraait, anders blokkeert hij. Dat is ideaal want zo kun je dus nooit je sleutel vergeten.
Ik meen dat het met de afstelling te maken heeft en dat dat aangepast kan worden, maar of dit bij ieder voordeurslot kan weet ik niet.
Reputatie 7
Badge +5
Tja , beste @Suzy4 . Beetje flauw van me misschien omdat je dat zelf ook snapt . Trachten om nooit meer sleutels in de deur te laten zitten. Zelf vergeet ik ze wel eens om ze aan de buitenkant eruit te halen doordat ik met het binnenkomen mijn handen vol had. Linke soep . Moet ik ook niet meer doen ...
Reputatie 7
Badge +5
@Ekokok . Mijn slot heeft dat slimmigheidje niet en die van Suzy4 vermoedelijk ook niet . Is vrees ik geen kwestie van aanpassen , maar een ander slot kopen .
E.T. Wiersum schreef:

Tja , beste @Suzy4 . Beetje flauw van me misschien omdat je dat zelf ook snapt . Trachten om nooit meer sleutels in de deur te laten zitten. Zelf vergeet ik ze wel eens om ze aan de buitenkant eruit te halen doordat ik met het binnenkomen mijn handen vol had. Linke soep . Moet ik ook niet meer doen ...

Bedankt voor uw advies @E.T.Wiersum. Daar zou ik nou echt nooit opgekomen zijn.
Reputatie 7
Badge +5
Mijn eerste goede daad vandaag , @Suzy4 😀
Reputatie 7
Badge +4
@E.T. Wiersum
Ik woon in een moderne nieuwbouwwoning en vanaf het begin was de deur zo dat je hem alleen met behulp van de sleutel dicht kon trekken. Toen een paar jaar later de installateur langs geweest is om de verstelbare metalen plaatjes waar het slot in valt te stellen omdat de deur niet meer voldoende strak aansloot op de deurpost waardoor er dus tocht door kon komen vroeg hij of hij het weer zo moest afstellen dat de deur gemakkelijk in het slot zou vallen. Ik heb toen gevraagd om dat juist niet te doen zodat ik nooit mijn sleutel zou kunnen vergeten. Ik weet niet of dit bij ieder slot kan, maar het is wel super handig.
Reputatie 7
Badge +4
Bij deur in het slot vallen inderdaad nooit een slotenmaker bellen maar gewoon het goedkoopste ruitje intikken om binnen te komen of de deur via het raampje open te kunnen draaien. Bij een uiterst betrouwbaar iemand die in de buurt woont een sleutel afgeven is natuurlijk nog beter. Maar dan moet je deze persoon wel echt goed kennen en weten dat het absoluut goed zit.

Reageer