Plastic afval scheiden: wel of niet?

• 26 January 2018
  • 42 reacties
  • 6319 Bekeken

Reputatie 1
Badge +2
  • Consumentenbond team
  • 29 reacties
Ben je ook ooit enthousiast begonnen met het scheiden van plastic afval? Het afgelopen jaar was in het nieuws dat het niet zoveel zin zou hebben (zie NOS en Kassa). Laat jij je hierdoor ontmoedigen of ga je door met plastic scheiden, en waarom?

42 reacties

Reputatie 2
Badge +4
Ik ga ermee door, zodat ik hopelijk een (weliswaar geringe) bijdrage kan leveren aan vermindering van het plasticprobleem. Het gescheiden inleveren van alleen plastic is hier vervangen door het gescheiden inleveren van alle verpakkingen. D.w.z. dat zuivelverpakkingen, blikjes en plastic bij elkaar mogen worden gegooid. Maar ik heb het gerucht gehoord dat doorzichtig plastic bij deze vorm van inzamelen niet kan worden herkend door de afvalverwerkers. Misschien dat iemand hier het fijne van weet? Bedankt alvast.
Als voorstander van recycling ga ik ermee door. Bovendien wordt hier het afval in twee aparte containers opgehaald: de ene week rest- en groenafval, de andere week plastic, blik en drankverpakkingen. Zo'n recyclingbedrijf is wel eens op de tv geweest en daar bleek dat sommige soorten pasticafval inderdaad met de hand uitgesorteerd moeten worden. Maar ik neem aan, dat dat vanaf de aanvang bekend was en het desondanks te moeite loont.
Reputatie 7
Badge +6
Ja, ook ik ga er wel mee door , ondanks de nadelen . Ik verwacht dat er in de toekomst nog veel verbeterd kan en moet worden. Ook zouden gemeenten het de burgers in sommige gebieden wat makkelijker kunnen maken. Het afvalbrengstation is 12 km rijden met de auto en alles wat niet in de containers mag en grof vuil moet ook daarheen. Geen mogelijkheid om thuis te laten ophalen in tegenstelling tot de vorige gemeente waar ik woonde en ik heb geen aanhanger.
@TWest Plastic verpakkingen, blik en drinkpakken (zuivel en sap) mogen inderdaad bij elkaar. Sorteerbedrijven kunnen dat prima weer sorteren ten behoeve van recycling. Het is een fabel dat doorzichtig plastic niet zou kunnen worden herkend. Juist zwarte kunststoffen zijn moeilijk te sorteren.
Zie filmpje over sortering op YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=WB0nMz8pgdY
of enkele vlogs met tips over afvalscheiding: https://www.hvcgroep.nl/nieuws/vlog-1-marit-zoekt-het-uit-%E2%80%93-alles-over-plastic .
Reputatie 5
Badge +5
In Bergen op Zoom gaan ze over enkele maanden alweer stoppen met het ophalen van plastic afval. Het blijkt dat de zakken die langs de weg gezet worden te snel wegwaaien of te gemakkelijk openscheuren /opengekrabd worden (wanneer worden poezeneigenaren nu eens verplicht hun kat binnen te houden!!?). Dat betekent dat we ze zelf moeten gaan inleveren. Als er hiertoe dichtbij de bestaande glas-, kleding- en papierbakken ook opvang voor plastic afval geplaatst wordt, zal ik het blijven doen.

Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat het me een beetje tegen gaat staan. Allemaal goed voor het milieu en zo, maar het wordt wel steeds vervelender. Nog los van het feit dat er voor het scheiden van plastic wéér een aparte prullenbak in de keuken alsmede een container op de stoep nodig is, moeten we ook steeds meer scheiden en zelf wegbrengen op eigen kosten. Anders gezegd: de burgers doen steeds meer het werk van de gemeente, terwijl toch de afvalheffingen blijven stijgen...

Als voorschot op het argument "de vervuiler betaalt" (wat ongetwijfeld als reactie op mijn post zal komen): je kunt er ook zelf voor kiezen om te consu-minderen voor wat betreft de verpakking van levensmiddelen. als je met dat criterium in je achterhoofd boodschappen gaat doen, zul je veel minder plastic afval overhouden en je geeft een doeltreffend signaal naar de fabrikanten.

Hoef ik eindelijk m'n nek niet meer te breken over die extra prullenbak in mijn keuken...
Reputatie 7
Badge +6
Als consument hebben we weinig invloed op hoe een fabrikant een product verpakt . Dat is het oneerlijke van het systeem . Maar de consument mag wel twee keer betalen. Eerst voor de verpakking , die soms zelfs meer kost dan het product en vervolgens nog een keer voor de afvalverwerking. Maar ik weet ook wel dat het allemaal niet zo simpel is. Maar de overheid zou de producenten best eens kunnen gaan dwingen om het waar mogelijk wat milieuvriendelijker te doen.
@E.T. Wiersum Dat de consument twee keer moet betalen is niet correct. De gemeente kan de kosten die zij maakt voor het inzamelen, het sorteren en het recyclen/verwerken van het verpakkingsafval declareren bij de Stichting Afvalfonds Verpakkingen, waarin alle producenten van verpakkingen geld storten (op basis van de hoeveelheid verpakkingen die zij op de markt brengen).
Het is overigens óók zo, dat producenten - op basis van Europese én Nederlandse regelgeving - hun verpakkingen dusdanig moeten ontwerpen dat die beter recyclebaar zijn. Maar dat gaat heel geleidelijk. Een aantal grote bedrijven (o.a. Unilever) heeft onlangs (in Davos) toegezegd dat te willen gaan versnellen, zodat in 2025 alle verpakkingen recyclebaar zijn.
Omdat er nog steeds onvoldoende aandacht voor is vermeld ik onder dit topic ook maar het niet te scheiden plastic in de vorm van microplastic (polyethilene) in verzorgingsproducten. Dat zit in veel lippenstiften en wordt door de gebruiksters geconsumeerd! Het zit ook in bad- en doucheproducten die in het afvalwater komen en kan, voor zover ik weet, door de waterzuiveringsinstallaties niet verwijderd worden.
Reputatie 7
Badge +4
Wij scheiden al heel lang braaf al ons afval. Helaas blijkt dat hier regelmatig niet goed mee omgegaan wordt. Dit komt omdat men het in handen van commerciële bedrijven legt. Die hebben geen enkele affiniteit met natuur en milieu maar ruiken alleen mogelijkheden om veel geld te verdienen. Dan zijn er ook nog een heleboel verschillende systemen en kan elke gemeente beslissen waar zij zich bij aansluiten. Het is natuurlijk volkomen van de zotte wanneer mensen hun plastic inleveren en een groot deel daarvan is niet te recyclen of wordt om uiteenlopende redenen alsnog naar de verbrandingsoven afgevoerd.
De oplossing zit in het fabrikanten verplichten alleen eenvoudig recyclebare verpakkingen te gebruiken, te kiezen voor één goed systeem voor verzameling, transport en verwerking van de kunststoffen en fabrikanten verder te belasten voor alle verpakking die zij gebruiken, dan stoppen zij eindelijk met al die overbodige grote verpakkingen.
Als consument kun je er voor kiezen om producten met minder of geen verpakking te kopen.
Heb jarenlang flesjes en doppen voor verschillende acties gespaard en voor een dierenkliniek, ging om zeker een kuub plastic per maand.
Helaas zien die instanties er blijkbaar geen brood meer in. Ja ben toen gestopt. Scheidt het nog wel maar nu alleen van thuis en gooi het in de soeciale plastic container.
Reputatie 3
Badge +4
Beste @E.T. Wiersum, ik kan niet anders als u volkomen gelijk geven.De overheid heeft bij de fabrikant/groothandel ingesteld dat er voor plastic verpakkingen een extra betaling moeten doen.Uiteraard zijn die er veel te hebberig en rekenen dat door aan de consument.Nu dus het heikele punt, de consument moet de doorberekening, vervolgens betaald hij ook het scheiden van de afval, er wordt ook nog eens (logisch) het ophalen van het restafval.Ik heb in het verleden eens gekeken hoe dat er aan toeging,LET OP, de vuilniswagen komt aan op de loswal de klep gaat open en wordt het aval in een zgn. soort van drijvende bak gestort. Deze wordt weggesleept en gaat naar een afvalverwerker.Ergo er werd in het verleden totaal geen afval gescheiden,alles op een groet hoop en werd vernietigd,ziedaar dat is wat wij aan extra moeten betalen.Erger nog, vroeger liepen er 4 man exclusief de chauffeur het afval op te halen en liepen 2 man het trottoir aan te vegen waarbij een man het bijeen geveegde afval in het karretje gooide.Nu rijd er 1 wagen met chauffeur om het afval op te halen, het enige verschil is,dat men tegenwoordig de hoofdprijs moet betalen. Dit is zo als ik er over denk.
Met een vriendelijke groet!!
Afgelopen week bleek maar weer dat de politiek er niet zit voor de burger en zijn wel zijn (doel nu op programma RTL late night van 2-2-2018) De mensen in Groningen wonen met angst en beven in hun 'bouwval' terwijl de de NAM, Shell, plus de "OVERHEID" gedrieën aansprakelijk zijn voor de lusten en de lasten.

Waarom zegt de OVERHEID niet tegen de fabrikant, dit zijn de plastics die recyclebaar zijn, met een van deze zal u uw product moeten verpakken PUNT.
Ik weet zeker dat alle bedrijven dan om zijn! Dit is trouwens iets voor Europa, maar daar heb ik net zoveel vertrouwen in... Dan moeten ze eerst het Lobbyen van bedrijven strafbaar maken!
Natuurlijk scheiden we tuinafval /etensresten, papier, glas en restafval (waaronder plastic)
Alleen nu nog een container of zak voor plastic erbij , nee daar bedank ik voor.
Ook omdat het papier en restafval op mijn werk gescheiden wordt maar het gewoon in een grote container bij elkaar wordt opgehaald dus ongescheiden.
En kom ik met een grote gebarsten kapper spiegel op de gemeentelijke milieu straat is de glasbak vol , krijg ik de opdracht het glas bij het restafval te gooien.
Geloof dan nog maar in de zin van het gescheiden afval. Ik geloof wel dat men op die manier zoveel mogelijk instanties, bedrijven en personen er financieel beter van worden op kosten van de burgers !
Reputatie 7
Badge +6
Dat motiveert inderdaad niet , Fledderus. Dat zou niet mogen gebeuren , maar ik verwacht dat die misstanden op den duur zullen verdwijnen . Het is echt belangrijk om door te gaan met goed scheiden om de gigantische vervuiling van deze wereld tegen te gaan.
Reputatie 7
Badge +4
@hfledderus Er zijn inderdaad helaas voorbeelden te noemen dat gescheiden afval toch verbrand wordt. Dat komt doordat men geen goed eensluidend systeem heeft laten ontwikkelen maar het aan commerciële bedrijven overlaat die het voornamelijk doen om er rijk van te worden. Maar het meeste gaat gelukkig wel goed en in Duitsland doen ze het al tientallen jaren uitstekend. Het is daarom belangrijk om afval te blijven scheiden. Niets doen helpt in ieder geval niets.
Overigens, een spiegel mag helemaal niet bij het glas dus de mensen van de milieustraat hebben juist gehandeld.
Badge +2
Ja, ik scheid plastic, glas, papier en gft. Voor papier, gft en restafval heb ik kliko's, de rest moet weggebracht. Jammer, ik had liever 'andersom' gescheiden. Ik heb wel een extra gft container gevraagd, en die gebruik ik 's winters voor het bewaren van de zakken plastic, tot ik ze wegbreng. 's zomers is die voor tuinafval.

Wat mij niet motiveert is het feit, dat er op het nieuws wordt verteld dat het plastic in transparante zakken moet, anders wordt het geweigerd. Bel ik de gemeente Rotterdam met de vraag waar ik transparante zakken kan kopen, vertellen ze me dat het gewoon in een zwarte vuilniszak mag. Toch blijkt uit websites van de afvalverwerkers, dat dat niet klopt. Op mijn verzoek om het 'hogerop' neer te leggen, zouden ze nader contact opnemen. En dat is dus al maanden geleden.
Ik zoek nog steeds naar voldoende grote en stevige transparante zakken. De transparante zakjes die ik wel heb gevonden, zijn klein (10 of 20 liter) en veel te dun, ze scheuren steeds. De steviger varianten zijn hooguit halfdoorzichtig. En ik moet toch echt die zakken meenemen in de auto naar de supermarkt, want dichtbij is er geen plasticcontainer.

En toch is het erg prettig om nog maar de helft of minder aan restafval te hebben.
Of ben ik nu helemaal gek en doet Rotterdam aan goede nascheiding waardoor het plastic gewoon in het restafval mag?
Bedank voor je uitleg jammer dat ze dat daar niet zo konden uitleggen van die spiegel.
Ieder steentje helpt lijkt mij. Wat er te scheiden is doe ik zeker. Een betere wereld begint bij jezelf
In Capelle aan den IJssel is per 1 januari om onduidelijke redenen gestopt met het gescheiden inzamelen van plasticafval. Zal wel een geldkwestie zijn.
Badge
Wij scheiden ons plastic omdat we hier min of meer toe gedwongen worden. De grijze container wordt nog maar eenmaal per maand geleegd waardoor we het anders niet meer redden met de ruimte in de grijze bak.

In onze ogen is dat hele plastic scheidingsgedoe politiek correct geneuzel !

Een vriend van ons heeft jarenlang afvalplastics naar China geëxporteerd maar ook die willen het nauwelijks meer hebben. Betreffende vriend wist 10 jaar terug al te melden dat het per gezin honderden euro's per jaar zou kosten als dit scheiden zou worden doorgevoerd.

Bij een bezoek aan een huisvuilverbrandingsinstallatie wist de bedrijfsleider zelfs te vertellen dat ze tegenwoordig gas moeten toevoegen om de optimale verbrandingstemperatuur te halen wegens een gebrek aan brandbare kunststoffen. (gaat per vrachtauto naar Duitsland om daar te worden verbrand)
Dezelfde bedrijfsleider wist tevens te melden dat ze scheidingsinstallaties hebben (gefabriceerd bij een Gronings bedrijf) welke net zo goed in staat zijn om te scheiden als dat de burger dat kan!

Als we het milieu willen ontlasten begin dan bij de bron. En die bron is niet de consument maar de fabrikant/detaillist. Idiote blisterverpakkingen. Ossenworst bijvoorbeeld. Bij supermarkt Deen zit deze in vetvrij papier, daarna plastic, vervolgens een Tempex bakje met daar weer omheen krimpfolie.
Vleeswaren? Scheidingsvelletjes, kunststof bakjes etc. In alle landen om ons heen keurig verpakt in 1 enkel velletje vetvrij papier welke netjes wordt dichtgevouwen.

Maar goed, we hebben nu 5 bakken achter het huis staan en de afvalheffing is weer gestegen voor 2018.
Ik blijf mijn plastic scheiden omdat ik denk dat recycling nodig is om deze wereld niet naar de vernieling te helpen. Dit ondanks dat de plastic recycling nog lang niet optimaal werkt.
Dat begint bij mij als eindgebruiker, want voor mij zijn bijna alle plastics gelijk. Zolang ik geen idee heb van wat recyclebaar is en wat niet gaat alles wat op plastic lijkt in de recyclebak.
Ik zie op TV wel dat sommige plastics niet herbruikbaar zijn, maar ik weet niet welke. Als we nu een indicatie hadden (zoals de duitse "Grune punkt") dan konden we meer gericht recyclen.
Ik pleit er dan ook voor dat de fabrikanten alleen nog recyclebare plastics gebruiken, of tenminste duidelijk aangeven wat wel en wat niet te recyclen is.
Reputatie 1
Ik scheid al jaren het afval. En ik ga er mee door. Heb kortgeleden een documentaire op NatGeoWild gezien waarbij albatrossen stukjes plastic uit de oceaan haalden en dit aan hun jongen voerden. Welke invloed heeft het menselijk gedrag op onze omgeving en milieu!!!!!!!
Ik vind dat de regering het recyclen nog meer moet promoten en recycle-bedrijven moet stimuleren en moet steunen. En dit ook op Europees nivo moet activeren.
Reputatie 1
Ik hoop dat bedrijven dit ook gaan invoeren en stimuleren bij hun werknemers. Mijn werkgever mag hier zeker mee beginnen als de nieuwbouw klaar is. Een groot algemeen topklinisch ziekenhuis in Breda. Tot nu toe, ondanks herhaalde verzoeken van werknemers, gebeurt dit nog niet.
Hier in Huizen hebben wij eigenlijk geen keuze: met de verplichte introductie van een 240 liter plastic-kliko in 2017 werd de bestaande restafvalkliko van 240 liter vervangendoor een 140 liter-model. Daarbij werd het ophaalritme van beide kliko's verlengd naar 3 weken.
3 weken alle vuil in een 140 liter kliko onderbrengen is praktisch onmogelijk voor een huishouden van 2 of meer, dus dan moet je wel scheiden. Met in totaal 4 verschillende kliko's hebben we tegenwoordig ons eigen 'scheidingsstation' in de tuin staan.

Ik zag een tijd geleden een reportage over plasticscheiding; de man in het oranje hesje verklaarde dat de inhoud van plastic-kliko's vaak met het restafval meegaat, indien die in een grijze zak zit. Schijnbaar hindert dit het optische scheidingssysteem.
De gemeente of gemeentelijke afvaldienst rept hier met geen woord over. Het is ook lastig om transparante klikozakken te verkrijgen: ze zijn niet te vinden bij bijvoorbeeld de AH of enkele populaire bouwmarkten. Ik heb ze uiteindelijk bij de Blokker gevonden. Wellicht is dit stof voor een goed artikel?
Reputatie 7
Badge +4
@Hoffa Ik las eerder ook al over die zakken. Het is natuurlijk van de zotte dat dit niet zo goed mogelijk verloopt maar dat er weer allerlei belemmeringen zijn die niet opgelost worden. Ook dit is een gevolg van het overlaten aan commerciële bedrijven die aan afval veel geld willen verdienen in plaats van betrokken te zijn bij recycling en bescherming van het milieu.

Reageer