PRAXIS vindt dat je het niet bij hun moet kopen.

• 3 August 2022
  • 14 reacties
  • 241 Bekeken

Badge

Omdat ik iemand en pakje punaises liet meebrengen van de PRAXIS en hiervoor een gigantische prijs voor betaalde, herinnerde ik via de klantenservice, dat PRAXIS wel erg brutaal uit de slof schiet met het berekenen van n pakje punaises. Ter vergelijk, achteraf dan; ‘N pakje punaises bij Praxis € 4,29 (100 stuks). Dezelfde punaises in vergelijk: Hema € 1,75 (175 stuks) en bij ACTION € 1,00 (150 stuks).

De houding van de klantenservice: je bent niet verplicht een artikel te kopen als je het te duur vind.

Daar hebben ze natuurlijk gelijk in, maar zoiets als pricewatching om n tip van n klant te verwerken en dit als antwoord?!

14 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Vergelijken kan alleen als de andere punaises exact hetzelfde zijn. Ik heb ze ook weleens bij de Action gekocht maar drukte er een paar stuk.

In board sloegen ze krom, in een gipswandje brak meermalen het ronde drukvlak af.

En vergelijken die je vooraf niet achteraf.  Dus alleen als de fabrikant dezelfde is kunt u een objectieve vergelijking maken.

Reputatie 7
Badge +5

je moet je even verplaatsen in de doelstelling van het bedrijf. Praxis verkoopt doehetzelf producten en hobby spul voor erbij. Hun focus ligt op dhz en niet op punaises en dan ga je daar niet mee stunten. En wellicht voegt de messing afwerking bij de praxis nog wel wat kwaliteit toe, want we moeten wel appels met appels vergelijken. En van de action weet je dat je rommel koopt en wat is dan erger…..

laat maar

Reputatie 7
Badge +5

maar dat geldt toch voor alles?! de ene is goedkoper in het ene en de ander in het andere, kijk waar koopt en koop bewust.

Net even bij Hornbach gekeken, die heeft diverse punaises varierend van 3 euro per 100 tot 85 ct per 100, echt wel dat er ook in de wereld van punaises gewoon ook appels en peren zijn 😉

laat maar

Reputatie 7
Badge +7

Na 30 jaar de Consumentengids lezen kwam één ding duidelijk naar voren, dat beste keus en betere koop altijd het goedkopere product was en nooit het duurdere.

Dus 3x duurder is nooit 3x beter of doe je 3x langer mee. De Action koopt veel restpartijen op. Daar zit ook net zo vaak prima spul bij. Je kan dus ook hebben dat de goedkope bij de Action beter is dan de duurdere bij de Hema. Het is telkens verschillend. Je kan gerust voor het goedkope gaan maar wel met het koppie erbij. Wat wordt niet in China geproduceerd? 

De punaise is ook niet echt een bouwmarkt product.
Als de verkoop laag is, zullen ze verdwijnen of ze worden duur.
Ik zou gewoon naar de Hema lopen, voor een pakje.
Gebruik ze nog zelden. Met een pakje doe ik 100 jaar.
Er is me 2 keer het spijkertje los gelaten op harde ondergrond.
Dat is behoorlijk pijnlijk.

Reputatie 5
Badge +5

@Wortelstamper Gebruik ze nog zelden. Met een pakje doe ik 100 jaar.

@Harrie LPP Helemaal gelijk deze keer, Ik heb toch ook een "waar gaat dit over” bijdrage.

En laat ik nu gisteren bij het opruimen van de berging een doosje tegenkomen, de echte oude witkopjes.

Hoe oud (100 jaar?) ze zijn en waar ze van daan komen en wat ze gekost hebben weet ik niet.

Het is een blanco doosje zonder opschrift of barcode.

Misschien zijn ze nog van mijn ouders geweest en dan zijn ze echt oud.

Voor de ouderen: je krijgt ze echt moeilijk uit je voet als je er ingetrapt bent😩

En voor de Jongeren die nog nooit een punaise gezien hebben deze afbeelding

En voor wie dit nog niet gevonden heeft:🎓

https://nl.wikipedia.org/wiki/Punaise

Een punaise of duimspijker is een korte spijker of speld met een zeer brede kop, waardoor hij met de hand in een zachte ondergrond (bijvoorbeeld hout) te drukken is. Punaises worden meestal gebruikt om papier op prikborden te bevestigen. De punaise werd in 1903 uitgevonden door Mick Clay uit Barnsley, South Yorkshire, Engeland.

(als Mick Clay toen had geweten dat zijn punaise na bijna 120 jaar nog op een Forum met prijzen en al voorbij zou komen had hij ze mischien niet uitgevonden)🤔

Reputatie 7
Badge +7

Die witte punaisen ken ik nog van mijn studententijd begin jaren '70. In het filmpje van jouw link zijn die van 1939 nog met vier ronde gaatjes in de platte plaat. Dus het zou best kunnen dat die witte van rond 1970 zijn, van koper messing met plastic kapje in allerlei kleuren.

Reputatie 5
Badge +5

Beetje off Topic:

Nog vergeten, met de Praxis app. had u nog wel 20% korting genoten.

Ik heb geen slechte ervaringen.

Maar ik had zelf nog oude punaises.

Reputatie 6
Badge +5

“Praxis vindt dat je niet bij hun moet kopen”

Het zelfde maakte ik ook mee, maar dan andersom.
Ik had een stuk gereedschap nodig, Gamma had drie soorten, ik moest er 1 van hebben.
Ik kon het online reserveren en binnen een uur ophalen, maar er bleek maar 1 soort te zijn, de andere twee niet (waarvan ik een moest hebben) en ik werd doodleuk naar de buurman (Praxis) gestuurd.
Ik heb wel de opmerking gemaakt dat ik voortaan dan altijd wel naar Praxis zou gaan.

Niet dat ik dat doe, Praxis, Gamma (= Karwei) zijn eigenlijk geen bouwmarkten meer, ze zijn nog net goed genoeg voor de hobby doehetzelver.
Gamma heeft vrijwel geen gereedschap en ze hebben beide alleen dingen waar ze veel van kunnen verkopen.
Slangenklemmen heb je van 1 tot 20 cm, maar Praxis gooide het hele midden segment er uit omdat ze er te weinig van verkochten.
Afgezien daarvan zijn ze ook fors duurder dan een bouwmarkt als Hornbach, naar eigen ervaring veel meer dan de percentages in de CB gids.
Ik heb prijzen gezien die letterlijk het dubbele waren bij Praxis en Gamma.

Een winkel verdient 80% aan 20% van de goederen en verdient 20% aan de resterende 80% van de goederen.
Er zijn nog steeds zaken die proberen zoveel mogelijk van die 80% goederen te reduceren om dat die veel ruimte in beslag neemt en er nauwelijks aan verdient wordt

Maar je hebt die artikelen als winkel wel nodig, anders komen mensen als ik ook niet meer voor die 20% waar ze wel goed aan verdienen.
Ik heb zaken daardoor failliet zien gaan, ik ging ook naar een zaak waar ik wel alles kon krijgen.

Een winkel verdient 80% aan 20% van de goederen en verdient 20% aan de resterende 80% van de goederen.
Er zijn nog steeds zaken die proberen zoveel mogelijk van die 80% goederen te reduceren om dat die veel ruimte in beslag neemt en er nauwelijks aan verdient wordt

Maar je hebt die artikelen als winkel wel nodig, anders komen mensen als ik ook niet meer voor die 20% waar ze wel goed aan verdienen.

Heel goed geformuleerd!
Zo heeft de HEMA hier bijvoorbeeld batterijtjes op zeker vier plaatsen in de winkel hangen, omdat die veel verkocht worden neem ik aan. Maar dat betekent wel dat de rest van het assortiment slinkt, voor zover er in een winkel van de HEMA al sprake is van assortiment.

Je ziet in veel winkelbranches dat een groot deel van de winkels proberen vooral de meest omzetinteressante artikelen te slijten: bouwmarkten zals in dit draadje gesteld, nonfoodwinkels zoals hema, blokker en kruidvat die allemaal dezelfde  spullen lijken te verkopen, maar ook bijvoorbeeld fietsenmakers. Het resultaat is allemaal dezelfde winkels met karig assortiment, maar uiteindelijk niet meer omzet, want mensen kopen nu eenmaal niet veel méér spullen omdat er meer van dezelfde winekls zijn. Hierdoor gaan steden dus meer op aan elkaar geplakte afgelegen dorpen lijken, waar noodgedwongen altijd al winkels waren met een karig assortiment.
Het resultaat is een vlucht naar internet, waar het assortiment reuze is, maar er uiteraard ook nadelen zijn.
Ik heb zelf inderdaad al een paar keer heel simpele zaken via internet besteld na meerdere winkels bezocht te hebben waar ze het gewnste artikel normaliter zouden moeten hebben. uiteraard is beziorging met een busje niet milieuvriendelijk, maar gedurende meerdere uren zelf de stad afstruinen en dan nog niks vinden is dat ook niet.

Ik ga ook liever naar de bouwmarkt 100m verderop dan de Praxis.
De hoofdreden is, de slechte kwaliteit van het filiaal.
Bouwmarkten maken wel kleine winkels kapot, bijvoorbeeld een ijzerwaren winkel.
Heb je dan iets specifieks nodig, is het een zoektocht.

Reputatie 5
Badge +5

Dit is een omslag die al decennia aan de gang is in de bouw en installatiewereld.

De groothandel had alles voor een klus groot of klein.

Nu zijn er nog een paar filialen met een kleine “stok”voorraad en alles is een dag later uit het landelijk distributiecentrum te bestellen.

Dit gaat nu ook bij de bouwmarkten gebeuren, eerst alle klanten van de kleine winkeliers afgepakt, die inmiddels de weg naar de bouwmarkt hebben gevonden.

Dan wordt langzaam het assortiment aangepast aan de omzet/verkoop en gangbare artikelen, de “doodgeld ” voorraad wordt langzaam terug gebracht, dat is mogelijk geworden door, eerst alle kleine winkeltjes op te kopen of weg te concurreren.

Bij het grote assortiment van de giganten, heb ik wel regelmatig mijn neus gestoten voor producten die je er wel zou verwachten.

Nu ga je inderdaad eerst je product op internet zoeken en dan waar het te koop is.

Of deze digitale koopwereld nog gaat veranderen zal de tijd leren.

Het ijzerwaren winkeltje op de hoek zal waarschijnlijk nooit meer terug komen😟

Reageer