Probiotische schoonmaakmiddelen

• 22 June 2021
  • 7 reacties
  • 118 Bekeken

Badge

Sinds enige tijd gebruik ik Probio San, een schoonmaakmiddel dat milieuvriendelijk is en gebruik maakt van micro-organismen die organische vervuiling aanpakken.  Het vloeibare middel moet worden opgelost in koud water (1% schoonmaakmiddel) en daarna met een microvezeldoek, dweil of spons op een waterbestendig oppervlak (waar geen voedsel wordt bereid) worden aangebracht. Ik gebruik het voor de badkamer, toilet, tegelvloer.

Het voordeel ervan vind ik dat het gemakkelijk te gebruiken is (met koud water, nat laten opdrogen), het milieu spaart en dat ik de indruk heb dat het werkt wanneer het middel de tijd krijgt. Rubbers van de easy drain, kitranden, voegen blijven langer schoon en het bad krijgt minder snel kalkaanslag. Wanneer er eenmaal kalkafzetting is, krijgt dit probiotische schoonmaakmiddel het niet weg, want het bestrijdt alleen organische vervuiling, maar wanneer ik de kalkaanslag in het bad verwijderd hebt met een speciale reiniger (Bette reiniger), blijft de kalkaanslag gedurende langere tijd achterwege.

Ik ben benieuwd of anderen ook ervaring hebben met probiotische schoonmaakmiddelen en wat de laatste wetenschappelijke bevindingen zijn m.b.t. deze manier van schoonmaken.

7 reacties

Ik kan het probiotische nog niet herkennen.
Probio San 

Vroeger dweilden we wel eens met Biotex.

Badge

Ja, ben met u eens dat de productinformatie geen specifieke informatie m.b.t. de toegevoegde micro-organismen bevat.

Op internet vond ik meer informatie.

Een medewerkster van Greenspeed (die Probio San en andere probiotische schoonmaakmiddelen verkoopt) legt de werking ervan uit > zie de link  hieronder.

Probiotische reinigingsmiddelen 

Ik zie ook een ontsmettingsmiddel van deze fabrikant.
Met een plaatje van iemand die de keuken poetst met blote handen.
Als ik het veiligheidsblad lees, is het een heftig middel. melkzuur met een pH van 2,6
Niets nieuws, met een groen praatje.

Badge

Het gaat mij in deze discussie niet om het door u genoemde ontsmettingsmiddel Lacto Des (van Greenspeed) waarbij de fabrikant zegt dat het bacteriën doodt, maar om de schoonmaakmiddelen Probio San (en Probio Multi) waarbij er sprake is van verwijdering van organische vervuiling. In de woorden van de medewerker van Greenspeed: “In tegenstelling tot een desinfectiemiddel, doodt of verdrijft een probiotische reiniger de slechte bacteriën dus niet.”

Op de fles Probio San staat bij Ingredients: <5% Anionic surfactants, perfumes, preservatives (phenoxyethanol). Other: Bacillus ferment.

Er staat ook op de fles (van 1 liter): 50 million probiotics per ml

De fles is ook voorzien van een EU Ecolabel  BE/020/007

Door te kijken hoe ze al hun producten verkopen, geeft een indruk van de fabrikant.
Bacillus ferment is ook heel algemeen, het doet me denken aan melkzuur of azijnzuur bacteriën.

phenoxyethanol gegevens opzoeken maakt me ook miet gelukkig.
Ik lees dan:
Phenoxyethanol is een chemische bacteriedodende stof die bij inademing kan leiden tot irritatie van de luchtwegen, hoofdpijn en verstoorde werking van het centraal zenuwstelsel. Bij proefdieren veroorzaakte pehnoxyethanol vruchtbaarheidsproblemen en zelfs in lage dosis ontstond er huidirritatie. Phenoxyethanol staat dan ook in de top 10 van meest voorkomen allergieën.

Waarom zit deze stof in een middel dat levende bacteriën heeft.
Die hoef je toch niet te conserveren?

Badge

Ik heb de vraag voorgelegd aan Greenspeed die het middel verkoopt. Dit is hun antwoord: “Phenoxyethanol is inderdaad een bactericide, maar aangezien de probiotica in de Probio concentraten nog in hun kiemfase (niet-actieve fase) zitten, kan phenoxyethanol ze niet doden. De phenoxyethanol gaat er net voor zorgen dat de probiotica in de kiemfase blijven en zo lang bewaard kunnen worden in de fles.”

Zoals het gaat in ons land.
De NVWA heeft een groot gedeelte van de regie in handen.
Is een product schadelijk is voor de volksgezondheid grijpen ze in.
Is het gewoon onbruikbaar of ziet het er niet uit, doen ze niets mee.

De dienst een vraag stellen over het product kan wel heel verhelderend zijn.
Dat kan ik je aanbevelen uit eigen ervaring, met andere producten.
https://www.nvwa.nl/over-de-nvwa/contact

Reageer