Beantwoord

rechten / plichten bij kamerverhuur

• 27 May 2022
  • 6 reacties
  • 126 Bekeken

Hallo, 

Ik verhuur in mijn huis twee kamers aan 1 persoon. 

In de kamers die ik verhuur zitten velux dakramen.  Drie jaar geleden zijn deze voorzien van nieuwe  velux rolgordijnen.  

Één rolgordijn is nu kapot. Alleen de verhuurster heeft ze gebruikt. Volgens de Velux verkoper valt het niet meer onder de garantie.

Wie betaalt de aanschaf van de nieuwe rolgordijnen?

Bedankt alvast voor het meedenken.

Marina 

icon

Beste antwoord door JMA 27 May 2022, 14:09

Bekijk origineel

6 reacties

Leuk jullie antwoorden!  Het is dus een grijs gebied. Mijn huurder en ik gaan de kosten onderling verdelen. 

Reputatie 5
Badge +4

Mijn gevoel zegt dat u ze moet betalen, tenzij u hard kunt maken dat uw huurster erg wel heel erg onzorgvuldig mee om is gegaan.

Maar ook zonder een aanwijsbare reden kan iets stuk. De kosten van zo'n rolgordijn bij Velux zullen u de kop niet kosten. En een goede huurder is ook wat waard.

Als je het al over garantie hebt, sluit ik onzorgvuldig gebruik uit.
Ik denk dat het dan voor de kosten van de verhuurder gaat.

Reputatie 7
Badge +6

Er kan altijd iets defect of versleten raken bij verhuur . Ook bij normaal gedrag . Een deel van de huurprijs zou hier voor bedoeld moeten zijn en in dat geval lijdt de verhuurder geen schade . Ik zou er niet moeilijk over doen als het verder een prettige huurster is . 

Rolgordijnen slijten niet in drie jaar dus deze kosten lijken mij voor rekening van de huurder waar klein onderhoud sowieso ook hoort.

Reputatie 5
Badge +5

@M.M.F. Ja leuk de antwoorden maar, Dit is zeker geen grijs gebied. U heeft geen geen regelement of vastgelegde overeenkomst?

Als u met uw (goede prettige) huurster eruit bent hoeft u ook niet verder te lezen!

U verhuurt een ruimte met daarin, bij aanvang diverse gebruiks voorwerpen die in goede staat zijn.

Door het gebruik zijn er in de verhuurde ruimte dingen/voorwerpen die, ondanks de leeftijd daarvan kapot gaan door gebruik!

Als het niet gebruikt was, dan was er ook niets kapot gegaan!

Als de huurster een wilde nacht heeft en door het bed zakt, gaat u dan per keer het bed vernieuwen? dacht het niet!

Als de huurster opzegt of vertrekt en er is schade in de kamers, moet dat hersteld worden voor rekening van de huurder!

Ik hoop dat het grijze gebied nu voor u zwart/wit is en helder is.

Een overeenkomst of een reglement voorkomt onduidelijkheden.

Wie de rolgordijnen moet betalen is voor u nu wel duidelijk en zeker niet onredelijk.

Ik hoop dat uw vraag hiermee is beantwoord.

Reageer