Consumentenbond.nl
Sneller internet en extra zenderpakketten? |

Vergelijk alles-in-1 providers en stap over. Tijdelijk €10 retour

Alles-in-1 icoon

Red levens met een rookmelder

• 2 oktober 2018
  • 15 reacties
  • 8908 Bekeken

Badge +2
Een goede rookmelder hoeft niet duur te zijn, zo blijkt uit onze test. Wij testten niet alleen de primaire functie van de melder – veel herrie maken bij brand – maar ook of de batterij net als het apparaat tien jaar meegaat, danwel tussentijds kan worden vervangen.
Het gehele artikel uit de Consumentengids van oktober lees je hier. Mét onder andere tips waar je de melder het beste monteert.

En een gewetensvraag: heb jij al een of meerdere rookmelders in huis? Test je die dan wel elke maand, of is dat toch weer een tijdje geleden?

Hoe vaak test jij je rookmelder?

15 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Op plaatsen waar de rookmelder het beste zit is meestal geen stroompunt . Ook willen we graag dat het ding ook werkt bij stroomuitval , @Patrick Hageman . Dus niet zo vreemd om ze met batterij te laten werken. Ben met je eens , dat de vele apparaten met batterijen een enorm milieuprobleem is. Als de batterij 10 jaar meegaat is wel of niet kunnen vervangen onbelangrijk omdat in de regel geadviseerd wordt om de complete rookmelder na 10 jaar te vervangen. Dat lege-batterij-piepje ? Valt wel mee vind ik . Is een heel kort piepje dat na enige tijd herhaalt tot de batterij is vervangen. Bijna elk huishouden heeft tegenwoordig wel reserve batterijen in huis , denk ik . En anders haal je hem er toch uit tot je een nieuwe hebt? Bij ouderen kan het inderdaad een probleem zijn. Zelfs in een bejaardencomplex weigerde de huismeester er voor te komen en moest ik het doen bij een bejaarde kennis. Ding heeft maanden gepiept. Kwaliteit is onmogelijk goed te meten . Dat is alleen te meten door gebruikers ervaringen . Maar tegen de tijd dat dat bekend is , zijn er allang weer andere types. De constructie zegt zeer ten dele iets over kwaliteit . Wat heb je aan geavanceerde elektronica als het niet heel blijft? En te snel reageren kan ook zeer irritant zijn ......Met het aanprijzen van een merk en type zou men kunnen denken aan eigenbelang .........
Reputatie 4
Badge +5
De berichten waar @E.T. Wiersum op heeft gereageerd, zijn verwijderd door ons omdat deze in strijd waren met onze huisregels (forum is niet bedoeld voor commerciële uitingen).

Groeten
Wendy
Een consument die toevallog heel veel verstand heeft van rookmelders mag hier niet zij mening geven omdat de test dan onbetrouwbaar overkomt. Dan worden je berichten verwijderd. Goed bezig consumentenbond.
Als consument wil ik graag weten wie deze testen op de rookmeldsrs heeft uitgevoerd. Welk bedrijf/instantie is dit geweest? En wanneer was deze test?
Reputatie 4
Badge +5
Ha @Patrick Hageman , ik heb je een privé bericht gestuurd waarin ik oa heb uitgelegd dat een consument met verstand van rookmelders zeker gewaardeerd wordt, maar dat we bij een eigenaar of medewerker van een bedrijf in rookmelders zijn intenties in twijfel trekken.

Als je tips voor ons hebt zonder namen van producten te noemen, heel graag!

Op je inhoudelijke vraag van de test kom ik, of mijn collega zelf, nog terug.

Fijne dag!

Groeten
Wendy
Badge +2

Als consument wil ik graag weten wie deze testen op de rookmeldsrs heeft uitgevoerd. Welk bedrijf/instantie is dit geweest? En wanneer was deze test?

Beste Patrick,
Zoals mijn collega al meldde, geven wij geen namen van labs vrij die voor ons tests uitvoeren. Net zoals veel andere tests is de rookmeldertest in samenwerking met enige buitenlandse zusterclubs uitgevoerd. Er is gemeten naar voor de consument relevante delen van de norm EN14604, de test is medio augustus uitgevoerd.
Reputatie 4
Badge +5
Goed artikel! Complimenten.

Zoals altijd is er altijd wel een 'maar'...

Hoe vaak hoor je dat er brand ontstaat in een appartementencomplex. Let maar eens op.

Er zijn rookmelders die 'gekoppeld' kunnen worden: wanneer een rookmelder ergens in het gebouw afgaat, dan worden de andere ook geactiveerd. De Gira Rookmelder Dual Q is een voorbeeld. Deze kan tot 40 stuks gekoppeld worden. Hierdoor wordt, in geval van rook (òf warmte, vandaar de naam 'Dual') iedereen gewaarschuwd. Lees: mensen hebben meer tijd.

Ik weet het, ik ben veel te laat, maar mocht... er ooit nog een test komen, dan is het misschien een idee om deze ook mee te nemen.

Overigens, voor bewoners van een koopappartement, met een garage onder in het gebouw, is het volgende belangrijk om te weten:
in het bouwbesluit 2012 staat dat garages met een oppervlak van 1000m2 of meer, dienen te zijn voorzien van een door de brandweer goedgekeurde (lees: dure) brandmeldinstallatie,
aan te leggen door een gecertificeerd (lees ook hier: duur) bedrijf.

Als die niet aanwezig is en er zou brand ontstaan, dan zou de verzekering moeilijk kunnen doen.
Let op: dit geldt óók voor bestaande bouw! Ons appartementencomplex is echt niet groot, maar desalniettemin is onze garage groter dan 1000m2.
Bij de oplevering gold deze regeling nog niet, toen was de grens nog iets van 5000m2.

Wij moesten niet zo lang geleden zo'n 25.000 euro dokken, plus ... plus ...
Want met in 1x 25.000 euro lappen ben je er nog niet.

Wij kwamen hier bij toeval achter, onze gemeente waarschuwde ons niet: iedereen hoort de wet te kennen.

Als consument wil ik graag weten wie deze testen op de rookmeldsrs heeft uitgevoerd. Welk bedrijf/instantie is dit geweest? En wanneer was deze test?Beste Patrick,
Zoals mijn collega al meldde, geven wij geen namen van labs vrij die voor ons tests uitvoeren. Net zoals veel andere tests is de rookmeldertest in samenwerking met enige buitenlandse zusterclubs uitgevoerd. Er is gemeten naar voor de consument relevante delen van de norm EN14604, de test is medio augustus uitgevoerd.

Beste Gerard,

Dat vermoeden had ik al dat jullie deze tests niet zelf doen. Terwijl jullie dat wel zo doen voorkomen: "alle door ons geteste rookmelders...". In mijn ogen is dat niet ok. Wees daar eerlijk over. En vertel me wie er samengewerkt is aan deze test.

Daarnaast begrijp ik nog steeds niet dat jullie blijven hameren op goedkope rookmelders met verwisselbare batterij. Het gros van de rookmelders uit de test heeft batterijen die elk jaar vervangen moeten worden. Dat is niet meer van deze tijd. Ook zijn al deze batterijen een aanslag op ons milieu.

Neem nou de goedkoopste rookmelder uit de test, de Flamingo, die kost € 14.- En er moet elk jaar een nieuwe 9 volt batterij in van een euro. Dus € 14 + 9x een batterij a. € 1 is in totaal in 10 jaar tijd € 23 wat de rookmelder kost. En de Fito rookmelder uit de test met 10 jaar werkende batterij kost € 22.-

Waarom zou je dan uperhaupt die goedkope aanraden... echt onzinnig in mijn ogen.

He wat is er met jou? Slecht geslapen? Ja mijn rookmelder piepte, de batterij was leeg, ik begrijp het niet, het was een aanrader van de consumentenbond nog wel.

Stel dat je 4 Flamingo rookmelders thuis hebt. Dat betekend dat je in 10 jaar tijd in totaal 9 jaar x 4 lege batterijen elk jaar is 36 slapeloze nachten in 10 jaar tijd waarin een rookmelder gaat piepen om een nieuwe batterij. Totaal onnodig als je meteen 4 goede rookmelder koopt met 10 jaar werkende batterij.

Dat is nog eens goed advies van de consumentenbond.

Met vriendelijke groet en zonder enige commerciële bedoeling,

Patrick Hageman
Reputatie 7
Badge +5
@ Patrick Hageman

Bovenstaand advies lijk zeer zeker niet onafhankelijk en dat is een understatement als je de producten die je hierboven aanprijst zelf verkoopt en alle andere afkraakt.
Geen commerciële bedoeling lijkt dan zeer onwaarschijnlijk.

De consumentenbond is er altijd open over geweest dat veel testen voor en door en met zusterorganisaties worden gedaan.
Althans ik weet het al sinds 1973, dus waarom jij dit niet weet is heel vreemd, omdat je verteld hoe de consumentenbond dit aan zou moeten pakken, hier is onderzoek zeker niet goed uitgevoerd.

Deze werkwijze versterkt je onafhankelijke adviezen zeker niet.
Best Bert,

Ik, en ik denk vele mensen zoals mij hebben er geen idee van dat testen niet door de consumentenbond zelf worden uitgevoerd.

Dat jij dat vreemd vindt moet je voor jezelf weten, daar heb ik echt geen boodschap aan.

Ik heb geen enkel commercieel belang bij mijn opmerkingen op dit forum, ondanks dat @Wendy van den Elshout dit nog steeds angstvallig in de gaten houdt. Hele berichten worden zomaar verwijderd waar geen enkele verwijzing naar een bedrijf of website in voorkomt. Ik mag geen merken noemen...

Deze rookmeldertest is een hele matige, waardoor mensen op het verkeerde been worden gezet bij de aankoop van een nieuwe rookmelder. Mijn uitleg waarom is misschien wat overdreven, maar bedoeld om mensen aan het denken te zetten.

Begin 2018 heeft de Duitse consumentenbond genaamd Stiftung Warentest een test gedaan van rookmelders, waar men alleen rookmelders met batterijen voor de de lange termijn werden getest. Testdirecteur Hans-Peter Brix zegt hierover het volgende:

Waarom we alleen detectors testen met batterijen voor de lange termijn

In onze tests gebruiken we alleen rookdetectoren die worden gevoed door lithium-batterijen met een lange levensduur en die meestal tien jaar meegaan. De meestal goedkopere rookmelders met verwisselbare alkalinebatterijen zijn niet inbegrepen in onze testselectie. Testdirecteur Hans-Peter Brix legt uit waarom: "Consumenten moeten zich onthouden van dergelijke rookmelders. Omdat de batterijen vaak moeten worden vervangen, is de besparing gering. Het is in geen verhouding tot de kosten van het verwisselen van de 9-volt batterijen en het risico op ongelukken tijdens het klimmen. "Als een rookmelder met een lithiumbatterij ouder is dan 10 jaar, moet deze worden vervangen.
Reputatie 4
Badge +5
Een toevoeging op mijn eerdere post.

Een site die de moeite waard is om bekeken te worden is (uiteraard) de pagina over rookmelders van site van de brandweer zelf.
Zie Rook is dodelijk: hang een rookmelder op!

Ook zij zijn warm voorstander van 'gekoppelde' rookmelders.
Men schrijft:
"
Als je wasdroger kortsluiting maakt en brand veroorzaakt, word je van de rooklucht dus niet wakker. Doordat rook veel giftige gassen bevat, raak je snel in een diepe bewusteloosheid.
"
Stel dat de wasdroger op zolder staat en je hebt daar geen rookmelder...

Daarnaast wordt ook verwezen naar een artikel in het Algemeen Dagblad over het delen van rookmelders Brandmelder delen met de buren kan een hoop ellende voorkomen

Overigens, rookmelders hebben een technische levensduur van zo'n 10 jaar.
site van 'Alles Veilig' Rookmelder vervangen

Een tip slechts.
Reputatie 7
Badge +5
@Patrick Hageman schreef: "Dat jij dat vreemd vindt moet je voor jezelf weten, daar heb ik echt geen boodschap aan."

Gelukkig mag je jouw voorkeur en mening ook voor jezelf weten en hoeft er ook niemand enige waarde aan te hechten of boodschap aan te hebben.
Reputatie 7
Badge +5
Het kostenplaatje speelt ook mee met aanschaf van dit soort apparatuur.
Je moet het geld maar hebben liggen.
Gelukkig is de Flamingo in de Actie(ion) voor € 2,99.
Badge +6
👉 Onlangs hebben we weer een aantal rookmelders getest. Lees hier welke dit zijn!
Reputatie 4
Badge +5
Mooi!
Spijtige genoeg is de Gira Rookmelder Dual Q niet meegenomen.
De 'koppeling' met meerdere rookmelders lijkt mij handig.

Reageer