Consumentenbond.nl

regenwater opvangen in reservoir kruipruimte

• 10 januari 2021
  • 12 reacties
  • 568 Bekeken

Ik overweeg de aanschaf van een regenwaterreservoir om met het opgevangen regenwater de tuin te besproeien, en mogelijk ook om het toilet door te spoelen. 

Dit in de vorm van een grote waterzak (± 4500 liter) in de kruipruimte.. 

Op zich is dat niet heel duur. Heeft iemand hier ervaring mee?

En het opvangen van het water van de wasmachine en de keuken en wastafel schijnt ook mogelijk te zijn voor hergebruik. Heeft iemand daar al ervaring mee?

12 reacties

Het kan natuurlijk allemaal en op de meeste daken valt, op de hete zomer na, genoeg water, maar wat kost het aanschaffen, installeren en onderhouden van zo'n systeem?
Ik bedoel dit niet om een terugverdientjid te berekenen omdat het van mij voor niets zou moeten, maar het moet natuurlijk niet al te dol worden.

Reputatie 7
Badge +6

Bij plaatsing in de kruipruimte komt er nog een elektrische pomp bij die automatisch aanslaat bij watervraag en een dubbel leidingnet . Wordt veel te duur lijkt me .

Reputatie 7
Badge +6

Als je die grote waterzak in de kruipruimte ook wil benutten voor de nodige koeling in de zomer dan lijkt me dat een aangename oplossing.

Ik heb zelf een systeem gemaakt met een regenton om de toiletten door te spoelen met regenwater. Ik heb zo’n 1000 liter watertank aangesloten op de regentpijp. Met een dompelpomp (van de Lidl €29,95 pompt 8 meter hoog) pomp ik dan water 6 meter omhoog naar drie vaten op zolder. Het werkt prima en die 1000 liter tank raakt nooit leeg. We hadden eerst zo’n standaard regenton van 300 liter en die raakte wel leeg. Ik denk als je twee regentonnen van 300 liter hebt kun je volstaan. Dus een waterzak van 4500 liter heb je eigenlijk helemaal niet nodig want het wordt nooit minder dan 3900 liter, dus wat heeft die 3900 liter voor nut als je er niets mee doet, tenzij het voor koeling is of zo. 

Bij het toilet heb ik dan een wisselkraan, als de vaten op zolder leeg zijn kan je voor eventjes wisselen naar leidingwater. Het regenwater heeft helemaal geen waterdruk, dus het duurt wel een 20 minuten eerdat de stortbak weer vol is. Maar dat was hier geen probleem. Ik heb een gewone tuinslang van Ø16mm lopen van de vaten op zolder naar de stortbakken. Probeer een dikkere slang te nemen, dan lopen de stortbakken sneller vol. Die 1000 liter watertank haalde ik bij de oudijzerboer voor €15. Ik was voorminder dan €100 klaar. Je moet hier en daar een paar kraantjes solderen in de leidingen. 

Als je zo’n 1000 liter watertank neemt beste is een zwarte te nemen die geen licht doorlaat. Want die witte laat wel licht door en krijg je allemaal algengroei en wordt het water brak en gaat het stinken. Het ziet er dan niet uit, zo’n vieze tank in je tuin. Die zwarte hebben dat niet. 

Ik denk niet dat je met een waterzak in de kruipruimte je huis kunt koelen. Als je die koeling nodig hebt - als het buiten 35 graden is - dan is het zomer en is dat water al behoorlijk warm. Aansluiten op de radiatoren geeft dan weinig effect. Bovendien mag het water niet te koud zijn want tijdens een hittegolf is het dauwpunt van de lucht in huis hoog en natte radiatoren wil je al helemaal niet, dan gaan ze roesten. Aansluiten op de vloerverwarming beneden zou hoogstends de vloer beneden koelen, maar de vloer van de benedenverdieping is de slechtste plek om het huis te koelen: je krijgt koude voeten maar de rest van het huis blijft warm. De juiste manier is om een vloerverwarming in het tweede en evt. derde dek aan te leggen, maar dan is de vraag hoe lang je met 4,5 kuub kunt koelen zonder dat water op enig moment actief te koelen.

Ik heb ook wel eens gerekend hoeveel tonnewater wij nodig zouden hebben voor het toilet. Veel, want wij hebben nog ouderwetse toiletten met een spoeling van 10 liter. Daar zit wel een stopknop op, maar helaas krijg je in een toiletpot met zo'n brede opeming je spul niet weg met weinig water.
Dus als je nog wc's hebt die veel water spoelen is misschien de eerste keus om die te vervangen. Maar dat kost aardig wat als je dat moet laten doen.

Vacuümtoiletten zijn nog waterbesparender. Jan, weet jij of die zijn toegestaan? Ik herinner me vaag dat die niet werden toegepast omdat er dan te weinig water in het riool zou komen om het riool te laten stromen.

Voor in de tuin zou je inderdaad een forse hoeveelheid water moeten opslaan. wij hebben hier een regenton van 250 liter. Die raakte in de zomer snel leeg (in een weekje) omdat er nu eenmaal weinig regen valt als je het water het hardste nodig hebt. Afgelopen zomer hield dat tekort een aantal maanden aan. Het regent nu eenmaal niet zo vaak en de eerste anderhalve mm regen komen niet eens van het dak af. Heel soms stortregent het wel, maar als het te hard regent komt dat water niet in de ton met een standaard vulautomaat. Daar zou je dan ook een betere oplossing voor moeten hebben. Afgelopen zomer heeft het zover ik me herinner niet één keer echt gestortregend.

Reputatie 3
Badge +2

Ik ken eerlijk gezegd niet de waterzakken in de kruipruimte voor regenwater opslag. Wel de Solarfreezer die gebruikt wordt al warmtebron voor een warmtepomp. Maar dat is ongeschikt voor regenwateropvang.

Er komen hierboven wat doe het zelf oplossingen voorbij met IBC containers. Daar zou je dan een hydrofoorinstallatie bij moeten hebben, zodat je het kunt gebruiken met normale druk.

Ik zit meer aan de Belgische oplossing te denken. Daar is het voor een nieuwbouwhuis vaak gewoon verplicht om een regenwateropvang te hebben. Dat doen ze dan met een kunststof of betonnen tank die in de tuin wordt ingegraven. Vaak in combinatie met een IBA. Daar zit dan een simpel filter en een hydrofoor bij.  Het water wordt dan niet alleen voor het toilet maar ook voor wasmachine en douche gebruikt. De ingegraven tank voorkomt te veel opwarming in de zomer en bevriezen in de winter. In België is het leidingwater veel duurder dan in Nederland. Daar heb je 2 leidingsystemen naast elkaar. Grijs water en leidingwater.

Dank voor jullie reacties.

Op de vraag over de prijs, je vind een waterzak voor 3000 liter (bijv. bij vidal of amazon) voor 500 Euro. 

Ik heb een offerte van justnimbus voor zak, pomp, filters (bij de regenpijpen) en installatie (excl. leidingwerk, dat kan ik eenvoudig zelf doen) voor iets minder dan 2500 Euro. Dat moet volgens mij goedkoper kunnen. 

Het gaat mij niet primair om het terugverdienen, maar om geen drinkwater te gebruiken voor de tuin, en eventueel toilet.

Ik begrijp dat voor de opvang en filtering van grijs water (wasmachine, wastafel, keuken) een installatie minimaal 5000 Euro kost. 

Reputatie 7
Badge +6

@Jeroen van de Lagemaat ik was eigenlijk benieuwd naar je antwoord op de vraag waarom je 2500 of 4500 liter water zou willen als er voor toilet, planten sproeien, auto wassen en kinderen spelen nooit meer uit de voorraad opgaat dan 600 liter. Tegen die tijd regent het weer en zit hij weer vol. Waarom wil je die (capaciteit van) 1900 of 3900 liter ook hebben als je er geen doel voor hebt?

Koelen van je huis in de zomer zou ik zeggen dat je goed bezig bent, hebben ze hier pas een groot project gedaan, hele parkeerplaats van de Lidl bovenop.een waterkelder.met regenwater. In de zomer kunnen ze wel 10-15° voordeel halen voor de hele winkel.en hoeven de koelvitrines dan minder hard te zwoegen. 

Maar voor de rest is het alleen maar een extra langeduur belasting op het fundament van je huis. Ik ben pas terug van.een rechtszaak.voor iemand anders, 25 jaar een rijtje aquariums van circa 600 liter per strekkende meter gevel, circa 5 meter.lang. Nou, na de verkoop van het huis kon meneer gewoon dokken wat de deskundige van de rechtbank had berekend voor de scheefgezakte aanbouw (€60.000+ excl. €10.000+ voor de proceskosten).

Natuurlijk is zo'n zak plat en verdeelt de belasting gelijkmatig. Als je op kleigrond zit, die verzakt daarvan. Zandgrond in principe niet maar dan moet je eerst het sonderingsrapport van je huis lezen bij de gemeente wat ze daarin zeggen. Zandgrond met humuslaag verder in de diepte gaat ook niet goed. 

@Jeroen van de Lagemaat ik was eigenlijk benieuwd naar je antwoord op de vraag waarom je 2500 of 4500 liter water zou willen als er voor toilet, planten sproeien, auto wassen en kinderen spelen nooit meer uit de voorraad opgaat dan 600 liter.

Punt is wel dat de kosten van het geheel niet zo zeer in die zak zitten als wel in de rest.
En 600 liter in de tuin is niet veel tijdens een hittegolf, maar dat ligt ook aan de grootte van de tuin natuurlijk. De ‘eerstevolgende keer dat het regent’ was vorige zomer daarbij iets wat wel heel lang duurde.

Inderdaad, op basis van onze ervaring afgelopen zomer is voor onze tuin, middelgroot met een steeds groter deel moestuin, is flink wat water nodig. En ik wil als optie houden om ook het toilet met dit water door te spoelen. 

De prijs van de zak is inderdaad maar een klein deel. Voor het geheel vind ik 2500 Euro wel veel, ik ga op zoek naar losse onderdelen. Ben zelf handig genoeg om het te installeren. 

Reputatie 7
Badge +6

In Frankrijk wordt het in de zomer al 47°. Het regende daar de hele zomer niet. Daar hadden ze drie van die watertanks, totaal 3000 liter water, en die waren na 6 weken leeg met een grote moestuin. Ik denk dat het na 2023 in Nederland ook 47° wordr in de zomer. De hele zomer alleen straalblauwe lucht zonder wolken en alle gras bruin zo ver je kijken kunt en sparren die bruin worden (= dood), was in Frankrijk al vanaf 2015. Dat komt hier nu ook. Het rukt elk jaar verder op van zuid naar noord.

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb nog een foto van zomer 2019 in Frankrijk, op 25 juli was het al 45,5°. De temperatuurmeter was nog perfect want die van de auto gaf hetzelfde aan. In 2020 was het nog heter.

25 juli 2019 Regio Moulins in Frankijk 

25 juli 2019 Regio Moulins in Frankijk 

Je weet toch wel dat thermometers in auto’s niet gecalibreerd zijn, de voeler niet op de correcte hoogte zit en de temperatuur boven het asfalt van de weg meestal een stuk hoger is? Dat geldt helemaal als je niet aan het rijden bent zoals hier het geval is want de voeler zit misschien wel achterveen zwarte kunststof plaat. De motor is nog “koud”!

Maar het was wel erg heet, dat is zeker.

Reageer