Consumentenbond.nl

"Restwaarde" van bijna 20 jaar oude huur keukenboiler.

• 4 augustus 2019
  • 8 reacties
  • 689 Bekeken

• Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties
Wij hebbeno het huurcontract van een keukenboiler opgezegd. ( 33 jaar )
Deze boiler is bijna 20 jaar oud.
Bij de opzegging moest een keuzeformulier worden teruggestuurd.
Keuzes waren:
1. Boiler overnemen voor de restwaarde van € 100,- plus € 15,- verwerkingskosten.
2 Boiler wordt door leverancier verwijderd/opgehaald. Kosten € 100,- plus € 50,- verwerkingskosten.

Ik kan nergens in contract vinden dat een keuze gemaakt moet worden plus deze kosten.
Vraag is dus of bovenstaande reeel is.

8 reacties

Reputatie 7
Zelf weghalen en naar het milieupark brengen? Na twintig jaar zal dat ding toch wel zijn afgeschreven?
Klopt helemaal. Maar deze optie zit niet bij de keuzemogelijkheden.
Valt onder keuze 1. Boiler overnemen.
Kost dus € 100,-
Echt schandalig.
Opzegging heeft ook 7 maanden geduurd.
Ben 7 maanden aan het lijntje gehouden.
Moest 3 keer formulieren opsturen. Ze konden niks nakijken. Bij elk telefoontje kreeg ik te horen dat het wel 2 tot 3 maanden kon duren.
Dit zou eigenlijk iets zijn voor " Stekeligheden ".
Er komen op internet meerdere gelijke klachten voor.
Over dezelfde energieleverancier Eneco.
Ik zou het contract er toch maar eens bijpakken. Die restwaarde komt mij hoog voor en ze zullen zich vast aan het contract houden maar controleren kan geen kwaad.
Reputatie 7
Als ik het goed zie betekent overnemen dat je iets minder betaalt maar dan moet je zelf maar zien hoe je ervan afkomt. Misschien kun je met het inmiddels vergeelde contract naar het Juridisch Loket. Het lijkt me dat je, als het niet in het contract staat, niets verplicht bent.
Bedankt voor de tip.
Ik ga ermee aan de slag. Het gaat inmiddels niet eens meer zo om het geld.
Maar vooral de manier waarop Eneco met haar (ex)klanten omgaat.

Het "Zelf weghalen en naar het milieupark brengen" zoals je hierboven aangaf valt dus onder keuze 1.
€ 115,-.

Ik geloof in Lean Six Sigma
Badge +6
Hi @Wvh, als je lid bent van de Consumentenbond kun je hier ook altijd even over bellen met mijn collega's van Advisering. Je bereikt hen op werkdagen tussen 8.30 en 18 uur via 070 445 45 45.
En? Wat hebben ze geadviseerd?
Reputatie 3
Badge +4
Vreemd, ik heb ook een huur geiser gehad van Eneco. Maar toen heette de firma nog anders.
Bij het kopen van mijn flatje, zat er die geiser in. Ik heb toen contact opgenomen en kon de geiser (die toen al 12 jaar oud was) overnemen voor het luttele bedrag van 1 euro. Dat heb ik toen gedaan en is de geiser mijn eigendom geworden. Daarbij toen ook gelijk een onderhoudscontract op diezelfde geiser afgesloten.
Nu, nadat ik er ook nog eens 16 jaar van heb mogen genieten, is de geiser kapot gegaan. Ik zal jullie niet vermoeien met de ellende die ik toen tegen gekomen met de vervanging ervan (komt erop neer, dat ik uiteindelijk zelf een geiser gekocht heb en deze door een lokale installateur heb laten ophangen). Ikheb daarna weer contact met Eneco opgenomen om ook op deze nieuwe geiser een onderhouds contract af te sluiten. Dit was mij toen door de vertegenwoordiger van Eneco ook toegezegd, dat het kon. Eneco verkoopt geen geisers, ze verhuren alleen. Nadat ik de geiser had hangen, contact opgenomen met Eneco voor het afsluiten van het onderhoudscontract. Ik werd niet zo vriendelijk te woord gestaan (zachtjes uitgedrukt), ze sloten geen onderhoudscontracten af op andere geisers (huh? dat was hun verdienmodel toch ook?) en ik moest een monteur laten komen om de oude geiser te laten demonteren. Toen ik zei, dat die niet van hun meer was en dat deze al afgevoerd was, werd men aan de andere kant zelfs kwaad. Jammer voor hen, maar ik heb de juiste papieren nog in bezit om hun ongelijk te bewijzen.

Heel toevallig kreeg ik gisteren de eindnota van beëindiging van dat contract en bedroeg E 7,35
Voor zo'n oude geiser, zou ik even een andere installateur, de waarde laten taxeren en daar Eneco mee confronteren (en uw poot stijf houden). Eneco gaat inderdaad niet best met hun klanten om. Het gaat ze blijkbaar "te goed"...

Reageer