Consumentenbond.nl

Reviews van door de Consumentenbond geteste producten

• 22 juni 2019
  • 7 reacties
  • 653 Bekeken

Reputatie 7
Badge +5
Mijn buurman vroeg mij om even te kijken naar een goede vervanger van zijn wasmachine. Daarbij stuitte ik op de volgende site van de Consumentenbond waar de Whirpool er als Beste Koop uit kwam.

Vervolgens keek ik echter even naar de reviews en toen schrok ik van de inzendingen. Citaten:

‘De tweede in twee jaar. de eerste in twee jaar tijd 4 maal kapot. deze als vervanging gekregen is na twee maanden ook al weer kapot. duurt weer een week voordat er iemand komt, wie weet hoelang het duurt voordat hij gemaakt is. koop er nooit meer een van dit merk’

‘Na drie jaar is onze Whirlpool in dezelfde prijsklasse overleden. Gemiddeld 4 wassen per week. Het bedieningsgemak is groot, maar qua materiaalkeuze levert Whirlpool wegwerpmachines. Volgens mij is het water- energie en grondstoffengebruik voor productie en recycling vele malen groter dan de besparing door zuinige wasprogramma's. Al met al een slechte koop voor je portemonnee, tijd, humeur en milieu.’

‘Ons oog viel voor deze wasmachine vooral omdat deze er zo geweldig uitziet en de nieuwste snufjes zijn aanwezig. Helaas door het zeer weinige waterverbruik en daardoor ook het slechte spoelen komt de was er met flinke wasmiddelresten eruit. En het ergste is dat de boorden van bv, T-shirts helemaal verloemeld zijn.’

Opmerkelijk is dat hij er in de reviews op Kieskeurig over het algemeen heel wat beter uit komt op een enkele uitzondering na. uit. En dan zit ik me toch af te vragen wat er hier aan de hand is.

Vervolgens heb ik naar de Beste uit de test gekeken, de Siemens WMN16T3471 die hele positieve reviews heeft zoals:

‘ Een geruisloze wasmachine die uitstekend en makkelijk zijn werk doet. Eenvoudig bedienbaar, goede instructies en veel extra functies. Eerste ervaringen zijn bijzonder goed. Hij centrifugeert duidelijk beter dan het oude toestel.’

‘Het lage geluidsniveau valt mij op. Zelfs tijdens het centrifugeren zou hij mij nog niet uit mijn slaap houden. Ik ben de gebruiksaanwijzing nog aan het uitpuzzelen’

‘Voordelen: Makkelijk te bedienen Geen ingewikkelde programma's Stiller dan verwacht Wast goed schoon Centrifugeert goed Nadelen: Nog geen nadelen kunnen ontdekken’

‘We hebben deze wasmachine nu 2 maanden en zijn er erg tevreden over. voor mij was het lage geluidsniveau doorslaggevend.het is inderdaad een erg stille machine. Centrifugeren geeft natuurlijk het meeste geluid, maar desalniettemin geen erg hard geluid. tijdens de normale taken is de machine echt heel stil.Over de rest kan ik kort zijn: het display en de bediening is erg simpel en direct. de wasprestaties zijn meer dan uitstekend. ik hoop dat hij weer 15 jaar mee gaat zoals de vorige siemens.’

Ook op Kieskeurig wordt hij positief beoordeeld met een gemiddelde score van 8.7 maar dat zijn 453 reviews en ik ben maar niet begonnen met die allemaal door te lezen.

Natuurlijk maak ik de Consumentenbond geen verwijt maar het is natuurlijk wel zo dat de testen van de Consumentenbond momentopnames zijn die niets zeggen over toekomstige mankementen en levensduur.

De reviews op de Consumentenbond acht ik betrouwbaar maar ik heb nu grote twijfels gekregen over de reviews op Kieskeurig want het is natuurlijk al bekend dat die manipuleerbaar zijn daargelaten de vraag of en op welke schaal dat gebeurt. Zelf vinden ze zich overigens heel betrouwbaar

De vraag is hoe wij nu naar al die Consumententesten moeten kijken omdat zij als momentopname toch niet zo veel zeggen over het toekomstige gebruik. Voorts hoe we er voor kunnen zorgen dat reviews betrouwbaar zijn want daar heb ik nu toch zo mijn twijfels over.

Maar misschien zie ik spoken die er niet zijn. En als dat zo is dan mogen jullie dat natuurlijk ook zeggen.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Dat is een probleem waar al eerder over gesproken is . Het testen van nieuwe producten zegt heel weinig over een te verwachten levensduur. Wel wordt vaak gekeken naar degelijkheid van de constructie , maar dat zegt ook niet alles. Reviews zouden een mooie aanvulling kunnen zijn mits betrouwbaar. Aangezien iedereen reviews mag geven , ook als er economische belangen spelen , zullen die nooit helemaal betrouwbaar kunnen zijn. Bijkomend probleem is ook dat fabrikanten al snel weer met een opvolger komen tegen de tijd dat bekend wordt wat een goed of slecht product is. Ik zie hier nog geen goede oplossing voor en kies daarom liever voor een merk waarvan bekend is dat de levensduur normaliter goed is . Ook slechte persoonlijke ervaringen met bepaalde merken weeg ik mee. Dan kijk ik bij de testverslagen , welk type me het beste bevalt. Die gaat het dan worden . Vervolgens is het zoeken naar de goedkoopste aanbieders. Daarna mag de dorpswinkel hem leveren als zijn prijs ook redelijk is. Mag van mij best iets duurder zijn als het maar niet te gek is. Dan heb ik ook service om de hoek.
Reputatie 7
Badge +5
Een heel goed antwoord @E.T. Wiersum en ik ben het ook helemaal met je eens en ga dan ook helemaal met je mee. Ik stuitte inmiddels op een link die mijn vraag en jouw antwoord ook al goeddeels beantwoordt / bevestigt.

En tja, ik zal niet de eerste of enige zijn met dit soort vragen maar het is goed dat dit soort vragen toch met regelmaat een beetje fris worden gehouden.
Problemen met de reviews op Kieskeurig is dat er vaak relatief kort na aanschaf een review wordt geplaatst. Dat zegt ook helemaal niks over de levensduur. Vaak zie je beoordelingen over levensduur erg positief waarbij de reviewer het product nog maar een fractie van de te verwachten levensduur in gebruik heeft. Dat is voor eens site als Kieskeurig wel een issue en maakt voor mij de review volledig ongeloofwaardig. Cognitieve dissonantiereductie.
Reputatie 7
Badge +5
Inderdaad @Kattenkop, dat viel mij ook op dat de meesten dan zeggen 'paar maanden in bezit' of zelfs nog korter. Vraag me toch af of we hier met zijn allen iets aan kunnen doen.

Over Kieskeurig hebben we natuurlijk geen zeggenschap maar wellicht is het een idee dat de Consumentenbond in haar testen in blad en op de site promoot om als je zo'n product hebt dat product ook te reviewen en, afhankelijk van het product, dat ook na een bepaalde tijd weer te doen tot dat het product uit de handel is genomen of is vervangen door een nieuwer product van dezelfde fabrikant. Ik bedoel, IT-technisch moet dat toch mogelijk zijn. Los daarvan kun je natuurlijk bepalen dat alleen Consumentenbondleden dat mogen doen voorzien van hun lidnummer of hun adres (wat dan natuurlijk niet in de review komt te staan) maar wel een controlemiddel voor de Consumentenbond is dat we niet met een beroepsreviewer hebben te maken maar met eerlijke consumenten die het product ook daadwerkelijk in hun bezit hebben.

Zonder dit nu opzettelijk beraamd te hebben doe ik dat zelf toevallig ook al met een printer die ik heb en waarover ik zeer tevreden ben. Zie mijn reviews

En dat is voor leveranciers en fabrikanten natuurlijk ook een aanmoediging om alleen goede producten op de markt te brengen, als dit althans van de grond kan komen.

Vindt iemand dit een goed idee of misschien niet? Aanvullingen?
Reputatie 1
Badge
Hartelijk dank voor jullie kritische blik en meedenken.

Het volgen van leden in hun ervaringen na een aankoop vinden we een goed idee. Eentje waar we intern ook al vaker over gehad hebben. Voor het project tandenborstels gaan we een pilot starten om te zien of dit bruikbare informatie oplevert, zie ook: https://community.consumentenbond.nl/zorg-gezondheid-7/levensduur-elektrische-tandenborstels-16426.

Wordt vervolgd dus!
Reputatie 7
Badge +5
@Elles van Steijn OK, ik moet het verder uit handen geven. Maar naar mijn mening is het niet te moeilijk. Met Bart Lucassen ben ik van mening dat levensduurtests onder laboratoriumomstandigheden wellicht tijdrovend en duur zijn en dan ook nog niet eens de gewenste uitkomsten geven. En juist daarom zijn echte gebruikerservaringen van gebruikers zo waardevol. Het enige wat je daarvoor moet doen is het creëren van de juiste IT-omgeving en juist dat lijkt me helemaal niet zo duur. Sterker nog, die is er al maar zou wellicht wat uitgebreid kunnen worden, en natuurlijk alleen toegankelijk voor Consumentenbondleden, althans om reviews te plaatsen. Natuurlijk mogen ook niet-leden dat wel lezen. En natuurlijk is het zo dat producten op een gegeven moment weer vervangen worden door nieuwe producten maar producenten zijn natuurlijk niet gek. Die krabben zich natuurlijk ook achter de oren als juist dat product zo goed gereviewd wordt en vragen zich dan af of ze wel tot vervanging moeten over gaan.

Sterker nog, jaren geleden is er een thuiswerktest verschenen over fotopapier. 123inkt kwam daar bijzonder goed uit met hun fotopapier. Het is dus niet zo gek dat dat fotopapier nu nog steeds te verkrijgen is bij 123inkt.

Enne @E.T. Wiersum 'Het sentiment van mevrouw/meneer Wiersum?' HAHAHAHA!!!
Reputatie 7
Badge +6
Alles is mogelijk tegenwoordig en aan de buitenkant bekeken zegt niet alles . Wiersum is een vent . 🤔😉😋

Reageer