Consumentenbond.nl

Robotstofzuiger die je huis in kaart brengt en deze data verkoopt?

Reputatie 2
Badge +3
‘Roomba brengt je huis in kaart en fabrikant iRobot wil deze data verkopen’ kopten deze week verschillende nieuwssites. Inmiddels zijn er ook kamervragen over gesteld.

Om ‘slim’ over de vloer te bewegen, brengen robotstofzuigers de ruimte in kaart. De fabrikant van de Roomba robotstofzuigers, iRobot, sprak de intentie uit deze data te willen delen met grote spelers als Google en Amazon. In eerste instantie leek het erop dat de CEO het had over 'verkopen', maar dit is gerectificeerd naar 'delen'.
Het gebruiken van deze informatie zou een stap voorwaarts zijn voor slimme apparaten in je ‘smart home’. Hiervoor moet de consument wel toestemming geven. Volgens iRobot zijn consumenten daar vast bereid toe, in ruil voor de toegang tot smart home functies.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken! Zou je hiervoor toestemming geven?

Wat zou je daarvoor eventueel terug willen krijgen? Zie je het als een stap voorwaarts in de ontwikkeling van slimme apparaten / Internet of Things? Of juist als een stap achterwaarts in de bescherming van je privacy?

Lees meer over slimme apparaten en houd onze website in de nazomer in de gaten voor een test robotstofzuigers!

14 reacties

Ik voeg er drie bereids bekende praktijken aan toe en vraag me inmiddels af of we het met een insluipend fenomeen te doen hebben en we hieraan zèlfs zullen (moeten) gaan wennen:

1 - Wie een huis via Funda (ver-)koopt, moet begrijpen, dat alle gegevens openbaar zijn gemaakt. Is dàt een ander probleem dan de slimme stofzuiger, die rondneust?

2 - De duitse ANWB (ADAC) berichtte vorig jaar al over nieuwe slimme auto's, die behalve technische gegeven voor de monteurs méér uitlezen. O.a. waar de auto zich bevindt, waar geparkeerd wordt, bij welk benzinestation het meest getankt wordt, hoeveel personen zich momenteel in de auto bevinden, het gewicht van de lading in de kofferbak, of er een raampje openstaat, de audio-apparatuur aanstaat enz. enz.Alle sensoren bevinden zich in de auto zèlf.

Echter in tegenstelling tot opgeslagen technische gegevens over vloeistoffen, bandenspanningen, remschijven enz. (waaraan we ons niet storen), worden de nieuwe gegevens continue naar de autoproducent doorgestuurd ... en aan wie deze gegevens doorverkocht worden bleef tot nu toe nog een raadsel.

3 - Slimme energiemeters zullen binnenkort per uur een flexibel tarief gaan aanbieden (bij gas per dag), waarmee ons energie-gedrag prima in kaart gebracht zal kunnen worden.

M.a.w. Ik vermoed, dat we eraan moeten zullen gaan wennen en de spionage niet meer gestopt kan worden, omdat de te behalen voordelen voor klanten de doorslag gaan geven. (zie o.a. de AH-bonuskaart, waarvan niemand weet wat ermee gedaan wordt).

The Internet of Things, daar ben ik geen voorstander van. Al was het maar het risico dat er door kwaadwillenden misbruik van kan worden gemaakt.

We hebben een smart-tv, maaar we hebben het afgesloten van het internet.

Ook een robotstofzuiger, speakers, een auto, een koelkast, een thermostaat zou ik indien mogelijk afsluiten. Indien dat niet mogelijk is zou ik met het oog op veiligheid en privacy niet tot aankoop overgaan.

Het auto-verhaal van de ADAC ging nog een stap verder.

Drie autoproducenten, die overigens deze 'spionen' al in de nieuwe series inbouwen, werden gevraagd of het mogelijk was om een nieuwe auto te bestellen zònder deze software ... er is hier nooit een antwoord op gekomen.

Bij de slimme meters zie ik dezelfde trend, je kunt hem (nog) wijgeren, maar ooit zijn ook de traditionele meter niet meer voorradig. Wanneer de oude meter wordt afgekeurd, moet men dus een slimme meter nemen, máár, die kan toch worden uitgezet? Komen er binnenkort aantrekkelijkere flexibele energietarieven ... zal de consument uit zichzelf het hoofd in zijn schoot leggen en wordt financieel benadeeld, wanneer hij/zij/het dit spelletje willen volhouden.

Ik kan me voorstellen, dat i.p.v. de te dure kastjes van de verzekeraars in de auto de gegevens nu via auto-spionnen' ingekocht kunnen worden en auto's zonder 'gegevensverzamelaars' ooit een hogere premie zullen moeten gaan betalen. Of deze systemen al een voorbereiding op rekeningrijden zijn? Dat zou de Consumentenbond eigenlijk moeten weten, zitten ze bij grote beslissingen toch altijd mee aan de ronde tafel.

Consumenten zijn echter minder belangrijk dan producenten en de Staat laat dat overduidelijk zien en merken! We missen uiteindelijk een grote, krachtige lobby voor consumenten, die niet alleen meer mee aan tafels mogen zitten ... en verder géén invloed kunnen uitoefenen (de ADAC is nu werkelijk geen kleine organisatie die de belangen van consumenten moet vertegenwoordigen, maar gewoon geen antwoord op gestelde vragen krijgt).

NB. Enkele minuten na het plaatsen van deze post krijg ik alweer een negatieve waardering. Moet ik nu nog steeds geloven dat deze anonieme figuur NIET bij de Consumentenbond werkt?).

Reputatie 2
Badge +3
Heel goed dat de Consumentenbond hier vraagtekens bij zet! Uit dit artikel blijkt al dat iRobot gevoelig is voor een slechte reputatie.Niettemin zou ik nooit een bedrijf vertrouwen dat jou privacy belooft. Hoe vaak hebben Facebook en Google hun voorwaarden niet veranderd en eerdere beloften gewoon gebroken? En wat gebeurt er als een bedrijf wordt overgenomen door een ander bedrijf met minder scrupules?

Ik zou geen product willen kopen met verbinding naar internet als dat niet nodig is.En in dit geval is dat helemaal niet nodig. De kaarten kunnen net zo goed in die stofzuiger zelf worden opgeslagen. Het zou zelfs mooi zijn als je die kaarten dan ook zelf kon bekijken op je computer. Handig. Het is toch jouw huis?

Soms kan het nodig zijn dat één apparaat met een ander apparaat in je huis informatie moet uitwisselen. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat de stofzuiger de kaarten wil opslaan op je NAS. Maar dan hoeft dat alleen maar binnen je thuisnetwerk te gebeuren. Als er al gegevens naar het internet moeten gaan, dan zou je daar de volledige controle op moeten hebben. Daar betaal je dan voor. Dit is toch allemaal technisch mogelijk? Er zijn toch ook opslagproviders die jouw documenten in de cloud willen zetten, zonder dat ze de mogelijkheid hebben daar in te neuzen? Ja, je moet er voor betalen. Maar voor niks gaat de zon op.

Wat ik verder ook een discutabele ontwikkeling vindt, is het feit dat een andere grote "consumenten"-organisatie, de ANWB, een autoverzekering uitgeeft met korting als je je rijgedrag maar aan hen doorgeeft, en daarmee kunt bewijzen dat jij veel beter rijdt dan al die andere Nederlanders. Natuurlijk denkt iedereen dat ie beter rijdt dan de andere Nederlanders. Forumlid Klein stipte dit al aan met het voorbeeld van de ANAC. Maar, er wordt véél meer informatie naar de ANWB verzonden. Wat gaat men hiermee doen? Zij weten precies waar je bent geweest met de auto. Verzekeringen waren oorspronkelijk bedoeld als een sociale uitvinding: door solidariteit samen zorgen dat we calamiteiten kunnen opvangen. Nu lijkt het erop dat er gewoon data (=geld) bijeengegraaid wordt.

Hopelijk houdt de Consumentenbond de solidariteit nog in ere. Volgens mij is dat over een paar jaar weer heel modern en "hip".

PS @hänschen klein. Geef gewoon je mening, die is waardevol. Ook al zijn er mensen die het niet met je eens zijn.

Reputatie 2
Badge +2
Of het nu gaat om robotstofzuigers, auto's of contactloos betalen. De consument wordt gelokt met mooie beloftes en kreten als, gemak, voordelig, veilig, gezond en ga zo maar door.

Het enige dat de consument koopt is ongemak, nadeel, gevaar en ongezond. Daarnaast VERkoopt de consument zijn gehele privé en is daarmee overgeleverd aan de commercie (incl. zijn/haar gezondheid).

Als voorbeeld nog maar even de banken. Contactloos betalen is het helemaal op dit moment. De rente op spaarrekeningen en (waar ze nog bestaat) op betaalrekeningen is schandalig laag. Er is zelfs al diverse keren gesproken over een negatieve rente. De enige reden waarom dit nu nog niet gebeurt is dat men bang is dat rekeninghouders massaal naar de bank gaan om hun rekening leeg te halen en het geld in de spreekwoordelijke oude sok te stoppen.

Met het invoeren van contactloos betalen wordt 'analoog geld' binnen enkele jaren overbodig en dus afgeschaft. Niets staat een negatieve rente nog in de weg, want je geld opnemen KAN eenvoudigweg niet meer. Gemak dient niet de mens maar opnieuw de financiële sector!

En zo glijdt de samenleving steeds verder af en worden zelfs de 'Hungergames' ooit nog eens realiteit.

Een stil of luid protest!

Wat het 'controleerbare' betalen betreft (ik meen dat cash moet blijven) heeft mijn AH inmiddels vijf van de zes kassa's op PINNEN gezet. Vreemd, want èn bij AH èn bij de Lidl staan de langste rijen altijd bij de cash-kassa's. Ik sta daar uit principe en vraag hardop vaak, waarom er maar één cash-kassa (open) is ...

Ik zie het als een verdere stap naar het cash-loos betalen in het voordeel van ... ?

Ja, van wie eigenlijk?

nee natuurlijk niet

Reputatie 2
Badge +3
Het is al een oudje, maar ik dacht: dit is toch een goede illustratie. Want wie zou hier dan werkelijk toestemming voor geven?

Ga ik niet mee akkoord.

Badge
Hiervoor zou ik zekergeen toestemming geven.

Ik ben het er niet mee eens. Het is maar fijn dat de consument toch nog een eigen mening kan geven, er word al veel te veel data van ons opgeslagen, waar wij geen echte weet van hebben. Dus, van mijn zijde; NEEN.

Overigens, zal ik nooit een automatische robotstofzuiger aanschaffen, ik heb nog 2 gezonde armen en benen, en beweging is iets dat ons steeds meer word afgenomen als wij met de groeiende automatisering mee blijven gaan.

Badge
ik hoef geen robot stofzuiger .

PS @hänschen klein. Geef gewoon je mening, die is waardevol. Ook al zijn er mensen die het niet met je eens zijn.

Geplaatst door Silex op Aug 6, 2017.

Bedankt (óók aan de andere reageerders), voor deze opmerkelijke opstekers!

Ik zal op een (re-)actie van de beheerder moeten wachten om van deze stalker (die zich straks weer gaat melden) verlost te worden. Het voelt als een 'in de steek gelaten worden'!

Reputatie 5
Badge +7

Ik zal op een (re-)actie van de beheerder moeten wachten om van deze stalker (die zich straks weer gaat melden) verlost te worden. Het voelt als een 'in de steek gelaten worden'!

Geplaatst door hänschen klein op Aug 12, 2017.

Beste hänschen klein, zoals al eerder aangegeven, kun je opmerkingen over het beheer van dit forum kwijt via community@consumentenbond.nl. Het is niet de bedoeling daarvoor het forum te gebruiken. Laten we nu weer teruggaan naar het gespreksonderwerp, dataverkopende robotstofzuigers.

Reageer