Vraag

Rookgasafvoer vervangen verplicht bij nieuwe CV Ketel?

• 24 November 2021
  • 3 reacties
  • 54 Bekeken

Goedemorgen,

In Oktober vorig jaar hebben wij een nieuwe CV-Ketel laten plaatsen. Aangezien ik hem goed wil onderhouden, heb ik besloten een onderhoudsabonnement af te sluiten. Dit is bij een ander bedrijf dan degene die de ketel heeft opgehangen. Eergisteren is de inspectie van de ketel geweest om te beoordelen of de ketel in het onderhoudsabonnement mag. Bij de inspectie is aangegeven dat het bedrijf dat de ketel heeft geplaatst bij de plaatsing ook de rookgasafvoer had moeten vervangen en dat dit sinds 2012 verplicht is bij het vervangen van een CV-Ketel. Mijn vraag is of het vervangen van de rookgasafvoer inderdaad verplicht is bij het vervangen van een de CV-ketel en of ik hier nog stappen mee kan ondernemen naar het bedrijf dat de ketel heeft opgehangen. Het vervangen van het rookgaskanaal kost mij nu namelijk € 350,-.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Al veel langer werd aangeraden om bij vervangen van de ketel de rookgasafvoer ook te vervangen omdat de levensduur op ongeveer 15 jaar gesteld wordt bij moderne HR-ketels . Dat is dezelfde gemiddelde levensduur als van een ketel . Dit jaar schijnen de regels nog weer aangescherpt te zijn . Met wat zoekwerk moet dat te vinden zijn . Geen risico nemen met je gezondheid voor die € 350,- Gewoon doen .

Badge +3

https://www.rookgaskanaalinspectie.nl/regels/

Reputatie 7
Badge +6

Dank , @RonaldD 

Reageer