schilderdienst Consumentenbond

  • 29 mei 2020
  • 41 reacties
  • 2110 Bekeken

Ik heb getracht op de site de service schilderdienst in te vullen. Nadat ik alles had ingevuld (mijn hele huis moet geschilderd worden) kwam het bedrag uit op € 567,00. Dan kan toch niet kloppen. Ik heb het tweemaal geprobeerd en steeds kwam dat bedrag er uit. Aangezien € 1,250 het minimum is kon ik niet verder. M.a.w. van die berekening klopt niets. Ik heb dat gisteren ook nal gemeld bij de consumentenbond en zouden het nagaan. Daar na niets meer vernomen.


41 reacties

Reputatie 2
Badge +4

Beste @H.G.C. van Kuyen , allereerst mijn excuses dat u nog niets had gehoord. In de tussentijd hebben we uw melding intern wel bekeken. We hebben geprobeerd uw situatie na te bootsen, maar dat is helaas niet gelukt. Aan deze kant werkt alles naar behoren. Dat laat onverlet dat er wel een probleem kan zijn in een bepaalde versie van een bepaald type browser. Ik zou iemand contact kunnen laten opnemen met u om te bekijken waar u precies tegenaan loopt en hoe dit op te lossen. Hiervoor wil ik u verzoeken een privébericht naar mij te sturen. Met vriendelijke groet, Mark

Geachte heer Drabbe,

Had Firefox als browser en daar ging het dus niet goed, maar heb het nu gedaan met Google Chrome en nu werkt het wel. Bedankt voor de tip.

Met vriendelijke groet,

Henk

Reputatie 2
Badge +4

Beste Henk,

Fijn dat je hiermee verder kunt. Zelf zou ik voor andere gebruikers nog wel graag willen onderzoeken waarom Firefox niet werkte. Gebruikte je een desktop of mobiel. En weet je wellicht welke versie van Firefox het betreft?

Een goed weekend alvast.

Beste Mark,

 

Ik heb een desktop en de versie van Firefox is versie 76.0.1.

 

Met vriendelijke groet,

 

Henk en ook een fijn Pinksterweekend

Wat een teleurstelling...

Heb ik eindelijk (dankzij forumberichten) de schilderdienst van de Consumentenbond goed ingevuld (niet met Firefox, maar Chrome), komt er iemand helemaal uit Breda kijken en vertelt me meteen dat Monumentenpanden niet onder de Schildersdienst vallen.

Heb dat nergens gelezen en dat er dan zo'n accountmanager van Akzo Nobel komt (zelf geen schilder) geeft me ook te denken dat er bij monumentenpanden te weinig winst valt te halen. Dit had ik niet verwacht. Over andere diensten ben ik heel tevreden, maar dit had ik niet verwacht. Graag de website aanpassen om teleurstelling bij anderen te voorkomen.

Reputatie 2
Badge +4

Beste @Anje B. Ik begrijp de teleurstelling. Het klopt dat monumentenpanden niet in aanmerking komen voor de schilderdienst. Dat staat wel vermeld op de uitlegpagina en in de voorwaarden, maar niet in de module zelf. We gaan kijken hoe we deze informatie kunnen verbeteren. De reden is niet dat er te weinig winst valt te halen, maar dat de dienst niet is ingesteld op het bewerkelijke en specialistische karakter van het schilderen van een monument.

Het euvel met Firefox waaraan je refereert, is inmiddels wel opgelost. Dat we op dit moment geen schilders inzetten voor de schouw komt door de grote belangstelling voor de dienst. Hiermee houden we de schilders zoveel mogelijk vrij voor het schilderen zelf. Dit staat verder los van de te schilderen woning. 

Maar nogmaals begrip dat het gebruik van de dienst, door de combinatie van omstandigheden, is tegengevallen. We gaan kijken wat we kunnen doen om dit bij anderen te voorkomen.

Reputatie 1
Badge +1

Beste Mark, wanneer gaan jullie eens aandacht besteden aan wattyl verf? deze verf uit nieuw zeeland en australie, is fantastisch. Ik gebruik het al jaren. Het is milieuvriendelijk, snel droog, watergedragen, en aangezien deze verf vochtdoorlantend is heb je geen last meer van houtrot. Tel daarbij de tien jaar garantie en je wilt nooit meer die oude verven van sigma, sikkens etc.

vrgr

ia

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @Iemand Anders . Ik heb inderdaad van Wattyl verf gehoord en het schijn zeer goede kwaliteitsverf te zijn. Maar het is praktisch nergens verkrijgbaar. Een Friese zelfstandig schilder Herman Boersma schijnt het zelf te importeren en noemt de verf nu Paint4U. Waar haalt u de verf vandaan, o f woont u in Friesland? Groet Leo.

Reputatie 1
Badge +1

leo, ik haal het bij boersma. Mocht je verf willen halen eerst wel even bellen. Hij is niet altijd open. 

Reputatie 7
Badge +7

Oké Iemand Anders bedankt, het is me verder ook duidelijk. En wellicht ook je vraag om aandacht voor de verf, het is tamelijk onbekend en kennelijk nergens anders verkrijgbaar dan bij de schildersbaas importeur hemzelf Herman Boersma. Hij schijnt zelf ook niet veel aan bekendheid te doen en wordt zelfs Einzelgänger genoemd. Mogelijk dat de consumentenbond ook naar meer publiek kijkt om ‘testen’ te doen. Voor de verf zou het natuurlijk wel goed zijn, dan weet jij wat hij werkelijk doet, welke plaats hij inneemt enz. Groet Leo.

Reputatie 1
Badge +1

Leo mijn bericht was dan ook vericht aan Mark. Ik neem aan dat jij geen cobo medewerker bent. 

Reputatie 7
Badge +7

Beste @Iemand Anders , dat heb ik helemaal begrepen. Ik filosofeerde slechts waarom de verf nog helemaal niet getest is dan wel in de publiciteit is gekomen. En aldus snap ik ook je vraag aan Mark c.q. de CB. Maar terecht laat Mark zelf antwoorden. Groet Leo.

Reputatie 2
Badge +4

Beste @Iemand Anders, bedankt voor de (onderzoeks)suggestie. De aangedragen informatie over Wattyl ziet er interessant uit. Een test van buitenverf staat al langer op het wensenlijstje, maar is helaas erg kostbaar en lastig te realiseren vanwege de lange doorlooptijd die nodig is om de te testen verfmerken op een representatieve manier bloot te stellen aan UV, wind, regen, etc. Niettemin is er wel veel belangstelling voor een dergelijke test. Ik zal het nog eens onder de aandacht brengen van de onderzoeksafdeling. Als ik eerlijk ben, denk ik dat het wel lastig wordt om de Wattyl verf mee te nemen in een dergelijke test. Met name omdat we bepaalde eisen stellen aan de verkrijgbaarheid van de producten die we testen. Dat laat onverlet dat we t.z.t. wellicht op een andere manier aandacht zouden kunnen besteden aan deze verf.

Reputatie 1
Badge +1

beste mark bedankt voor je reactie. Deze verf is in europa inderdaad lastig te krijgen. Misschien is het bedreigend voor de grote fabrikanten? Het lijkt mij interessant als er eens een onafhankelijk instituut kijkt naar dit product dat in australië de andere verfsoorten heeft weggeconcureerd. Ik gebruik het nu al meer dan tien jaar en ben er erg blij mee. Geen verkleuring, waterbasis, geen houtrot, pot verf droogt niet uit, na tien jaar even roeren en ik kan plekjes bijwerken. Nadelen zijn er ook, te verven delen moeten goed vlak zijn anders zijn oneffenheden zichtbaar. Beste antihoutrot resultaat krijg je door alle oude verf te verwijderen, dit is nogal veel werk. Ook is de verf niet erg krasbestendig, dit maakt op een kozijn niets uit, maar een drempel is minder geschikt. 

Badge

Ik heb van de Schilderdienst van deConsumentenbond gebruik gemaakt om offerte te vragen voor het schilderen van dd achterkant van mijn eengezinswoning. Er kwam een plaatselijke schilder langs die probeerde om via dd app een inventarisatie te maken. Omdat hij na drie kwartier er nog niet uit was hoe hij de app moest gebruiken heb ik hem maar geadviseerd er eerst thuis mee te oefenen. Na een week kreeg ik een offerte van maar liefst €4.850! Terwijl ik al een andere offerte had liggen voor minder dan de helft. Omgerekend zou het schilderen van mijn hele eengezinswoning dan €10.000 moeten kosten. Uit ervaring weet ik dat er 80 uur max. voor nodig is om mijn hele huis te schilderen.  Ik kan niet anders dan constateren dat hier sprake lijkt van oplichting, met het stempel van de CB erop. Natuurlijk heb ik bezwaar aangetekend bij de CB en om een onafhankelijke second opinion gevraagd. Niets op gehoord tot nu toe. Snap niet dat de CB zich voor deze kwalijke praktijken leent, eigenlijk onvoorstelbaar zelfs!

Reputatie 2
Badge +4

Beste @Dilya, bedankt voor uw bericht. We proberen met deze dienst gemak en kwaliteit aan te bieden tegen een scherpe prijs. U heeft dat helaas anders ervaren. Uw klacht is bij ons bekend en volgens mij is er wel degelijk al met u contact geweest hierover. Wij hebben onze partner verzocht de klacht nogmaals te bekijken, een second opinion uit te voeren en we zouden graag bekijken waar de verschillen zitten ten opzichte van de andere offerte die u heeft ontvangen. We hopen u hiermee alsnog van dienst te zijn bij het maken van een goede keuze.

Reputatie 7
Badge +6

Het gevaar van dienstverlening via de CB en andere verenigingen is de kans dat hier malafide bedrijven op afkomen . De vertrouwenwekkende naam wordt dan misbruikt . Ik vraag me af of dit initiatief wel een goed idee was.

Reputatie 2
Badge +4

Beste @E.T. Wiersum uiteraard blijft schilderen mensenwerk, maar er is geen kans op een malafide schilder. We werken samen met één partner en daar zit weer een grote partij achter (Akzo Nobel) die garant staat voor de gebruikte verf, de schilders die worden ingezet en de kwaliteit van het geleverde werk. Het idee achter de dienst is juist dat we kwaliteit, gemak en zekerheid willen bieden aan mensen die niet weten hoe ze aan een goede schilder komen of geen zin of tijd hebben om het zelf te regelen.

Het idee achter de dienst is juist dat we kwaliteit, gemak en zekerheid willen bieden aan mensen die niet weten hoe ze aan een goede schilder komen of geen zin of tijd hebben om het zelf te regelen.

Prima initiatief en wat mij betreft mogen jullie meer van dit soort dingen doen. Er zullen altijd mensen zijn die omdat ze in de materie zitten het zelf beter kunnen regelen maar dat geldt lang niet voor iedereen. En dan kan er ook wel eens wat misgaan maar dat kan ook als je het zelf geregeld hebt.

Reputatie 7
Badge +6

oke , @Mark Drabbe . Als prijs en kwaliteit goed bewaakt worden , kan er weinig misgaan mogen we verwachten.

Reputatie 7
Badge +7

Dat klinkt goed en lijkt mij ook helemaal, of althans voor een groot gedeelte, waar. Maar zoals bij de reviews geopperd is, houdt het “bewaken” in, controle, controle en controle, en goede afspraken c.q. voorwaarden en sancties.

Badge

Ik krijg binnenkort een second opinion van de Schilderdienst, zal over het resultaat berichten. Probleem met de Schilderdienst is dat zij een App gebruiken die volstrekt niet transparant is. Welk uurtarief wordt gehanteerd? Hoeveel uur wordt er berekend? Wat is een groot raam? Wat is een klein raam?Etc. Etc. Dan is de hoge prijs ook nog zonder evt houtrot die aangetroffen kan worden en moet je 20% aanbetalen maar kun je geen harde afspraken maken wanneer de schilder dan uiteindelijk (in mjjn geval na een half jaar!) komt. Ik vrees dat veel CB leden de dupe kunnen worden van een te hoge prijs. Of zoals de schilder tegen mij zei:”kwaliteit mag betaald worden”, ja dank je de koekoek als je 200% van de gemiddelde marktprijs hanteert! Jammer is ook dat de CB zich niet als partij beschouwd bij een conflict, maar naar de Schilderdienst terugverwijst. 

k vrees dat veel CB leden de dupe kunnen worden van een te hoge prijs. 

Dat zou kunnen maar je kunt niet extrapoleren vanuit één incident, dat is een beetje dom.

Reputatie 7
Badge +7

Ik was het met de voorstellen van een aantal forumleden eens.  En dat is overigens nog wel zo, omdat ik ervan uitgaat dat alles goed bedoeld is. En als de kwaliteit en prijs goed bewaakt worden, kan het consumenten die minder van het vak afweten, goed helpen.

Maar ik kom ook tot de conclusie dat ik zelf ook niet zoveel van de schilderdienst en hun handelen en uiteindelijke doel afweet. Ik ga er dan even vanuit dat @Dilya de volledige waarheid spreekt. En dan hoor ik toch merkwaardige dingen Als je een schilder(dienst) inschakelt, c.q. een offerte laat maken, wil je toch tenminste weten wat voor werk er gedaan moet worden, hoelang dat duurt, wat het uurloon is, en uiteraard naast de uurkosten, de overige kosten van verf en eventuele reparaties. En @Dilya  noemt nog veel meer, wat eventueel van minder belang kan zijn, maar de essentiële onderdelen  moeten toch onderdeel uitmaken van de schilderdienst, van het contract, de voorwaarden, de offerte c.q. het bewaken van prijs en kwaliteit. Als het allemaal waar is wat @Dilya zegt dan zal er toch nog wat moeten gebeuren wil het initiatief van CB en schilderdienst positief genoemd kan worden. Ik ging  ervan uit dat genoemde punten in orde waren, maar waarschijnlijk ligt het toch allemaal anders en weet ik er te weinig van. Vraag ik me toch af, wat mag je dan verwachten?

Reputatie 2
Badge +4

Beste @L.J.F. de Ruiter, het doel van de dienst nogmaals is dat we dat we kwaliteit, gemak en zekerheid willen bieden bij het vinden van een schilder. We richten ons op de ‘standaard’ schilderklussen en proberen op voorhand zo goed mogelijk te communiceren dat bijvoorbeeld monumentale panden of huizen met houtwerk in slechte staat, niet in aanmerking komen. Zie ook https://www.consumentenbond.nl/verbouwen-en-klussen/hoe-werkt-de-schilderdienst. In de app is het mogelijk om vrij nauwkeurig uit te rekenen wat de schilderklus je gaat kosten. Dat is een all-in prijs. De definitieve prijs wordt inderdaad pas bepaald tijdens de schouw. Meestal is deze prijs ongeveer gelijk aan de offerteprijs in de app. Soms valt hij hoger uit, maar een lagere prijs komt ook voor. Je besluit daarna zelf of je wel of geen gebruik wil maken van de dienst. Dus ik begrijp niet wat @Dilya bedoelt als hij zegt te vrezen dat CB leden de dupe kunnen worden van een te hoge prijs. Als je het te duur vindt, dan zoek je toch verder naar een andere schilder?

We bieden de dienst pas enkele maanden aan. We hebben de gebruikers per mail een vragenlijst gestuurd om de eerste resultaten en tevredenheid te kunnen meten. Alle verbeterpunten die daar uitkomen, bespreken we weer met de partner. Dat geldt overigens ook voor de feedback die volgt uit dit gesprek. De doorlooptijd waaraan @Dilya refereert, lijkt op sommige plekken inderdaad een aandachtspunt.

Reageer