Beantwoord

Schutting niet op erfgrens

• 23 September 2022
  • 11 reacties
  • 209 Bekeken

Mijn buurvrouw en mijn partner en ik hebben begin september samen schuttingen laten leveren en plaatsen in onze tuinen.

Hierbij zijn we overeengekomen dat deze enkele centimeters op het perceel van de buurvrouw staan.

Ik wil dit nu goed schriftelijk tussen ons vastleggen. Heeft iemand een voorbeeld brief?

Ik weet dat ik voor het juist vastleggen naar de notaris moet. Maar voor nu vinden we een overeenkomst tussen ons goed.

icon

Beste antwoord door A. Deen 23 September 2022, 12:55

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 6
Badge +4

Ik ben benieuwd naar de meningen van andere forum bezoekers maar vermoed dat een niet notarieel vastgelegd stuk weinig waarde heeft.

Maw wat u samen opstelt heeft weinig waarde. Maar ik ben geen deskundige hierin.

Dat vermoed ik ook.

Reputatie 7
Badge +5

hier was laatst een ‘mr. frank visser doet uitspraak’ over. toen was er ook zo’n geschreven verklaring. ik weet niet meer of dat nou juist eel of niet rechtsgeldig was. 

Dat hangt er vanaf wat u wilt regelen. Als de schutting op de grond van de buurman staat is die de eigenaar, ook als u er beiden aan hebt meebetaald. De buurman, of een eventuele nieuwe bewoner, kan die schutting weghalen, ook zonder uw toestemming. Volgens mij kan ook een notaris daar niets aan veranderen tenzij u denkt aan het verleggen van de erfgrens en het kopen van die grond.

Reputatie 7
Badge +7

In het Burgerlijk Wetboek hoofdstuk 4 staat iets anders. Als de ene buurman een schutting tot maximaal 2 meter hoog wenst op te richten in de achtertuin, dan is de andere buurman verplicht daaraan mee te werken en de helft mee te betalen. De buren blijven dan standaard elk voor de helft eigenaar en de schutting dient op de erfgrens te staan.

Maar we leven in een vrije wereld. Dus beide buren mogen overeenkomen dat die schutting naast de erfgrens wordt gezet. Dit kunnen ze mondeling overeenkomen maar ook schriftelijk en hun handtekening laten legaliseren op het gemeentehuis. Het is niet verboden een overeenkomst bij de notaris te laten opmaken. Alleen, die gaat het niet toevoegen aan de koopakte. Het blijft een losstaande vaststellingsovereenkomst tussen twee eigenaren. De ene buurman geeft een erfdienstbaarheid aan de andere buurman.

Deze erfdienstbaarheid eindigt weer zodra een van de buren het huis verkoopt. Alleen als de erfdienstbaarheid langer dan 20 jaar bestaat, heeft de andere buurman een recht. Maar anders heeft de nieuwe eigenaar het recht te verlangen dat de schutting weer op de erfgrens wordt gezet. De andere buurman moet daar aan meewerken.  

Het ligt er ook een, hoe groot het wantrouwen is in de buren.

Je kunt ook een nota op beide namen laten maken door de leverancier.
Laat daar ook opzetten hoe de schutting is geplaatst.
Met de tekst “Alles geplaatst zoals overeengekomen met beide buren”

Shutting exact op de erfgrens kan de verzekering moeilijk over doen met schade, weet ik uit eigen ervaring.

Een rechter trekt zich wel degelijk iets aan van aantoonbare afspraken tussen buren. Als een rechter zich alleen iets aantrok van notarieel opgestelde zaken was de rechtspraak erg saai en was er geen lol te beleven aan de programma's van de rijdende rechters. Ik denk dat als je met een wederzijds ondertekende brief komt een rechter op zijn minst onder de indruk zou zijn van de zorgvuldigheid.

Die rijdende rechter programma's zijn best wel een beetje reclame voor de notaris en het kadaster.

Zoals @Jan vertelde is er ook nog het legaliseren van de handtekening.
Dat is iets dat minder dan 2 tientjes kost.
Moest laatst ook iets opsturen en vraag me nu af of dit niet goedkoper dan de notaris gekund had.
Dat was ook alleen maar een legalisatie van de handtekening, maar voor meer als het dubbele tarief.
Een notaris staat borg voor de inhoud en handtekening.
Doe je het bij de gemeente, staan ze alleen borg voor de handtekening.

Heeft iemand misschien een voorbeeld brief?

Reputatie 7
Badge +5

google heeft voorbeeldbrieven.

Je begint met het downloaden van een kadastertekening.
(Via de gemeente, kan ik dat gratis doen van mijn huis.)
Zet daar met een andere kleur de schutting op.
Dan maak je de tekst op een ander vel wat je overeen bent gekomen.
Dus de plek, waarde, wie de eigenaar is.
Met de volledige naam en geboortedatum er bij.
Bij het tekenen, teken je beide met een andere pen.
Maak op alle vellen een gelijk markering teken met de beide pennen.
Alles documenten moet je dubbel hebben, voor beide partijen.

Reageer