Consumentenbond.nl
Beantwoord

Senseo koffiepads bij het GFT afval?

• 19 juli 2019
  • 9 reacties
  • 5569 Bekeken

Badge
  • Nieuwe deelnemer
  • 3 reacties
Thuis heb ik een Senseo koffieapparaat. Ik vroeg me af of de gebruikte Senseo koffiepads bij het GFT afval mogen?

Senseo schrijft op haar website:

2. KUNNEN ALLE KOFFIEPADS BIJ HET GROENAFVAL?

SENSEO®️ koffiepads worden gemaakt van gewoon filterpapier, en kunnen derhalve na gebruik bij het GFT-afval.
In onze SENSEO®️ Milkbased varianten zit een zogenaamde honingraat structuur van polypropyleen. Deze koffiepads kunnen bij het restafval. (Hiervoor is gekozen omdat dit materiaal de smaak van de koffie niet aantast en de vormvastheid biedt die nodig is om de koffiecreamer gelijkmatig te doseren. Uiteraard is voor Douwe Egberts het milieu ook erg belangrijk, daarom moest het materiaal in deze pads ook zo min mogelijk sporen of afvalresten achterlaten.
Douwe Egberts heeft, vóór het op de markt brengen van de SENSEO®️ Milk pads, onderzoek uitgevoerd om inzicht te krijgen in de milieuaspecten van de polypropyleen honingraat. Daaruit bleek dat deze oplossing juist minder milieubelastend is dan het in de magnetron opwarmen van verse melk voor gewone SENSEO®️ koffie en vergelijkbaar is met het drinken van een kop filterkoffie met gebruik van koffiemelk.

Maar de consumentenbond schrijft op haar website:
Koffiepads en theezakjes horen bij het restafval, omdat in de meeste kunststof is verwerkt. Dit wordt gedaan om ze te sealen. Wel bij het GFT-afval mogen koffiedik en koffiefilters met inhoud.

Wie moet ik nu geloven?
icon

Beste antwoord door Fhoog 5 augustus 2019, 20:44

Navraag bij Senseo leert dat de tekst op de website afkomstig is van de Belgische website. Hoewel het dezelfde Senseo pads zijn, gelden in België kennelijk andere normen.

De Senseo pads bevatten wel degelijk kunststof en dienen derhalve bij het restafval worden gedaan. Helaas meldt de Nederlandse Senseo website tot op heden hier helemaal niets over. Zoeken op afal levert geen enkel resultaat op.
Bekijk origineel

9 reacties

@Fhoog
Ik denk dat de info van Senseo klopt. En dat de Consumentenbond, het niet verder heeft uitgesplitst in bepaalde types koffiepads, wat je ermee moet doen, na het gebruik. Vaak is dat ook voor de consument niet geheel goed duidelijk, wat voor soort type koffiepad het precies is. En om geen vervuiling, door troep, wat er niet in thuis hoort, in het restafval te voorkomen, begrijp ik de stellingname, in deze materie, van de Consumentenbond wel.
Badge +8
Hi @Fhoog, we schrijven ook dat je bij twijfel altijd even kunt informeren bij www.afvalscheidingswijzer.nl van Milieu Centraal daar lees je het volgende over koffiepads.
@Imke
Bedankt voor de info.
Goed om te weten, dat het filterpapier van de pads, niet alleen papier is, maar dat daar ook kunststoffen in zitten.
Dat wist ik niet.
Ik denk dat veel mensen dat niet weten !
Reputatie 7
Badge +6
Een drama dat scheiden . Denk je het jaren goed te doen en dan blijkt het nog niet goed te zijn . Ik ben bang dat velen het onbewust niet goed doen , om maar te zwijgen over degenen die het geen lor kan schelen . Als ze hun troep maar kwijt zijn.
Dat scheiden kost mij verdomd veel tijd. Voor de recycling breng ik alles van oud papier, oud karton, oud glas, oude blikjes, oud textiel, en oude schoenen weg, naar een dicht bij mijn huis gelegen plek, waar veel verschillende ondergrondse inzamelbakken staan. Of ik ga naar de supermarkt, waar ik de oude batterijen en oude spaarlampen / Ledlampen kan dumpen in de daarvoor bestemde bakken.
Maar het scheelt wel in je vuilniszak. Bij mij is dat 75% minder rest afval. Scheelt een hoop afvalzakken op den duur. Maar tijd kost het wel allemaal.
Reputatie 7
Badge +6
Kost veel tijd inderdaad . Ook extra opslagruimte die niet iedereen heeft . Wij moeten voor het meeste ook nog 10 km rijden. Dan zien we op de inzamelplekken hoeveel troep er tussen zit wat er niet in hoort. Bakken worden hier heel vaak niet tijdig geleegd waardoor men het er naast kwakt . Ben er nu nog niet uit hoe het zit met die koffiepads . Volgens Senseo mogen sommige niet in de GFT en volgens de link hierboven van Imke geen enkele. En theezakjes ook niet. Altijd gedacht dat het wel mocht.
Volgens mij bedoelde @Fhoog de echte originele Senseo koffiepads. Er ontstaat veel verwarring, omdat de eigennaam "Senseo" ook al vele jaren als een soort van soortnaam gebruikt wordt.

@E.T. Wiersum

Dat van die theezakjes heb ik ook altijd gedacht.

En ja, je moet tegenwoordig een behoorlijke ruimte in de keuken hebben, voor het scheiden van het e.e.a. Anders moet je telkens naar buiten lopen, naar de schuur, of naar beneden naar de kelderbox.

Ja, bij volle ondergrondse bakken, kwakt men het er heel veel naast.
Zonde, als het oud textiel is, want als de zak scheurt, en de inhoud nat wordt, wordt het textiel niet meer hergebruikt, maar vernietigd.

In gemeentes, met ondergrondse restafvalbakken, waarvoor je per stort moet betalen, zie je vaak dit soort wangedrag. Men gaat zijn huisvuil / restafval naar de milieu bakken brengen. En die mensen besparen zo op de afvalheffing. Of men kiepert het in de sloot, of bloemperkjes. Hier in mijn gemeente, hoef je niet per keer voor iedere stort te betalen. En wordt er een heffing opgelegd per eenpersoonshuishouden, of meerpersoonshuishouden. En hierdoor zie je dat soort wangedrag dus veel minder. Maar het is er helaas nog wel. Niet veel, maar toch. Vaak uit gemakzucht van die mensen.
Badge +8
Ha @Fhoog, hebben de reacties hier je al wat verder kunnen helpen?

Mocht er een reactie bij zitten die jouw vraag al heeft kunnen beantwoorden, dan kun je deze aanvinken als 'Beste antwoord'. Zo help je anderen met een vergelijkbare vraag om snel het antwoord te vinden. Dank! 👍🏼
Badge
Navraag bij Senseo leert dat de tekst op de website afkomstig is van de Belgische website. Hoewel het dezelfde Senseo pads zijn, gelden in België kennelijk andere normen.

De Senseo pads bevatten wel degelijk kunststof en dienen derhalve bij het restafval worden gedaan. Helaas meldt de Nederlandse Senseo website tot op heden hier helemaal niets over. Zoeken op afal levert geen enkel resultaat op.

Reageer