Consumentenbond.nl

Silvercrest robotstofzuiger: Wifi activeren

• 23 juli 2020
  • 10 reacties
  • 574 Bekeken

In de consumentengids van juni zag ik het artikel over de Silvercrest robotstofzuiger. Ik zag deze week een aanbieding bij Lidl voor EUR 160,- en heb gezien de positieve review het apparaat gekocht. In het artikel staat ‘de app kregen we niet aan de praat’. Mij lukte het ook niet automatisch zoals beschreven. Er staat wel in de handleiding dat 5 Ghz niet wordt ondersteund. Ik heb het volgende gedaan: 5 Ghz uitgezet en geprobeerd, maar dat werkte niet. Toen kanaal 1 geselecteerd voor 2,4 Ghz en toen pakte de robot het signaal wel en kon ik de app verbinden. Daarna de Wifi instellingen teruggezet en de verbinding werd weer hersteld. Hopelijk blijft het werken nu de automatische kanaalkeuze weer aanstaat.

10 reacties

Reputatie 6
Badge +5

Veel internationale spullen doen het ook niet op kanaal 12 en 13 omdat die in de USA verboden zijn.
In veel routers kun je die ook apart uitzetten.

Badge +8

Dank voor het delen van deze tip, @Koops67:thumbsup:

Nog een ander punt: in het artikel stond dat ook de virtual wall niet werkte (‘geen merkbaar effect’). Net getest en bij mijn werkt deze wel. De robot draait meteen bij als deze de lijn detecteert. Misschien was er iets mis met het geteste exemplaar?

Misschien een domme vraag maar waar zet je 5 Ghz uit, en selecteer je kanaal 1 voor 2,4 Ghz.

Reputatie 7
Badge +6

Je moet dan inloggen op je router. Achterop staat wat je moet typen in je webbrowser, iets van 192.178.168.1.1. Achterop staat ook het wachtwoord. Inloggen is meestal admin en wachtwoord draadloos of zo. Het wachtwoord behoor je direct te veranderen.

Op mijn Ziggo modem heb ik pas 5Ghz als ik dat bij de installatie zo heb ingesteld. Daarna kan ik op pc en mobiel bij Instellingen > Wifi kiezen voor 5 of 2,4. Dus als je die keuze niet hebt is 5 nog niet ingesteld en is er alleen 2,4. Bij 5 is mijn internetsnelheid wel 390 Mbps en bij 2,4 maximaal 72 maar meestal 65.

Klopt. Voor de veelgebruikte Experia box v10 kun je de link ook online vinden, bijvoorbeeld bij Telfort. 5 Ghz staat standaard aan. Je kunt een eigen netwerknaam en wachtwoord kiezen, maar veel mensen weten dat niet en gebruiken wat achterop de box staat. Apple heeft een Airport configuratieprogramma waarin je de instellingen kunt aanpassen.

Ik heb nog een tweede robotstofzuiger gekocht en denk nu te weten waarom het verbinden van de wifi soms niet lukt. In de handleiding staat als stap 1 dat je je smartphone met een 2.4 Ghz netwerk moet verbinden. Als je dezelfde netwerknaam (SSID) gebruikt voor zowel 2.4 GHz als 5Ghz dan kiest de smartphone meestal voor het snellere 5 GHz wifi signaal. Ik heb om een andere reden een 5 toegevoegd aan de SSID voor het 5GHz netwerk (ook een optie in de router/modem instellingen). Daardoor kon ik mijn smartphone zelf met 2.4 GHz wifi verbinden en zag ik ook de robotnaam verschijnen na het ingeven van SSID en wachtwoord. Een andere optie is wat ik beschreef in mijn eerste bericht, namelijk 5 GHz uitzetten (hoewel dat ook niet direct werkte). In dat geval kun je nog proberen b.v. kanaal 1 te kiezen voor het 2.4 GHz wifi signaal.

Bedankt met het meedenken maar uiteindelijk is het gelukt de app te instaleren en registreren met mijn iPad, daarna op mijn Samsung telefoon helemaal uit te loggen pnieuw in te loggen en daar lukt het nu ook mee!

Mooi! Wat mij ook opviel is dat de robotstofzuiger een zwakker wifi signaal niet oppikt. Het koppelen lukt het best door het apparaat evendicht bij de router/modem te zetten.

Klopt👍

Reageer