Consumentenbond.nl

Stelling: espressomachines vragen onnodig vaak om onderhoud.

• 30 januari 2017
  • 5 reacties
  • 828 Bekeken

Reputatie 2
Uit een recente duurtest van de Consumentenbond komt naar voren dat de noodzaak voor het onderhouden van een espressomachine wordt overdreven door fabrikanten. De resultaten van de duurtest vind je hier.

Hoe ga jij om met het onderhoud van je espressomachine? Doe je alles volgens het boekje, of neem je het wat minder nauw met onderhoudsinstructies?

5 reacties

Ik heb een halfautomaat en maal zelf bonen. De espressomachine geeft aan wanneer hij ontkalkt wil worden en dat doe ik dan braaf. Ik gok dat het in de praktijk 4 keer per jaar is. Geen idee of dat (te) vaak is.
Mijn espressoapparaat doet het goed, ondanks dat ik het aangegeven noodzakelijke onderhoud wel eens een maand uitstel. Daarna pak ik wel het hele apparaat aan, dus zetgroep, tablet en ontkalken. Aangezien het een 1 persoons huishouding betreft is het gemiddelde gebruik een kopje of 5 per dag. Een Bosch volautomaat die een aantal jaren geleden als beste koop werd getest. Ik schat dat het onderhoud zo'n 4 a 6 keer per jaar wordt gevraagd. Is dit te vaak ? Mijn DE koffiezetter gaf eigenlijk vrijwel nooit aan te moeten worden ontkalkt. Schoonmaken lijkt me wel goed, ontkalken is eigenlijk niet zo vaak nodig.
Reputatie 7
Ik heb een volautomaat van Bosch (de tweede, de eerste was "op", hij ging lekken, maalde niet geweldig meer (waarom geen keramiek i.p.v. staal?), repareren was net zo duur als een nieuw apparaat omdat ze na al die jaren een paar honderd Euro goedkoper zijn geworden. Ik vind het een fijn aparaat maar na zo'n 150 kopjes moet hij weer helemaal worden schoongemaakt, een rotklus, eerst het binnenwerk, dan een pilletje hier, een pilletje daar, knopje zus, knopje zo. Bovendien zijn die pillen niet overal te krijgen, als je ze bij Bosch bestelt zijn ze duurder dan in een winkel maar hij zet een heerlijk bakkie "Elluk voordeel hep ze nadeel" denk ik dan maar.
Wij hebben een dure espresso machine van VBM en die heeft de eerste twee jaar geen onderhoud nodig. Totaal niets. Na twee jaar bellen en ze komen hem ophalen voor een beurtje en kost 75 euro. Ik denk dan.....hoe komt het dat onze machine geen ontkalking enz. nodig heeft en andere wel ?
Reputatie 7
Wij ... Ik denk dan.....hoe komt het dat onze machine geen ontkalking enz. nodig heeft en andere wel ?

Dat denk ik ook iedere keer maar dan het omgekeerde. Na al die jaren heb ik nog nooit antwoord gekregen, behalve dat het niet aan de hardheid van het water ligt.

Reageer