Stroomverbruik/ Slimme meter: Bezuinigen en regelingen

Reputatie 4
Badge +6

Toch zou ik meer willen weten op basis van een test van de verschillende merken elektrische ketels.

Ik heb zonnepanelen op het dak, met een hoog vermogen. Ze wekken veel meer op dan ik nu gebruik dus er kan nog wel wat apparatuur bij. Panelen desnoods idem. Hoe zit het precies met een zwaardere elektriciteitsaansluiting?

Dus liever geen grove schattingen maar cijfers op basis van goed onderzoek naar concrete toepassingen. Liever geen vooringenomenheid zoals waar sprake van was m.b.t. splitunit airco's.

Ook m.b.t. elektrische Cv-ketels vinden technische ontwikkelingen plaats en die kunnen hard gaan. Net als bij de nieuwe generatie kerncentrales. Ook die komen eraan. Of we dat leuk vinden of niet.

137 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Oja,… hoe zat ook al weer…

• wanneer maak je de meest elektrische energie……. in de zomer?  :nerd:
  • wanneer heb je de meest  energie nodig voor de warmte……. in de winter?  :nerd:

Aha, dus ik zou kunnen overwegen om die energie van de zomer op te slaan om het in de winter te kunnen gebruiken. En wat is dan de beste oplossing?

@Luctor is dat wat je bedoelt? Of verklaar je anders een stuk nader hoe het gewenst is.

We kunnen de nodige suggesties aandragen, maar de natuur kunnen we niet naar de hand zetten.

Hallo Luctor,
Je vraag gaar over cv-ketels die werken door stroom te jagen door een weerstand, te vergelijken met een waterkoker. Daar vinden geen ontwikkelingen qua energieverbruik in plaats want dat kan niet. Van de stroom die er doorheen gaat wordt namelijk al 100% in warmte omgezet. Daar doe je verder niks aan.
Wat je stroomrekening gaat kosten is tamelijk simpel uit te rekenen omdat het rendement van een goed gasketel ongeveer 100% is. Warmte uit gas is op dit moment ongeveer 2,5x zo goedkoop als uit stroom. Dus als je nu 1000 euro per jaar aan variabele gaskosten betaalt wordt dat met een electrische ketel 2500 euro, en heb je daarvoor ruim 10.000 kWh per jaar aan stroom nodig.
Na tien jaar heb je dan dus 25.000 euro aan stroom betaald, voor een doodnormale woning.
Dat wil niemand.
Je kunt op dit moment natuurlijk salderen met je panelen, maar dat duurt niet zo heel lang meer.

Reputatie 7
Badge +6

@Harrie LPP , dat salderen in de huidige vorm is van gezegd dat het gaat verdwijnen . Er is echter ook door de verantwoordelijk minister gezegd , dat zonnepanelen voor de huishoudens aantrekkelijk moeten blijven . Er wordt dus nagedacht over wat er voor in de plaats kan komen . Helaas zijn Haagse beloften vaak geen stuiver waard gebleken . Voorlopig gaat het steeds minder lucratief worden in de komende jaren en of en zo ja wat er voor terug komt is afwachten . We zullen het moeten doen met die Pipo's waar we op gestemd hebben en weten niet wat die gaan doen . Pluspunt is wel dat de panelen en toebehoren steeds beter en goedkoper zijn geworden en vermoedelijk in de toekomst ook nog . Mogelijk vindt Den Haag een vorm van steunen daarom niet meer nodig . Elektrische ketels bestaan . Dan zullen ze ook verkocht worden . Mogelijk zijn ze in sommige gevallen wel een optie . Vaak zal dat niet zijn . De nadelen zijn ruimschoots besproken . 

Reputatie 4
Badge +6

Dank voor jullie reacties. De hoeveelheid stroom die ik jaarlijks opwek is zodanig dat die de extra kosten redelijk kunnen compenseren. Ik woon in het deel van NL waar de meeste zonuren zijn en de opbrengst in de winter ook hoog is. Door de klimatologische verandering zal dat niet minder, eerder meer worden.

Ik ben benieuwd hoe dit verhaal zich verder ontwikkelt.

Reputatie 4
Badge +3

Dan lijkt me, wat eerder genoemd werd nog steeds dat het toekomstige kostenplaatje eigenlijk totaal staat of valt bij het wel of niet betaald krijgen van de terug geleverde stroom.  Lastig om daar nu op te investeren met iets als een elektrische ketel. 

Aan de fysieke mismatch zomer/winter, tussen de feiten die daar bij horen t.a.v. zelf stroom opwekken in de zomer en het stroom verbruik in de winter, is zonder een of andere duurzame opslag  geen ontkomen aan. 

Beter isoleren is meestal DE weg om in de winter significant veel minder energie te hoeven gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de warmtepomp wel in beeld kan komen, als het niet compleet energie neutraal kan. En dan wordt een  elektrische ketel ook naar ratio goedkoper, waarbij nog steeds het rekensommetje van @Harrie LPP opgeld doet: Dat blijft echt, alleen de totale stroom rekening bij een  elektrische ketel wordt wat lager, maar bij een warmtepomp wordt datnog veel meer lager.

Reputatie 4
Badge +6

Ik heb en houd nog een oude meter die sinds de plaatsing van de zonnepanelen terugloopt. Ik ga a.h.w. steeds verder terug in de tijd wat betreft stroomverbruik. Ik betaal voor elektriciteit afgezien van het vastrecht niets meer aan de energieleverancier. 

Ik betaal voor elektriciteit afgezien van het vastrecht niets meer aan de energieleverancier. 

Ik hoop het voor je. Wordt niet boos als het anders uitpakt.

Daarbij vind ik het massaal in de winter gebruiken van in de zomer gesaldeerde stroom een perverse prikkel worden zodra mensen dit massaal op deze manier zouden gaan doen. Het is, zolang de saldering mag, juridisch natuurlijk volkomen correct, maar het resultaat is dat het stroomverbruik in de winter enorm toeneemt, juist op die dagen dat er een enorm tekort aan duurzame energie is: de koude, donkere en windstille dagen in vooral december en januari. Het milieu is daarvan het slachtoffer. Daarom ben ik een voorstander van het geleidelijk maag toch snel genoeg, afschaffen van de huidige salderingsregeling.

Ik heb en houd nog een oude meter die sinds de plaatsing van de zonnepanelen terugloopt. Ik ga a.h.w. steeds verder terug in de tijd wat betreft stroomverbruik. Ik betaal voor elektriciteit afgezien van het vastrecht niets meer aan de energieleverancier. 

Ik zou daar geen beslissingen op baseren want binnen nu en twee jaar wordt die meter gegarandeerd vervangen.

Reputatie 4
Badge +3

De lijst van afgekeurde meters waar ook de aanvulling voor 2021 genoemd wordt is uit.

https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/elektriciteitsmeters-gasmeters-en-warmtemeters

Direct: 

https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/elektriciteitsmeters-gasmeters-en-warmtemeters/documenten/publicaties/2020/20/overzicht-afgekeurde-meters/overzicht

@Luctor misschien heb je nog geluk dat de meter nog niet afgekeurd wordt/is.

Het was wel handig geweest als je het “zomer-opslag” model direct met een oude teruglopende meter adequate had beantwoord… ipv ons te laten rond dobberen… dat stimuleert geen innovatieve suggesties …. hoe er mee om te gaan. Imho is dit type oude meter geen duurzame oplossing, ik sluit me bij @A. Deen’s opmerking aan en ook die van @Harrie LPP dat de prikkel die daarvan uit gaat niet zo prettig is, als iedereen dat zou doen.

Reputatie 4
Badge +6

't Is net als met de kerncentrale, de meter is oud maar gaat mogelijk nog lang mee. Ik begrijp nu wel waarom energieleveranciers zo graag deze meters willen vervangen. Mijn meter draait gewoon steeds verder terug om ooit te eindigen op een stand 0. Ik gebruik niemands stroom, alleen die ik zelf op wek. En daarvoor zou ik dan ”gestraft” worden? En wiens belangen worden door dat agentschap telecom gediend? Deze club stelt richtlijnen op en geeft vergunningen af voor het gebruik van frequentieruimte. Toch even een andere tak van sport lijkt me.

In het buitenland wordt volop elektrisch verwarmd. Niet toevallig zijn veel van die landen verder met het terugdringen van de CO2 uitstoot dan wij, mede dankzij hun kerncentrales. En waarom wel elektrische auto's, die zowel wat betreft de productie als in het gebruik veel elektriciteit kosten, en geen elektrische Cv-ketels?

Misschien zitten we in NL wel op een dood spoor. En dat zou het enige niet zijn.

't Is net als met de kerncentrale, de meter is oud maar gaat mogelijk nog lang mee. Ik begin nu wel te begrijpen waarom energieleveranciers zo graag deze meters willen vervangen. Mijn meter draait gewoon steeds verder terug om ooit te eindigen op een stand 0. Ik gebruik niemands stroom, alleen die ik zelf op wek. En daarvoor zou ik dan ”gestraft” worden? En wiens belangen worden door dat agentschap telecom gediend? Deze club stelt richtlijnen op en geeft vergunningen af voor het gebruik van frequentieruimte. Toch even een andere tak van sport lijkt me.

Zodra de salderingsregeling aangepast wordt zouden mensen die nog een ferraris meter hebben een onredelijk voordeel hebben en dat is rechtsongelijkheid. Het betekent logischerwijze dat al die meters vervangen moeten worden. In België, maar voor zover ik weet niet in Nederland, heeft men blijkbaar belooft dat die meters zouden mogen blijven hangen en gaat men eigenaren zelfs afkopen omdat die meters daar nu ook vervangen moeten worden.

Als u “niet gestraft” wil worden en uitsluitend met uw eigen stroom toe kan is het wellicht een optie de stroom af te laten sluiten. Dan maakt u inderdaad geen gebruik meer van de infrastructuur waar u dan ook niet meer aan mee hoeft te betalen. Heel eerlijk toch?

Reputatie 4
Badge +6

@A. Deen Nee. Die rechtsongelijkheid hebben ‘we’ zelf gecreëerd door weer eens voor de muziek uit te lopen. Dat bedoel ik met NL op een dood spoor. Met het vastrecht betaal ik mee aan de infrastructuur. Dat is eerlijk en dat blijf ik dus doen.

Ik gebruik niemands stroom, alleen die ik zelf op wek.

Dat gaat je in de winter niet lukken. :-) :-) :-)

Reputatie 4
Badge +6

Toch een NBtje. Recentelijk werd weer bevestigd dat slimme meters hackgevoelig zijn. Daar hebben huishoudens met oude meters dus geen last van. Maar inderdaad, ervaringen met elektrische ketels zijn nog niet voorbij gekomen.

En @Harrie LPP : dat lukt tot nu toe verdraaid goed. De omvormer geeft realtime aan hoeveel stroom er wordt opgewekt. Waar ik zelf ook heel opgewekt van word:slight_smile:

Ja, hè, hè. Het is nu zomer.

Maar als je straks op een donkere druilerige Novemberdag ‘s morgens 20 kW voor je electrische ketel nodig hebt doen je panelen helemaal niks. 100 Watt of zo.

Reputatie 4
Badge +6

Nou Harrie, ze liggen al even. Er zijn mindere en betere dagen maar over het algemeen doen deze panelen het ook in de winter goed. Sorry

Reputatie 4
Badge +3

Klopt, maar zolang die oude meter bij @Luctor nog terug kan draaien… heeft ie mazzel, maar het komt bij mij niet visionair/toekomstbestendig binnen, maar het is zoals het is, nu werkt het nog.

Reputatie 5
Badge +4

Ik betaal voor elektriciteit afgezien van het vastrecht niets meer aan de energieleverancier. 

Ik hoop het voor je. Wordt niet boos als het anders uitpakt.

Daarbij vind ik het massaal in de winter gebruiken van in de zomer gesaldeerde stroom een perverse prikkel worden zodra mensen dit massaal op deze manier zouden gaan doen. Het is, zolang de saldering mag, juridisch natuurlijk volkomen correct, maar het resultaat is dat het stroomverbruik in de winter enorm toeneemt, juist op die dagen dat er een enorm tekort aan duurzame energie is: de koude, donkere en windstille dagen in vooral december en januari. Het milieu is daarvan het slachtoffer. Daarom ben ik een voorstander van het geleidelijk maag toch snel genoeg, afschaffen van de huidige salderingsregeling.

Saldering is niet de oorzaak van meer stroomgebruik in de winter, maar simpel omdat het winter is.
Kortere dagen, meer verlichting, koudere dagen, dus de cv pomp draait hele dagen.
Daarnaast moet je de feestdagen in december ook niet weg poetsen met de extra feest verlichting, de vele gourmetstellen die aan staan enz.
Dát is de reden van meer stroomgebruik, de salderingsregeling heeft er niks mee te maken.
Door die regeling af te schaffen zal er eerder een rem op zonnepanelen ontstaan.
Maar of hij echt wordt afgeschaft moet nog blijken, er wordt al flink tegengas gegeven om die te behouden en anders komt er een vervangende regeling.

Reputatie 7
Badge +4

ik heb in dec een opbrengst van 62kWh en in juni 1MWh, qua verbruik is het andersom. als iemand iets goedkoops kan bedenken om het zomeroverschot te bewaren voor de winter, is ie binnen 😉

en die ouwe meter gaat echt weg, anders kan er niet afgebouwd worden. en in volledig afbouwen geloof ik nog steeds niet

en de andere opkomende grootgebruiker in de winter is natuurlijk de warmtepomp.

Recentelijk werd weer bevestigd dat slimme meters hackgevoelig zijn. Daar hebben huishoudens met oude meters dus geen last van. 

Waar is dat recentelijk weer bevestigd en door wie of wat? 

Saldering is niet de oorzaak van meer stroomgebruik in de winter, maar simpel omdat het winter is.
Kortere dagen, meer verlichting, koudere dagen, dus de cv pomp draait hele dagen.
Daarnaast moet je de feestdagen in december ook niet weg poetsen met de extra feest verlichting, de vele gourmetstellen die aan staan enz.
Dát is de reden van meer stroomgebruik, de salderingsregeling heeft er niks mee te maken.
Door die regeling af te schaffen zal er eerder een rem op zonnepanelen ontstaan.
Maar of hij echt wordt afgeschaft moet nog blijken, er wordt al flink tegengas gegeven om die te behouden en anders komt er een vervangende regeling.

Je hebt niet begrepen wat ik bedoel. Als saldering permanent zou blijven bestaan is dat een prikkel om niet op stroomverbruik te bezuinigen in de winter, en dat is pervers omdat het energieprobleem vrij binnenkort al uitsluitend in de winter bestaat.

Verlichting vormt sinds ledlampen trouwens maar een erg beperkt deeel van het stroomverbruik. De term 'gas, water en licht’ is inmiddels een oubollige. De CV-pomp draait in de winter ook geen hele dagen en moderne pompen verbruiken aanzienlijk minder dan ouderwetse. En die gourmetstellen moet je zelf maar eens uitrekenen. De verbruikers van nu zijn veel diffuser.

Reputatie 4
Badge +2

Mijn aanbeveling aan @Luctor: Vervang zo snel mogelijk jouw HR-combiketel door een elektrische combiketel. Zolang de salderingsregeling bestaat profiteer je dan maximaal van jouw reusachtige overschot aan stroom van enkele MWh. Hoeveel m³ gas wil je trouwens vervangen?

Hopelijk kan je dan over een jaar of twee hier jouw succesverhaal vertellen.

Reputatie 4
Badge +6

@A. Deen Agentschap Telecom Jaarbericht 2020 gepubliceerd juni 2021

@Darkfiber Geen dank voor je ongevraagd persoonlijk advies, daar ging het hier niet om. Ik wil net als de topicstarter meer weten over concrete ervaringen met elektrische Cv-ketels.

Reputatie 4
Badge +2

@Luctor Ook mij gaat het om de concrete ervaringen met elektrische cv-ketels. Helaas heeft de topicstarter ervoor gekozen om een gasgestookte HR-combiketel aan te schaffen.  Waarom de elektrische combiketel afgevallen is heeft hij niet geschreven.

Maar andere ervaringsdeskundigen zijn er blijkbaar nog steeds niet, ondanks de (veronderstelde) grote belangstelling. De consumentenbond gaat er hoogstwaarschijnlijk geen test uitvoeren. Jij hebt een groot overschot aan stroom, misschien kan je nog geld besparen - vandaar mijn suggestie.

Ik heb trouwens ook nog een oude terugdraaiende ferrarismeter i.c.m. zonnepanelen, bevalt uitstekend :money_mouth: voor zo lang het nog duurt.

In het rapport “Agentschap Telecom Jaarbericht 2020” staan een heleboel interessante feiten, maar over recente hackgevoeligheid van “smartmeters”/ ”slimme meters” kan ik daarin helaas niets vinden.

Er is wel een persbericht vandaag over de hackgevoeligheid van de digitale infrastructuur voor de energietransitie met diverse links.

@A. Deen Agentschap Telecom Jaarbericht 2020 gepubliceerd juni 2021

Toenemende verwevenheid digitale en energietransitie
Onze taken hebben zich de afgelopen jaren ontwikkeld. Onze focus heeft zich uitgebreid vanuit de binnenste ring (beschikbaarheid) naar buiten (continuïteit, betrouwbaarheid, vertrouwen en gebruik). Door integraal vanuit deze drie ringen te werken, dragen we bij aan de verhoging van de digitale weerbaarheid en veiligheid en integriteit van de digitale infrastructuur. Daarbij zijn we ons bewust van de toenemende onderlinge afhankelijkheden tussen de digitale transitie en de energietransitie. In deze wederzijdse afhankelijkheid signaleren wij risico’s die het waard zijn nader te onderzoeken. Een eerste stap hebben wij in 2020 gezet door te kijken naar cybersecurityrisico’s voor de netbalans als gevolg van de toename van decentrale laadpaalinfrastructuur. Ten tweede zien we dat dit digitale risico in potentie toeneemt door een groei van vergelijkbare decentrale infrastructuur, zoals elektrische auto’s en zonnepanelen (pv-installaties). Een derde risicovraag ligt in de toenemende complexiteit en gelaagdheid van de supply chains en digitale ketens rond het elektriciteitsnet. Een vierde vraagstuk betreft de wijze waarop de balans in vraag en aanbod van alle decentrale eenheden op het toekomstige elektriciteitsnet wordt aangestuurd met behulp van artificiële intelligentie, Clouddiensten en online platformen. Wij zullen daarom in 2021 meerdere onderzoeken starten naar deze risicovraagstukken.

Waar leest u “Recentelijk werd weer bevestigd dat slimme meters hackgevoelig zijn”?

Reageer