Consumentenbond.nl

Suggestie testonderwerp: luchtreinigers

• 27 november 2018
  • 30 reacties
  • 12648 Bekeken

Reputatie 4
Badge +2
Zou het voor de Consumentenbond niet een idee zijn luchtreinigers voor binnenshuis te testen?
Er wordt door leveranciers heel veel beloofd maar het is nauwelijks te controleren of de beloftes kloppen.
En hoe belangrijk is ionisatie en is het belangrijk dat hij ozonvrij is?
Ook moet je filters kopen/vervangen, in heb geen idee van de frequentie van vervanging maar dat zou best wel eens in de papieren kunnen lopen want ik zie filters van 50 euro voorbij komen.

Als ik het heb over luchtreiniger dan heb ik het over een apparaat die pollen/fijnstof uit de lucht haalt middels een apparaat die met een ventilator de lucht in huis aanzuigt en filtert.

Aanleiding voor mijn interesse voor dit onderwerp is dat ik in de woonkamer vaak moet niezen. In de woonkamer hebben we een laminaatvloer en geen huisdieren. Mogelijk ligt de oorzaak in de luchtkwaliteit.

Ik heb het hier niet over luchtbevochtigers want dat is een andere functie en een eenvoudiger techniek. Ik heb trouwens geen idee of de (te lage) luchtvochtigheid voor mensen een probleem voor de gezondheid kan opleveren. Weet wel dat ze vroeger 'bakjes" aan radiatoren hingen waarin water ging dat moest verdampen.

30 reacties

Badge +8
Hi @Rommert , dit zou zeker een goed onderwerp kunnen zijn voor een toekomstig onderzoek. Wist je dat je deze suggesties zelf kunt doorgeven via onze website? Wellicht kunnen we binnenkort dan een artikel of onderzoek over luchtreinigers publiceren.ūüôā
Reputatie 4
Badge +2
@Imke , bedankt voor je link.

Nee dat wist ik niet.
Ik heb nog gezocht waar ik suggesties kwijt kan maar dat heb ik niet gevonden.
Als het er wel is dan staat het er niet duidelijk 😉
Badge +8
@Rommert via deze link kom je direct in de vragenlijst terecht waar je je suggesties kunt doorgeven.
Jazeker verwacht ik dat binnenkort van de consumentenbond. Ik ben toevallig net op zoek naar een goede luchtreiniger met ionisator.
De oude van delonghi sap 150 worden de filters niet meer geleverd. Het hele apparaat is niet meer te gebruiken. Nooit geen delonghi merk meer.
Na wat speuren op internet vraag ik me wel af welke de bacterie en virussen het beste verwijdert. Met een uv lamp of met hepa filter.
Zo n onderzoek lijkt mij ook best wel belangrijk.
De clean air werkt met Uv licht. Andere merken werken met Hepa en koolstoffilters.
Ben benieuwd wat er uit komt.
Groet Albert

Niet slechts zou het interessant zijn maar eerder noodzakelijk. Vooral met het oog op de actualiteit mbt. luchtvervuilende hout-/pallet kachels.

De ellende die omwonenden ondervinden van de rook afkomstig van deze houtbranders.

En dan niet te vergeten ; zij met een longaandoening , copd etc etc etc.

Dus Consumentenbond; ‚Üí Neem uw verantwoordelijkheid.

Reputatie 1

@Rommert

via deze link kom je direct in de vragenlijst terecht waar je je suggesties kunt doorgeven.

De link werkt helaas niet.

Reputatie 7
Badge +7

Bedankt voor je suggestie, @Mischa.

@wendyhk, bovenstaande link werkt inderdaad niet meer. Indien je een suggestie achter wil laten, kan dat in dit topic.

Naast een test, lijkt mij ook een wetenschappelijk onderbouwd verhaal van belang. Er is een groot aanbod, van testapparatuur, luchtreiniging en bevochtiging. In samenhang met alles wat er over je heen wordt uitgestort over isolatie en ventilatie. Het verhogen van de leefbaarheid heeft zo zijn prijskaartje, terwijl de vervuiling in de breedste zin van het woord buitenshuis gebeurt.

Reputatie 7
Badge +4

de lucht die je binnen inademd komt toch van buiten? 

de lucht die je binnen inademd komt toch van buiten? 

Dat is wel heel simpel, de lucht in je huis raakt ook vervuild door o.a. huidschilvers en poep van de huisstofmijt. Zet je regelmatig een raam open waait een gedeelte zo weer het raam uit.
Echter, dat raam open zetten, gaan we steeds minder doen om energie te sparen.
Een stofzuiger zonder hepa filter blaast de stof waar je ziek van word er aan de achterkant net zo hard weer uit. Alleen de rotsblokken onder de stofdeeltjes komen in de zak terecht.
Wil je schone lucht in je huis, begin je eerst met de juiste stofzuiger en dan pas koop je een luchtfilter.

Reputatie 1

Ik wil een luchtreiniger aanschaffen maar ben erg benieuwd wat de testresultaten zouden zijn van de consumentenbond voordat ik deze aanschaf. Zou ik bij deze de consumentenbond mogen vragen om over dit onderwerp een test te doen?  

Badge +8

Dank voor de suggestie, @NoorFloor!

Ik zou ook graag weten of luchtreinigers hun pretenties waar maken. Graag een test.

Reputatie 4
Badge +3

Ik heb diverse geprobeerd en nu staat het huis vol met Venta apparaten,,, Voor mij niets anders meer … Koop een machine die ruim voldoende capaciteit heeft en ja dat kost veel geld. Het is niet anders. 

Reputatie 7
Badge +7

Aanhakend aan een ieder. Elders is ook vraag naar informatie¬† en testen over airco's. Kan men met de zomer al snel op komst niet iets publiceren over airco's, lucht reinigers, maar ook zo gepropageerd de nieuwe¬†luchtkoelers (met water). Het is allemaal in en belangrijke consumentenonderwerpen waar bij men ons¬†nog wel eens¬†wil ‚Äėbedotten'.¬† Groet Leo.

Test van luchtreinigers.

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @G.J.J. Esch¬†. De vraag is er kennelijk van leden, om indien het wederom zo'n tropische zomer wordt wat te informeren over airco's e.d.¬† Kortom nieuwe testen van airco's beveel ik ook aan.¬† Echter je ziet dat men ook veel reclame maakt voor allerhande apparaten die ook ‚Äėzouden koelen‚Äô.¬† Men noemt luchtreinigers, luchtkoelers enz., het zijn helemaal geen airco's en koelen doen ze ook nauwelijks. Maar het ligt op de weg van de consumentenbond daar de mensen nader over te informeren,¬† ik denk dat waarschuwen nog beter op z'n plaats is. Ik hoop zo mijn reactie wat duidelijker uitgelegd te hebben want ik weet niet of u een vraag stelt of een opmerking plaats enz‚Ķ. Groet Leo..

Ja, heel graag goede test van luchtreiniger!

Reputatie 7
Badge +7

Indien er leden zijn die de vraag van de topic niet meer weten, zie dan geheel bovenaan, de topic van @Rommert . Hij vraagt expliciet om een test van luchtreinigers.

Als het louter bijval is de tekst in de reacties Test van¬†luchtreinigers of ja, hel graag goede test van luchtreinigers, dan hoop ik dat ieder op zijn/haar wensen wordt bediend. Als er onenigheid is over luchtreinigers, luchtkoelers, airco's, ventilatoren¬†met en zonder waterkoeling enz. Dan is het niet gek uitleg van al deze artikelen te geven en wat ze kunnen, en vaak wel beloofd, niet kunnen.¬†Velen denken dat het allemaal¬† ‚Äú airco's‚ÄĚ zijn, en dat¬†is beslist niet het geval.

Reputatie 1

Graag een test van luchtreinigers! En de werking van ionisators mbt  virusdeeltjes. Belangrijk voor bijv. mensen die thuis les geven en leerlingen moeten ontvangen op een veilige manier . .ook na de zomer als de ramen dicht blijven.

Heel graag! Zojuist ben ik lid geworden op zoek naar ventilator icm luchtreiniging (mijn partner heeft stofallergie), maar kom helaas niet verder dan jullie test van ventilatoren. Verder helemaal met Dhr. L.J.F. de Ruiter hierboven eens.

Naast het sturen van een linkje om een formulier in te vullen (waarvan de pagina overigens niet laadt) zou het de Consumentenbond en hun moderators sieren om dit ook proactief op te pikken, in deze tropische dagen zijn dit soort tests zeker wel relevant en actueel.

Badge +8

Helaas hebben we inderdaad nog geen test over gecombineerde ventilator/luchtreinigers, @Gebruiker1597205608. De eerdere suggesties om luchtreinigers te testen zijn doorgegeven aan de verantwoordelijke afdeling. Zoals je begrijpt krijgen we dagelijks veel verzoeken binnen en moeten we keuzes maken in welke producten we testen. 

Ook ik zou graag een uitgebreid onderzoek erg waarderen van de Consumentenbond naar luchtreinigers. Niet alleen een vergelijking (welke zijn beter zijn voor de gezondheid en/of portemonnee) maar ook hoe effectief zo’n apparaat in de praktijk kan zijn. Dus tegen slechte luchtdeeltjes in een gemiddeld Nederlands huis met redelijk gezonde bewoners.

Vandaag was zeer fijn stof (pm2.5) hier buiten¬†een paar uur 90¬Ķg/m¬≥, wat mondiaal als zorgelijke waarde beschouwd wordt voor de gezondheid voor een lange termijn. Op zulke momenten ben je erg geneigd een¬†dure¬†aanschaf te doen.¬†Met alleen de lovende websites¬†van fabrikanten weet je echter alleen welke problemen perfect passen bij hun¬†‚Äúoplossing‚ÄĚ. Als leek klinken die oplossingen enorm mooi maar als je dieper graaft blijken ze vaak of niet erg relevant en/of slecht/niet uitvoerbaar.

Liever volg ik het advies van een onafhankelijke instelling die de beste oplossing zoekt voor de complete mix van onze problemen met A) de lucht in huis en B) hoe de mogelijke oplossing(en) het meest effectief in te zetten.

Uw leden werken steeds vaker van huis en het ziet er naar uit dat het nog wel even zo blijft. Gezonde lucht thuis wordt dus ook voor uw doelgroep dus steeds belangrijker!

Denken dat je gezonde(re) lucht in ademt terwijl die lucht op zijn best een heel klein beetje beter is door een peperdure aanschaf met idem onderhoudskosten is toch wel het laatste wat je wilt als trouw lid van de consumentenbond… 

Badge
  • Uit diverse media over luchtbevochtiger¬†met ionisatie, wat ook plaats vind bij bliksem waardoor negatieve ionen ontstaan, welke door de hoge spanning(en) en¬† de negatieve ionen micro organistme vernietigd,¬†wordt steeds meer gesproken over luchtreiniging dmv ionisatie. Het zou de virussen zoals¬†Corona en diverse stofmijten en pollen in huis verwijderen.
  • Hierdoor¬† wordt de leefomgeving in huis zeker in deze periode zeker voor risico groepen veiliger.

De ultrasoon luchtbevochtiger met ionisator beschikt over een ingebouwde ionisator die negatieve ionen produceert voor het reinigen van de binnenlucht en het verrijken van schrale binnenlucht met negatieve ionen waardoor de luchtkwaliteit verbeterd. Negatieve ionen hangen zich aan stofdeeltjes, micro-organismen en andere ongewenste stoffen in de lucht en verbinden deze met elkaar. De deeltjes worden op deze wijze zwaarder dan de lucht, vallen neer en worden zo door de ionisator uit de lucht gefilterd. 

Gaarne een onderzoek en advies, zeker met de voor en nadelen van bovenstaande.

Groet Rijk 

Ook ik ben zeer ge√Įnteresseerd in luchtreinigers. Juist omdat ik in een stad woon en een stad veel verkeer met zich brengt wil ik graag schone lucht in huis hebben. Frisse lucht van buiten is niet schoon, dus heb ik ook een luchtreiniger nodig. Met name op de slaapkamer, omdat je toch een derde deel van je tijd op die plek door brengt. Ik zou willen weten hoe effectief de apparaten zijn voor¬†de verschillende soorten verontreinigingen (pm10, pm2.5, pollen, etc). Maar ook het geluidsniveau in de laagste stand. En de kosten. Niet alleen de aanschafkosten, ook de kosten voor energieverbruik en vervanging van het filter. Speciale aandacht zou ik dan nog willen vragen voor luchtreinigers met ionisator. Is dit effectief? En worden de muren en andere oppervlakken in de buurt niet zwart zoals je bij die losse ionisatoren ziet? Zo'n onding heeft bij mijn¬†thuis al het schilderwerk aangetast (wit wordt grijs).

Reageer