Consumentenbond.nl
Beantwoord

Test Inductiekookplaten

• 3 februari 2020
  • 16 reacties
  • 2212 Bekeken

Waarom zijn in deze test geen inducitekookplaten van het merk BORA meegenomen?. Deze zijn erg populair en horen mijne inziens ook in deze test thuis.

icon

Beste antwoord door Jonne Hage 3 februari 2020, 10:45

@M.A. van Doorn, de modellen van BORA pasten niet in de door ons bepaalde selectie voor de test. De modellen van BORA hebben een ingebouwde afzuiging in de inductiekookplaten. In de huidige vergelijking van 23 geteste modellen van ca. 60cm breed zou een model van BORA een beetje een vreemde eend zijn. Wellicht dat we dit segment in de toekomst wel kunnen testen,dan in vergelijking met andere modellen met ingebouwde afzuiging. 

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 3

@M.A. van Doorn, de modellen van BORA pasten niet in de door ons bepaalde selectie voor de test. De modellen van BORA hebben een ingebouwde afzuiging in de inductiekookplaten. In de huidige vergelijking van 23 geteste modellen van ca. 60cm breed zou een model van BORA een beetje een vreemde eend zijn. Wellicht dat we dit segment in de toekomst wel kunnen testen,dan in vergelijking met andere modellen met ingebouwde afzuiging. 

Volgens onze zeer ervaren en deskundige witgoed leverancier zou een Siemens inductiekookplaat een veel hogere score halen als het aspect ‘duurzaamheid’ zou worden meegenomen, dus hoe lang de kookplaat meegaat. Klopt dat?

Het is voor mij niet duidelijk hoe actueel deze test is. Graag uw reactie 

Badge +8

Beste @Visschers, dank voor je vraag en welkom op de Community! We hebben deze inductiekookplaten in januari 2020 getest.

Bij deze test valt me op dat er geen kookplaten met 5 kookpunten zijn opgenomen.

Daarnaast ontbreekt een test van een veel verkocht en zeer prijsgunstig  model van Inventum IKI9021.

Waarom??

Reputatie 3

@B.C. Goudswaard Klopt, we hebben geen modellen met 5 kookzones getest. We hebben ons in eerste instantie gericht op kookplaten met een breedte van 60cm. Bredere modellen, met 5 kookzones, gaan we in de toekomst wel testen. Ik kan helaas nog niet zeggen wanneer.

Fijn dat jullie deze test hebben uitgevoerd en ik ben blij dat de wegingsfactoren voor het eindcijfer zijn vermeld. Er ontbreekt wat mij betreft wel wat inhoudelijke en achtergrond informatie.

Kan ik ergens meer vinden over hoe de test is uitgevoerd? Wat was de prestatie test met het verwarmen van water? Hoe werd het ‘sudderen’ beoordeeld? Wat moet ik me voorstellen bij een 3,3 voor flex zones? Het gebruik en functionaliteit van flezones is erg interessant, maar er wordt verder niet op ingegaan.

Reputatie 3

@A. B. hier kun je al meer lezen over hoe wij testen.

De prestatietest met water is hoe snel de inductiekookplaat een pan vol met water aan de kook kan brengen op de grootste en op de kleinste pit. Daarbij wordt ook gekeken hoe energiezuinig de kookplaat is, dat is dan weer verwerkt in de score voor energie.

Bij sudderen kijken we hoe goed de kookplaat op de laagste stand bij de grootste en kleinste pit een vloeistof op een relatief lage temperatuur kan houden. Daarbij wordt ook weer gekeken hoe energiezuinig de kookplaat is, dat is dan ook weer verwerkt in de score voor energie.

Bij de flexzone test kijken we naar de hitte distributie, dus of de flexzone een grotere pan gelijkmatig verhit. De lage scores bij veel inductiekookplaten duiden op een concentratie van de warmte op de originele kookzoneplekken. De flexzone is dan het ‘bruggen’ van de twee kookzones tot één bedienbare zone. Dat heeft dus met het (ontbreken van een) aantal inductiespoelen te maken ‘tussen’ de kookzones.

Hopelijk is het zo al duidelijker. 

Badge

Ik heb zojuist de test teruggevonden omdat we aan het kijken zijn naar vervanging van een keramische kookplaat. Mij valt op dat de ‘beste getest’ AEG IKB6430sfb in het testoverzicht nog een richtprijs van 400 euro heeft en nu 4 maanden later dit type alleen nog voor 550 euro te vinden is, 38% duurder. 

Dat een product na goede beoordeling populairder wordt en wellicht iets in prijs stijgt ok, maar dit lijkt wel heel erg op dat er prijsafspraken zijn gemaakt. Geen 520, geen 480, overal 550 euro (en 549,95)

Reputatie 7
Badge +7

Ik weet niet welke test u gevonden heeft, maar de inductiekookplaat AEG IKB6430sfb staat ook in de test voor € 550,- De AegIKB64301FB kost 416,90 in de test. Ik heb ook enkele zaken bekeken, en er is nagenoeg niets aan de prijs veranderd. De AEG IKB64301XB - Inductie Kookplaat kost zelfs 369.- bij bol.com en coolblue , de 1FB inderdaad 550,-, maar dat was altijd al zo.

Badge

Ik weet niet welke test u gevonden heeft, maar de inductiekookplaat AEG IKB6430sfb staat ook in de test voor € 550,-

De testresultaten van de consumentenbond zelf uit het februarinummer 2020:

Badge

Net de online online testpagina’s van de inductiekookplaten gevonden, daarin staan nu de 3 varianten van ditzelfde type in de top 3 in plaats van het afgedrukte artikel.  Verschil zit in de uitvoering van de rand en of er meteen een perilex stekker wordt meegeleverd. Straf prijsverschil nog steeds.

Reputatie 7
Badge +7

De testen die zijn opgesteld door de Consumentenbond schijnen dus qua gids en digitaal te verschillen. Het lijkt mij dat zij dit dan maar nader moeten verklaren. Of wij lezen het verkeerd ??? of er is een vergissing in testen gemaakt op papier en digitaal. Of er zit nog anders een misverstand maar de bewuste kookplaat eindigend op SFB kost een € 550, in de digitale test en in de winkels.. Een richtprijs € 400,- wijkt dan wel erg af,

Ik kook al bijna vier jaar electrisch, en inductie is waarschijnlijk de enige wijze die ik /niet/ gebruik. Waarmee ik wil zeggen, dat inductief electrisch koken bepaald niet de enige wijze is. Mijn gasverbruik is uiteraard gedaald, maar mijn electriciteitsverbruik ook (op andere gronden, maar het is dus niet toegenomen).

Ik kook vooral in een magnetron (op laag vermogen, zeker rijst en pasta) en in een stoomkoker. Was ik geen vegetariër, dan zou ik waarschijnlijk vlees sous-vide bereiden, en dan in een multi-cooker.

Helaas heb ik mijn informatie vooral in het Engels en Duits moeten vergaren.

Graag wil ik reageren op de test 

In de conclusie van de test staat o.a dat bij aansluiten bij hogere vermogens een 2e groep nodig kan zijn ,dat is volkomen juist, deze moet in de meterkast dmv perilex stopkontact aangesloten worden enbin de meterkastbopneen kookgroep (2gekoppelde installatie automaten)

Echter kijk ik bij  aansluiten inductie kookplaten hebben ze het over 2 of 3fasen

De meeste woningen in Nederland zijn aangesloten op 1fase (hier zal je gebruik moeten maken van fornuisgroep 2x (230v +nul) en perilex wcd (max vermogen 2x( 230Vx16A )=7360W

Kon je hier ver boven uit zal je naar een 3fasen aansluiting moeten gaan,en zal de aansluiting door de netwerkbeheerder aangepast moeten worden dmv aanvraag

Veel merken kookplaten hebben niet het juiste schema voor het aansluiten van de inductie kookplaat op een aansluiting 2x(1f+n) [voor een woning met 1fase aansluiting ,ik vind dat een consumenten bond dit moet aankaarten bij de fabrikanten 

Dus GEEN 2fasen maar  2x(1f+n),  dit is een groot verschil

Ik heb twee vragen/opmerkingen over de test vd inductiekookplaten.

1. Twee Bosch inductiekookplaten komen als beste uit de test,een is zelfs de Beste koop, er is wel een aanzienlijk prijsverschil tussen beiden wat ik niet direkt begrijp waarom dat zo is. Zou fijn zijn als ik daar onderbouwing voor kan krijgen.
  2. Het hogere prijssegment komt niet aan bod, meerdere merkens Siemens,Bosch, Miele etc hebben inductieplaten ver boven de 2000 euro. Ik snap dat die niet meegenomen zijn in de test maar ik vind het jammer dat er niet een paar woorden aan besteed is want bij duurder denk je al snel ‘ beter’ . En een kookplaat koop je voor > 10-15 jaar.

Reageer