Consumentenbond.nl

ThermoFoam van ThermoSolutions

• 10 oktober 2018
  • 9 reacties
  • 4382 Bekeken

Goedendag,

Heeft iemand ervaring met het product ThermoFoam? Of met het bedrijf ThermoSolutions?

Ik wil de spouwmuren extra laten isoleren (bouwjaar huis 1988) met dat spul.
Ben benieuwd!
Jaap

9 reacties

Reputatie 6
Badge +6
Hallo @J Koster, ik hoop dat ik iets kan bijdragen. Ik heb geen ervaring met ThermoFoam van Thermosolutions. Ik zie bij spouwmuren onderaan altijd open stootvoegen om de circa 1 meter als inlaat, en onder de raamkozijnen als uitlaat, boven de raamkozijnen weer als inlaat en boven een open spouw als uitlaat die onder het dak uitkomt. Die open stootvoegen maken ze voor de ventilatie van de spouw. Door het buitenspouwblad kan vocht doorslaan of er komt condens aan de binnenkant, daar is de ventilatie dan voor. Loop eens langs je gevel of ze er zitten. Als een spouw 7 cm breed is, is de isolatie 5 cm dik. Als een spouw 10 cm breed is, is de isolatie 8 cm dik. Bij allebei is er dan nog een spleet van 2 cm over tussen de isolatie en het buitenspouwblad bedoeld voor de ventilatie. De eerste laag metselwerk op de fundering heeft ook een open stootvoeg om de circa 1 meter.

Als je de spouw 100% volspuit met foam zou je de ventilatie dan afsluiten. Ik heb wel eens gezien dat ze spouwmuren helemaal volspuiten met piepschuimkorrels. Die zijn wateresistent en eventueel vocht kan tussen de korrels door naar beneden sijpelen en ventilatielucht omhoog.

Hoe dat gaat bij de thermofoam zou ik dus even uitvragen. Ik zie op de website dat ze het op waterbasis maken. Dat laat me denken dat ze waarschijnlijk met stoom polystyreen in de spouw spuiten. Dat is piepschuim. Maar dan niet als korrels maar als een hele lange "slang" van foam die zich in de spouw helemaal opkrult. En dat er dan nog iets aan ruimte overblijft waarlangs vocht nog kan wegventileren. Dan zal het wel goed zijn.