Consumentenbond.nl

ThermoFoam van ThermoSolutions

• 10 oktober 2018
  • 9 reacties
  • 4382 Bekeken

Goedendag,

Heeft iemand ervaring met het product ThermoFoam? Of met het bedrijf ThermoSolutions?

Ik wil de spouwmuren extra laten isoleren (bouwjaar huis 1988) met dat spul.
Ben benieuwd!
Jaap

9 reacties

Reputatie 6
Badge +6
Hallo @J Koster, ik hoop dat ik iets kan bijdragen. Ik heb geen ervaring met ThermoFoam van Thermosolutions. Ik zie bij spouwmuren onderaan altijd open stootvoegen om de circa 1 meter als inlaat, en onder de raamkozijnen als uitlaat, boven de raamkozijnen weer als inlaat en boven een open spouw als uitlaat die onder het dak uitkomt. Die open stootvoegen maken ze voor de ventilatie van de spouw. Door het buitenspouwblad kan vocht doorslaan of er komt condens aan de binnenkant, daar is de ventilatie dan voor. Loop eens langs je gevel of ze er zitten. Als een spouw 7 cm breed is, is de isolatie 5 cm dik. Als een spouw 10 cm breed is, is de isolatie 8 cm dik. Bij allebei is er dan nog een spleet van 2 cm over tussen de isolatie en het buitenspouwblad bedoeld voor de ventilatie. De eerste laag metselwerk op de fundering heeft ook een open stootvoeg om de circa 1 meter.

Als je de spouw 100% volspuit met foam zou je de ventilatie dan afsluiten. Ik heb wel eens gezien dat ze spouwmuren helemaal volspuiten met piepschuimkorrels. Die zijn wateresistent en eventueel vocht kan tussen de korrels door naar beneden sijpelen en ventilatielucht omhoog.

Hoe dat gaat bij de thermofoam zou ik dus even uitvragen. Ik zie op de website dat ze het op waterbasis maken. Dat laat me denken dat ze waarschijnlijk met stoom polystyreen in de spouw spuiten. Dat is piepschuim. Maar dan niet als korrels maar als een hele lange "slang" van foam die zich in de spouw helemaal opkrult. En dat er dan nog iets aan ruimte overblijft waarlangs vocht nog kan wegventileren. Dan zal het wel goed zijn.

Ik denk dat je een spouw hebt van 7 cm met 5 cm isolatie, vanaf 1992 wordt die 10 cm met 8 cm isolatie. Bij isolatie is het niet het materiaal dat isoleert, rockwool, glaswol, polystyreen, foam, maar de stilstaande lucht in dat materiaal. En dubbele dikte is dubbele isolatie. Op de verpakking staat de R van het materiaal. Dus als je de spouw helemaal volspuit met foam ga je van 5 naar 7 cm, dus een verbetering van 1,4 keer. Ik zou ook kijken naar de isolatie van het dak. Want door het dak gaat ongeveer 70% van het warmteverlies. Alles wat je daar doet heeft dus dubbel zoveel effect dan wanneer je de spouwmuur doet.
Reputatie 4
Badge +5
Dag @J Koster , had je dit eerder geopende topic over het isoleren van spouwmuren al gezien? Misschien haal je daar nog wat aanvullende info uit.

Groeten
Wendy
Ook ik heb een betonnenvloer uit 1982 en heb een offerte van Thermosolutions liggen. Het is geen PUR, maar wel een nieuw soort schuim zonder de schadelijke stof. Ik hoor graag wie er daar ervaring mee heeft. Het is een vrijwel onomkeerbaar proces als het onder je vloer zit. Dus daarom maar vooraf zoveel mogelijk info verzamelen.
Goededag, Ook ik heb een offerte van ThermoSolution voor Vloerisolatie met Thermospray vrij van het schadelijk CFK en HFK.
Hoor graag ervaringen over dit product en ook over het bedrijf.!
Ik heb een offerte laten maken door drie bedrijven. De eerste was ThermoSolution. Gaf mij een offerte bedrag van 1500 euro voor het isoleren van mijn spouwmuren. Het tweede bedrijf keek voordat ze een offerte gingen maken eerst in de spouw. Bleek mijn huis al geïsoleerd te zijn. Zeer vreemd dat ThermoSolutions dat niet deed. Geen bedrijf dat mij goed geadviseerd heeft.
Vorige week offerte gehad van ThermoSolution voor spouwmuurisolatie. Advies was/is Thermofoam, omdat ik oude isolatie heb die er is ingezet toen de woning gebouwd werd. Bevinding tot nu toe goed. Ik heb mij verdiept in het materiaal Thermofoam. Navraag bij een instantie die ze certificeren, dat dit zeer goed werkt voor huizen met oude isolatie, mits er genoeg ruimte is voor het nieuwe materiaal. Dit is bij mij het geval, ik heb deze ruimte in de muur. Ben van plan deze week de opdracht te verlenen. Wanneer het is uitgevoerd zal ik een update geven!
Reputatie 5
Badge +7
Hallo @J Koster, inmiddels is het alweer eventjes geleden dat je je vraag over ThermoFoam op het forum hebt gesteld, en hebben een aantal community leden een reactie gegeven. Ben je inmiddels een stap verder in je oriëntatie? Ik ben benieuwd!
Nee, ik heb de spouwmuur nog niet laten isoleren. We hebben eerst de vloer geisoleerd met tonzon.
ik wacht de update van de persoon die twee dagen geleden heeft gezegd dat hij met thermofoam in zee gaat.
Ik heb een offerte laten maken door drie bedrijven. De eerste was ThermoSolution. Gaf mij een offerte bedrag van 1500 euro voor het isoleren van mijn spouwmuren. Het tweede bedrijf keek voordat ze een offerte gingen maken eerst in de spouw. Bleek mijn huis al geïsoleerd te zijn. Zeer vreemd dat ThermoSolutions dat niet deed. Geen bedrijf dat mij goed geadviseerd heeft.

Ik vind uw situatie heel vervelend en dit hoort niet te zijn gebeurd. Kunt u mij vertellen wie u bent, dan zal ik het nakijken en dit in de toekomst proberen te voorkomen.

Met ThermoFoam kunnen we de spouwmuur na-isoleren. Oud materiaal hoeft niet eerst uit de spouwmuur. ThermoFoam vormt samen met het oude materiaal een nieuwe sterke en solide isolatielaag. We moeten wel eerst in de spouwmuur kijken voordat we een ThermoFoam offerte kunnen opmaken.

Reageer