Consumentenbond.nl

Thuiswerken in de winter en huis verwarmen

• 10 oktober 2020
  • 8 reacties
  • 612 Bekeken

Ivm corono werken mijn partner en ik allebei al vanaf maart thuis.
Onze werkgevers hebben aangegeven dat het nog maanden gaat duren voor we weer naar kantoor kunnen (de verwachting is ook dat we helemaal niet meer terug gaan naar de hele week op kantoor werken).
Wij gaan er daarom vanuit dat we de hele winter nog thuis werken (allebei in een eigen ruimte ivm bellen en overleggen).
Wij zijn op zoek naar tips om de kosten voor het verwarmen van het huis in de hand te houden.
Is het zinvol om iets te gaan doen met infrarood panelen? Wat zijn de ervaringen hiermee?
Of kunnen we toch het beste het huis dmv de CV ketel verwarmen?
Welke andere mogelijkheden zijn er?
De werkplek hoeft niet heel warm te zijn (19 graden).
De woonkamer heeft gedeeltelijk vloerwarming (gekoppeld aan de CV), de rest van het huis wordt verwarmd dmv radiatoren. Tijdens werkuren moet er 1 slaapkamer en de woonkamer verwarmd worden (ik werk zelf nl. in een hoek van de woonkamer).

8 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Gas is veel goedkoper voor verwarming dan elektra gebruiken voor infrarood . Als je zonnepanelen hebt met voldoende capaciteit , hoeft het niet van het net te komen op momenten dat de panelen genoeg leveren . Vergeet niet dat het altijd van je terugleverings-vergoeding af gaat . Als het salderen verandert , kan het wel  aantrekkelijk worden en gas uitsparen . Dat is afhankelijk van wat er in de toekomst beslist wordt met betrekking tot panelen . Zonder panelen is elektrisch verwarmen met de huidige tarieven heel veel duurder dan met gas. 

Reputatie 3
Badge +2

Wil je met gas blijven verwarmen, dan is zoneverwarming eventueel ook een mogelijkheid. Met zoneverwarming verwarm je alleen die ruimtes waar je op dat moment bent. Zo kun je op de stookkosten besparen en gaat het comfort omhoog. Dergelijke systemen die verkrijgbaar zijn, zijn o.a.: Honeywell EvoHome, TADO of Danfoss Link. Het is wel een kleine investering. Zelf hebben wij Honeywell EvoHome en dat bevalt erg goed. Ons gasverbruik was vorig jaar van zo’n 750 m3 naar 588 m3 gegaan. M.a.w. zo’n systeem verdien je ook wel weer redelijk snel terug als je er bewust mee omgaat.

Reputatie 3
Badge +2

Een zoneverwarming kan, maar heeft ook nadelen. De ruimte die nu te koud is zal daardoor een hogere temperatuur van het cv water vergen. Die watertemperatuur zal je ketel moeten maken. Het rendement van jouw cv ketel gaat daardoor omlaag.

Een betere oplossing en zeker niet duurder is de radiator in de betreffende kamer flink te vergroten en te voorzien van een thermostaatkraan. Een nog goedkopere oplossing kan zijn om een extra radiator te plaatsen.

Reputatie 3
Badge +2

Hogere aanvoertemperatuur? Minder rendement? Kunt u dat toelichten?

Met EvoHome zoneverwarming heb ik juist de aanvoertemperatuur van mijn CV-ketel naar 50 °C weten te verlagen. Bovendien is het vermogen van de ketel minimaal, omdat slechts die ruimte wordt verwarmd waar je op dat moment bent. Daarnaast is de pompsnelheid verlaagd, zodat er meer tijd is om de warmte af te kunnen geven. Door de lage aanvoertemperatuur gaat het rendement juist omhoog en omdat je maar weinig ruimten ineens verwarmt gaat het ondanks de lagere aanvoertemperatuur toch redelijk vlot.

Reputatie 3
Badge +2

@Los_Moros 

Volgens geef je zelf het antwoord al op de vraag.

Door de lage aanvoertemperatuur gaat het rendement juist omhoog

Hoe wil je in een (slaap) kamer die berekend is op 16 graden met een lagere temperatuur van het water de ruimtetemperatuur naar 22 graden brengen. Dat lukt niet met een Evo Home systeem.

Wat jij thuis hebt gedaan is wat anders. Ook heel interessant voor mij, maar niet voor de topic starter.

Reputatie 3
Badge +2

@basic Laat ik het zo zeggen: als je de radiatoren op de slaapkamers normaal helemaal dicht hebt staan - dus uit - zul je met EvoHome niets besparen.

Maar het gaat hier om thuiswerken. De topic starters kunnen toch alleen de verwarming op de werkkamers aanzetten en in de rest van het huis uit?
Het is net als bij verlichting. Alleen het licht aandoen waar je het nodig hebt. Dan ga je toch ook niet meer elektriciteit verbruiken? Wel als je het licht in de rest van het huis laat branden.
Het is niet zo dat er meer ruimten dan anders verwarmd moeten gaan worden, waardoor de CV harder moet gaan werken en de watertemperatuur omhoog moet. Je bespaard juist, omdat je alleen verwarmt waar je op dat moment bent. Bijv. alleen in de slaap- of werkkamer.

Het opwarmen van die slaapkamer van 16 naar 22 graden gaat prima en zelfs snel, omdat je alleen die kamer verwarmt en niet het hele huis.
Dat is juist de kracht van zoneverwarming en ik heb dat hier als mogelijke oplossing genoemd omdat het fantastisch en ook voor de topic starters misschien een optie is.

Ik ben er zelf getuige van dat onze gasverbruik van ca. 750 m3 per jaar na ca. 588 m3 per jaar is gegaan terwijl we genieten van meer comfort!

Reputatie 3
Badge +2

@Los_Moros

Jij hebt een heel ander vertrekpunt/aanname. Jij gaat ervan uit dat mensen in een oude woning met weinig isolatie wonen en dat ze allebei in een nevenruimte gaan werken.

Ik ga ervan uit dat ze in een wat modernere woning zitten met meer isolatie en meer buffer in de constructie. En dat een van het stel in de woonkamer gaat werken. Of dat er nog meer mensen (kinderen) in het huis zijn, zodat de woonkamer en rest van het huis ook warm moeten blijven.

Ik woon zelf in een huis uit de 80 er jaren dat al redelijk geïsoleerd is en met heel veel beton. Wij laten het hele huis 's nachts op 18,5 graad. Wij stoken alleen in de woonkamer en soms de badkamer iets. Dat vinden wij comfortabel, want ik moet er niet aan denken dat ik een hele dag ergens in een hokje moet zitten en de rest van het huis ijzig koud is. Kost ons dat veel gas. Nee hoor. Wij zitten tegenwoordig op ongeveer 800 m3 voor een 450 m3 tussenwoning. Dat haalt niemand van de buren.

Het voordeel van de lage gasrekening komt voornamelijk omdat onze cv watertemperatuur nauwelijks boven de 40 graden komt. Het hoogste rendement door deze lage watertemperatuur. Vroeger lieten we de nachttemperatuur zakken tot 15 graden. Stonden de volgende morgen/avond de radiatoren bijna te koken.

Reputatie 3
Badge +2

Hoe komt u daar nu allemaal bij?
Eigenlijk zegt u dan dat zoneverwarming niets voor u is, want u laat liever het hele huis graag op een temperatuur van 18,5 graden. Dat kan voor u voordelig uitpakken, want elk huis is anders. Allemaal prima, maar u weet niet wat mijn aanname is. Ik kan u zeggen dat u er helemaal naast zit. Wij hebben met ons 4 persoonshuishouden een even grote tussenwoning als u uit 1986 met daarop 12 zonnepanelen. U heeft een net gasverbruik van 800 m3 maar dat is niet uitzonderlijk laag.
Door zoneverwarming zitten wij voor dit jaar op 588 m3. Zie bijlage. (12 maanden x 49 m3 gemiddeld = 588 m3). Daarvoor was het gasverbruik ca. 750 m3 per jaar. En door de 12 zonnepanelen wekken we nu zoveel elektriciteit op dat er van onze energierekening nog slechts 19 Euro per maand over blijft. Maar daar gaat het hier eigenlijk allemaal niet om.

Zoneverwarming is een uitstekende manier om bijv. de werkkamers van de topic-starters comfortabel te houden en daar ging het hier mij in eerste instantie wel om. Dat is mijn vertrekpunt en daarom hem ik deze mijns inziens interessante mogelijkheid voorgelegd.

Ik wil het hier graag bij laten.

Reageer