Tips voor een schone koelkast

• 21 March 2019
  • 8 reacties
  • 26088 Bekeken

Reputatie 3
Hoe maak jij je koelkast schoon? Het antwoord zal wel van huishouden tot huishouden verschillen. Vast staat dat het veiliger is om voedsel in een schone koelkast te bewaren. En als bonus (maar niet onbelangrijk) houd je het energieverbruik zo laag mogelijk als je je koel- en(!) vriesdeel goed schoonhoudt.

Bekijk onze tips voor het schoonmaken van je koelkast, inclusief het afvoergaatje, vriesvak en achterkant van je koelkast. Hoe pak jij het aan en hoe vaak vind je voldoende?

8 reacties

Reputatie 7
Eens in de maand (mijn koelkast heeft geen vriesvak). ik heb nog nooit schimmel gehad dus het zal wel goed zijn, sopje met een beetje schoonmaakazijn gaat heel goed. Geen azijn gebruiken op de rubbers, die houden daar niet van
Reputatie 5
Badge +7
Eerlijkheid verplicht me te zeggen dat ik veel te weinig mijn vriesvak uithak (want daar komt het wel zo'n beetje op neer ;-)). Pas nog gedaan, twee teilen vol ijs gingen in de gootsteen. Jammer dat ik geen energiemanager heb, wie weet had ik ineens een gebruiksdaling gezien 🙂.
Verder gewoon een sopje met dreft voor de koelkast zelf, doet het ook prima!
Reputatie 7
Daarom heb ik geen vriesvak, alles apart, vrieskast (no frost) en koelkast.
Badge
Ik weet niet hoe oud uw koelkast is, maar het is een goede investering om een A+++ no-frost koelkast combi te kopen, je bespaard echt enorm veel. Deels omdat je nooit meer hoeft te ontdooien, deels omdat de moderne zoveel energie zuiniger zijn. En ja, dat is zelfs zichtbaar op de energierekening!
Badge
Ik houd mijn koel-vriezer goed in het oog, dus geen opstapeling van oude dingen. Dan mik ik het zo uit, dat vlak voor de vakantie alles zo'n beetje op is. Dan de dag voor de vakantie zet ik de koelvriezer uit en zet de laatste spullen van de de vriezer in de koelkast. Dat houdt het eten de laatste nacht koel. Dan op de dag van de vakantie alle spullen eruit, de bakken eruit. Vervolgens alles snel schoonmaken (ik gebruik water met wat afwasmiddel). Dan de deur een beetje open zetten en met vakantie!
Dan meteen gedurende de vakantie het volledige energie van de koelvriezer bespaard!
Na de vakantie wel even kijken of alles inderdaad schoon is gebleven; de bakken terugplaatsen en weer aanzetten. Vraagt een beetje discipline, maar zorgt wel meteen voor een leuke besparing.
heb vleeswaren in vershoud dozen kiwi in een box het enige wat er los inligt zijn de appels en sinaasappels staan ook een paar blikjes bier in wel af en toe het vriesvak uit kappen als de ijslaagte dik word daarna uit soppen met afwas en heet water
lk gebruik gewoon mijn neus. Die geeft. vooral bij vis, duidelijke signalen. Ontdooiing van vriesladen alleen bij ijsvorming. De inhoud wordt altijd op hoge temperatuur bereid, dus geen zorgen. Na hinderlijke ijsvorming (vriesladen haperen) bereid ik de inhoud en ontdooi de koelkast met aansluitend schoonmaken
Nog een tip: Bij veel koelkasten zit de ingang van de waterafvoer achter de groentelade. Ik controleer regelmatig of de afvoer verstopt zit. Als dit het geval is, prik ik de afvoer door met een wattenstaafje of satéprikker. Zo blijven je groenten en fruit langer houdbaar, omdat het vocht weer weg kan.

Reageer