Consumentenbond.nl

Tips voor het opslaan van je inboedel

• 4 december 2019
  • 6 reacties
  • 5225 Bekeken

Badge +8
  • Moderator
  • 1449 reacties

Een verbouwing, een verhuizing of gewoon wat extra plek nodig om je spullen buitenshuis op te slaan? Een particuliere opslag of een 'inboedelhotel' kan een handige optie zijn. Je spullen hier opslaan kan vrij prijzig zijn, daarom hebben we een paar handige tips voor je op een rijtje gezet.

Zo is het bijvoorbeeld slim om van tevoren bedenken waar je opslagunit aan moet voldoen, zoals onbeperkte toegang, bereikbaarheid met de auto, elektriciteit en beveiliging. Ook is het verstandig om bij je inboedelverzekeraar te informeren of tijdelijke opslag gedekt is en welke voorwaarden gelden. Benieuwd naar meer tips? Bekijk ze hier.

Heb jij ervaring met het opslaan van je inboedel? Deel het hier!

6 reacties

Bij een voorgenomen verhuizing heb ik een deel van mijn inboedel wel eens opgeslagen gehad, maar dat wel door de voorgenomen verhuizer laten regelen. De verzekering moest bij mijn inboedelverzekering worden aangemeld (en weer afgemeld) en dat kon zonder problemen. Over de kosten heb ik mij niet druk gemaakt. Die bleken mee te vallen. Het gemak van het overlaten aan een professionele partij gaf de doorslag. 

Reputatie 7
Badge +6

Mijn zoon had zijn inboedel opgeslagen in zo'n unit van Boxx in Amsterdam en ging toen tijdelijk naar het buitenland. Toen kwam tussendoor een verhuizing van die units naar een ander gebouw van Amstelveen naar Diemen. Pas een half jaar later gaat hij naar zijn spullen. Computer met 2 beeldschermen weg, tablet en nog wat meer. Het bedrijf is aangeschreven, aankoopnota's en foto's opgestuurd, heleboel gebakkelei met eigenaresse die eerst wel en toen niet meer bereikbaar was. Hij moest het eerst van Klachtenkompas afhalen anders zou ze niets meer doen. Het is nooit opgelost, ze had haar medewerkers niet onder controle. Spullen zijn kwijt. Nieuwprijs was boven €2500. 

Reputatie 7
Badge +7

Lisa en Jan geven aan hoe verschillend opslag elders van je goederen kan zijn. En is dat met een hoop zaken niet zo. Je kan niet zeggen het is geluk hebben. Lisa geeft aan dat je er ook zelf iets voor moet doen. Ga goed na wat voor opslag het is, en één en ander aan een professioneel bedrijf overlaten kan bijzonder nuttig zijn.  Zoals ook de verzekering niet vergeten. De Tips van de CB kunnen dus beslist helpen, als je ze één voor één af vinkt.. Ik maar ook diverse kennissen die opslag gebruikt hebben, hebben toch verschillende ervaringen. Maar als je zelf alles goed uitzoekt, en in de gaten houdt, en zo mogelijk nog professie inschakelt valt het best wel mee. Groet Leo.

Het loont om ook even kritisch een kostenvergelijking te maken. Hoe lang wil je bepaalde spullen laten opslaan? … bijv. een ouder bankstel met een dagwaarde van ca. 500,- opslaan voor 100,- per maand komt per jaar uit op 1200,-… Daarvoor koop je al snel andere nieuwe (betere?) bank. Om deze vervolgens ca. 2 jaar in de opslag te zetten wordt een erg dure grap. Hetzelfde geld voor de combinatie met andere meubels. Dan loont het om zo snel mogelijk afstand te doen van een groot object met een lage dagwaarde dat veel ruimte inneemt. In mijn situatie heb ik uiteindelijk gekozen om alles via marktplaats te verkopen - en heb ik daarna alles weer nieuw gekocht. (Wat ook nog eens beter in mijn nieuwe huis paste). Een fris, nieuw begin, met nieuwe spullen ‘voelt’ ook nog eens veel beter met een nieuwe partner. Naast het geld dat je bespaart, heb je ook geen oude spullen met een herinnering aan je ex in je nieuwe huis. :yum:

Badge

Als je gebruik maakt van een opslagunit ga dan eerst even kijken. Het moet goed voelen. Verzekeren is leuk en aardig maar als die dierbare spullen weg zijn dan heb je daar weinig aan. Zo heb ik bijvoorbeeld een chinees kaststel op een oude antiek mahoniehouten secretaire staan van mijn schoonouders. Daar zijn er vast nog wel ergens enkelen van te vinden die er ongeveer zo doorleeft uit zien. Maar dit zijn voor mij unieke spullen vanwege de emotie. Die gaan met mij mee zolang ik leef. Mocht ik die ooit iets moeten opslaan samen met andere huisraad dan maak ik met mijn telefoon wel een inventarisatie via foto's van wat naar de opslag gaat. Heb ik trouwens ook voor mijn inboedel verzekering gedaan. Ik kan dan min of meer laten zien wat er in huis staat en op welk moment (datum wordt opgeslagen bij een foto). Echt dierbare spullen zijn voor mij onvervangbaar hoe klein of weinig van waarde in het economische verkeer. 

Badge

Een paar keer naar tevredenheid door de verhuizer laten regelen. Het transport was gelijk geregeld en het was geen hoge meerprijs op het totaal. Meerdere verhuisoffertes vragen was het belangrijkste punt.

Reageer