Beantwoord

update rookmeldertest? wettelijke verplichting komt er aan.

• 29 February 2020
  • 14 reacties
  • 2442 Bekeken

Over een paar maanden worden rookmelders in huis verplicht. De laatste test van de consumentbond geeft mij niet de informatie die ik zoek:

Welke melder is veilig én heeft een lage kans op valse meldingen én heeft een verwisselbare batterij die lang meegaat. Eens met @Patrick Hageman dat een jaar niet voldoende is. Liever 10 jaar én verwisselbaar.

Achtergrond: ik heb rookmelders gehad maar mijn ervaring was zo slecht dat ik ze verwijderd heb. Niet best natuurlijk maar ik woon alleen (dus alleen ik loop risico) en slaap met het raam open met een goede vluchtroute. Ik werd gek van de valse meldingen. Ondraaglijk geluid, trap zoeken, trap op terwijl je trommelvliezen beschadigen. Probleem proberen op te lossen terwijl alles in je schreeuwt: weg! Ik wil hier weg! Batterij vervangen, probleem bleef. Nee, niet alle melders die voldoen aan de wettelijke eisen zijn aanraders beste consumentenbond, dus graag een verkortte lijst van melders die aan deze eisen voldoen.

Vraag 1 (aan CB): een betere selectie met strengere eisen

Vraag 2 (aan ieder): informatie waar ik een andere test kan vinden met meer selectiemogelijkheden

Vraag 3 (aan ieder): kooptips. Merken noemen mag niet maar ik heb ooit begrepen dat een grotere melder minder kans geeft op valse meldingen. Klopt dat?

icon

Beste antwoord door Gerard Kroon 2 March 2020, 10:41

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 6
Badge +4

Over een paar maanden worden rookmelders in huis verplicht.

Niet over een paar maanden. De wettelijke verplichting gaat pas in per 1 juli 2022.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/02/27/%E2%80%98rookmelders-straks-ook-verplicht-voor-bestaande-bouw%E2%80%99

Beste @Marieke12345,

Ik begrijp je frustratie met betrekking tot rookmelders. En dat is nou net waar de testen van de CB tekort schieten. Een rookmelder moet 10 jaar meegaan. Dan is deze aan vervanging toe. Als je in deze 10 jaar 9x de batterij moet vervangen welke, zoals iedereen wel heeft ervaren, meestal in de nacht dat vervelende piepje laat horen, zou ik ook gillend gek worden. Daarom zeg ik, rookmelders op batterijen nooit kopen. Ook niet omdat ze voordeliger zijn. Want ze zijn in de 10 jaar tijd helemaal niet voordeliger, die batterijen die erin moeten moeten van Duracell of GP zijn en deze kosten meestal ook € 5.- per stuk. Koop je dus en Flamingo rookmelder bij de Action voor € 5,- tel daarbij de 9x € 5 op die je nog aan batterijen gaat uitgeven en je zit op een prijs van rond de € 50,- in totaal. Terwijl je een rookmelder met 10 jaar werkende batterij koopt voor rond de € 25.- En van een goed merk heb je hier ook nog 10 jaar garantie op de melder en batterij. Alle goedkope merken zoals Alecto, Flamego Smartwares geven nooit meer dan 2 jaar garantie. Dan sta je ook niet achter je product. En dan heb je ook niet het gezeur met de batterij piepjes. Omdat de CB daar nog nooit iets over heeft gezegd in test meen ik ook dat iemand die geen ervaring heeft met rookmelders hier ook geen goede test mee kan uitvoeren. Want er is geen praktijkervaring waaruit je de andere na- en voordelen mbt rookmelders kan halen. Ik zit zelf al sinds 2013 in de rookmelders en mag nu wel zeggen dat ik hier heel veel ervaring mee heb. Ik zou de CB graag assisteren met een nieuwe actuele test waar echt goed gekeken word naar alle voor en nadelen. Ik ga zo en zo zelf een test doen van een aantal modellen en deze vermelden op mijn website. Het is ook zeker zo dat een grotere rookmelder accurater is dan een kleinere, dat zit hem in de rookkamer, als deze groot is kan er beter gemeten worden en zal er minder vals alarm zijn. En dat vals alarm is natuurlijk ook de grootse irritatie van mensen als het over rookmelders gaat. Dit komt eigenlijk altijd door de mens zelf, in elke handleiding staat dat je de rookmelder elke 3 maanden moet schoonmaken met de stofzuiger, maar dat doet niemand. Dus vals alarm. Maar er zijn ook rookmelders die je maar 1x in de 3 jaar hoeft schoon te maken, die het zelf aangeven als ze vuil zijn. Het is echt tijd voor een nieuwe test. Maar ik verwacht niet dat de CB enige externe hulp voor wilt hebben. Maar ze mogen mij altijd vragen.

Reputatie 7
Badge +6

Dat de minister die rookmelders gaat verplichten zal zeker mensenlevens redden . Gaat de minister  dan ook verplichten dat alleen betrouwbaar spul op de Nederlandse markt verkocht mag worden? En dat ook controleren ?? Dan is meneer de minister pas ECHT goed bezig . Wat hebben we aan die troep waar we gillend gek van worden door valse meldingen ? Of nog erger : Die zwijgen als het graf als er rook is ? 

Reputatie 2
Badge +5

We hebben enkele updates op www.consumentenbond.nl/rookmelders gedaan:

1. Ook Nederlandse webwinkels blijken rookmelders te leveren waarvan de productiedatum al enkele jaren terug is. Dan is een levensduur van 10 jaar dus niet meer gegarandeerd.
  2. De tabellen voor rookmelders met een batterijduur van 10 jaar en melders met een tussentijds te verwisselen batterij zijn gesplitst.

Een belangrijk onderdeel van deze test is de kans op valse meldingen. Bij de aanraders in deze test is de kans daarop zeer klein.

Een belangrijk onderdeel van deze test is de kans op valse meldingen. Bij de aanraders in deze test is de kans daarop zeer klein.

Dat is echt de grootste onzin @Gerard Kroon. Er is helemaal niet getest op valse meldingen. Dat kun je alleen maar testen in een speciale stofmachine. Die steeds wat meer stof on de rookmelder laat komen. Als je dit zou uitvoeren dan vallen alle goedkope rookmelders door de mand. En de hele test klopt daarom ook van geen kant.

De enige rookmelder die het langste met stof overweg kan is de Fito ASD-10Q, deze heeft stof-compensatie.

Het zou echt een heel verstandig idee zijn om een nieuwe rookmelder test te gaan uitvoeren met behulp van iemand met veel kennis op het gebied van rookmelders erbij. Ik houd mijzelf van harte aanbevolen. Ik heb al sinds 2013 mijn eigen bedrijf en verkoop en installeer rookmelders bij mensen thuis. In de loop der jaren heb ik heel veel ervaring opgedaan met rookmelders.

Hartelijk dank voor al jullie reacties @Gerard Kroon en @Patrick Hageman .Ja dat klopt wel @Patrick Hageman , handleidingen lees ik eigenlijk nooit, haha. Begrijp ik goed uit jouw reactie dat dat rookmelders ALTIJD na 10 jaar vervangen moeten worden? Dus ook bij verwisselbare batterijen? Uit het oogpunt van duurzaamheid staat me dat enorm tegen.

@Gerard Kroon in de test waar je naar linkt staat niets over testen op valse meldingen. Als jullie daar wel op testen zou ik dat vermelden in de test.

Beste Marieke12345, dat klopt. Elke rookmelder gaat maar 5 of 10 jaar mee. Het zou er op moeten staan maar dat is meen ik niet verplicht hoe gek het ook klinkt. Ik kom ook geregeld bij mensen thuis die denken dat als je elk jaar een nieuwe batterij in de rookmelder doet deze oneindig meegaat.. Rookmelders zijn best duurzaam hoor, noem een ander apparaat dat 10 jaar meegaat op 1 batterij? Zelfs als je hem elke week test. Als je echt de beste rookmelder zou willen hebben ga dan voor de Ei Electronics ei650i. Deze heeft ook stof reductie zoals de fito ASD-10 rookmelder maar hoef je slechts 1x in de 3 haar schoon te zuigen met de stofzuiger. De fito moet elke 6 maanden. Succes.

De vraag is welke norm gaan ze hanteren voor oude huizen?

In de nieuwbouw komen namelijk rookmelders die op het lichtnet aangesloten zijn.
De rookmelders zijn onderling verbonden met een oranje draad in de installatie.

De rookmelders moeten voldoen een de norm EN 14604. Ik weet zeker dat je straks niet verplicht zal worden om rookmelders op het lichtnet te gaan installeren. De electra en kabels kunnen alleen bij de bouw of renovatie van een woning worden aangelegd. Batterij gevoede rookmelders die voldoen aan de EN 14604 zijn het dus dan vanaf 2022.

Ik hoop ook op een test van radio-koppelbare rookmelders. Heb hier de Alecto SA-41 maar daar moeten elk jaar nieuwe batterijen in ( gelukkig AA) en het koppelen van de set is tamelijk dramatisch.

Ze blijven wel gekoppeld als de batterijen worden gewisseld. Dan dan weer wel.

Verder testcriteria: de lege-batterij-piep, maakt ie die alleen in het licht of ook in het donker? (Wel zo fijn als je gewoon kan slapen.)

@Diversiteit-maakt-sterk 
Die dingen werken op  LPD 434Mhz en daar ben je niet alleen.
Op het koppelen kun je niet 100% vertrouwen.

Dat snap ik, maar als het betrouwbaar genoeg is dan is het mooi meegenomen. Overigens ook iets dat de rookmelder kan doen: kijken of zijn kanaal niet gestoord is en daar een indicatie van geven.

Oh, de wereld kan zoveel beter als met moeite in deze producten zou stoppen. Testen zonder oorverdovende herrie maar met beschaafde bliepjes. Geen lege-batterij-piepjes als het donker is (na paar dagen wel). Deugdelijk koppelproces. Goede handleiding.

Badge

Er zijn wifi melders in de handel, die geleverd worden met een app. Kan de volgende test deze ontwikkeling meenemen en ons over die resultaten informeren? Bijvoorbeeld: * *[Commerciële link verwijderd door beheerder]

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb vanmorgen nieuwe rookmelders geplaats. Ik had een setje van vier besteld, dan is het voordeliger. En de batterijen zaten erbij. De oude hingen er al zo lang, op de sticker zag ik dat ze al 16 jaar oud waren. Op de nieuwe staat dat je ze na 10 jaar moet vervangen. 

We hebben nog eens goed nagedacht waar we ze hangen. In de woonkamer en keuken gaan ze te vlug piepen. Dus een nieuwe in de hal. En een nieuwe boven aan de trap van de verdieping en van de zolder, en de laatste aan de nokbalk in de kamer van de cv-ketel. 

Die nieuwe krijg je zonder batterij niet in de houder gedraaid. Want dan steekt er een palletje omhoog die dat voorkomt. De batterij drukt dat palletje anders naar beneden. We hadden nog vier oude over die het prima doen. Die hangt nu aan de nokbalk van de zolderkamer en de hobbykamer, in de bijkeuken en in de garage. 

Als het gaat roken kan het dus goed piepen hier. 

Reageer