Vaatwasser stank

• 13 april 2020
  • 31 reacties
  • 1680 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2

Onze vaatwasser stinkt regelmatig.

Er zijn een groot aantal dingen reeds geprobeerd (schoonmaken, afvoer reinigen, alles wat je leest op internet).

Ook geprobeerd zijn programma’s uitvoeren met chloor, soda en azijn.

Soms lijkt het te helpen maar na een paar dagen stinkt het dan weer.

Dit probleem was bij de vorige vaatwasser aanwezig en bij de nieuwe al snel ook weer.

Meest effectief tot dusver: eerst spoel programma van 15 minuten gebruiken en daarna het reinigings- programma met een schoonmaak blokje op de hoogste temperatuur (70’C). Het maakt daarbij niet uit welk merk schoonmaakblokje dat je gebruikt.

Maar deze manier van werken is niet altijd een oplossing en de stank komt nu weer vaker terug.

Wat opvalt:

1. als je de machine openmaakt ruik je niets. Als je de vaat uit de machine haalt ruikt het meestal ook nog goed.
    Als de schone vaat dan circa 10 minuten heeft gestaan, begint het te ruiken. Hierbij valt op dat glaswerk meer ruikt als ‘niet glaswerk’.
  2. als je de deur van de machine openzet, gaat de machine na enige tijd stinken.
  3. de vaat kan soms stinkend in de kast staan. Als je dan in de machine ruikt is er praktisch niets te ruiken.

Iemand nog ideeën?

31 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Heeft u een vaatwasser met complete RVS binnenzijde of is de bodem van kunststof?

Een kunststof bodem heeft wel als kenmerk dat deze gaat ruiken naar mate de machine ouder wordt.

Daar is weinig aan te doen, de geur is in de loop der jaren in het kunststof getrokken.

Als u een complete RVS binnenzijde heeft dan zou ik geen verklaring kunnen bedenken.

Reputatie 2
Badge +2

Hij is van RVS. De geur is er ook niet permanent aanwezig.

Het helpt sowieso om eerst het spoelprogramma en daarna het wasprogramma uit te voeren. 

Dat is echter niet altijd effectief.

Badge +8

Hi @D. Swart, heb je deze tips op onze website al eens bekeken? Hier schrijven we dat stank uiteindelijk een onschuldiger uiting kan zijn van een groter probleem. Het volledig reinigen van je vaatwasser zou een goede eerste stap kunnen zijn. Succes!

Gewoon afwassen met eigen handen:

Beter voor uzelf, beter voor uw portemonnee, en vooral beter voor ons aller milieu.

Reputatie 7
Badge +6

Wij kennen het probleem niet . Gebruiken hem nu 7 jaar en het enig wat we doen is de filters nu en dan schoonmaken en na gebruik de deur op een kier zetten zodat hij binnen droog wordt . We gebruiken hem pas als hij helemaal vol is en dat is meestal na drie dagen. Hij staat ingesteld op 50 gr. C en eco . Hetbinnenwerk is RVS .

Reputatie 2
Badge +2

Ja Imke, die zijn reeds uitgevoerd.

Het probleem speelde met mijn vorige vaatwasmachine ook al. Ik kom mijn probleem op wel meer sites tegen maar zie nergens een oplossing staan.

Het lijkt of er iets achter blijft op de vaat. Als die vaat dan uit de machine wordt gehaald of de machine wordt open gezet dan begint het te stinken. Niet alles stinkt even hard. Het RVS van de machine stinkt soms nauwelijks terwijl het glaswerk niet bruikbaar is van de stank.

Je zou denken dat dit alleen uit de gebruikte schoonmaak blokjes kan komen. Ik heb echter verschillende merken geprobeerd en ze hebben er allemaal last van.

Datgene wat achterblijft op de vaat zou kunnen reageren met iets uit de lucht en stank geven.

Mogelijkheden:

• De vochtigheid in de machine neemt dan af.
  • Er kan beter zuurstof bij komen
  • ?

Reputatie 2
Badge +2

Beter voor uzelf, beter voor uw portemonnee, en vooral beter voor ons aller milieu.

Dank voor de reactie. Of dat beter is, is zeer twijfelachtig.

Omdat afwassen geen hobby van mij en mijn huisgenoten is, hebben we een vaatwas machine.

Reputatie 4
Badge +3

Hoezo beter voor het milieu,?je gebruikt veel meer water met hand afwassen..

Reputatie 7
Badge +6

Toch zou ik denken dat TS iets over het hoofd ziet . Er moet toch een oorzaak aan te wijzen zijn ? Mijn machine is aan te passen op de hardheid van het water . Is daar aan gedacht? ik gebruik geen All-in tabletten . Ik koop los zout en glansmiddel . Dan is de juiste hardheidsinstelling van de machine nog belangrijker dan bij All-in tabletten denk ik.

Iets mis met de beluchting van het riool.

Reputatie 7
Badge +6

Iets mis met de beluchting van het riool.

Waardoor rioollucht in de machine komt ? Bij een correcte installatie onmogelijk . De afvoerslang behoort net als bij een wasmachine los in de van een stankafsluiter voorziene afvoerpijp te hangen . Met een beugel waardoor hij er niet uit kan schieten tijdens het leegpompen. Als die slang er veel te ver in geduwd is , tot voorbij de stankafsluiter ( ook wel sifon genoemd ) , zou het WEL kunnen denk ik. 

Reputatie 2
Badge +2

De ontluchting van het riool is in orde. Er zijn geen druk verschillen in de riool want je ziet nergens in een afvoer het afvoer water bewegen als je ergens anders water gebruikt. Op het dak ruik je ook de riool ontluchting als je met je neus bij de schoorsteen komt.

De vaatwas machine afvoer zit schuin op de afvoer aansluiting van de keukenafvoer. Dit is een speciaal hulpstuk om vaatwasmachines op aan te sluiten. Hij zit pal onder de gootsteenafvoer en ruim boven de sifon.

Wat ik heel merkwaardig vind: de borden beginnen somspas te stinken als ze uit de vaatwasmachine zijn gehaald.

Reputatie 2
Badge +2
E.T. Wiersum ik gebruikte geen zout maar All-in blokken. Bij gebrek aan betere ideeën ben ik daarna ook maar zout gaan gebruiken. Dat heeft niets geholpen. Ik heb de machine ook veel keren zonder iets gebruikt (dus alleen water). Ik kan mij niet herinneren dat hij daarna stonk. Maar ik ben nu bijna 4 jaar met dit probleem bezig en ik kan mij vergissen.
Reputatie 7
Badge +6

Tja, dan weet ik het ook even niet meer .

Geur van schoonmaakmiddelen bestaan uit verschillende bestanddelen.
De ene verdwijnt eerder dan de andere. Daardoor veranderd ook de geurbeleving na een tijdje.
Als je de laatste die verdampt, als vies ervaren word heb je een probleem.
Dat heb je bijvoorbeeld met wierook ook heel sterk, de goede ruiken de volgende morgen ook lekker.

Ik kom wel eens bij mensen met een vaatwasser, de glazen ruiken dan een beetje naar natte hond.
Is dat dezelfde geur?

Hoezo beter voor het milieu,?je gebruikt veel meer water met hand afwassen..

Oké, om afwasmachines te produceren, transporteren, te laten draaien en uiteindelijk weer af te danken is alleen een beetje water nodig.

Dat wist ik niet.

Reputatie 2
Badge +2

Wortelstamper.

De precieze geur van natte hond kan ik niet zo voor mij halen.

Maar heb je een idee waar die geur vandaan kan komen? en... wat je er aan kunt doen?

Een droge hond is al erg genoeg.

Reputatie 2
Badge +2

Wortelstamper,

In professionele vaatwasmiddelen zit (gebonden) chloor. Ik dacht dus op een gegeven moment dat een beetje chloor in het wasmiddel wel zou helpen. Ik heb een tijdje wasmiddel voor de ‘wit goed was’ geprobeerd (dus dat spul voor de wasmachine). Hierin zit gebonden chloor om het goed te bleken.

Dit geeft wel een fris resultaat in de wasmachine bij ‘wit goed’ maar geen fris ruikend resultaat bij een vaatwas machine.

De geur is me opgevallen bij meerdere bezitters van een vaatwasser.
Ik moet er naar gissen, maar de geur lijkt wel vastgebakken aan het glas.
Er zijn ook veel mensen, die het helemaal niet ruiken.

Ik heb geen vaatwasser maar wel een wasmachine die behoorlijk aan het stinken was.
De oorzaak zat daar, in het gebruik van vloeibaar wasmiddel.
Ik gebruik nu poeder zonder of met weinig geurstof.
Ondanks dat ik regelmatig reinig, heeft het heel erg lang geduurd voordat de lucht weg was.
Voor intensief reinigen gebruik ik vaatwasmachine reiniger van Miele.
Maandelijks leeg draaien op 90⁰
Nooit meer vloeibare zeep in mijn apparaat.

Reputatie 2
Badge +2

Ik heb in het verleden ook geprobeerd om de vaat zonder vaatwastablet te doen. Dus alleen met water. Daar ben ik mee gestopt omdat de vaat niet altijd schoon was.

Ik ga proberen de vaat met een 1/8,  ¼ , en een half tablet te doen om te zien hoe het (stank) resultaat is.

Ik moet enkel nog een handige manier vinden om ze telkens te halveren.

Reputatie 2
Badge +2

Een blokje in 8 delen verdelen blijkt wat moeilijk. In 4 delen gaat goed. Tot op heden heb ik daar goede resultaten mee.

Ik doe nu het volgende:

• na het avondeten het spoel programma van 15 minuten gebruiken.
  • gedurende de nacht het reinigings- programma met ¼ schoonmaak blokje op de hoogste temperatuur (70’C).
Reputatie 7
Badge +6

Wat mogelijk ook scheelt en misschien wij daardoor het probleem niet kennen  :  Na het uitruimen laten we de deur altijd op een kier open staan .

Reputatie 2
Badge +2

Eigenlijk is de stank nooit bij de start maar altijd pas de volgende ochtend. Als het programma dus gelopen heeft gedurende de nacht.

Als de machine ‘smorgens stinkt, voer ik het spoelprogramma uit. De stank is dan meestal weg.

De 3 maatregelen die ik nu neem, helpen soms als je ze individueel uitvoert. Ik hoop dat ze bij elkaar voldoende zijn om het probleem definitief uit de weg te ruimen.

Vaatwassers zijn net mensen.:sweat_smile:
Als je jezelf goed wast 's morgens blijf je de hele dag fris ruiken.

Reageer