Consumentenbond.nl

Veelvoorkomende huurproblemen én oplossingen

• 27 november 2019
  • 6 reacties
  • 1947 Bekeken

Badge +6

Lekkage, de verhuurder die laat weten dat je woning wordt verkocht en een fikse huurverhoging. Dit is slechts een greep uit het aantal problemen waar huurders tegenaan kunnen lopen. Heel vervelend, maar gelukkig hebben wij ook een aantal oplossingen voor je op een rijtje gezet. Lees meer in dit gratis artikel uit de Consumentengids van december 2019.

Heb jij wel eens huurproblemen gehad? Praat mee!

6 reacties

Ik probeer al jaren mijn huis beter te laten isoleren door bijvoobeeld spouwisolatie en het vervangen van het dubbel glas, dat er al vanaf 1986 in zit, en dus aan vervanging toe is, maar de wooncorporatie doet niks. Dit resulteert dat ik ieder jaar een torenhoge eindafrekening krijg van de energieleverancier vanwege de hoge stookkosten. 

Sinds 2001 wonen we in een huurwoning en hebben bij de combinatie van harde zuid west wind en regen een lekkage in het plafond dat zich exact onder een klein hoekbalkon van onze bovenburen bevind. De eigenaar heeft al diverse pogingen gedaan om de lekkage te stoppen maar heeft het na jaren proberen op te lossen blijkbaar opgegeven: op onze laatste melding een jaar geleden heeft hij nooit meer gereageerd en vandaag hebben we opnieuw lekkage. 

De windveren van ons huis waaien er bijna af omdat ze rot zijn door achterstallig onderhoud. Schilderwerk is al jaren niet meer uitgevoerd. Omlijsting van de voordeur is vervangen en daarna nooit geschilderd. De eigenaar (gemeente) doet het af met geld tekort en we nemen het op in het budget van volgend jaar. We zijn in ieder geval blij dat w gehurd wonen. Jan en Loes

Mijn dochter huurt sinds kort een mooie eengezinswoning met tuin vlak bij het centrum in Maastricht. Bouwjaar ergens in de jaren tachtig. Het toilet is geheel inpandig. Mij viel op dat er in het toilet geen mechanische ventilatie aanwezig is. Onderzoek leverde op dat in een loze ruimte naast het toilet deze wel aanwezig is maar nooit aangesloten op het toilet. Zie de bijgevoegde foto. De verhuurder is in kennis gesteld en was ook verrast. Doet er trouwens niet moeilijk over, wordt op korte termijn in orde gebracht.Prima toch een sociale verhuurder. ik vond dit wel leuk om te delen.

Jos. S.

Reputatie 6
Badge +5

Zo'n sociale verhuurder als @J.J.M. Schiffelers noemt heb ik ook en ik ben er ontzettend blij mee. Mijn ca. 40 jaar oude rijtjeswoning wordt prima onderhouden, het oude keukenblok is vervangen en het toilet (waarin ik zelf een breuk veroorzaakte) ook, waarvoor ik alleen materiaalkosten moest betalen omdat de stortbak toch al ouderdomsgebreken vertoonde. Een lekkage in de badkamer is verholpen met behulp van een dure hoogwerker (er wordt volgens de Arbo regels gewerkt) die een kapotte dakpan verving waarna een in beschermende kleding gehulde schimmelbestrijder aantrad die de badkamer van de ontstane schimmel ontdeed. Evt. mankementen kan ik telefonisch melden en ze worden door een vakkundig bedrijf op korte termijn verholpen.

Die sociale woningbouwverenigingen waren ééns de trots van Nederland en hele wijken die b.v. in Amsterdam gebouwd werden trokken belangstelling van over de hele wereld. Totdat onze regering besloot een greep in hun kas te doen (omdat financiering destijds gedeeltelijk met overheidssubsidie geschiedde) en zulke verenigingen gedwongen werden woningen te verkopen om hun exploitatie sluitend te houden. Het is eigenlijk een schandaal, dat daardoor de bouw van meer sociale huurwoningen belemmerd wordt omdat in principe de huurinkomsten van oude en boekhoudkundig reeds afgeschreven woningen (zoals de mijne) voldoende netto winst opleveren om de bouw van nieuwe sociale huurwoningen te financieren. 

Ja Lisa Boele,

Je verwoord het goed.

Onze overheid plukt de woningcorporaties.

Dan maar klagen dat er te weinig woningen zijn.

Regeltjes maken dat huurwoningen voor bepaalde personen niet mee bereikbaar worden.

En om te kopen krijgen ze geen financiering.

En wat je noemt, oude woningen verkopen aan de huurders.

Deze kunnen dan net een lening regelen.

Maar voor fatsoenlijk onderhoud blijft er niks meer over met alle gevolgen van dien.

Ga zo maar door.

Reageer