Ventilatortest: waarom zit model niet in nieuwe test?

• 29 april 2021
  • 8 reacties
  • 352 Bekeken

Nav een test van ventilatoren in de consumentengids kocht ik in 2020 de MeacoFan 1056 Air Circulator, die heel goed bevalt. In de test stond ook een zuilventilator Koenic KTF 100. Deze wil ik nu bestellen bij Mediamarkt waar hij nu voorradig is.

Tot mijn verbazing bekijk ik de nieuwste test 22 april 2021 op uw website (en de vorige test is niet meer zichtbaar) en komen beide merken helemaal niet meer voor. Kunt u mij uitleggen hoe dit zit? het maakt mij onzeker over een aankoop waarvoor ik juist de Consumentengids raadpleeg!

Graag uw reactie,

Vriendelijk groet,

Ans Kemink (al heel lang lid)

8 reacties

Badge +8

Beste @B. Kemink, dank voor je vraag en welkom op de Community!

Graag leg ik uit hoe dit zit. Omdat we nu een nieuwe testmethode hebben gebruikt, zijn modellen uit deze test niet 1 op 1 vergelijkbaar met de oude test. Wel ongeveer. Een goede ventilator in de vorige test zal nog steeds een goede ventilator zijn. Maar we hebben besloten om niet (alle) modellen opnieuw te testen. De Koenic modellen hebben we helaas niet meegenomen in de selectie. We zijn namelijk gebonden aan een budget en moeten hierdoor helaas ergens een grens trekken qua populariteit/verkrijgbaarheid.

Je hoeft gelukkig niet onzeker te worden over je aankoop. Je hebt de test toen heeft geraadpleegd voor een goed advies, daar is niets aan veranderd door de publicatie van deze test. Maar om verwarring te voorkomen zijn de ‘oude’ resultaten niet meer vindbaar op onze website.

Ook ik heb teveergeefs naar de Koenic

KTF 100 gezocht in de oude en nieuwste test.

Ik ervaar dat goed geteste producten niet altijd in nieuwe testen worden meegenomen terwijl ze wel verkrijgbaar zijn.  Ik vind dat irritant en reageer in de hoop dat de CB het commentaar van de leden series neemt.

Ik ga nu de genoemde Koenic bestellen.

Ook heel lang lid, sinds 1-1- 1966.

Frans Perreijn

Ik ervaar dat goed geteste producten niet altijd in nieuwe testen worden meegenomen terwijl ze wel verkrijgbaar zijn.  Ik vind dat irritant en reageer in de hoop dat de CB het commentaar van de leden series neemt.

Ze hebben pakweg 400.000 leden. U telt zeker voor 0.00025% mee.

Badge

Hoi 

Ik heb ook de MeacoFan 1056 Air Ventilator gekocht. Een zeer goede ventilator, en als je deze vergelijkt met de Dyson is deze een heel stuk goedkoper. Jammer dat deze niet meer getest wordt. Ik denk dat deze nog steeds ver bovenaan zou staan.

met vriendelijke groet

Johan Trommelen

Hoi Imke,

Ik begrijp uit de uitleg dat jullie de oude test van de website hebben. Dat vind ik nou juist jammer. Ik wil namelijk juist een paar ventilatoren uit de oude test naast elkaar zetten, die nu nog steeds verkocht worden. Kunnen jullie de oude test terugzetten en vermelden dat er een nieuwe test is en dat de ventilatoren uit de oude test hierin niet zijn meegenomen?

De oude consumentengidsen heb ik juist niet bewaard omdat hij in jullie database staat (stond dus). Verder mis ik een lijst met alle testen op chronologische volgorde, maar misschien kijk ik eroverheen in het menu.

Groeten Christa

Badge +8

Hi @J. Koenis, helaas is het niet mogelijk om de oude testresultaten opnieuw te publiceren. Kun je aangeven in welke modellen je interesse hebt? Dan vraag ik bij onze expert na of hij deze informatie voor je heeft.

Badge

Een gerelateerde vraag, op welke criteria worden de verschillende merken gekozen? Ik ben zelf al een tijdje op zoek naar een stille ventilator. De consumentebond test had ik nog niet gezien (laatste magzine weggelegd om ‘later’ nog eens te lezen, oeps).

Was met zoeken uitgekomen op het merk Duux, deze staat ook in de test. In dezelfde prijsklasse is er ook het Zwitserse merk Solis en ik ben geïnteresseerd in de “Solis silent eco 7584”.  Maar van heel Solis is geen spoor te bekennen in de Ventilatorentest of de test-database.

Behalve dat ik dus nu weet dat veel oudere tests worden verwijderd als de testmethode wordt gewijzigd (misschien zat de Solis daar wel al bij),  is het mij ook niet geheel duidelijk op welke criteria merken/modellen mee ‘mogen’ doen in de meest recente test.

Misschien niet zo’n vriendelijke opmerking, maar m.i. is de ‘nieuwe testmethode’  een IT/data-modellerings-probleem. Een beetje consumentenbond onwaardig dat bij gewijzigde testmethodes voor een productcategorie oude testresultaten/producten allemaal moeten worden verwijderd uit de website/testdatabase). Als je ook maar iets kan zien aankomen als consumentenproducten-’test’-organisatie is dat behalve de producten ook de testmethodes aan verandering onderhevig zullen zijn.

Vanuit de leden van de bond gezien: je betaalt jarenlang mee zodat de consumentenbond onderzoek/testen kan doen (zo voelt dat denk ik tenminste voor veel leden, een reden dat ik lid ben geworden, ook al ben ik voor veel productcategorieën zelf half expert). En onder je voeten worden recent ‘meebetaalde’ tests voor nog verkrijgbare producten vernietigd.

Mag ik dan tenminste toegang tot alle gepubliceerde magazines van de consumentbond zodat ik daar bijv. de vorige ventilator-testen in terug kan lezen als ze niet in het online systeem passen?

Badge +5

Hi @Fred.vd, Ik heb je eerdere vraag onder de aandacht gebracht bij onze experts en inmiddels een terugkoppeling ontvangen. Het antwoord is misschien wat laat, maar beter laat dan nooit :wink:

“Dank voor je feedback. Binnen de selectie van modellen hebben we gekeken naar marktaandeel, verkrijgbaarheid, introductie en prijs. De prijs van de Solis is vrij hoog, en volgens GFK is hij vorige jaar ‘maar’ 838 keer verkocht. De Duux daarentegen is 15.400 keer verkocht. Daarom hebben we de Duux getest met nog een aantal veel verkochte modellen in met name lagere prijsklassen. We hebben tot slot ook te maken met een budget en labcapaciteit, waardoor we niet alles kunnen testen. 

We hadden je graag de informatie toegestuurd, maar helaas hebben we geen archief op onze site waar alle oude online tests in staan. Dit is gedaan om verwarring te voorkomen. De testprocedures zijn verder niet met elkaar vergelijkbaar. Daar komt bij dat de oude test inclusief selectie uitgevoerd is door Stiftung Warentest en de huidige door ons is gedaan. Onze test sluit veel beter aan op de Nederlandse markt.”

Reageer