Consumentenbond.nl

Verstopte afvoer door te zuinige vaatwasser

• 16 januari 2020
  • 9 reacties
  • 507 Bekeken

Badge

De afgelopen jaren moet ik circa 1x per jaar ik mijn keukenafvoer professioneel laten ontstoppen omdat de afvoerleiding volledig is dichtgeslibt over het volledige horizontale deel van de leiding onder de vloer. Kosten 150 à 200 euro per keer. Volgens de ontstop-service wordt dat veroorzaakt doordat moderne vaatwassers zo zuinig met water zijn. Het (weinige) afvalwater dat de vaatwasser uitpompt bevat een zeer hoge concentratie etensresten en vet, dat vervolgens bezinkt en zo langzaamaan de afvoer volledig verstopt. Oplossing: Na elke vaatwasbeurt een emmer heet water door de afvoer gooien. Of 1x per jaar laten ontstoppen. Allebei onwenselijk dus.

Ik ben van mening dat de huidige focus op uitsluitend waterzuinigheid van deze apparaten deels contra-productief is. Het ware goed als de consumentenbond aan dat probleem ook eens aandacht zou besteden in hun testen! In elk geval zou ik blij zijn met een vaatwasser die de afvoer met schoon water zou naspoelen.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Het kan ook zijn dat de afvoer te waterpas ligt . Of verkeerd om afloopt of een knik heeft waar vuil ophoopt . Alleen bij de juiste afloop is een rioolpijp theoretisch zelfreinigend . Theoretisch wil zeggen , als er geen troep in komt die dat verstoort. 

Badge

@ET Wiersum: Ik dacht eerst ook dat het een specifiek probleem van mijn afvoer is, echter de ontstop-service geeft aan dat dit type verstopping (dichtgeslibte afvoerbuis) tegenwoordig wel heel veel voorkomt en de laatste jaren (met het zuiniger worden van die vaatwassers duidelijk erger is geworden.

Reputatie 7
Badge +6

Tja, het zal ongetwijfeld een rol spelen. Als de afvoer met zekerheid goed ligt , dan kon dit inderdaad met die zuinige machines wel eens een steeds meer voorkomend probleem worden . Zelf veeg ik het ergste vuil en vet van de vaat af alvorens de vaatwasser te laden . 

Reputatie 7
Badge +6

Alle riolering heeft een afschot van 5mm per meter. Meer mag niet, dan vormt droog toiletpapier een prop die ophoping en daarna verstopping veroorzaakt. Minder mag ook niet want dan bezinkt er teveel en verstopt het ook. Die 5 mm is eis van het bouwbesluit. Er wordt bijna altijd ook zo gebouwd. Binnenonderkant buis mag niet droog lopen, hij moet permanent vochtig blijven.

Ik denk dat topicstarter het juist zegt. Er bezinkt veel meer wat uit de vaatwasser komt en na heel wat maanden zit de buis over de hele lengte vol, allemaal dunne laagjes. 

Meestal zit de hemelwaterafvoer van de achterkant van het huis op de hoofsbuis onder het huis door naar de straat als spuwer en is er daar een ontstoppingsstuk 50 cm uit de achtergevel op 60-80 cm diepte. De hoofdbuis wordt dan bij elke regenbui flink doorgespoeld met regenwater. Aan de voorgevel van je huis zit soms ook een ontstoppingsstuk. Of je maakt er daar zelf een, er liggen van die kapjes bij de bouwmarkt. Dan leg je een schijnende zaklamp in het riool bij de voorgevel en ga je bij de achtergevel met een spiegel aan een stok in het ontstoppingsstuk kijken wat je ziet. Ze noemen dat spiegelen. 

Als je een regenton in je achtertuin zet heb je altijd ruim 200 liter gratis water om je riool eens goed door te spoelen als het een keer lang droog weer is.

Reputatie 6
Badge +5

@Jan 
Ook is het modern om hemelwater niet meer op het riool te lozen.
En weg is je spoelbeurt voor het riool.

Ik woon in een polder waar bodeminklinking een rol speelt. Wat dat met het riool doet kan ik alleen maar afleiden uit de gemeentelijke werkzaamheden die daar geregeld aan plaatsvinden. Stankoverlast heeft zich zowel in de gootsteen als ook in het toilet voorgedaan. In het eerste geval (de afwas) helpt inderdaad het zoveel mogelijk verwijderen van etensresten (met keukenrol of toiletpapier) en voor het toilet een tussentijds grote ipv waterbesparende doorspoeling. 

In de handleiding staat waarschijnlijk hoeveel water elk programma gebruikt. Kies dan een programma dat minder zuinig met water omgaat.

Als het er niet in staat, kijk dan naar programma’s met extra spoelen. Of een optie, Bosch heeft bijvoorbeeld een ‘extra glans’ functie waarbij er meer spoelwater wordt gebruikt. Spoelen gebeurt goed heet, dus hopelijk blijft de afvoer dan wel schoon, met dat extra hete water.

Badge

In de handleiding staat waarschijnlijk hoeveel water elk programma gebruikt. Kies dan een programma dat minder zuinig met water omgaat.

Als het er niet in staat, kijk dan naar programma’s met extra spoelen. Of een optie, Bosch heeft bijvoorbeeld een ‘extra glans’ functie waarbij er meer spoelwater wordt gebruikt. Spoelen gebeurt goed heet, dus hopelijk blijft de afvoer dan wel schoon, met dat extra hete water.

Goede suggesties denk ik. Zoals gezegd zou ik het goed vinden als in tests van vaatwassers het aspect ‘risico op verstopping door laag waterverbruik’ ook een plek zou krijgen, naast de huidige focus op een zo laag mogelijk waterverbruik.

Kan het ook zo zijn dat het afschot van mijn vaatwasser tot aan de riolering niet de voorgeschreven 5mm per meter is. Hoe kan ik dit controleren terwijl de afvoer onder mijn parketvloer doorloopt?

Reageer