Beantwoord

Verwachte levensduur gordijnen

• 8 juli 2021
  • 3 reacties
  • 86 Bekeken

Badge

Ik ben net begonnen aan het afhandelen van een garantiegeval over gordijnen. In 2015 heb ik voor mijn nieuwe woning/woonkamer 2 overgordijnen gekocht. Na bijna 6 jaar toch maar eens naar de stomerij gebracht.  En na een week komen de gordijnen gereinigd terug, maar de egale lichtwerende coating aan de achter-(buiten)kant  heeft helemaal losgelaten en lijkt wel een camouflagepatroon van het leger. Het ziet er niet uit. De stomerij zegt: wij hebben ons keurig aan de reinigingsvoorschriften op het label gehouden, dit is product garantie en niet onze aansprakelijkheid.

Een centrale vraag in garantierecht in Nederland is de verwachte levensduur. En daar kan ik over gordijnen helemaal niets over terugvinden.  Als consument verwacht ik dat je gordijnen toch zo’n 8-10 jaar kan gebruiken in je woning en dat je ze in de tussentijd 1-2 keer naar de stomerij kan brengen voor reiniging. De stomerij verwacht dat het productlabel met de reinigingsvoorschriften klopt.

Maar wat is de verwachte levensduur van een gemiddelde gordijn?  Heb er destijds 400 euro voor betaald, niet heel duur, maar toch ook niet goedkoop.

icon

Beste antwoord door cbvjapio 14 juli 2021, 12:53

Volgens verzekeraars is de levensduur 8-10 jaar. Volgens de overheid is er geen wettelijk garantierecht in Nederland. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product. U heeft recht op een goed product. Dat is nu via stomen anders gelopen. Had u dat niet gedaan dan had u nog steeds een goed product gehad. Ik vrees dus dat u weinig kans heeft op compensatie of garantie.

Bekijk origineel

3 reacties

Badge +5

Hi @Fred.vd, Als je lid bent zou je de vraag nog even kunnen voorleggen aan ons juridisch team zodat zij met je mee kunnen denken. Misschien dat andere community leden nog ervaringen hebben die zij met je willen delen? :blush:  

Reputatie 2
Badge +2

Volgens verzekeraars is de levensduur 8-10 jaar. Volgens de overheid is er geen wettelijk garantierecht in Nederland. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product. U heeft recht op een goed product. Dat is nu via stomen anders gelopen. Had u dat niet gedaan dan had u nog steeds een goed product gehad. Ik vrees dus dat u weinig kans heeft op compensatie of garantie.

Reputatie 3
Badge +3

@cbvjapio Een lastige kwestie voor gordijnen die niet meer zo veel waard zijn. Bewijsprobleem mogelijk ook. Je moet die gordijnen natuurlijk kunnen reinigen volgens de voorschriften die erbij geleverd worden.  Dat hoort bij normaal gebruik. Als ze daardoor stuk gaan, dan is er dus geen sprake van ‘een goed product’. De leverancier kan niet onder zijn verantwoordelijkheid uitkomen door te stellen dat het een goed product was. totdat u besloot het te laten reinigen. Als een product stuk gaat door het normaal gebruiken, kun je ook niet zeggen: als u het in de kast had laten liggen, was het nog steeds een goed product geweest.

Reageer