Vind je een koelkast met internet handig of flauwekul?

• 15 November 2017
  • 37 reacties
  • 3749 Bekeken

Reputatie 3
Een koelkast die eieren telt, checkt of de melk al over de datum is en een recept voorstelt met de groenten in je lade. Op een groot scherm op de deur zie je hoe jouw favoriete chef het klaarmaakt. Het lijkt een ver van je bed show, maar het is dichterbij dan je denkt. Grote Koreaanse merken als Samsung en LG zijn hier volop mee bezig. Koelkasten met wifi zijn ook al even op de markt en de eerste modellen van Bosch en Siemens met een camera’s in het koeldeel zijn er al. Even spieken in de supermarkt via je smartphone of je nog margarine moet kopen.

Vind je het flauwekul of handig? Laat het weten in de poll!

Als je zo’n moderne koelkast wel interessant vindt, laat ons in je reactie weten waarop we extra moeten letten als we ze gaan testen.

Vind je een koelkast met internet handig of flauwekul?

37 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Er zal vast wel een markt voor zijn. Fabrikanten zijn ook slim genoeg om dat eerst te onderzoeken. Een nieuw product ontwikkelen is meestal enorm duur en moet goed verkocht worden om uit de kosten te komen. Ik zie ook in de toekomst gebeuren dat de koelkast zelf een boodschappenlijstje maakt . Nog een stapje verder is als dat lijstje ook naar de winkel gaat en het naar keuze afgehaald of bezorgd kan worden. Ik zie op dit moment de grote voordelen nog niet , vooral omdat het product prijzig zal zijn. Voor mensen die regelmatig misgrijpen omdat iets op of bedorven is , kan dit echter de oplossing zijn. Voor mensen die geen zin en/of tijd hebben om te winkelen is een zelfbestellende koelkast een oplossing als die ooit op de markt komt. Sorry , dit laatste is ietwat off topic , maar ik vond het toch leuk om een blik in de toekomst te wagen.
Reputatie 3
Een koelkast die zelf de boodschappen doet, dat is nog niet eens zo'n gekke gedachte. De Picnic wagentjes zie ik hier steeds vaker door de straat scheuren. Het is een kwestie van tijd voordat ergens de koppeling bezorgservice en internetkoelkast wordt gelegd. Al vind ik de gedachte dat dit dan helemaal zonder een menselijke tussenkomst kan toch een beetje griezelig.
@E.T. Wiersum Dat nieuwigheden vaak duur zijn, dat klopt helemaal. Voor sommige features is het beter om even de ontwikkelingen af te wachten. Een early adapter betaalt vaak ook een flink prijsje.
Reputatie 7
Badge +5
op zich is dit natuurlijk niks nieuws qua techniek. een beetje moderne printer doet dit al als z'n cartridge bijna leeg is, best handig als er al een nieuwe ligt voordat de oude leeg is.

bij een koelkast komt het wat dichter bij ons als mens en willen we in controle zijn, of vinden we het eng. als we daar overheen stappen en zoeken naar wat het ons kan helpen.....?!

hoe handig zou het zijn als de koelkast voor ons zou kunnen verzinnen wat we morgen eten? bv op basis van een aanbieding en daarmee ook nog eens de koopjesjager in ons tevreden stelt!

maar dan moeten we die controle wel loslaten 😊
Er zijn allerlei zaken mogelijk met een dergelijke koelkast. Hierboven staan er al een aantal genoemd. Toch zou ik niet willen dat ik allerlei houdbaarheidsdatums moet invoeren in de software van de koelkast want hoe weet deze anders tot welke datum producten houdbaar zijn. Of hoeveel melk en kaas en yoghurt er in het pak of trommeltje zit ? Het klinkt heel mooi maar de praktijk zal wel veel minder mooi zijn is mijn inschatting. Dus die koelkast moet vol met allerlei features zitten (weegschalen, scanners e.d. ) of anders is het allemaal niet heel erg interessant. Want als ik na het boodschappen doen allerlei extra koelkast administratie moet doen hoeft dat voor mij niet. En zelf boodschappen bestellen klinkt leuk maar gaat voorbij aan de zaken die niet in de koelkast staan.
Ik zie nog geen bruikbare toepassing voor een dergelijke koelkast tenzij ze heel geavanceerd worden.
Reputatie 7
Badge +6
Je moet het zo zien Fred : Als iemand een kwart eeuw geleden had voorspeld dat we nu allemaal met een kastje lopen dat in de broekzak past , die nog meer kan dan de computers van toen en nog betaalbaar en draadloos ook, was die voor knettergek verklaard. We kunnen nog veel opzienbarende dingen verwachten de komende jaren. Wat nu onmogelijk en ondenkbaar lijkt wordt in de toekomst al snel heel gewoon gevonden.
Reputatie 3
Badge +2
De Google's, facebooks en AH's van deze wereld weten nog steeds niet genoeg van/over ons?!
Daarom: doe vooral mee aan deze onzin. Leef vooral niet zelf, maar LAAT je leven!
Reputatie 1
Badge
Cat89
Ik heb geen slimme thermostaat en geen slimme gasmeter.
Laat staan dat ik het beheer over mijn koelkast uit handen geef. Misschien is het al ouderwets af en
toe over een markt te lopen, of soms een impulsaankoop te doen?
Tweeverdieners met een druk gezin denken er mogelijk anders over.
Ik hoop niet dat de huidige koelkast een schaars artikel wordt.
Er zijn allerlei zaken mogelijk met een dergelijke koelkast. Hierboven staan er al een aantal genoemd. Toch zou ik niet willen dat ik allerlei houdbaarheidsdatums moet invoeren in de software van de koelkast want hoe weet deze anders tot welke datum producten houdbaar zijn. Of hoeveel melk en kaas en yoghurt er in het pak of trommeltje zit ? Het klinkt heel mooi maar de praktijk zal wel veel minder mooi zijn is mijn inschatting. Dus die koelkast moet vol met allerlei features zitten (weegschalen, scanners e.d. ) of anders is het allemaal niet heel erg interessant. Want als ik na het boodschappen doen allerlei extra koelkast administratie moet doen hoeft dat voor mij niet. En zelf boodschappen bestellen klinkt leuk maar gaat voorbij aan de zaken die niet in de koelkast staan.
Ik zie nog geen bruikbare toepassing voor een dergelijke koelkast tenzij ze heel geavanceerd worden.

Je moet verder denken. Ik zie voor me dat je bij het inruimen van je koelkast je de producten “scant”, hij ziet dan direct wat het product is en hij kan via OCR de THT datum lezen. Zo kan de koelkast recepten verzamelen van de spullen die opmoeten en alvast een verlanglijstje van de appie gaan vullen van spullen die bijna op zijn. En in principe kan alles in de koelkast, zoals droge pasta. Het hoeft niet, maar kan wel. Eventueel in een gedeelte van de koelkast war de temp op 14* houdt.
Ik denk dat dit interessante spullen zijn voor de early adopters van ah.nl en Picnic en daarnaast robotstofzuigers en Nest thermostaten hebben.
Ik wil geen draadloze zooi in huis, geen slimme meters, geen wifi, ik wordt er helaas ziek van . Dus zo'n "slimme" koelkast komt er bij mij niet.
Ik vind het grote onzin, geheel onnodig. Wie heeft er eigenlijk behoefte aan dat er voor je wordt gedacht ? We worden zo afhankelijk gemaakt van wat 'het apparaat' ervan vindt.
Bovendien geeft het straling en dat geeft gezondheidsrisico's wat veel mensen niet weten of niet willen weten.
Moet de ongelijkheid nog groter, belachelijker worden tussen veel te rijke yuppen met hun overbodige gadgets en de rest van de wereld? Trouwens, hoe lamlendig ben je eigenlijk als je je koelkast voor je laat beslissen...? Get a life! Nadenken over je eigen eten is wel het minste dat je kan doen als je nog een beetje met beide voeten in het leven wil staan. Misschien als je verlamd bent of anderszins disabled, dat het dan handig kan zijn...

PS de houdbaarheidsdatum op een product zegt niks over de werkelijke houdbaarheid. Even ruiken zegt meer dan zo'n koelkast kan met z'n programmaatje.
Je moet het zo zien Fred : Als iemand een kwart eeuw geleden had voorspeld dat we nu allemaal met een kastje lopen dat in de broekzak past , die nog meer kan dan de computers van toen en nog betaalbaar en draadloos ook, was die voor knettergek verklaard. We kunnen nog veel opzienbarende dingen verwachten de komende jaren. Wat nu onmogelijk en ondenkbaar lijkt wordt in de toekomst al snel heel gewoon gevonden.
Spreek voor jezelf E.T., niet 'allemaal' maar een minderheid op deze planeet, en ten koste van een heleboel (gelimiteerde) grondstoffen en milieuschade. Maar dat is blijkbaar te ver van je bed om er wakker van te liggen.
Reputatie 6
Badge +6
Beste @Biemans,

Laten we het respectvol houden. Iedereen binnen het topic heeft zo z'n eigen visie/mening over het onderwerp. Ik stel voor dat we terug gaan naar de inhoud van de discussie (on-topic) i.p.v. aannames te doen richting een andere gebruiker.

Met vriendelijke groet,

Niels Kamper
Community Manager
Ik ben zelf al heel lang werkzaam in de IT en weet ook wel dat er technisch veel mogelijk is. Toch zijn er bij koelkasten die op allerlei niet gestandaardiseerde voedingsverpakkingen informatie moeten zien te halen echt nog wel wat zaken te regelen, zoals bijvoorbeeld een uniforme wijze van het aanbieden van houdbaarheidsinformatie (denk alleen maar aan het datum formaat 1-6-2017 of 6-1-2017, wie zegt me dat dit niet allebei 1 juni 2017 is ?) of de plek waar dit vermeld staat. En ja, het zal allemaal wel kunnen maar niet zonder dat er een heel pittig prijskaartje aan hangt, zeker in het beginstadium. Het is denk ik voorlopig een speelgoedje voor mensen met teveel geld 😉 zonder dat het heel veel praktische waarde heeft. Zoals ik al aangaf schiet je niet zoveel op met een automatisch boodschappensysteem die maar een deel van de boodschappen bestelt omdat de rest nou eenmaal nooit in de koelkast komt. En kennis met betrekking tot planning die invloed heeft op de consumptie (uit eten, of juist eters op bezoek) is ook een kwestie van menselijke kennis (planning) en dat heeft de koelkast ook niet. Of moet deze ook nog eens je agenda kunnen lezen. Dus voor mij hoeft het voorlopig niet en ja, ik heb al jaren een thermostaat die op afstand is te bedienen en ben al met robotstofzuiger nummer 2 bezig. Dus innovatie kan best leuk en nuttig zijn maar een dergelijke koelkast zie ik nog niet snel verschijnen in mijn interieur. Maar dat is dus mijn mening.
Badge
Flauwekul: Zeker is alles mogelijk. Als er een pak melk over de datum is komt dit via je mobi binnen. Of via je autobeeldscherm tijdens het rijden. De mens wil alles weten, dus zal er naar kijken. Komt de verkeersveiligheid niet ten goede. Meer info geeft meer stress. Huisvrouwen leven nu al stressvol.
Reputatie 1
Badge
Laatst las ik dat het Internet of things zo goed als voor de deur staat. Ik hoop dat het zo snel niet gaat.
Digitale activiteiten thuis doe ik via mijn pc, en b.v. niet via de smart-t.v.
Bij verhalen over Internet of Things wordt de koelkast er altijd bijgehaald.
Badge
Ook leuk voor hackers, "men" kan dan precies zien wanneer je niet thuis ben....
Ongezond vanwege de radiofrequente straling.
Met alle respect, wat is de toegevoegde waarde van dit soort onzin?
Badge
Ik zie het ook als onzin. Wat weet die koelkast nou wat je wil hebben? Altijd bloemkool eten?
Grootste probleem is: je moet hem gaan vertellen wat je in huis hebt, melkpak gaat hem dat vooralsnog niet vertellen. Meeste THT's zijn erg conservatief, dus het leidt doorgaans tot weggooien voor het echt bedorven is. Mensen die zo lui zijn dat ze niet over hun dagelijks voedsel willen nadenken, koken ook niet, dus dan heb je er ook niets aan.
Voor mij persoonlijk flauwekul ik zie er geen praktische waarde in. En hoe zit het met de privacy van zo'n slimme koelkast
Reputatie 7
Badge +6
Even voor de duidelijkheid . Ik zie mezelf zo'n ding ook nog niet kopen. Maar over tien of twintig jaar zou het zo maar eens kunnen dat we geen of bijna geen keus meer hebben. Ooit was de klant koning , maar steeds meer zijn het de fabrikanten die bepalen wat ze op de markt gooien en wat de levensduur er van is. We kunnen nieuwe producten die we niet willen alleen tegenhouden door ze niet te kopen. En ja hoor Biemans , ik maak me ook grote zorgen over de weggooimaatschappij en de vele gifschandalen , waar veel en veel te weinig tegen gedaan wordt naar mijn mening , maar dat is een andere discussie.
Reputatie 3
Badge +3
Bedenk ook dit: uit onderzoek is gebleken dat de straling van bijv. WiFi ervoor zorgt dat voedsel eerder gaat schimmelen.
Met andere woorden: al het voedsel in je koelkast wordt bestraald en dit versnelt het rottingsproces.

"Dr. Dietrich Klinghardt heeft zich al vele jaren verdiept in de effecten van straling op bacteriën, schimmels en andere micro-organismen in ons lichaam. Uit zijn onderzoeken blijkt dat de invloed van straling zorgt dat schimmels 600 x meer biotoxines gaan produceren."

"Niet alleen gingen de schimmels méér biotoxines produceren om zichzelf te beschermen maar ze gingen ook nog eens veel sterkere en giftigere biotoxines produceren."

Bron:
http://www.wirelessinfo.nl/nieuws/eigen-nieuws/277-emv-en-de-invloed-op-schimmelvorming

Reputatie 7
Badge +4
Ik vind dit totale onzin en naar mijn idee is het vooral bedacht om mensen geld uit hun zak te kloppen of hen tot een nieuwe aankoop te verleiden. Laten we vooral ook gewone dingen zelf blijven doen. Ik vind de bediening van een wasmachine via een smartphone ook onzin, maar in sommige gevallen kan dat misschien nog nuttig zijn, wanneer hij bijvoorbeeld wat verder weg staat en je kunt zien of d.m.v. een signaal horen dat hij klaar is. Maar de verslaving aan allerlei gadgets is veel te ver doorgeslagen en draagt naar mijn idee meestal niet echt nuttig bij aan de kwaliteit van leven, gezondheid en geluk.
Reputatie 7
Badge +6
Als dat waar is , Y.A.S. dan kon dit type koelkast wel eens alleen al daarom een doodgeboren kindje zijn . Ja Ekokok , soms kan het nuttig zijn , maar ik vind het ook wel ver gaan zoals ik er nu tegenaan kijk . Bovendien vind ik het gevaarlijk dat alles maar dan ook alles via internet schijnt te moeten . Ik hoef neem ik aan niet uit te leggen welke risico's dat oplevert .

Reageer