Vind je een koelkast met internet handig of flauwekul?

• 15 November 2017
  • 37 reacties
  • 3749 Bekeken

Reputatie 3
Een koelkast die eieren telt, checkt of de melk al over de datum is en een recept voorstelt met de groenten in je lade. Op een groot scherm op de deur zie je hoe jouw favoriete chef het klaarmaakt. Het lijkt een ver van je bed show, maar het is dichterbij dan je denkt. Grote Koreaanse merken als Samsung en LG zijn hier volop mee bezig. Koelkasten met wifi zijn ook al even op de markt en de eerste modellen van Bosch en Siemens met een camera’s in het koeldeel zijn er al. Even spieken in de supermarkt via je smartphone of je nog margarine moet kopen.

Vind je het flauwekul of handig? Laat het weten in de poll!

Als je zo’n moderne koelkast wel interessant vindt, laat ons in je reactie weten waarop we extra moeten letten als we ze gaan testen.

Vind je een koelkast met internet handig of flauwekul?

37 reacties

Reputatie 7
Zo lang ik nog zelf kan denken zie ik het nut er niet van in en als ik ooit niet meer zelf kan denken begrijp ik mijn koelkast niet meer. Volgt u me?
Reputatie 7
Je moet toch eerst zelf alle gegevens invoeren dus wat schiet je er helemaal mee op? Als je eenmaal aan het gebruik van zo'n koelkast gewend bent zul je net zien dat er een internetstoring van drie dagen komt. Paniek. Als je alles automatiseert ontneem je mensen hun zelfredzaamheid. Ik vind het eerlijk gezegd overbodige nonsens. Bovendien lijkt het me behoorlijk irrirant, "piep piep, de uiterste verkoopdatum van het pakje ham verloopt morgen". "Piep, piep, de houdbaarheidsdatum van de melk is verstreken". Dan nog even een lichtflits bij iedere melding en het feest is compleet.
Reputatie 3
Badge +3
Zo lang ik nog zelf kan denken zie ik het nut er niet van in en als ik ooit niet meer zelf kan denken begrijp ik mijn koelkast niet meer. Volgt u me?

Precies dat!

Bij mij komt zo'n ding er niet in. Ik hoef geen slimme thermostaat, en ook geen slimme koelkast. Ik maak graag mijn eigen beslissingen en ook mijn eigen fouten.
Volgens mij worden mensen steeds afhankelijker, luier en dommer als ze de apparaten voor zich laten denken en beslissen. We kunnen nu al bijna niet meer zelf achteruit inparkeren zonder parkeersensoren (om maar eens wat te noemen).
Ik bedenk graag zélf of ik vandaag bloemkool eet en morgen worteltjes, dat hoeft mijn koelkast niet te doen. En als ik vandaag vergeet melk bij te halen, heb ik morgen geen melk. Help dan moet ik wat anders verzinnen. Tja, daar blijf je creatief bij zal ik maar zeggen.

Ohja, internetstoringen, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Heel fijn. En daarbij, elk slim apparaat kan gehackt worden dus die koelkast ook. Hee kijk, die mevrouw vult al een week haar voorraden niet aan. Dan is ze zeker op vakantie. Inbrekers vrij spel...
Reputatie 7
Badge +5
klopt helemaal! ging precies hetzelfde bij de eerste tv, de eerste auto en de eerste trein, hel en verdoemenis!!!!
Reputatie 7
Die inbrekers vind ik een goeie, ik weet niet of ze al kunnen inbreken in je koelkast of tot hoe ver maar die gasten worden steeds slimmer. Nog even en iedereen wordt dag en nacht in de gaten gehouden via smarttelefoons, -koelkasten, -tablets,-tv"s en alle andere dingen waar "smart" voor staat, behalve smartIES.

Ik vind het geen flauwekul. Ik vind het krankjorem.

Ik vind het geen flauwekul. Ik vind het krankjorem.

Ik moet de eerste nog tegenkomen die dat een toevoeging vind. Zelfs na vier jaar. Het kost gewoon geen moer om het erop te zetten en dan kunnen ze weer een feature toevoegen aan de lijst. Bij m'n airco zat het er ook op, nooit aangesloten. 

Ik maak me wel eens zorgen dat de normale manier van aansluiten verdwijnt.

Zo dacht ik bijvoorbeeld bij het lezen in de nieuwste Consumentengids over problemen met draadloos printen maar één ding: gebruik dan een kabel! Maar dat moet dan wel nog kunnen.

Ik heb draadloos printen een keer goed ingesteld en kan sindsdien van overal printen zo ver m'n wifi reikt. Er zit bij mij een USB-kabel bij. Die is niet nodig, behalve als je desktop geen ethernetkaart heeft.

Reputatie 7
Badge +5

ik vind best dat ik bij de tijd ben qua nieuwigheden, maar een koelkast die ook nog kan printen….?

Nu je het zegt lijkt me dat nog net wél enigermate potentieel eventueel misschien nuttig als het ding een boodschappenbriefje uitspuugt waar alvast de koelkastdingen opstaan die gehaald moeten worden. Maar dan moet het ding dus wel precies bij kunnen houden hoe ver de pot sambal al gebruikt is en dat lijkt me lastig. Grootste probleem zal altijd blijven dat honderden bedrijven continu bezig zullen zijn mijn data er uit te zuigen.

Badge +2

Voor mij is de essentie bij de aanschaf van alle producten:

1 wil ik het hebben of heb ik het nodig

2 levert het voor mij een meerwaarde op

3 wat wil ik aan andere ‘slimme apparaten’ overlaten dat ik ook zelf kan

Zolang ik slimmer ben dan een slim apparaat komt het er niet in. De internetkoelkast beschouw ik niet alleen als flauwe kul maar ook als totaal overbodig, kostenverhogend en privacy bedreigend. Net als alle andere hh apparaten met digitale ‘grapjes’. Een koelkast moet koelen en verder niks.

Reageer