Vochtmeter hout: Tips?

• 26 July 2021
  • 4 reacties
  • 102 Bekeken

Ik ben een bestuurder van een VvE. Het bestuur wil weten of en waar er vocht in het hout zit. Vorig jaar is er groot onderhoud schilderswerk uitgevoerd. Op enkele plekken is er hout rot geconstateerd. Het nieuwe bestuur welke dit jaar gekozen is vind het tijd dat we inzicht krijgen waar er hout rot is. Wij willen daarom een vochtmeter aanschaffen en periodiek de staat van het hout in de gaten houden.

Google search geeft heel veel verschillende vochtmeters. Navraag bij VVE Belang en Eigen huis geeft geen eenduidig antwoord behalve dat zij speciale bedrijven inhuren om het werk te doen. Voor zover ik heb kunnen zien heeft de consumentenbond nooit een dergelijk onderzoek gedaan naar digitale vochtmeters.

Heeft u in het verleden een vochtmeter aangeschaft of bent u beroepsmatig met dit soort apparaten bekent en kunt u een merk en type aanbevelen, dan zou ik graag van u willen lezen wat uw bevindingen zijn. Zijn er apparaten die meetwaardes opslaan en kunnen die later ingelezen worden in de computer?

4 reacties

Ik heb een destructieve meter uit de supermarkt, daar kun je echt niets mee.
Een niet niet destructieve professionele meter is prijzig.
Niet echt een consumenten apparaat.

Reputatie 7
Badge +6

Ik denk dat Timmerman Koos het niet beter kan uitleggen. 

Hout heeft gebonden vocht, het imbibitiewater opgenomen in de celwanden dat niet bijdraagt tot het rottingsproces, en het vrije water, het niet gebonden vocht. De imbibitiegrens, dat is wanneer de celwanden verzadigd zijn, ligt voor naaldhout op 30% en voor loofhout op 25-30% van het drooggewicht.

Als ik het filmpje van Koos afkijk, de vochtmeter meet het vrije niet gebonden vocht. Neem twee verschillende vochtmeters, dan weet je het. Duur en dikker plastic is meestal niet professioneler.

Bij schilderwerk aan kozijnen is er voor de binnenkant dampdichte verf en voor de buitenkant dampopen verf. Koude buitenlucht is altijd droger dan warme binnenlucht, waardoor eventueel vocht uit het hout kan wegventileren. U zou in het schildersbestek van het complex van voorgaande schilderbeurten kunnen opzoeken of die verf steeds is toegepast. 

Het is net als bij een waterpas. Wanneer weet je wanneer een waterpas goed is? Ik draai hem dan 180 graden, als hij dan hetzelfde aanwijst is hij goed.

Badge +5

Hi @Reiziger op het web welkom op de Community. Dit is helaas niet door de Consumentenbond getest. Ik zie dat @Jan en @Wortelstamper al hebben gereageerd en een tip hebben gegeven. Super! Zijn er nog community leden die andere tips of ervaringen hebben? :nerd: Deel ze in dit topic :muscle_tone3:

Ik heb ook nog nooit een schilder gezien die zo'n apparaat gebruikt.
Die drukken op het kozijn en als het week is, ga je door de verf.
Het lek steken van het geschilderde houtwerk lijkt mij ook geen goed idee.
Dan kom je al uit op de non destructieve versie.

Ik heb mijn meter uit de supermarkt er ook nog eens bij gepakt.(€15)
Die geeft ook vergelijkbare resultaten als de timmerman in het filmpje.
Na een meting moet je echt je kozijn plamuren en schilderen.

Bedenkelijk hout eerst in de schakelverf(damp doorlatend) zetten en dan een jaar later met een goede hoogglans verzegelen. Eventueel naar wens de 2e laag met mat matte verf uitvoeren.

Reageer